email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

6.3. Cotele de impozitare

Cu vinte cheie:

  • cota standard
  • cota recalculata
  • cota redusa
  • intrare muzee, monumente
  • manuale, carti, reviste
  • livrari de proteze
  • proteza medicala
  • produse ortopedice
  • medicamente
  • cazare
  • pachet de servicii turistice
  • turist
  • structura de primire turistica
  • agrement
  • transport
  • tratament balnear
  • complex balnear
  • zona turistica
  • zona periurbana
  • obiectiv turistic
  • punct turistic
  • localitate turistica
  • statiune turistica
  • oferta
  • produs
  • pachet de servicii
  • reguli speciale
  • grupe de servicii combinate
  • baza de impozitare
  • pret de vanzare

T.V.A. colectata se determina prin aplicarea cotei standard sau a cotei reduse asupra bazei de impozitare.

Cota standard este de 19% si se aplica asupra bazei de impozitare pentru orice operatiune impozabila care nu este scutita de T.V.A. sau care nu este supusa cotei reduse a T.V.A.

Cota recalculata se aplica de regula pentru determinarea sumei T.V.A. la livrarea de bunuri si prestarea de servicii direct catre populatie in situatia in care pretul cu amanuntul include T.V.A. si nu este necesara emiterea unei facturi fiscale.

Pentru determinarea T.V.A. se aplica procedeul sutei marite, respectiv:

Pentru determinarea T.V.A. se aplica procedeul sutei marite, respectiv:

– 19 x 100/119 (in cazul cotei standard);

– 9 x 100/109 (in cazul cotei reduse).

Cota redusa este de 9% si se aplica asupra bazei de impozitare, pentru urmatoarele prestari de servicii si/sau livrari de bunuri:

1. dreptul de intrare la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectura si arheologice, gradini zoologice si botanice, targuri, expozitii, cinematografe;

2. livrarea de manuale scolare, carti, ziare si reviste pe suport de hartie, pe suport electromagnetic sau pe alte tipuri de suporturi;  

IMPORTANT:

Cota redusa se aplica indiferent de suportul de prezentare (hartie, discheta, c.d. etc.) si indiferent de modalitatea de livrare (direct sau prin intermediari), cu conditia ca toate cartile sa aiba codul ISBN.

Cota redusa nu se aplia pentru livrarea de carti, ziare si reviste, care sunt destinate exclusiv publicitatii .

3. livrarile de proteze de orice fel si accesoriile acestora, cu exceptia protezelor livrari de dentare, care sunt scutite de T.V.A. proteze

Proteza medicala reprezinta orice dispozitiv medical care este destinat sa fie introdus si sa ramana implantat in corpul uman sau intr-un orificiu al acestuia, partial ori total, prin interventie medicala sau chirurgicala, alte dispozitive medicale utilizate pentru inlocuirea unei parti a corpului uman, precum si orice alte dispozitive care se poarta sau se duc in mana, necesare compensarii unei deficiente ori infirmitati. Accesoriul unei proteze este un articol care este prevazut in mod special de catre producator pentru a fi utilizat impreuna cu proteza medicala;   

4. livrarile de produse ortopedice. Produsele ortopedice sunt:

  • protezele utilizate pentru amplificarea, restabilirea sau inlocuirea tesuturilor moi ori dure si a unor functii ale sistemului osteoarticular;
  • ortezele utilizate pentru modificarea caracteristicilor structurale si functionale ale sistemului neuromuscular si scheletic;
  • incaltamintea ortopedica realizata la recomandarea medicului de specialitate;
  • mijloacele si dispozitivele de mers ortopedice;
  • fotolii rulante sau alte vehicule similare pentru invalizi, parti si accesorii de fotolii rulante ori de vehicule similare pentru invalizi;
  • articolele si aparatele de ortopedie, inclusiv centurile si bandajele medicochirurgicale;
  • carje, atele, gutiere si alte articole pentru fracturi;
  • articole si aparate de proteza ortopedice;

5. medicamentele de uz uman si veterinar;

6. serviciile de cazare in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping.

ATENTIE!

