Termenul "materiale nestocate" se refera la materialele pe care o organizatie le foloseste in activitatea sa, dar care nu sunt tinute in stoc permanent. Aceste materiale pot include diverse resurse consumabile, piese sau componente necesare in procesele de productie sau de functionare a afacerii. De obicei, materialele nestocate nu sunt achizitionate sau utilizate in cantitati mari si constante, asa cum se intampla cu materialele aflate in stoc, ci sunt utilizate periodic sau ocazional.
Exemple de materiale nestocate
Exemple de materiale nestocate pot include:
- Ustensile de birou si consumabile de birou (hartie, pixuri, agrafe etc.);
- Materiale de curatenie si de intretinere (detergent, dezinfectant, mopuri);
- Materiale promotionale sau de marketing (brosuri, bannere, materiale tiparite).
Cand se foloseste contul 604?
Conform OMFP 1802/2014, in contul 604 se tine evidenta cheltuielilor privind materialele nestocate.
In debitul contului 604 "Cheltuieli privind materiale nestocate" se inregistreaza:
- valoarea materialelor nestocate aprovizionate de la furnizori (401, 408);
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
SAF-T Ghid de raportare corecta
- sume in curs de clarificare (473);
- valoarea materialelor nestocate achitate din avansuri de trezorerie (542)
In debitul contului 302 "Materiale consumabile" se inregistreaza:
- valoarea la pret de inregistrare a materialelor consumabile achizitionate de la terti (401, 408, 446, 322, 542);
Conform pct.19 din OMFP 1802/2014
(4) Cheltuielile sunt recunoscute in contul de profit si pierdere atunci cand se poate evalua in mod credibil o diminuare a beneficiilor economice viitoare legate de o diminuare a valorii unui activ sau de o crestere a valorii unei datorii. Recunoasterea cheltuielilor are loc simultan cu recunoasterea cresterii valorii datoriilor sau reducerii valorii activelor (de exemplu, drepturile salariale angajate sau amortizarea echipamentelor).
Asadar, cand achizitionati un anumit material consumabil judecata profesionala se va baza pe intentia de a introduce in consum imediat acel material (de exemplu, rechizite sau materiale de curatenie) si atunci veti utiliza contul 604.
Inregistrarea contabila este 604 = 401 (crestere valoare datorie)
In cazul in care intentionati sa cumparati mai multe materiale consumabile pe care sa le depozitati si sa nu le dati in consum imediat atunci veti utiliza contul 302.08 - cont de stocuri.
Consumul acestora va fi inregistrat ca 6028 = 3028 (va avea loc o diminuare a valorii unui cont de activ si anume 302.08)
Studiu de caz: Vanzare bilete la discoteca. Monografie contabila
O societate este neplatitoare de tva si platitoare de impozit pe profit, codul CAEN 8230. Administreaza o discoteca. Vinde bilete de intrare cu 25 lei/buc, care sunt inregistrate la primarie.
Cum inregistreaza vanzarea biletelor in contabilitate? Trebuie sa emita bon fiscal din casa de marcat a societatii pentru aceste bilete vandute sau este suficient biletul tiparit si inregistrat la primarie? La aceste bilete plateste taxe la primarie si concomitent sunt venituri impozabile din punct de vedere al impozitului pe profit?
Raspunsul specialistului:
Din punct de vedere contabil:
Achizitia biletelor pretiparite pentru spectacol se recunoaste prin contul 5328. Alte valori (A)
Recunoasterea venitului se realizeaza la momentul evenimentului in contul 708. Venituri din activitati diverse (P).
Consumul biletelor pretiparite pentru spectacol se recunoaste prin contul 604. Cheltuieli privind materialele nestocate (A).
Achizitia biletelor:
5328 = 401
Vanzarea biletelor:
4111 = 708
Scoaterea din evidenta a biletelor:
6028 = 5328
Potrivit art. 481 alin. (1) din Codul fiscal, impozitul pe spectacole se calculeaza prin aplicarea cotei de impozit la suma incasata din vanzarea biletelor de intrare si a abonamentelor.
Nota contabila:
635 = 446
Referitor la impozitul pe spectacole datorat si emiterea biletelor de acces la eveniment:
Primul pas pentru fiscalizare biletelor este sa depuneti o cerere de inregistrare/vizare la autoritatea competenta (Directia Locala de Taxe si Impozite din orasul/ sectorul in care urmeaza sa fie organizat evenimentul).
Aceasta cerere poate fi depusa pana in ziua evenimentului inclusiv, insa trebuie depusa in timpul programului Directiei de Taxe Locale de care apartine locatia. Poate fi depusa fizic sau online (recomandabil)
Atentie: In cazul in care doriti sa adaugati categorii noi de pret, dupa ce ati inregistrat evenimentul, va trebui depusa o fiscalizare rectificativa care sa include noile tarife.
Persoana impozabila este scutita de obligatia emiterii facturii, cu exceptia cazului in care beneficiarul solicita factura, biletul fiind in sine fiscalizat (biletul este o factura simplificata).
