Executivul a aprobat o serie de modificari fiscale propuse de Ministerul Finantelor, care vizeaza utilizarea instrumentelor nationale de digitalizare a administratiei fiscale, precum si modificari in vederea combaterii evaziunii fiscale in domeniul produselor accizabile. De asemenea, sunt aduse clarificari in ceea ce priveste aplicarea unor impozite.
„In urma consultarilor cu reprezentantii mediului de afaceri, am adoptat o serie de masuri care aduc mai multa claritate, transparenta si eficienta in sistemul fiscal. In domeniul digitalizarii, ajustarile aduse sistemelor RO e-Factura, RO e-TVA si e-Transport vor oferi contribuabililor mai multa flexibilitate. De asemenea, introducem reglementari mai stricte pentru garantarea accizelor, precum si obligatia de declarare prealabila a operatiunilor cu produse accizabile, dupa ce actiunile de control desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala au descoperit practici care aduceau prejudicii importante bugetului de stat”, a subliniat ministrul Marcel Bolos.
RO e-Factura
In ceea ce priveste utilizarea sistemului national RO e-Factura, au fost reglementate urmatoarele:
- Transmiterea CNP pentru persoane fizice este optionala: se reglementeaza cadrul pentru ca identificarea prin CNP pentru persoanele fizice sa fie optionala. Astfel, in cazul in care contribuabilul nu doreste sa comunice un cod de identificare, factura va include automat un cod format din 13 cifre de zero;
- Limitarea operatiunilor obligatorii: Obligatia utilizarii sistemului RO e-Factura va fi restransa doar la operatiunile pentru care locul livrarii sau prestarii din punct de vedere al TVA este in Romania.
- Eliminarea exceptiilor pentru facturile simplificate: Sistemul RO e-Factura va fi utilizat obligatoriu si pentru facturile simplificate, cu exceptia bonurilor fiscal;
- Coduri CPV pe facturile pentru achizitii publice: Facturile emise in baza contractelor de achizitii publice, sectoriale sau de concesiuni vor trebui sa includa codurile CPV corespunzatoare din nomenclatorul achizitiilor publice;
- Se abroga prevederile referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanta titularilor acestora, avand in vedere ca toate facturile emise in relatia B2C vor fi raportate in sistem de la 1 ianuarie 2025.
RO e-TVA
In ceea ce priveste sitemul national RO e-TVA, se amana pana la 1 iulie 2025, dispozitiile privind obligatia transmiterii de catre contribuabili a rezultatului verificarilor realizate asupra diferentelor comunicate de catre ANAF prin ”Notificarea de conformare RO e-TVA”, precum si a sanctiunii pentru neindeplinirea acestei obligatii.
RO e-Transport
In ceea ce priveste e-Transport, se amana intrarea in vigoare a sistemului national e-Transport pentru operatorii economici autorizati pana la 31 martie 2025.
Modificari la Codul fiscal
In ceea ce priveste impozitul pe profit, contribuabilii care datoreaza impozite specifice pe cifra de afaceri (institutii de credit, persoane juridice din domeniul petrolier) sunt exceptati de la impozitul minim pe cifra de afaceri.
In ceea ce priveste impozitul pe veniturile microintreprinderilor, pentru dezvoltarea agriculturii autohtone, s-a stabilit un venit neimpozabil pentru stimularea comasarii terenurilor daca nu se plateste sulta si activitatile care se desfasoara sunt destinate agriculturii, respectiv atunci cand nu se obtine un castig din comasare.
In ceea ce priveste impozitul pe venit, s-au stabilit urmatoarele:
- Reglementarea regulilor privind calculul si declararea impozitului pe venit in cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, in situatia in care venitul este platit exclusiv in natura, precum si in cazul sumelor reprezentand garantie, utilizata pentru plata chiriei stabilita prin contract.
In aceste situatii obligatiile de stabilire a venitului net anual, de calcul, declarare si plata a impozitului revin proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal prin depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Masura are in vedere faptul ca in aceste situatii platitorul de venit se afla in imposibilitatea retinerii la sursa a impozitului pe venit.
- Instituirea unor dispozitii tranzitorii de clarificare a regimului fiscal aplicabil, precum si a obligatiilor de declarare, calcul si plata a impozitului pe venit in cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, altele decat cele din arendarea bunurilor agricole si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, in situatia in care chiria, aferenta unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, a fost platita in avans pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv.
Masura are in vedere necesitatea aplicarii unitare a regimului fiscal in aceasta situatie.
