email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Salariile NU vor mai fi secrete, iar firmele trebuie sa ia masuri privind egalitatea intre femei si barbati

Salariile NU vor mai fi secrete, iar firmele trebuie sa ia masuri privind egalitatea intre femei si barbati
salariulegislatieremunerare

Salariile nu vor mai fi secrete, iar firmele vor fi obligate sa corecteze diferentele salariale de cel putin 5% dintre femei si barbati, potrivit Directivei (UE) 2023/970 de consolidare a aplicarii principiului egalitatii de remunerare pentru aceeasi munca sau pentru o munca de aceeasi valoare intre barbati si femei prin transparenta salariala si mecanisme de asigurare a respectarii legii.

Directiva a fost deja publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, astfel ca toate statele membre, inclusiv Romania, trebuie sa transpuna in legislatie prevederile acesteia. Termenul pentru implementarea noilor masuri este pana la 7 iunie 2026. Actul normativ se aplica angajatorilor din sectorul public si din sectorul privat.

Structurile de salarizare care compara nivelurile de remunerare vor trebui sa se caracterizeze prin neutralitate din punctul de vedere al genului, atat privind criteriile care stau la baza lor, cat si sistemele de evaluare si de clasificare a locurilor de munca. Anunturile de posturi vacante si titlurile posturilor vor trebui sa fie si ele neutre din punctul de vedere al genului, iar procesele de recrutare sa se desfasoare intr-un mod nediscriminatoriu. 

Atunci cand raportarea remuneratiilor indica o diferenta de remunerare intre femei si barbati de cel putin 5%, angajatorii vor trebui sa evalueze salariile impreuna cu reprezentantii lucratorilor lor. Statele membre vor trebui sa instituie sanctiuni eficace, proportionale si disuasive, cum ar fi amenzile, pentru angajatorii care incalca normele. Un lucrator care a suferit un prejudiciu din cauza unei incalcari a normelor va avea dreptul de a solicita despagubiri. Pentru prima data, discriminarea multipla si drepturile persoanelor non-binare au fost incluse in domeniul de aplicare al noilor norme. 

Transparenta salariala inainte de angajare

(1)   Candidatii la ocuparea unui loc de munca au dreptul de a primi, de la angajatorul potential, informatii cu privire la:

(a) nivelul initial de remunerare sau intervalul aferent acesteia, stabilit pe baza unor criterii obiective, neutre din punctul de vedere al sexului, care urmeaza sa fie atribuit pentru postul in cauza; si

(b) dupa caz, clauzele relevante ale conventiei colective de munca aplicate de angajator in legatura cu postul respectiv.

Aceste informatii se furnizeaza intr-un mod care sa asigure o negociere in cunostinta de cauza si transparenta in ceea ce priveste remuneratia, de exemplu printr-un anunt de post vacant publicat, inaintea interviului de angajare sau, in alt mod.

(2)   Angajatorul nu solicita din partea candidatilor informatii cu privire la istoricul lor salarial in cursul raporturilor lor de munca curente sau anterioare.

(3)   Angajatorii se asigura ca anunturile de posturi vacante si denumirile locurilor de munca sunt neutre din punctul de vedere al sexului si ca procesele de recrutare se deruleaza in mod nediscriminatoriu, astfel incat sa nu submineze dreptul la egalitatea de remunerare pentru aceeasi munca sau pentru o munca de aceeasi valoare („dreptul la egalitatea de remunerare”).

Raportarea privind diferentele de remunerare dintre lucratorii de sex feminin si cei de sex masculin

(1)   Statele membre se asigura ca angajatorii furnizeaza urmatoarele informatii privind organizatia lor, in conformitate cu prezentul articol:

(a) diferenta de remunerare intre femei si barbati;

(b) diferenta de remunerare intre femei si barbati existenta la nivelul componentelor complementare sau variabile;

(c) diferenta mediana de remunerare intre femei si barbati;

(d) diferenta mediana de remunerare intre femei si barbati existenta la nivelul componentelor complementare sau variabile;

(e) proportia dintre lucratorii de sex feminin si cei de sex masculin care beneficiaza de componente complementare sau variabile;

(f) proportia dintre lucratorii de sex feminin si cei de sex masculin din fiecare interval de remunerare de tip cuartila;

(g) diferenta de remunerare intre femei si barbati pe categorii de lucratori, defalcata in functie de salariul sau plata obisnuita de baza si de componentele complementare sau variabile.