Persoanele care datoreaza impozit pe spectacole pot emite bilete si abonamente de intrare la spectacole prin sistem propriu de inscriere si numerotare, folosind programul informatic propriu, care sa contina informatii minime obligatorii conform Hotararii Guvernului nr. 846/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind tiparirea, inregistrarea, evidenta si gestionarea abonamentelor si biletelor de intrare la spectacole.
Pe biletul de intrare propriu-zis vor fi tiparite urmatoarele elemente:
a) numele organizatorul de spectacole;
b) codul de inregistrare fiscala/codul unic de inregistrare a organizatorului;
c) numele spectacolului
d) data spectacolului;
e) categoria locului (loja, stal, balcon, tribuna, peluza etc.);
f) tariful biletului (lei).
g) seria fiscala a biletului
Persoanele care datoreaza impozitul pe spectacole au obligatia de:
-a inregistra biletele de intrare si/sau abonamentele la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale care isi exercita autoritatea asupra locului unde are loc spectacolul.
Precizare: In cazul in care contribuabilii organizeaza spectacole in raza teritoriala de competenta a altor autoritati ale administratiei publice locale decat cele de la domiciliul sau sediul lor, dupa caz, acestora le revine obligatia de a inregistra abonamentele si biletele de intrare la compartimentele de specialitate ale autoritatilor publice locale in a caror raza teritoriala se desfasoara spectacolele;
-a anunta tarifele pentru spectacol in locul unde este programat sa aiba loc spectacolul, precum si in orice alt loc in care se vand bilete de intrare si/sau abonamente;
-a preciza tarifele pe biletele de intrare si/sau abonamente si de a nu incasa sume care depasesc tarifele precizate pe biletele de intrare si/sau abonamente;
-a emite un bilet de intrare si/sau abonament pentru toate sumele primite de la spectatori;
-a asigura, la cererea compartimentului de specialitate al autoritatii administratiei publice locale, documentele justificative privind calculul si plata impozitului pe spectacole;
-Incalcarea normelor tehnice privind tiparirea, inregistrarea, vanzarea, evidenta si gestionarea, dupa caz, a abonamentelor si a biletelor de intrare la spectacole constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 325 lei la 1.578 lei.
-Depunerea decontului si plata impozitului
Al doilea pas este depunerea decontului si a procesului verbal de anulare a biletelor nevandute (dupa eveniment).
Aceste 3 documente pot fi depuse pana in data de 10 a lunii urmatoare celei in care se organizeaza spectacolul. De exemplu daca evenimentul are loc pe 20 ianuarie, actele trebuiesc depuse pana pe 10 februarie.
Toate documentele trebuie depuse in dublu exemplar la Directia de Taxe si Impozite Locale din zona in care are loc spectacolul. La aceste documente trebuie de asemenea atasata o copie CI a persoanei care depune actele.
In cazul in care administratorul firmei nu se poate duce sa depuna actele, persoana care se va duce sa le depuna are nevoie de imputernicire de la administratorul firmei.
Aceste elemente ale manifestarii organizate, sunt relevante referitor la veniturile pentru care se datoreaza impozit pe spectacole:
(1) Orice persoana care organizeaza o manifestare artistica, o competitie sportiva sau alta activitate distractiva in Romania are obligatia de a plati impozitul prevazut in prezentul capitol, denumit in continuare impozitul pe spectacole.
(2) Impozitul pe spectacole se plateste la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in raza careia are loc manifestarea artistica, competitia sportiva sau alta activitate distractiva.
ART. 481 - Calculul impozitului
(1) Impozitul pe spectacole se calculeaza prin aplicarea cotei de impozit la suma incasata din vanzarea biletelor de intrare si a abonamentelor.
(2) Consiliile locale hotarasc cota de impozit dupa cum urmeaza:
a) pana la 2% pentru spectacolul de teatru, balet, opera, opereta, concert filarmonic sau alta manifestare muzicala, prezentarea unui film la cinematograf, un spectacol de circ sau orice competitie sportiva interna sau internationala;
b) pana la 5% in cazul oricarei altei manifestari artistice decat cele enumerate la lit. a).
(3) Suma primita din vanzarea biletelor de intrare sau a abonamentelor nu cuprinde sumele platite de organizatorul spectacolului in scopuri caritabile, conform contractului scris intrat in vigoare inaintea vanzarii biletelor de intrare sau a abonamentelor.
(4) Persoanele care datoreaza impozitul pe spectacole stabilit in conformitate cu prezentul articol au obligatia de:
a) a inregistra biletele de intrare si/sau abonamentele la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale care isi exercita autoritatea asupra locului unde are loc spectacolul;
b) a anunta tarifele pentru spectacol in locul unde este programat sa aiba loc spectacolul, precum si in orice alt loc in care se vand bilete de intrare si/sau abonamente;
c) a preciza tarifele pe biletele de intrare si/sau abonamente si de a nu incasa sume care depasesc tarifele precizate pe biletele de intrare si/sau abonamente;
d) a emite un bilet de intrare si/sau abonament pentru toate sumele primite de la spectatori;
e) a asigura, la cererea compartimentului de specialitate al autoritatii administratiei publice locale, documentele justificative privind calculul si plata impozitului pe spectacole;
f) a se conforma oricaror altor cerinte privind tiparirea, inregistrarea, avizarea, evidenta si inventarul biletelor de intrare si a abonamentelor, care sunt precizate in normele elaborate in comun de Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, contrasemnate de Ministerul Culturii si Ministerul Tineretului si Sportului.
