Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general 2025"
In practica fiscala exista inca numeroase discutii si controverse in legatura cu procentul (cota de TVA) care trebuie aplicat asupra bazei de impozitare rezultate din operatiuni de vanzari bunuri sau prestari de servicii, astfel incat societatea sa respecte legislatia fiscala si, in acelasi timp, sa colecteze si sa plateasca la bugetul de stat strict taxa care rezulta din aplicarea cotei corecte de TVA.
Potrivit Codului fiscal, cota de TVA aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator al taxei, acest fapt generator intervenind, de regula, la data livrarii produselor sau prestarii serviciilor.
Faptul generator reprezinta faptul prin care sunt realizate conditiile legale necesare pentru exigibilitatea taxei.
Exigibilitatea taxei reprezinta data la care autoritatea fiscala devine indreptatita, in baza legii, sa solicite plata de catre persoanele obligate la plata taxei, chiar daca plata acestei taxe poate fi amanata (data la care o persoana are obligatia de a plati taxa la bugetul statului).
De regula, regimul de impozitare aplicabil pentru operatiunile impozabile este regimul in vigoare la data la care intervine faptul generator.
Cazurile pentru care se aplica regimul de impozitare in vigoare la data exigibilitatii taxei, si nu la data faptului generator:
a) la data emiterii unei facturi, inainte de data la care intervine faptul generator;
b) la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator. Avansurile reprezinta plata partiala sau integrala a contravalorii bunurilor si serviciilor, efectuata inainte de data livrarii ori prestarii acestora;
c) la data extragerii numerarului, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate prin masini automate de vanzare, de jocuri sau alte masini similare.
Faptul generator intervine la data livrarii bunurilor sau la data prestarii serviciilor.
Pentru bunurile transmise in vederea testarii sau verificarii conformitatii se considera ca livrarea bunurilor are loc la data acceptarii bunurilor de catre beneficiar.
Pentru stocurile la dispozitia clientului se considera ca livrarea bunurilor are loc la data la care clientul retrage bunurile din stoc in vederea utilizarii, in principal pentru activitatea de productie.
Pentru livrarile de bunuri corporale, inclusiv de bunuri imobile, data livrarii este data la care intervine transferul dreptului de a dispune de bunuri ca un proprietar. Prin exceptie, in cazul contractelor care prevad ca plata se efectueaza in rate sau al oricarui alt tip de contract care prevede ca proprietatea este atribuita cel mai tarziu in momentul platii ultimei sume scadente, cu exceptia contractelor de leasing, data livrarii este data la care bunul este predat beneficiarului.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Exigibilitatea taxei intervine la data la care are loc faptul generator.
Prin exceptie, exigibilitatea taxei intervine:
a) la data emiterii unei facturi, inainte de data la care intervine faptul generator;
b) la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator;
c) la data extragerii numerarului, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate prin masini automate de vanzare, de jocuri sau alte masini similare.
Prin exceptie de la prevederile de mai sus, exigibilitatea taxei intervine la data incasarii contra valorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, in cazul persoanelor impozabile care opteaza in acest sens (persoane care aplica sistemul TVA la incasare).