(2)   Angajatorii cu cel putin 250 de lucratori furnizeaza, pana la 7 iunie 2027 si, ulterior, in fiecare an, informatiile prevazute la alineatul (1) referitoare la anul calendaristic precedent.

(3)   Angajatorii cu 150-249 de lucratori furnizeaza, pana la 7 iunie 2027 si, ulterior, o data la trei ani, informatiile prevazute la alineatul (1) referitoare la anul calendaristic precedent.

(4)   Angajatorii cu 100-149 de lucratori furnizeaza, pana la 7 iunie 2031 si, ulterior, o data la trei ani, informatiile prevazute la alineatul (1) referitoare la anul calendaristic precedent.

(5)   Statele membre nu impiedica angajatorii cu mai putin de 100 de lucratori sa comunice informatiile prevazute la alineatul (1) in mod voluntar. In temeiul dreptului intern, statele membre pot solicita angajatorilor cu mai putin de 100 de lucratori sa furnizeze informatii privind remunerarea.

(6)   Corectitudinea informatiilor trebuie sa fie confirmata de conducerea angajatorului, dupa consultarea reprezentantilor lucratorilor. Reprezentantii lucratorilor au acces la metodologiile aplicate de angajator.

(7)   Informatiile mentionate la alineatul (1) literele (a)-(g) de la prezentul articol se comunica autoritatii responsabile cu compilarea si publicarea acestor date in conformitate cu articolul 29 alineatul (3) litera (c). Angajatorul poate publica informatiile mentionate la alineatul (1) literele (a)-(f) de la prezentul articol pe site-ul sau sau le poate pune la dispozitia publicului in alt mod.

(8)   Statele membre pot compila ele insele informatiile prevazute la alineatul (1) literele (a)-(f) de la prezentul articol, pe baza datelor administrative, cum ar fi datele furnizate de angajatori autoritatilor fiscale sau de securitate sociala. Informatiile se fac publice in temeiul articolului 29 alineatul (3) litera (c).

(9)   Angajatorii furnizeaza informatiile mentionate la alineatul (1) litera (g) tuturor lucratorilor lor si reprezentantilor lucratorilor lor. Angajatorii furnizeaza informatiile inspectoratului de munca si organismului de promovare a egalitatii, la cererea acestora. Informatiile din cei patru ani anteriori, daca sunt disponibile, trebuie, de asemenea, sa fie furnizate la cerere.

(10)   Lucratorii, reprezentantii lucratorilor, inspectoratele de munca si organismele de promovare a egalitatii au dreptul de a solicita angajatorilor clarificari si detalii suplimentare cu privire la orice date furnizate, inclusiv explicatii privind orice diferenta de remunerare intre femei si barbati. Angajatorii raspund acestor solicitari intr-un termen rezonabil, furnizand un raspuns argumentat. In cazul in care diferentele de remunerare dintre femei si barbati nu se justifica pe baza unor criterii obiective, neutre din punctul de vedere al sexului, angajatorii remediaza situatia intr-un interval de timp rezonabil in stransa cooperare cu reprezentantii lucratorilor, cu inspectoratul de munca si/sau cu organismul de promovare a egalitatii, dupa caz.