- Reglementarea/clarificarea impozitarii veniturilor realizate din transferul dreptului de proprietate sau al dezmembramintelor dreptului de proprietate
S-a reglementat modalitatea de declarare si stabilire a impozitului pe veniturile realizate din transferul dezmembramintelor dreptului de proprietate sub conditie suspensiva, ulterior autentificarii actului de transfer. Astfel, se propune ca persoana fizica beneficiara a veniturilor sau platitorul de venit, in situatia in care veniturile sunt platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, sa calculeze si sa declare impozitul pe venit datorat, sens in care se stabilesc regulile necesare calculului, declararii si platii.
Masura are in vedere solicitarile formulate de organele fiscale si de Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania care vizeaza necesitatea asigurarii unor reguli fiscale suficiente si fara echivoc.
- Se clarifica faptul ca veniturile din pensii obtinute din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotei de impozit de 10% asupra venitului impozabil lunar, stabilit prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 3.000 lei.
Necesitatea acestor clarificari a fost determinata de masurile privind impozitarea veniturilor din pensii introduse prin Legea nr.282/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu si a Legii nr.227/2015 privind odul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si are ca scop inlesnirea indeplinirii obligatiilor fiscale de catre contribuabilii care realizeaza astfel de venituri.
Modificari in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii
Se propune instituirea unor masuri in vederea combaterii evaziunii in domeniul produselor accizabile, avand in vedere ca in urma actiunilor de control efectuate de organele fiscale, s-a constatat eludarea platii obligatiilor fiscale la bugetul de stat de catre unii operatori economici care desfasoara activitati cu produse accizabile, respectiv:
- crearea unor obligatii de declarare a operatiunilor si garantare a accizelor (120%) pentru destinatarii inregistrati si operatorii economici inregistrati la autoritatea competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare de produse accizabile care prezinta risc fiscal ridicat conform unor criterii stabilite prin ordin comun al presedintelui ANAF si al AVR si care detin si elibereaza pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane;
- introducerea obligatiei pentru destinatarii inregistrati si operatorii economici inregistrati la autoritatea competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare de produse accizabile care prezinta risc fiscal ridicat si care detin si elibereaza pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal detinut de o persoana terta, de a instiinta autoritatea competenta, cu cel putin 3 zile calendaristice inainte de epuizarea cantitatii de produse accizabile inscrisa in declaratia pe propria raspundere. Nedepunerea declaratiei pe proprie raspundere si negarantarea platii accizelor, urmeaza a fi incriminate ca infractiuni;
- introducerea unei prevederi care sa vizeze situatia in care acesti operatorii economici nu mai sunt considerati ca prezinta risc fiscal ridicat, respectiv atunci cand autoritatea competenta constata ca pe parcursul a 36 de luni consecutive de la data depunerii primei declaratii pe proprie raspundere, operatorul economic nu a inregistrat obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
- introducerea unor exceptii de la regulile generale privind revocarea autorizatiei de destinatar inregistrat. Astfel, la propunerea organelor de control, autoritatea competenta revoca autorizatia de destinatar inregistrat care prezinta risc fiscal ridicat, in termen de maximum 3 zile calendaristice de la data primirii propunerii de revocare, in situatia in care titularul acesteia:
a) nu respecta prevederile privind garantia de 120%, depunerea declaratiei pe propria raspundere, precum si cele privind instiintarea autoritatii competente, cu cel putin 3 zile calendaristice inainte de epuizarea cantitatii de produse accizabile inscrisa in declaratia pe propria raspundere;
b) depaseste cantitatea de produse accizabile inscrisa in declaratia pe propria raspundere.
- introducerea unor prevederi privind revocarea, similare cu cele introduse pentru destinatarii inregistrati care prezinta risc fiscal ridicat, si in cazul operatorilor economici inregistrati la autoritatea competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare bauturi alcoolice, tutun prelucrat si produse energetice care prezinta risc fiscal ridicat si care detin si elibereaza pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane;
- asigurarea unui tratament similar operatorilor economici care produc gaz natural pentru uz propriu cu cel aplicabil operatorilor din domeniul energiei electrice;
- introducerea in sfera infractiunilor a nerespectarii obligatiei de plata anticipata a accizelor pentru operatorii nou autorizati (reglementata prin OUG nr.123/2024);
- introducerea unor prevederi referitoare la revocarea autorizatiei de destinatar inregistrat in cazul nerespectarii obligatiei de plata anticipata a accizelor.
Foto: pexels.com