In situatia in care costul micului dejun este inclus in pretul de cazare, cota redusa se aplica asupra pretului de cazare fara a se defalca separat micul dejun.

Cota redusa se aplica si in cazul pachetelor de servicii turistice comercializate prin agentii de turism, cu respectarea urmatoarelor conditii:

  • agentiile de turism sa practice un regim normal de T.V.A.;
  • agentiile de turism sa specifice separat in factura fiscala emisa contravaloarea servicii acestor servicii;
  • serviciile de cazare cuprinse in pachetele turistice sa fie efectuate de hoteluri sau alte unitati cu functie similara din Romania.

Pentru a intelege mai bine sfera de cuprindere a activitatii turistice, va prezentam urmatorii termeni utilizati si continutul acestora:

  • turist : persoana care calatoreste in afara mediului sau obisnuit pe o perioada mai mica de un an si al carui motiv principal este altul decat exercitarea unei activitati remunerate in interiorul locului vizitat;
  • structura de primire turistica : orice constructie si amenajare destinata, prin proiectare si executie, cazarii turistilor, servirii mesei pentru turisti, agrementului, transportului special destinat turistilor, tratamentului balnear pentru turisti, impreuna cu serviciile aferente.

Structurile de primire turistice pot avea functiuni de:

-cazare turistica: hoteluri, hoteluri-apartament, moteluri, vile turistice, cabane, bungalouri, sate de vacanta, campinguri, camere de inchiriat in locuinte familiale, nave fluviale si maritime, pensiuni turistice si pensiuni agroturistice si alte unitati cu functiuni de cazare turistica;

-alimentatie publica: unitati de alimentatie din incinta structurilor de primire cu functiuni de cazare, unitati de alimentatie publica situate in statiuni turistice, precum si cele administrate de societati comerciale de turism, restaurante, baruri,
unitati de fast-food, cofetarii, patiserii si care sunt atestate conform legii;
-agrement: cluburi, cazinouri, sali polivalente, instalatii si dotari specifice agremen-tului turistic;

-transport:

– transport rutier: autocare etc.;

– transport feroviar: trenulete, trenuri de cremaliera etc.;

– transport fluvial si maritim: ambarcatiuni cu scop turistic;

– transport pe cablu: telecabine, teleschi etc.;

-tratament balnear: unitati de prestari de servicii pentru tratament balnear, compo- nente integrate sau arondate complexurilor de turism balnear;

  • complexuri de turism balnear: cladiri care includ in acelasi edificiu ori in edificii legate fizic sau functional structuri de primire turistice (de cazare, de alimentatie si de tratament balnear, eventual de agrement);
  • zona turistica: teritoriu caracterizat printr-o concentrare de resurse turistice, care poate fi delimitat distinct ca oferta, organizare si protectie turistica;
     
     
     
  • zona turistica: teritoriu caracterizat printr-o concentrare de resurse turistice, care poate fi delimitat distinct ca oferta, organizare si protectie turistica;
     
     
     
  • zona turistica: teritoriu caracterizat printr-o concentrare de resurse turistice, care poate fi delimitat distinct ca oferta, organizare si protectie turistica;
     
     
  • zona turistica: teritoriu caracterizat printr-o concentrare de resurse turistice, care poate fi delimitat distinct ca oferta, organizare si protectie turistica;
     