ART. 482 - Scutiri
Spectacolele organizate in scopuri umanitare sunt scutite de la plata impozitului pe spectacole.
ART. 483 - Plata impozitului
(1) Impozitul pe spectacole se plateste lunar pana la data de 10, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care a avut loc spectacolul.
(2) Orice persoana care datoreaza impozitul pe spectacole are obligatia de a depune o declaratie la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale, pana la data stabilita pentru fiecare plata a impozitului pe spectacole. Formatul declaratiei se precizeaza in normele elaborate in comun de Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice.
(3) Persoanele care datoreaza impozitul pe spectacole raspund pentru calculul corect al impozitului, depunerea la timp a declaratiei si plata la timp a impozitului.
Persoanele care datoreaza impozitul pe spectacole au urmatoarele obligatii:
- de a inregistra biletele de intrare si/sau abonamentele la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale care isi exercita autoritatea asupra locului unde are loc spectacolul;
-de a anunta tarifele pentru spectacol in locul unde este programat sa aiba loc spectacolul, precum si in orice alt loc in care se vand bilete de intrare si/sau abonamente;
-de a preciza tarifele pe biletele de intrare si/sau abonamente si de a nu incasa sume care depasesc tarifele precizate pe biletele de intrare si/sau abonamente;
-de a emite un bilet de intrare si/sau abonament pentru toate sumele primite de la spectatori;
-de a asigura, la cererea compartimentului de specialitate al autoritatii administratiei publice locale, documentele justificative privind calculul si plata impozitului pe spectacole;
-de a se conforma oricaror altor cerinte privind tiparirea, inregistrarea, avizarea, evidenta si inventarul biletelor de intrare si a abonamentelor, care sunt precizate in normele elaborate in comun de Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, contrasemnate de Ministerul Culturii si Ministerul Tineretului si Sportului.
Cota de impunere se aplica atat asupra sumelor incasate prin casiere cat si a celor vandute prin intermediari.
Referitor la vizare/inregistrare bilete de intrare la spectacole sunt necesare urmatoarele la DITL:
- Cerere pentru inregistrare/vizare bilete- formular tipizat 2 exemplare, insotita de urmatoarele documente (IN COPIE):
- Certificat unic de inregistrare/Certificat de inregistrare fiscala
- In cazul ONG (Asociatii, Fundatii): Statut + Act constitutiv
- Imputernicire + CI/BI (administrator/presedinte si imputernicit) + In cazul ONG (Asociatii, Fundatii): Statut; Act constitutive
Elemente minime obligatorii care trebuie tiparite pe bilete/marca de control:
Serie, numar
Organizator
Adresa sediului social
CUI/CIF
Tarif
Biletele se tiparesc la orice tipografie, in carnete de 100 buc spre ex, toate cu acelasi tarif, fiecare avand obligatoriu coperta (textul de pe coperta este prevazut in HG 846/2002).
Seriile/numerele biletelor sunt alocate de catre fiecare organizator in parte.
Vanzarea biletelor neinregistrate/nevizate la Primarie constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda.
Decontul de impunere pentru stabilirea impozitului pe spectacole formular tipizat ITL 017-2 exemplare, precum si Procesul verbal de distrugere a biletelor de intrare la spectacole ramase nevandute si care nu mai pot fi utilizate se depun lunar, pana la data de 10 a lunii urmatoare desfasurarii evenimentelor.
Nedepunerea/depunerea peste termen a decontului de impunere pentru stabilirea impozitului pe spectacole constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda.
Referitor la timbrul muzical:
Timbrul muzical se percepe pentru toate spectacolele muzicale organizate in tara, inclusiv pentru spectacolele din cabarete, discoteci, baruri si restaurante, cu intrare pe baza de bilet, precum si pentru inregistrarile muzicale, cu exceptia celor folclorice si de divertisment.
1. Potrivit prevederilor art. 1 alin. 1 lit. d) din Legea nr. 35/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, timbrul muzical se determina prin aplicarea procentului de 5% la pretul unui bilet si de 2% la pretul fiecarui disc, fiecarei tiparituri, casete video si audio inregistrate, cu caracter muzical, altele decat cele folclorice sau de divertisment, si se adauga acestor preturi.
Referitor la timbrul pentru Crucea Rosie (baza legala este Legea 139/1995 - art. 20):
Art. 20. (1) Toate institutiile de cultura, de divertisment, federatiile si organizatiile sportive-asociatii, cluburile sportive si fundatiile care organizeaza manifestari sportive sunt obligate sa perceapa un timbru al Crucii Rosii pentru fiecare bilet vandut pentru evenimente culturale, de divertisment si sportive, concerte, festivaluri, spectacole, filme la cinematografe, intreceri sportive la nivel local, national si international etc., reprezentand un procent de 1%, care se va adauga la pretul de vanzare.
Raspuns oferit de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com