Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie contabila

Examenul de acces la stagiul CECCAR 2024: 5 intrebari cu raspunsuri clare, fara ambiguitati

Data actualizarii: 16 Septembrie 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Examenul de acces la stagiul CECCAR 2024: 5 intrebari cu raspunsuri clare, fara ambiguitati
examen ceccar 2024expert contabilsubiecte examen ceccarteste grila ceccar
Obtinerea calitatii de expert contabil reprezinta un moment important in cariera oricarui contabil. Aceasta realizare nu atesta doar competenta in domeniul contabilitatii, ci deschide noi perspective de cariera, contribuind la dezvoltarea personala si profesionala. 
 
Un eveniment de o importanta majora pentru cariera dvs., examenul de acces la stagiul CECCAR din 26-27 septembrie 2024 este un examen obligatoriu pentru obtinerea calitatii de expert contabil, a carui promovare creeaza in fiecare an mari probleme candidatilor. Asadar, va oferim un instrument de pregatire extraordinar de eficient, care pur si simplu va garanteaza reusita – lucrarea pe stick Examenul de acces la stagiul CECCAR 2024 cu 100 de intrebari reprezentative, de mare actualitate si rezolvate impecabil.
 
In randurile urmatoare va prezentam 5 teste-grila care sunt exact in genul celor care se dau la examen!
 
1. O societate incheie un contract de prestari servicii. Contractul prevede retinerea unei garantii de 5% din valoarea lucrarii.
 
Valoare servicii: 20.000 lei
TVA:      3.800 lei
Garantie:     1.000 lei
 
Redati inregistrarile contabile efectuate de societate, stiind ca aceasta aplica Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014.
 
Baza legala:
Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014:
 
265. (1) La alte creante imobilizate se cuprind garantiile, depozitele si cautiunile depuse de entitate la terti.
(2) In conturile de creante imobilizate reprezentand imprumuturi acordate se inregistreaza sumele acordate tertilor in baza unor contracte pentru care entitatea percepe dobanzi, potrivit legii.
(3) Entitatile care au evidentiate in contul de creante imobilizate creante imobilizate cu scadenta mai mare de un an, vor prezenta in bilant, la imobilizari financiare, numai partea cu scadenta mai mare de 12 luni, diferenta urmand a fi reflectata la creante.
 
Raspuns:
Inregistrarea facturii:
 
4111 =        %                  23.800,00
 „Clienti”
                      704           20.000,00
                 „Venituri din servicii prestate”
                    4427             3.800,00
            „TVA colectata”
 
Inregistrarea garantiei:
 
                 2678 =       4111 1.000,00
„Alte creante imobilizate” „Clienti”
 
Incasarea facturii:
 
                 5121 = 4111 22.800,00 
„Conturi la banci in lei”      „Clienti”
 
Incasarea garantiei conform contractului:
 
                   5121 =         2678       1.000,00
     „Conturi la banci in lei” „Alte creante imobilizate”
 
Sumele reprezentand garantii acordate clientilor/prestatorilor nu reprezinta operatiuni economice in sfera de aplicare a taxei pe valoare adaugata intrucat acestea nu constituie livrari de bunuri sau prestari de servicii, asa cum sunt definite de art. 270 si 271 al Codului fiscal.
 
2. Definiti capacitatea beneficiara a unei intreprinderi. Prin ce indicatori se exprima capacitatea beneficiara?

Baza legala:
Literatura de specialitate.

Raspuns:
Capacitatea beneficiara a unei intreprinderi reprezinta aptitudinea unei intreprinderi de a degaja un beneficiu in viitorul apropiat, in conditii de gestiune considerate normale, identice cu cele din ultimii ani, daca nu au loc schimbari semnificative in viata intreprinderii.

Capacitatea beneficiara se exprima prin urmatorii indicatori: 
- profit brut;
- profit net;
- dividend;
- flux de trezorerie (cash-flow).

