Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"
Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta (OUG) pentru modificarea si completarea unor reglementari din domeniul fiscal si bugetar. Propunerile incluse in acest proiect vizeaza e-Factura, e-Transport, e-TVA si Legea Contabilitatii. Mai jos, gasiti o sinteza a aspectelor abordate in document.
Se propune modificarea si completarea OUG nr. 120/2021 in vederea:
- instituirii obligatiei de a inscrie in facturile emise pentru operatiunile realizate in baza unor contracte de achizitii publice/sectoriale, de concesiune de lucrari si de concesiune de servicii, precum si, dupa caz, contracte de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii, a codurilor CPV corespunzatoare din nomenclatorul de referinta in domeniul achizitiilor publice;
- eliminarea obligatiei transmiterii facturilor prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura in relatia B2B, intre persoane impozabile stabilite in Romania, in cazul livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii care nu au locul livrarii/prestarii in Romania. Aceasta modificare are la baza faptul ca operatiunile nu sunt impozabile in Romania si, prin urmare, nu se datoreaza TVA in Romania;
- instituirii obligatiei utilizarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura pentru facturile simplificate, concomitent cu exceptarea de la aceasta obligatie a bonurilor fiscale emise de operatorii economici prin aparate de marcat electronice fiscale si care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate, intrucat datele fiscale sunt deja transmise de catre AMEF in sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale;
- exceptarii de la obligatia transmiterii prin sistem a facturilor emise pentru livrari intracomunitare de bunuri, pentru care beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania comunica un cod de inregistrare in scopuri de TVA din alt stat membru, avand in vedere limitarile functionale ale sistemului, precum si faptul ca mentinerea obligatiei in acest caz nu se justifica din perspectiva colectarii TVA, operatiunea fiind scutita de TVA;
- clarificarii imprejurarilor in care se considera ca livrarile de bunuri/prestarile de servicii sunt efectuate catre o persoana fizica, avand in vedere extinderea utilizarii sistemului national privind factura electronica RO eFactura si in relatia B2C, care devine obligatorie incepand cu data de 1 ianuarie 2025.
"Livrarile de bunuri/Prestarile de servicii efectuate catre o persoana fizica care nu se identifica in relatia cu furnizorul/prestatorul prin niciun cod de identificare fiscala sau opteaza sa se identifice prin codul numeric personal, se considera efectuate in relatia B2C. Daca beneficiarul, persoana fizica, nu se identifica prin niciun cod de identificare fiscala, facturile se emit utilizand un cod format din 13 cifre de zero in locul codului de identificare fiscala a beneficiarului."
Se propune modificarea OUG nr. 70/2024 in vederea amanarii pana la data de 1 iulie 2025 a datei de intrare in vigoare a dispozitiilor privind obligatia transmiterii de catre contribuabili a rezultatului verificarilor realizate asupra diferentelor comunicate de autoritatea fiscala prin ”Notificarea de conformare RO e-TVA” si a consecintelor care decurg din neindeplinirea acestei obligatii.
- Tinand cont de extinderea utilizarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si in relatia B2C, care devine obligatorie incepand cu data de 1 ianuarie 2025, se impune abrogarea obligatiei de transmitere in sistem a facturilor emise pentru vouchere de vacanta titularilor acestora de catre unitatile afiliate, prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta.
- Se propune clarificarea evidentierii TVA colectate prin autofacturare, in cazul obiectivelor de investitii din cadrul unor programe de interes public sau social, finantate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, in contextul implementarii Sistemului national RO e-Factura si a Sistemului informatic RO eTVA, in sensul ca persoanele impozabile in sensul art. 269 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal care implementeaza astfel de programe si au dedus TVA pentru achizitii, trebuie sa emita o autofactura conform art. 319 alin. (8) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
- Se propune desemnarea Oficiului National pentru Achizitii Centralizate ca autoritate competenta sa reprezinte Romania si sa semneze orice acte necesare in cadrul procedurii comune de achizitii publice intre Comisia Europeana si statele membre, a platformei centrale comuna declarantilor autorizati in cadrul mecanismului de ajustare a carbonului la frontiera (CBAM).