Acest articol a fost preluat din Revista de TVA, o publicatie lunara care va permite accesul la solutii profesioniste si actualizate pentru orice problema legata de TVA. Veti gasi aici spete fiscale, noutati legislative, proiecte de acte normative si mai ales cauze relevante pe TVA judecate de Curtea de Justitie a Uniunii Europene. Click aici >>
Pentru a determina regimul de impozitare aplicabil pentru operatiunile impozabile, trebuie stabilite:
- natura operatiunii, respectiv daca este o livrare de bunuri sau o prestare de servicii;
- in cazul in care furnizorul/prestatorul realizeaza mai multe livrari/prestari catre clientul sau, in cadrul aceluiasi contract sau aceleiasi tranzactii, trebuie sa se determine daca exista o operatiune principala si alte operatiuni accesorii sau daca fiecare operatiune poate fi considerata independenta. O livrare/prestare trebuie sa fie considerata ca accesorie unei livrari/prestari principale daca nu constituie pentru client un scop in sine, ci un mijloc de a beneficia in cele mai bune conditii de livrarea/prestarea principala realizata de furnizor/prestator. Operatiunile accesorii beneficiaza de tratamentul fiscal al operatiunii principale referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile, ca si livrarea/prestarea de care sunt legate. In acest sens s-a pronuntat si Curtea Europeana de Justitie in Cauza C-349/96 Card Protection Plan si in Cauza C-463/16 Stadion Amsterdam CV;
- in cazul in care furnizorul/prestatorul realizeaza mai multe livrari/prestari catre clientul sau, in cadrul aceluiasi contract sau aceleiasi tranzactii, si nu se poate stabili o operatiune principala si alte operatiuni accesorii, fiecare dintre ele constituind pentru client un scop in sine, dar care sunt atat delegate intre ele incat nu pot fi tratate ca tranzactii independente, se considera ca se efectueaza o operatiune complexa unica.
In cazul persoanelor impozabile scoase din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal, in vederea aplicarii regimului special de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal, care, inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA au emis facturi sau au incasat avansuri, pentru contravaloarea partiala a livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile, al caror fapt generator de taxa intervine dupa scoaterea din evidenta, se procedeaza la regularizare pentru a se aplica regimul de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri/prestarii de servicii. In acest sens, furnizorul/prestatorul neinregistrat in scopuri de TVA emite factura de regularizare pe care inscrie cu semnul minus baza de impozitare si taxa colectata pentru partea facturata/incasata inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA si, concomitent, inscrie contravaloarea integrala a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, aplicand regimul de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal, pe aceeasi factura sau pe o factura separata, conform prevederilor art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Facturile de regularizare se transmit beneficiarului care are obligatia sa efectueze ajustarile taxei deduse in conformitate cu prevederile art. 304 si 305 din Codul fiscal. Factura de regularizare nu trebuie sa contina mentiunea referitoare la codul de inregistrare in scopuri de TVA al furnizorului/prestatorului. Furnizorul/Prestatorul poate solicita restituirea taxei colectate astfel regularizate pe baza documentului prevazut la art. 324 alin. (9) din Codul fiscal. Aceste prevederi nu se aplica in situatia in care factura este emisa pentru intreaga contravaloare a livrarii/prestarii sau este incasata integral contravaloarea livrarii/prestarii inainte de data faptului generator de taxa.
In cazul persoanelor impozabile care aplica regimul special de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal, care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, se procedeaza la regularizare in vederea aplicarii regimului de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii in cazurile prevazute la art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal, pentru facturile emise si/sau avansurile care au fost incasate, inainte de inregistrarea in scopuri de TVA, pentru contravaloarea partiala sau integrala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii. In acest sens, furnizorul/prestatorul, dupa inregistrarea in scopuri de TVA, emite factura de regularizare pe care inscrie cu semnul minus baza de impozitare aferenta livrarii/prestarii in regim de scutire facturata/incasata inainte de inregistrarea in scopuri de TVA si, concomitent, inscrie contravaloarea integrala a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, aplicand regimul corespunzator operatiunii respective, respectiv taxare sau scutire fara drept de deducere prevazuta la art. 292 din Codul fiscal ori scutire cu drept de deducere prevazuta la art. 294-296 din Codul fiscal ori alt regim special prevazut de titlul VII al Codului fiscal, pe aceeasi factura sau pe o factura separata, conform prevederilor art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Aceste prevederi se aplica indiferent daca factura este emisa pentru intreaga contravaloare a livrarii/prestarii sau este incasata integral contravaloarea livrarii/prestarii inainte de data faptului generator de taxa.
Pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile, respectiv cele care sunt supuse cotei standard de TVA sau cotelor reduse de TVA, taxa colectata se determina dupa cum urmeaza:
a) se aplica cota legala de TVA la contravaloarea livrarii/prestarii, in cazul in care rezulta ca partile au convenit ca TVA nu este inclusa in contravaloarea livrarii, sau in cazul in care contrapartida nu este stabilita de parti, ci este stabilita prin lege, prin licitatie, printr-o hotarare a instantei, sau alte situatii similare, si nu include taxa;
b) contrapartida unei livrari de bunuri/prestari de servicii trebuie considerata ca incluzand deja TVA, taxa determinandu-se prin aplicarea procedeului sutei marite, respectiv 19 x 100 / 119, 9 x 100 / 109 sau 5 x 100 / 105 in cazul cotelor reduse, in urmatoarele situatii:
1. atunci cand partile au convenit ca TVA este inclusa in contravaloarea livrarii/prestarii;
2. in cazul livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii direct catre populatie pentru care nu este necesara, potrivit legii, emiterea unei facturi;
3. in orice situatie in care contrapartida nu este stabilita de parti, ci este stabilita prin lege, prin licitatie, printr-o hotarare a instantei, sau alte situatii similare, si include taxa sau nu exista nicio mentiune cu privire la TVA;
4. atunci cand pretul unui bun/serviciu a fost stabilit de parti fara nicio mentiune cu privire la TVA, iar furnizorul/prestatorul bunului/serviciului respectiv este persoana obligata la plata TVA colectate pentru operatiunea supusa taxei, si furnizorul/prestatorul nu are posibilitatea de a recupera de la beneficiar TVA care ar fi trebuit colectata pentru operatiunea respectiva. Poate fi acceptata ca mijloc de proba a faptului ca furnizorul/prestatorul nu are posibilitatea de a recupera de la beneficiar TVA, inclusiv o declaratie pe propria raspundere a furnizorului.
Intrebare: Firma, platitoare de TVA, cu activitate de catering, ofera la meniu, pe langa masa servita (cu cota TVA 9%), si o doza de suc, cu cota de TVA 19%.
Cum se scade meniul in evidente? Si cum se evidentiaza separat partea de 19%, avand in vedere ca sucul este marfa?
Raspuns: Pentru serviciile de catering, cota de TVA este de 9%, dar nici in cazul lor cota de 9% nu se aplica la servirea bauturilor nealcoolice care se incadreaza la clasa tarifara NC 2202.
Codul NC 2202 include bauturile cu titlu alcoolic volumic de maximum 0,5 % vol, respectiv ape indulcite sau aromatizate, ori pe baza de soia/plante/fructe cu coaja lemnoasa, ori continand grasimi lactate, bauturi care sunt destinate consumului imediat.
In cazul bauturilor nealcoolice NC 2202 servite in restaurant se aplica asadar cota standard de 19%.
Conform art. 291 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, se aplica cota redusa de TVA de 9% pentru:
k) serviciile de restaurant si de catering, cu exceptia bauturilor alcoolice si a bauturilor nealcoolice care se incadreaza la codurile NC 2202 10 00 si 2202 99;
Conform pct. 18 alin. (1) din Normele de aplicare a titlului TVA din Codul Fiscal:
„18. (1) In sensul TVA, serviciile de restaurant si de catering reprezinta servicii care constau in furnizarea de produse alimentare si/sau de bautura, preparate sau nepreparate, pentru consumul uman, insotita de servicii conexe suficiente care sa permita consumul imediat al acestora. Furnizarea de produse alimentare si/sau de bautura este numai unul dintre elementele unui intreg in care predominate serviciile. Serviciile de restaurant constau in prestarea unor astfel de servicii in spatiile prestatorului, iar serviciile de catering constau in prestarea unor astfel de servicii in afara localurilor prestatorului.
(2) Furnizarea de produse alimentare si/sau de bauturi, preparate sau nu, fie cu transport, fie fara, dar fara vreun alt serviciu conex, nu se considera a fi servicii de restaurant sau catering in sensul alin. (1).“
Avand in vedere prevederile legale de mai sus, mancarea se taxeaza cu TVA de 9%.
In cazul bauturilor alcoolice si al celor nealcoolice avand codul NC 2208, chiar daca se consuma in incinta restaurantului, se percepe TVA de 19%.