  • zona turistica: teritoriu caracterizat printr-o concentrare de resurse turistice, care poate fi delimitat distinct ca oferta, organizare si protectie turistica;
  • zona de recreere periurbana : areal situat in teritoriul preorasenesc, care beneficiaza de un cadru atractiv si dispune de dotari corespunzatoare pentru petrecerea timpului liber (in special la sfarsit de saptamana);
    zona de recreere periurbana : areal situat in teritoriul preorasenesc, care beneficiaza de un cadru atractiv si dispune de dotari corespunzatoare pentru petrecerea timpului liber (in special la sfarsit de saptamana);
  • obiectiv turistic : element al resursei turistice, individualizat si introdus in circuitul obiectiv turistic;
  • punct turistic: obiectiv turistic si amenajarile aferente necesare activitatii de primire turistica;
  • localitate turistica: asezare urbana sau rurala cu functii turistice dezvoltate pe baza resurselor specifice de care dispune;
  • statiune turistica: localitate sau parte a unei localitati cu functii turistice specifice, in care activitatile economice sustin exclusiv realizarea produsului turistic;
  • oferta turistica : totalitatea serviciilor prin care este pus in valoare patrimoniul turistic, prin utilizarea de personal specializat;
  • produs turistic: complex de bunuri materiale si de servicii, concentrate intr-o activitate specifica si oferite pachet consumului turistic;
  • pachet de servicii: combinatie prestabilita a cel putin doua din elementele urmatoare: cazare, alimentatie, transport, tratament balnear, agrement, alte servicii reprezentand o parte semnificativa din pachet, atunci cand sunt vandute sau oferite spre vanzare la un pret global si atunci cand aceste prestatii depasesc 24 de ore.
  • ATENTIE!

    Agentiile de turism pot aplica reguli speciale pentru operatiunile de intermediere in turism, situatie in care este interzisa aplicarea cotei reduse T.V.A.

    Regulile speciale se pot aplica de catre agentiile de turism touroperatoare si detailiste numai daca: 

    – actioneaza in nume propriu in folosul turistului;

    --  utilizeaza pentru realizarea pachetului de servicii turistice sau a unor componente ale acestuia bunuri si servicii achizitionate de la alte persoane impozabile.

    Astfel, toate operatiunile efectuate de agentiile de turism pentru realizarea pachetului de servicii turistice sau a unor componente ale acestuia sunt considerate ca o prestare de servicii unica a agentiei de turism.

    Aceasta prestatie unica se impune in tara in care agentia de turism isi are stabilit sediul activitatii economice sau un sediu permanent de la care sunt prestate serviciile.

    In situatia in care comercializarea are loc sub forma pachetelor de servicii turistice trebuie sa tineti cont de prevederile O.G. nr. 107 din 30 iulie 1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice care defineste pachetul de servicii turistice ca fiind o combinatie prestabilita a cel putin doua dintre urmatoarele trei grupe de servicii, cu conditia ca durata neintrerupta a acestora sa depaseasca 24 de ore sau sa cuprinda o innoptare:

    a) transport;

    b) cazare;

    c) alte servicii, fara legatura cu transportul sau cazarea sau care nu sunt accesorii ale acestora, dar reprezinta o parte semnificativa a pachetului de servicii turistice: alimentatie, tratament balnear, agrement etc.

    In situatia in care agentia dvs. comercializeaza pachete de servicii turistice, nu uitati ca trebuie sa aveti in vedere obligativitatea incheierii de contracte in conformitate cu prevederile Ordinului Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului nr. 516 din 12 aprilie 2005 pentru aprobarea contractului-cadru de comercializare a pachetelor de servicii turistice (M.Of. nr. 334 din 20 aprilie 2005).

    Baza de impozitare a serviciului unic furnizat de agentia de turism este constituita din beneficiul realizat de agentie diminuat cu suma T.V.A. inclusa in beneficiul respectiv.

    Beneficiul se determina ca diferenta intre pretul de vanzare solicitat turistului de catre agentia de turism si costul real al pachetului de servicii turistice sau al unor componente ale acestuia stabilit de agentia de turism pe baza facturilor primite de la furnizorii directi ai serviciilor de cazare, transport, divertisment etc.

    Pretul de vanzare al serviciului unic este format din:

    • contrapartida obtinuta sau care se va obtine de catre agentia de turism de la client sau de la un tert pentru pachetul de servicii turistice/componentele acestuia;
    • subventiile legate direct de aceasta operatiune;
    • impozitele, taxele, cheltuielile accesorii: comisioanele si asigurarea solicitata de agentie clientului.

    In pretul de vanzare nu se includ:

    – rabaturile, remizele, risturnele, sconturile si alte reduceri de pret acordate de furnizori direct clientilor;

    – sumele reprezentand daune-interese stabilite prin hotarare judecatoreasca definitiva,

    penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate;

    – dobanzile percepute pentru plati cu intarziere;

    – sumele achitate de furnizor sau prestator in contul clientului si care apoi se decon teaza acestuia;

    – taxa de reclama si publicitate si taxa hoteliera care sunt percepute de catre
    autoritatile publice locale prin intermediul prestatorilor.