Impozitul pe profit
Se propun clarificari tehnice in ceea ce priveste mecanismul de alocare a costurilor totale excedentare ale indatorarii reportate pentru tranzactiile/operatiunile efectuate cu persoane afiliate care finanteaza achizitia/productia imobilizarilor in curs de executie/activelor stabilite potrivit art. 18^1 alin. (3) si (12), respectiv art. 18^3 alin. (2) si (9) din Codul fiscal.
Impozit suplimentar
Se propune exceptarea de la aplicarea prevederilor art. 18^1 din Codul fiscal a contribuabililor care intra sub incidenta art. 46^1 si art. 46^2 din Codul fiscal, avand in vedere faptul ca acestea reglementeaza plata unor impozite suplimentare impozitului pe profit.
Se propun clarificari legate de aplicarea prevederilor art. 46^2 in cazul grupului fiscal, in sensul ca acestea se aplica in mod corespunzator de catre membri, in functie de situatia individuala.
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
Avand in vedere necesitatea sustinerii procesului de comasare a terenurilor agricole, in prezent fragmentate, proces cu impact pozitiv asupra dezvoltarii agriculturii romanesti, se propune scaderea din baza impozabila a veniturilor realizate din schimbul de terenuri agricole situate in extravilan avand ca scop comasarea terenurilor agricole, potrivit legii, cu implicarea primariilor unitatilor administrativ-teritoriale pe raza carora se situeaza terenurile respective.
Mai departe, se propune modificarea tratamentului fiscal in sensul in care nu se datoreaza impozit pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal in cazul schimburilor de terenuri agricole situate in extravilan, care au ca scop comasarea terenurilor agricole potrivit legii, fara sulta platita de catre copermutanti. Astfel, in acest caz copermutantii nu datoreaza impozit pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal. Pentru a beneficia de aceasta prevedere este necesar ca fiecare copermutant sa prezinte, inainte de autentificarea actului notarial, o adeverinta care sa ateste faptul ca terenurile supuse schimbului sunt in circuitul agricol, iar schimbul se realizeaza in vederea comasarii de terenuri agricole situate in extravilan. Adeverinta se elibereaza de primaria unitatii administrativ - teritoriale pe raza carora sunt situate terenurile agricole extravilane, care fac obiectul schimbului.
Se clarifica regimul fiscal aplicabil in cazul veniturilor din pensii obtinute din strainatate.
Ca urmare a solicitarilor venite din partea mediului de afaceri, se propune prelungirea termenului prevazut de alin. (1^1) al art. LXXV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2023, incepand cu care se aplica sanctiunile reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, pana la data de 31 martie 2025, astfel incat operatorii economici autorizati care desfasoara activitati cu pondere semnificativa in economia nationala si care efectueaza in mod curent transporturi internationale de bunuri sa aiba timpul necesar pentru a definitiva adaptarea sistemelor informatice si atragerea unor resurse umane suplimentare, in caz contrar acestia riscand aplicarea de sanctiuni care ar putea inclusiv sa conduca la blocarea activitatii si in acest mod sa afecteze bugetul general consolidat al statului.
Se propune o norma tranzitorie de clarificare a regimului fiscal aplicabil, precum si a obligatiilor de declarare, calcul si plata a impozitului pe venit in cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, altele decat cele din arendarea bunurilor agricole si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, in situatia in care chiria, aferenta unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, a fost platita in avans pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv.
In acest caz se propune ca obligatia de declarare, calcul si plata a impozitului pe venit sa revina proprietarului, uzufructuarului sau altor detinatori legali pentru fiecare an fiscal corespunzator perioadei contractuale.
Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
■ referitor la balanta de verificare – se propune ca aceasta sa se intocmeasca lunar avand in vedere necesitatea asigurarii in timp real a unor informatii centralizatoare. Intrucat contabilitatea trebuie sa asigure inregistrarea cronologica si sistematica a tuturor operatiunilor intocmirea balantei lunare pe baza informatiilor deja existente in contabilitate reprezinta un instrument util atat la nivel intern managerial al entitatii cat si eventualelor organe de control.
