Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general 2025"
Tot mai des se discuta in spatiul public despre ideea aplicarii taxarii inverse generalizate la TVA, insa putini atrag atentia asupra riscurilor reale pe care le implica aceasta masura. Departe de a fi o solutie eficienta, ea risca sa agraveze problemele existente, in loc sa le rezolve. O astfel de schimbare ar putea afecta grav sistemul actual de colectare a TVA si ar pune presiune uriasa pe veniturile statului, intr-un context economic deja fragil.
Sistemul actual de TVA, bazat pe plati fractionate la fiecare veriga a lantului economic, are o logica solida: garanteaza colectarea treptata a TVA si reduce riscul ca statul sa piarda intregul impozit in cazul in care una dintre firmele din lantul de tranzactii intra in faliment. Din acest punct de vedere, functioneaza ca o plasa de siguranta fiscala. Inlocuirea acestui sistem cu un mecanism in care TVA s-ar colecta doar la nivelul ultimei verigi, este, din punctul meu de vedere, reteta perfecta pentru instabilitate bugetara.
Pe termen scurt, efectul ar fi de golire a bugetului de stat. Practic, in primele luni de aplicare, statul roman ar avea nevoie de un „buffer” bugetar substantial, un fel de perna de siguranta financiara pana cand noul sistem s-ar stabiliza - daca se va stabiliza vreodata. Or, intr-un context in care Romania are nevoie de fonduri urgente si are un grad mare de indatorare, intrebarea fireasca este: de unde ar veni acesti bani?
Experientele anterioare din Romania ar trebui sa ne fi invatat ceva. Am mai aplicat forme de taxare inversa, iar rezultatele au fost dezastruoase. In 2007, cand s-a introdus acest sistem la importurile din afara UE, veniturile din TVA au scazut dramatic. In 2008, aplicarea taxarii inverse pentru firmele in insolventa a dus, din nou, la pierderi considerabile. S-a renuntat rapid, dar memoria institutionala pare ca se estompeaza periculos de repede.
Un alt aspect ignorat de sustinatorii masurii este impactul asupra firmelor. Trecerea la taxarea inversa generalizata presupune modificari profunde ale sistemelor informatice de facturare si raportare fiscala. Nu este suficienta o simpla modificare tehnica - este nevoie de investitii consistente, timp si resurse pe care multi contribuabili, mai ales IMM-urile, pur si simplu nu si le pot permite.
Mai mult, exista riscul real ca neplatitorii de TVA, in special micii comercianti din zona de retail, sa nu mai fie stimulati sa fiscalizeze vanzarile. Daca achizitiile nu contin TVA, iar vanzarile se fac in numerar, tentatia de a "uita" sa colecteze TVA devine uriasa. Efectul? Cresterea evaziunii fiscale, nicidecum reducerea ei.
Un caz aparte il reprezinta furnizorii de utilitati. In actualul sistem, acestia deduc TVA de la achizitii, ceea ce le ofera un minim echilibru in cash-flow. Daca ar primi facturi fara TVA, dar ar trebui sa colecteze TVA de la consumatorii finali, adesea rau-platnici, s-ar ajunge la situatii in care ar trebui sa finanteze din fonduri proprii impozite neachitate de populatie. Este o presiune financiara nesustenabila pentru aceste companii.
Nu trebuie trecut cu vederea nici riscul de abuzuri si artificii fiscale. Stabilirea unui prag valoric pentru aplicarea taxarii inverse ar duce inevitabil la "spargerea" sau "umflarea" artificiala a facturilor, in functie de interese, ceea ce va genera controverse si litigii. Organele de control vor fi puse in fata unor dificutati, fara garantia unui castig real la buget.
Cat despre ideea ca sistemul ar putea functiona la fel ca in cazul achizitiilor intracomunitare, trebuie spus clar: nu este acelasi lucru. In cazul acestor achizitii, exista instrumente precum sistemul VIES, care permite controlul incrucisat al tranzactiilor. In cazul tranzactiilor interne, o astfel de infrastructura pur si simplu nu exista si ar fi nevoie de ani de zile pentru dezvoltarea si calibrarea ei.
In concluzie, taxarea inversa generalizata nu este solutia. Este o iluzie periculoasa, care ar crea mai multe probleme decat cele pe care le promite ca le rezolva.
In actuala economie fragila, cu o colectare imperfecta a TVA si cu presiuni uriase asupra mediului de afaceri, astfel de experimente fiscale ar trebui evitate cu orice pret. Cartea verde a Contabilitatii varianta online Agenda Fiscala a Contabilului 2025 Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Citeste si: Taxarea inversa. Ce este, cine plateste TVA la taxarea inversa si studii de caz utile >>
Sursa:
NOU: Ghidul practic al contabilitatii in 2025. Legislatie explicata - Exemple detaliate
Articole similare
Taxarea inversa generalizata: Capcana fiscala sau solutie durabila? [Opinia specialistului]Contabilitatea devine mai simpla cu aceste doua GHIDURI practice: Tot ce ai nevoie pentru o activitate fara eroriAchizitie si amortizare autoturism SH: Documente, monografie contabila si baza legala pentru deducere TVADeducere TVA: Prevederi actuale si un exemplu practic pentru o mai buna intelegereTaxarea inversa: Formula contabila si cum se completeaza Decontul de TVAUltimele articole
e-Factura: Cum se folosesc codurile de TVA [Ghid ANAF]Facturi pentru care s-a dedus eronat TVA: Cum se poate remedia situatiaObtineti venituri din chirii? Iata ce este important sa stiti!Tratamentul TVA in cazul vanzarii bunurilor imobile: exemple detaliateAjustarea TVA: regimul fiscal-contabil si studii de caz practice