    Costul real al serviciului unic este format din:

    • pretul, inclusiv T.V.A., facturat de prestatorii unor servicii de transport, hoteliere, de alimentatie publica;

    T.V.A. inclusa in pret nu se deduce de catre agentia de turism;

    • asigurarea auto a mijlocului de transport;
    • taxe pentru viza, diurna si cazare pentru sofer;
    • taxe de autostrada, taxe de parcare, combustibil.

    In costul real al serviciului nu se includ cheltuielile generale care intra in costul pachetului de servicii turistice/componente ale acestuia.

    Exigibilitatea T.V.A. pentru serviciul unic furnizat de agentia de turism intervine la data la care toate elementele necesare determinarii bazei de impozitare sunt certe.

    Pentru serviciul unic comercializat, agentia de turism aplica cota standard de 19%. T.V.A. colectata aferenta se determina de catre agentia de turism prin aplicarea 19%procedeului sutei marite asupra bazei de impozitare.

    IMPORTANT:

    T.V.A. colectata de agentia de turism nu se inscrie in mod distinct in factura fiscala emisa catre turist pentru operatiunile carora le sunt aplicate regulile speciale de determinare a T.V.A. , in acest caz inscriindu-se distinct in documente mentiunea ,,T.V.A. inclusa“... T.V.A. aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate in vederea realizarii de operatiuni supuse regulilor speciale nu este deductibila de catre agentiile de turism.

    Pentru determinarea lunara sau trimestriala a sumei T.V.A. colectate si deductibile, agentiile de turism trebuie sa tina jurnale specifice T.V.A., separate de operatiunile pentru care se aplica regim normal de T.V.A., astfel:

    • pentru T.V.A. colectata: jurnale de vanzari sau borderouri de vanzari (incasari) in care se evidentiaza numai totalul documentului de vanzare, inclusiv T.V.A.;
    • pentru T.V.A. deductibila: jurnale de cumparari in care se evidentiaza cumpararile de bunuri/servicii care se cuprind in costul real al pachetului de servicii turistice.

    Baza de impozitare si suma T.V.A. colectate se determina pe baza unor situatii de calcul si se evidentiaza corespunzator in decontul de T.V.A.

    IMPORTANT:

    Agentiile de turism nu au dreptul sa inscrie T.V.A., in mod distinct, in facturile fiscale sau in alte documente legale care se predau turistului, pentru operatiunile carora le sunt aplicate regulile speciale de determinare a T.V.A.

    Taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate in vederea realizarii de operatiuni supuse regulilor speciale nu este deductibila de catre agentiile de turism.

    Agentiile de turism pot opta pentru aplicarea regimului normal de T.V.A., cu exceptia cazului in care turistul este o persoana fizica, situatie in care aplicarea regulilor speciale este obligatorie. In situatia in care agentiile de turism efectueaza atat operatiuni supuse regimului normal de T.V.A. cat si operatiuni supuse regulilor speciale, acestea trebuie sa conduca evidente contabile separate.

    NOUTATI Contabile 2024

    Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


    Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei!
    Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal!

     In Manualul de Inventariere gasiti:

    •     noile proceduri de inventariere, pas cu pas
    •     setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
    •     exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
    •     modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
    •     modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare.
    ...Vezi AICI detalii complete <<


    Data aparitiei: 06 Martie 2006

    Votati articolul "6.3. Cotele de impozitare":
    Rating:

    Nota: 3.5 din 5 din 2 voturi

    Urmareste-ne pe Google News

    Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



    ARTICOLE SIMILARE



    Subiectele saptamanii

    • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

      • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

    • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

      • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

    • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

      • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

    • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

      • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

    Stiri si analize economice
    SATI

    Atentie, Contabili!

    Contabilitatea se schimba!
    Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

    DESCARCATI GRATUIT
    Raportul Special
    "E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
    X