■ referitor la termenele prevazute de legea contabilitatii
Avand in vedere ca depasirea termenului de depunere are diverse implicatii (inclusiv fiscale) si cum in practica au fost situatii in care intelegerea modalitatii de calculare a termenului a fost diferita, prin prezentul proiect se propune stabilirea unui termen unitar pana la care entitatile pot depune situatiile financiare anuale, respectiv raportarile contabile anuale.
De asemenea, se propune cuprinderea si a unor prevederi referitoare la situatia in care termenele prevazute de lege se pot implini intr-o zi nelucratoare.
a.1. referitor la termenul de depunere a situatiilor financiare anuale – se propune ca acesta sa fie data de 31 mai, respectiv 30 aprilie, in functie de categoria entitatii raportoare, a exercitiului financiar urmator celui de raportare, astfel:
Ca urmare, entitatea raportoare poate depune situatiile financiare anuale pana la 2 iunie N+1.
Luna februarie a exercitiului financiar N+1 are 28 de zile calendaristice, astfel ca termenul de 150 de zile prevazut de proiectul de act normativ corespunde datei de 30 iunie N+1, care este zi lucratoare.
Ca urmare, entitatea raportoare poate depune situatiile financiare anuale pana la 30 iunie N+1.
a.2. referitor la termenul de depunere a raportarilor contabile anuale - se propune ca acesta sa fie data de 31 mai a exercitiului financiar urmator celui de raportare, termen aplicabil inclusiv in cazul entitatilor care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic
■ referitor la semnarea situatiile financiare anuale si raportarile contabile
Pentru corelare cu prevederile art. 10 alin. (2) din legea contabilitatii, se propune completarea prevederilor art. 28 alin. (10), sub aspectul precizarii calitatii de angajat a persoanei imputernicite sa semneze situatiile financiare anuale si raportarile contabile.
Desi din prevederile legale in vigoare, respectiv art. 28 alin. (13) din legea contabilitatii, rezulta cu claritate faptul ca administratorul raspunde pentru organizarea si conducerea contabilitatii, in timp ce directorul economic raspunde pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile, numerosi operatori economici au solicitat clarificari legate de atributiile administratorului, respectiv ale directorului economic.
Pentru identificarea modalitatii de exercitare a responsabilitatii aferente acestora, s-a constatat ca, pe baza informatiilor aferente raportarilor depuse de operatorii economici pentru data de 31 decembrie 2023, din totalul de 902.845 cat reprezinta numarul celor care au depus situatii financiare anuale/raportari contabile
anuale, pentru un numar de 108.447 entitati o aceeasi persoana semnatara apare in dubla calitate: administrator si persoana care a intocmit situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale.
Totodata, fara a fi fost prezentate cazuri concrete, aspectele legate de tinerea contabilitatii in alte conditii decat cele prevazute de lege au fost semnalate atat in spatiul public, dar si aduse direct la cunostinta
Ministerului Finantelor, prin intermediul reprezentantilor CECCAR. In ceea ce priveste depunerea situatiilor financiare anuale, avand in vedere ca 98% din operatorii economici care sunt in aria de reglementare a Ministerului Finantelor au depus online situatii financiare anuale/raportari contabile anuale pentru exercitiul financiar al anului 2023 si tinand cont de faptul ca declaratiile fiscale se depun numai online, se propune depunerea exclusiv online a situatiilor financiare anuale incepand exercitiul financiar al anului 2025.
Cat de sigur sunteti ca intelegeti si aplicati perfect litera legiis
Cele mai des intalnite si mai controversate probleme generate de calculul, declararea si plata obligatiilor fiscal-contabile ce va revin, sunt rezolvate acum pentru dvs. in deplina conformitate cu cerintele noului Cod Fiscal.