Apreciez ca trebuie scazute separat din gestiune mancarea si sucul, si nu sub forma de pachet.
Prin urmare, puteti configura articole separate pentru fiecare componenta a meniului sau articole separate in functie de cota TVA aplicabila.
Intrebare: O societate cu domeniul de activitate constructii, care a incheiat un antecontract in anul 2022 cu o persoana fizica pentru vanzarea unui apartament, cu cota de 5% TVA, a incasat integral banii pe acel apartament ca avans (a fost emisa factura de avans). Datorita unor probleme legate de receptia lucrarii, abia acum, in 2025, reuseste sa finalizeze actele (contractul de vanzare-cumparare cu persoana fizica).
Care este cota de TVA cu care vinde acest apartament societatea de constructii acum, in anul 2025?
Raspuns: Potrivit prevederilor art. 291 alin. (2) lit. m) din Codul fiscal, se aplica cota redusa de TVA de 9% la livrarea locuintelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite. Terenul pe care este construita locuinta include si amprenta la sol a locuintei.
Orice persoana fizica poate achizitiona, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, in mod individual sau in comun cu alta persoana fizica/alte persoane fizice, o singura locuinta a carei valoare nu depaseste suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusa de 9%.
Prin derogare de la prevederile art. 291 alin. (2) lit. m) pct. 3 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2024 se aplica o cota redusa de TVA de 5% pentru livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, achizitionate de persoane fizice in mod individual sau in comun cu alta persoana fizica/alte persoane fizice, daca au incheiat in perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2023 acte juridice intre vii care au ca obiect plata in avans pentru achizitionarea unei astfel de locuinte.
Persoana fizica poate achizitiona, in perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2024, in mod individual sau in comun cu alta persoana fizica/alte persoane fizice, o singura locuinta cu cota redusa de TVA de 5%, conform alin. (1), sau 9%, conform art. 291 alin. (2) lit. m) pct. 3 din Legea nr. 227/2015.
Referinta la aplicarea cotei de 5% la vanzarea locuintelor pentru care s-a platit avans in anul 2023 este numai la anul 2024 ca an de realizare a livrarii.
Daca locuinta este livrata beneficiarului dupa data de 31.12.2024, respectiv in anul 2025, va efectua vanzarea si va emite factura finala cu cota de TVA de 9%, in masura in care acesta nu a mai achizitionat alta locuinta cu cota de TVA 5% sau 9% si se va proceda la regularizare, pentru a se aplica cota de TVA in vigoare la data livrarii locuintei.
Spuneti STOP neclaritatilor legate de TVA! Oricare ar fi problema cu care va confruntati, in Revista de TVA gasiti rapid raspunsul cautat! Detalii aici >>
Alerta: Examenul de acces la stagiul CECCAR 2025
DEveniti contabil autorizat sau expert contabil gratie unui mic avantaj in pregatirea examenului!
Secretul este sa parcurgeti aceste 100 de teste rezolvate, exact in genul celor care se dau la examen!
Modalitatea sigura de a promova examenul de acces CECCAR din 2-3 octombrie 2025!
Articole similare
Ce reprezinta faptul generator si exigibilitatea TVA: Implicatii in aplicarea cotei corecte de taxaAjustarea TVA: regimul fiscal-contabil si studii de caz practiceInregistrare in scopuri de TVA prin optiune: cum ajustam TVARegularizare TVA: 3 studii de caz care iti raspund la toate intrebarile pe care le ai in 2023Noi modificari in Codul fiscal: scutiri de TVA si reglementari privind accizeleUltimele articole
Examenul de consultant fiscal se va desfasura in data de 20 noiembrie 2020. Vezi tematica si bibliografiaTrecerea de la platitor la neplatitor de TVA. Ce ajustari trebuie facute?Ajustare TVA la solicitarea iesirii din evidenta platitorilor de TVA. Cum veti proceda?Sfatul expertului Robert Gearba: Cota redusa de TVA pentru vanzarea de locuinteRegimul de scutire pentru intreprinderi mici care aplica sistemul de TVA la incasare