email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Demolare constructie. Inregistrari contabile materiale rezultate

OMFP 3055/2009demolare constructieamortizare materiale






Intrebare:

Care este tratamentul fiscal care se aplica in cazul demolarii unei constructii care este doar in parte amortizata? Materialele rezultate in urma demolarii se contabilizeaza? In cazul comercializarii lor, cum se stabileste pretul?

Raspuns:

Din punctul de vedere al impozitului pe profit, cheltuiala cu valoarea fiscala ramasa neamortizata este deductibila, conform art. 24 alin. (15) din codul fiscal si punctului 71 indice 5 paragraful patru si punctului 71 indice 6 din normele date in aplicarea acestui articol. De asemenea, in Decizia fiscala  nr. 2 din 7 aprilie 2004 privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit, conventiile de evitare a dublei impuneri, accize si taxa pe valoarea adaugata, aprobata prin OMFP 576/2004 , la punctul 3 ultimul alineat se prevede: "In aplicarea prevederilor art. 24 alin. (15) din Legea nr. 571/2003 , cheltuielile inregistrate ca urmare a casarii sau cedarii unui mijloc fix amortizabil sau terenurilor, calculate ca diferenta intre valoarea fiscala de intrare a acestora si amortizarea fiscala, dupa caz, sint cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile."
 
Din punctul de vedere al TVA, avem doua situatii de analizat:

-    daca acest imobil a fost construit / dobindit / transformat inainte de data aderarii [conform art. 160 alin. (1) )], atunci perioada de ajustare ar fi fost de maxim 5 ani incepind cu data  de la care fiecare bun imobil a fost dobindit. Ca urmare, daca demolarea / casarea va avea loc in anul 2012, incepind cu luna ianuarie, atunci perioada de ajustare de 5 ani a expirat (in urma cu 5 ani inseamna ca ar fi fost dobindit cel tirziu in decembrie 2006) - conform punctului 83 alin. (1) teza a doua din normele date in aplicarea art. 160.
-    daca acest imobil a fost construit / dobindit / transformat dupa data aderarii (dupa data de 01.01.2007), atunci se aplica prevederile privind ajustarea, regasite la art. 149 alin. (4) litera d), daca nu s-au aplicat prevederi ale unei livrari catre sine, conform art. 128 alin. (4). De altfel, la punctul 6 alin. (4) tez a adoua din normele date in aplicarea art. 128 din Codul fiscal se arata: "In sensul art. 128 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal , casarea activelor corporale fixe de natura bunurilor de capital prevazute la art. 149 din Codul fiscal nu constituie livrare de bunuri.

Se aplica prevederile art. 149 din Codul fiscal pentru activele corporale fixe de natura bunurilor de capital casate, daca la achizitia sau, dupa caz, transformarea, modernizarea, fabricarea, constructia acestora taxa a fost dedusa total ori partial si daca urmatoarele operatiuni au intervenit in legatura cu un bun de capital dupa dat aderarii: achizitia sau, dupa caz, fabricarea, constructia, prima utilizare dupa modernizare or transformare."

Asadar, daca imobilul a fost dobindit dupa data aderarii si s-a dedus TVA total sau partial la data dobindirii, la data demolarii (pe baza procesului verbal de demolare) trebuie efectuata ajustarea TVA dedusa anterior. Perioada de ajustare pentru constructii este de 20 de ani - conform art. 149 alin. (2) litera b) - si incepe la data de intii a anului in care bunurile sint receptionate - conform art. 149 alin. (3) litera b).

Ajustarea (respectiv anularea unei parti din TVA dedusa initial) se face in perioada fiscala (luna sau trimestrul) in care intervine evenimentul (casarea) si se realizeaza pentru toata taxa aferenta perioadei ramase din perioada de ajustare, incluzind anul in care trebuie facuta ajustarea (respectiv incluzind 2012, daca am presupus ca demolarea va avea loc in 2012) - conform art. 149 alin. (5) litera c) din codul fiscal . Aceasta ajustare va fi o ajustare in favoarea statului.

Dupa data aderarii, s-a impus persoanelor impozabile obligatia intocmirii unui registru al bunurilor de capital, care fac obiectul ajustarii, in care sa fie evidentiata taxa dedusa cu ocazia dobindirii oricarui bun de capital. Acest registru se pastreaza 5 ani dupa expirarea perioadei de ajustare (pentru contructii - se va pastra inca 5 ani dupa expirarea celor 20 in care ar interveni o ajustare) - art. 149 alin. 6 din Codul fiscal si punctul 54 alin. (9) cu exemplul aferent din normele date in aplicarea art. 149.

Exemplu de ajustare:

- data dobandirii: 2007
- valoare imobil: 200.000 lei
- TVA dedusa: 38.000 lei
- data demolarii: februarie 2012
- ajustare in favoarea statului = 20 ani - 5 ani de utilizare = 15 ani
38.000 lei *15 ani / 20 ani = 28.500 lei
635 = 4426 28.500 lei
Se evidentiaza in decontul de TVA al perioadei in care s-a efectuat casarea (ori in februarie 2012 ori in trimestrul I 2012).
 
Demolarea cladiri se face cu aprobarea conducerii societatii, conform art. 70 indice 1 din Legea 31 / 1990 - republicata, cu modificarile si completarile ulterioare - de catre o comisie numita in acest sens printr-o decizie a conducerii firmei.
In urma demolarii cladirii, care, fizic, se poate realiza si de catre o firma specializata, rezulta materiale care pot fi refolosite de societate sau care pot fi vindute ca deseuri.
- scaderea din gestiune a cladirii partial demolate:
2812 = 212
6583 = 212
unde 6583 este deductibil, asa cum am aratat in incipit.
 
- obtinerea de materiale care se utilizeaza de catre firma:
3028 = 711
cu valoarea cheltuielilor care s-au efectuat cu obtinerea acestora (cota parte de manopera, cota parte din factura de prestari servicii demolare de la furnizor etc) - evaluarea acestora este facuta de catre comisia numita pentru demolare.

- obtinerea de deseuri care vor fi vindute unei firme specializate in colectare de deseuri, vinzare care se va face in regim de taxare inversa la TVA (daca ambii parteneri sint inregistrati in scop de TVA - art. 160 cod fiscal ):
346 = 711
cu valoarea cheltuielilor aferente obtinerii acestor deseuri (similar ca la materiale).
- vanzarea acestora:
4111 = 703
- descarcarea gestiunii:
711 = 346
(in aceasta caz, 711 va functiona ca o cheltuiala, deductibila fiscal).
 
Alte reglementari incidende:
- functiunea conturilor 346 si 711 din Reglementarile contabile conforme cu directiva a IV-a, aprobate prin OMFP 3055/2009.




de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OMFP 3055/2009demolare constructieamortizare materiale


Data aparitiei: 31 Ianuarie 2012

Votati articolul "Demolare constructie. Inregistrari contabile materiale rezultate":
Rating:

Nota: 4.43 din 5 din 7 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X