Lucrarea 60 de probleme fiscal-contabile, explicate si solutionate supune atentiei dvs. cele mai frecvent intalnite probleme din activitatea fiscal-contabila zilnica structurate in 5 domenii principale:
1. TVA
2. Impozitul pe venit
3. Impozitul pe profit
4. Contabilitate
5. Monografii contabile
Articole similare
Retrospectiva anului 2024 in materie de TVA4 aspecte cheie ale sistemului RO E-TVA in anul 2025Cadoul perfect de Sarbatori: Reduceri de pana la 75% si Transport gratuit la lucrari de contabilitate si fiscalitateModificari fiscale 2025: Noutati legate de e-Factura, E-TVA, e-Transport si schimbarile din Codul FiscalVeste buna pentru contribuabili: Obligatiile privind notificarile de conformare RO E-TVA, amanate pana la 1 iulie 2025Ultimele articole
Noutati privind e-Factura, E-TVA, e-Transport si Legea Contabilitatii: Atentie la modificarile propuse de MF! [DOCUMENT]WEBINAR cu Adrian Benta despre E-TVA, e-Transport si e-Factura: Noutati, inspectii fiscale si amenziDeconturi de TVA precompletate: Recomandarile specialistului privind sistemul E-TVACodurile NC detaliate: TVA, accize si RO e-TransportTOP 12 noutati legislative de care trebuie sa tineti cont in 2025!Articole similare
Emitere factura catre persoana fizica: Ce este important de stiutE-FACTURA si e-Transport in 2025: Modificari legislative introduse recent, documente necesare si studii de cazRetrospectiva anului 2024 in materie de TVAE-FACTURA: Cum se folosesc codurile de TVA [Ghid ANAF]E-FACTURA: Ce reprezinta codurile 380, 381, 384, 389, 751, cand se folosesc si exemple practiceUltimele articole
Cadoul perfect de Sarbatori: Reduceri de pana la 75% si Transport gratuit la lucrari de contabilitate si fiscalitateCartea Verde a Contabilitatii si Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile: Doua ghiduri cu explicatii si solutii practiceModificari fiscale 2025: Noutati legate de E-FACTURA, e-TVA, e-Transport si schimbarile din Codul FiscalNoutati privind E-FACTURA, e-TVA, e-Transport si Legea Contabilitatii: Atentie la modificarile propuse de MF! [DOCUMENT]Corectarea unei facturi storno din perioadele anterioare: Pasii recomandati de specialistArticole similare
Emitere factura catre persoana fizica: Ce este important de stiute-Factura si E-TRANSPORT in 2025: Modificari legislative introduse recent, documente necesare si studii de cazRetrospectiva anului 2024 in materie de TVACadoul perfect de Sarbatori: Reduceri de pana la 75% si Transport gratuit la lucrari de contabilitate si fiscalitateRO E-TRANSPORT: 3 noutati aduse de OUG nr. 129/2024Ultimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii si Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile: Doua ghiduri cu explicatii si solutii practiceModificari fiscale 2025: Noutati legate de e-Factura, e-TVA, E-TRANSPORT si schimbarile din Codul FiscalNoutati privind e-Factura, e-TVA, E-TRANSPORT si Legea Contabilitatii: Atentie la modificarile propuse de MF! [DOCUMENT]WEBINAR cu Adrian Benta despre e-TVA, E-TRANSPORT si e-Factura: Noutati, inspectii fiscale si amenziCodurile NC detaliate: TVA, accize si RO E-TRANSPORTArticole similare
Suspendarea activitatii unei firme: Aspecte cheie de retinutMF: Noi aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anualeTermene de depunere a situatiilor financiare anuale: Clarificari si exemple aduse de MF [PROIECT]Noutati privind e-Factura, e-TVA, e-Transport si LEGEA CONTABILITATII: Atentie la modificarile propuse de MF! [DOCUMENT]Propuneri ale MF pentru reglementarea unor aspecte contabile: Atentie la functiunea conturilor 694 si 794!Ultimele articole
Reclasificarea unui mijloc fix partial amortizat in marfa: Tratament contabil si fiscalInventarul Corect - 10 Reguli si Obligatii [INFOGRAFIC]TOP 12 noutati legislative de care trebuie sa tineti cont in 2025!Situatii financiare: Cine poate semna bilantul contabil?Casarea mijloacelor fixe: 6 etape de parcurs