3. O persoana fizica inchiriaza in luna martie 2024 un imobil catre o persoana juridica. Chiria lunara: 2.000 lei. Chiria se achita in luna martie 2024. Determinati impozitul datorat de persoana fizica si modul de declarare si plata.

Baza legala:  

Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare:

ART. 841 - Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, altele decat cele din arendarea bunurilor agricole si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila
(1) In cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, altele decat cele din arendarea bunurilor agricole si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, venitul brut reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura stabilite potrivit contractului incheiat intre parti. Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispozitiilor legale, in sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal, daca sunt efectuate de cealalta parte contractanta.
(2) In situatia in care chiria reprezinta echivalentul in lei al unei valute, venitul brut se determina pe baza cursului de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ziua precedenta celei in care se efectueaza plata.
(3) Venitul net din cedarea folosintei bunurilor, altul decat venitul din arendarea bunurilor agricole si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, se stabileste la fiecare plata, de catre platitorii de venit, persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra acestuia.
(4) Platitorii veniturilor, persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila au si obligatia de a calcula, retine, declara si plati impozitul corespunzator sumelor platite.
(5) Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net si se retine la sursa, de catre platitorii de venituri prevazuti la alin. (4), la momentul platii veniturilor.
(6) Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
(7) Contribuabilii nu au obligatia de completare a Registrului de evidenta fiscala si de conducere a evidentei contabile.

Raspuns:

Venit brut: 2,000 lei.
Cheltuieli deductibile: 2,000 lei x 20% = 400 lei
Venit net: 2,000 lei – 400 lei = 1,600 lei
Impozit: Venit net x 10% = 160 lei
Impozitul se declara de catre platitorul de venit in formularul 100 pana la data de 25 aprilie 2024 si in formularul 205 pana la data de 28 februarie 2025.

4. O societate inregistreaza la 31.12.2023 urmatoarele:

- Pierdere contabila: 120.000 lei
- Pierdere fiscala:  140.000 lei
In anul 2024 inregistreaza un profit impozabil in suma de 100.000 lei.
Precizati care este impozitul pe profit datorat in anul 2024 si pierderea fiscala ramasa de reportat.
 
Baza legala:
 
Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare:
ART. 31 - Pierderi fiscale
(1) Pierderile fiscale anuale stabilite prin declaratia de impozit pe profit, incepand cu anul 2024/anul fiscal modificat care incepe in anul 2024, dupa caz, se recupereaza din profiturile impozabile realizate, in limita a 70% inclusiv, in urmatorii 5 ani consecutivi. Recuperarea pierderilor se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
(2) Pierderea fiscala inregistrata de contribuabilii care isi inceteaza existenta ca efect al unei operatiuni de fuziune sau divizare totala se recupereaza de catre contribuabilii nou-infiintati ori de catre cei care preiau patrimoniul societatii absorbite sau divizate, dupa caz, proportional cu activele transferate persoanelor juridice beneficiare, potrivit proiectului de fuziune/divizare. Pierderea fiscala inregistrata de contribuabilii care nu isi inceteaza existenta ca efect al unei operatiuni de desprindere a unei parti din patrimoniul acestora, transferata ca intreg, se recupereaza de acesti contribuabili si de cei care preiau partial patrimoniul societatii cedente, dupa caz, proportional cu activele transferate persoanelor juridice beneficiare, potrivit proiectului de divizare, respectiv cu cele mentinute de persoana juridica cedenta.
(3) Prevederile alin. (2) se aplica si:
a)contribuabilului care, in calitate de absorbant/beneficiar al unei operatiuni de fuziune/divizare/desprindere, preia de la un platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor care a fost anterior platitor de impozit pe profit o pierdere fiscala nerecuperata integral de catre absorbit/divizat/cedent, potrivit prevederilor prezentului articol. Aceasta pierdere se recupereaza de catre contribuabil potrivit alin. (1) si (7), dupa caz;
b)contribuabilului care, intr-o perioada anterioara in care era platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor, a preluat, ca absorbant/beneficiar al unei operatiuni de fuziune/divizare/ desprindere, de la un platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor, fost platitor de impozit pe profit, o pierdere fiscala nerecuperata, potrivit prevederilor prezentului articol. Aceasta pierdere se recupereaza de catre contribuabil potrivit alin. (1) si (7), dupa caz;
c)contribuabilului care, intr-o perioada anterioara in care era platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor, a preluat, ca absorbant/beneficiar al unei operatiuni de fuziune/divizare/ desprindere, de la un alt platitor de impozit pe profit, o pierdere fiscala nerecuperata integral, potrivit prevederilor prezentului articol. Aceasta pierdere se recupereaza de catre contribuabil potrivit alin. (1) si (7), dupa caz.
(4) In cazul persoanelor juridice straine, prevederile alin. (1) se aplica luandu-se in considerare numai veniturile si cheltuielile atribuibile sediului permanent, respectiv veniturile si cheltuielile atribuibile fiecarui sediu permanent cumulate la nivelul sediului permanent desemnat in Romania.
(5) Contribuabilii care au fost platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor si care anterior au realizat pierdere fiscala intra sub incidenta prevederilor alin. (1) de la data la care au revenit la sistemul de impozitare reglementat de prezentul titlu. Aceasta pierdere se recupereaza potrivit alin. (1) si (7), dupa caz.
(6) In cazul contribuabililor care se dizolva cu lichidare, perioada cuprinsa intre prima zi a anului urmator celui in care a inceput operatiunea de lichidare si data inchiderii procedurii de lichidare se considera un an in ceea ce priveste recuperarea pierderii fiscale, potrivit alin. (1).
(7) Pierderile fiscale anuale stabilite prin declaratia de impozit pe profit, aferente anilor precedenti anului 2024/anului care incepe in 2024, ramase de recuperat la data de 31 decembrie 2023, se recupereaza din profiturile impozabile realizate incepand cu anul 2024, in limita a 70% din profiturile impozabile respective, pe perioada ramasa de recuperat din cei 7 ani consecutivi ulteriori anului inregistrarii pierderilor respective.
(8) In cazul in care se recupereaza atat pierderi fiscale anuale, potrivit dispozitiilor alin. (1) si (7), pentru aplicarea limitei de 70%, aceste pierderi se cumuleaza.
 
Raspuns:
 
Profit impozabil: 100.000 lei
70% x profit impozabil: 70.000 lei
Impozit pe profit: (100.000 lei – 70.000 lei) x 16% = 4.800 lei
Pierdere reportata: 140.000 lei – 70.000 lei = 70.000 lei

5. O persoana fizica datoreaza contributia de asigurari sociale pentru venituri non-salariale realizate in anul 2022, in suma de 3.060 lei. Aceasta achita suma de plata in data de 19 iulie 2023. 
Calculati cuantumul dobanzilor si penalitatilor datorate de persoana fizica.

Baza legala:
Legea nr. 207/2015 privind Codul de Procedura Fiscala cu modificarile si completarile ulterioare:

Art. 173: Dispozitii generale privind dobanzi si penalitati de intarziere 
(1)Pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor fiscale principale, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere.
(2)Nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel, obligatii fiscale accesorii stabilite potrivit legii, cheltuieli de executare silita, cheltuieli judiciare, sumele confiscate, precum si sumele reprezentand echivalentul in lei al bunurilor si sumelor confiscate care nu sunt gasite la locul faptei.
(3)Nu se datoreaza obligatii fiscale accesorii pentru suma platita in contul obligatiei fiscale principale daca, anterior stabilirii obligatiilor fiscale, debitorul a efectuat o plata, iar suma platita nu a stins alte obligatii, stabilite prin:
a)declaratii de impunere depuse ulterior efectuarii platii;
b)declaratii de impunere rectificative sau decizii de impunere, inclusiv cele emise ca urmare a refacerii inspectiei fiscale in conditiile art. 129. In aceste cazuri, se datoreaza obligatii fiscale accesorii de la data scadentei obligatiei fiscale principale pana la data platii, inclusiv.

(31)Prevederile alin. (3) se aplica in mod corespunzator si in cazul stingerii obligatiilor fiscale prin celelalte modalitati prevazute la art. 22 decat cea prin plata.

(4)Dobanzile si penalitatile de intarziere se fac venit la bugetul caruia ii apartine creanta principala.
(5)Dobanzile si penalitatile de intarziere se stabilesc prin decizii, cu exceptia situatiei prevazute la art. 227 alin. (8).
(51)Comunicarea deciziilor referitoare la obligatiile fiscale accesorii in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central se realizeaza in functie de vechimea, cuantumul obligatiilor fiscale accesorii si starea juridica a contribuabilului.
(52)Procedura de aplicare a prevederilor alin. (51) se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

(6)Dobanzile si penalitatile de intarziere pot fi actualizate anual, prin hotarare a Guvernului, in functie de evolutia ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 174: Dobanzi 
(1)Dobanzile se calculeaza pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv.
(2)Pentru diferentele suplimentare de creante fiscale rezultate din corectarea declaratiilor sau modificarea unei decizii de impunere, dobanzile se datoreaza incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei creantei fiscale pentru care s-a stabilit diferenta si pana la data stingerii acesteia, inclusiv.
(3)In situatia in care diferentele rezultate din corectarea declaratiilor de impunere sau modificarea unei decizii de impunere sunt negative in raport cu sumele stabilite initial, se datoreaza dobanzi pentru suma datorata dupa corectare ori modificare, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii acesteia, inclusiv.
(4)Prin exceptie de la prevederile alin. (1), se datoreaza dobanzi dupa cum urmeaza:
a)pentru creantele fiscale stinse prin executare silita, pana la data intocmirii procesului-verbal de distribuire, inclusiv. In cazul platii pretului in rate, dobanzile se calculeaza pana la data intocmirii procesului-verbal de distribuire a avansului. Pentru suma ramasa de plata, dobanzile sunt datorate de catre cumparator;
b)pentru obligatiile fiscale datorate de catre debitorul declarat insolvabil care nu are venituri si bunuri urmaribile, pana la data comunicarii procesului-verbal de insolvabilitate potrivit prevederilor art. 265 alin. (4), urmand ca de la data trecerii obligatiilor fiscale in evidenta curenta sa se datoreze dobanzi.

(5)Nivelul dobanzii este de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere.

Art. 176: Penalitati de intarziere 
(1)Penalitatile de intarziere se calculeaza pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv. Dispozitiile art. 174 alin. (2)-(4) si art. 175 sunt aplicabile in mod corespunzator.
(2)Nivelul penalitatii de intarziere este de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere.
(3)Penalitatea de intarziere nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor.
(4)Penalitatea de intarziere nu se aplica pentru obligatiile fiscale principale pentru care se datoreaza penalitate de nedeclarare potrivit art. 181.

Raspuns:

Suma datorata: 3.060 lei
Termen de plata: 25 mai 2023
Data platii: 19 iulie 2023
Zile intarziere: 55 zile
Procent dobanda: 0,02%/zi
Dobanda datorata: 3.050 lei x 0,02% x 55 = 34 lei
Procent penalitati: 0,01%/zi
Penalitati datorate: 3.050 lei x 0,01%x 55 = 17 lei

Doriti sa faceti parte din grupul select al celor care vor promova in 2024? Solutia este una singura. O pregatire adecvata, profesionista si mai ales eficienta, cu ajutorul lucrarii pe stick Examenul de acces la stagiul CECCAR 2024. Contine raspunsuri clare, temeiuri legale, comentarii care elimina orice ambiguitati. Beneficiati chiar acum de oferta speciala >>

Foto: pexels.com





Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X