Evaluarea comuna a remuneratiilor

(1)   Statele membre iau masurile corespunzatoare pentru a se asigura ca angajatorii care fac obiectul raportarii remuneratiilor in temeiul articolului 9 efectueaza, in cooperare cu reprezentantii lucratorilor lor, o evaluare comuna a remuneratiilor in cazul in care sunt indeplinite toate conditiile urmatoare:

(a) raportarea remuneratiilor demonstreaza o diferenta in ceea ce priveste nivelul mediu de remunerare intre lucratorii de sex feminin si cei de sex masculin de cel putin 5 % in cazul oricarei categorii de lucratori;

(b) angajatorul nu a justificat o astfel de diferenta in ceea ce priveste nivelul mediu de remunerare prin criterii obiective, neutre din punctul de vedere al sexului;

(c) angajatorul nu a remediat aceasta diferenta nejustificata in ceea ce priveste nivelul mediu de remunerare in termen de sase luni de la transmiterea raportarii remuneratiilor.

(2)   Evaluarea comuna a remuneratiilor se efectueaza pentru a identifica, a remedia si a impiedica diferentele de remunerare dintre lucratorii de sex feminin si cei de sex masculin care nu se justifica prin factori obiectivi, neutri din punctul de vedere al sexului si include urmatoarele:

(a) o analiza a proportiei dintre lucratorii de sex feminin si cei de sex masculin din fiecare categorie de lucratori;

(b) informatii privind nivelurile medii de remunerare a lucratorilor de sex feminin si a celor de sex masculin si componentele complementare sau variabile pentru fiecare categorie de lucratori;

(c) orice diferente intre nivelurile medii de remunerare ale lucratorilor de sex feminin si ale celor de sex masculin in fiecare categorie de lucratori;

(d) motivele acestor diferente in ceea ce priveste nivelurile medii de remunerare, pe baza unor criterii obiective, neutre din punctul de vedere al sexului, daca exista, astfel cum au fost stabilite in comun de reprezentantii lucratorilor si de angajator;

(e) proportia dintre lucratorii de sex feminin si cei de sex masculin care au beneficiat de orice imbunatatire a remuneratiei dupa intoarcerea lor din concediul de maternitate sau de paternitate, din concediul pentru cresterea copilului sau din concediul de ingrijitor, daca o astfel de imbunatatire a avut loc in categoria relevanta a lucratorilor in perioada in care a fost luat concediul;

(f) masuri de eliminare a diferentelor de remunerare in cazul in care acestea nu se justifica pe baza unor criterii obiective, neutre din punctul de vedere al sexului;

(g) o evaluare a eficacitatii masurilor luate in urma evaluarilor comune anterioare ale remuneratiilor.

(3)   Angajatorii pun evaluarea comuna a remuneratiilor la dispozitia lucratorilor si a reprezentantilor lucratorilor si o comunica organismului de monitorizare in temeiul articolului 29 alineatul (3) litera (d). Acestia o pun la dispozitia inspectoratului de munca si a organismului de promovare a egalitatii, la cererea acestora.

(4)   La punerea in aplicare a masurilor rezultate din evaluarea comuna a remuneratiilor, angajatorul remediaza diferentele de remunerare nejustificate, intr-un interval de timp rezonabil si in stransa cooperare cu reprezentantii lucratorilor, in conformitate cu dreptul intern si/sau cu practicile nationale. Inspectoratul de munca si/sau organismul de promovare a egalitatii poate fi invitat sa participe la proces. Punerea in aplicarea a masurilor include o analiza a sistemelor existente de evaluare si clasificare a locurilor de munca neutre din punctul de vedere al sexului sau instituirea unor astfel de sisteme, pentru a se asigura excluderea oricarei discriminari directe sau indirecte pe criteriul de sex in privinta remunerarii.

Connsulta textul integral al Directivei (UE) 2023/970. ►

 

In concluzie, noua legislatie va cere companiilor din Uniune sa divulge angajatilor informatii utile pentru a compara salarii si a expune diferente de remunerare intre femei si barbati, asadar se va aplica si in Romania. 

 

Foto: Unsplash.com


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
salariulegislatieremunerare


Data aparitiei: 31 Martie 2023
Ultima actualizare: 22 Mai 2023

Votati articolul "Salariile NU vor mai fi secrete, iar firmele trebuie sa ia masuri privind egalitatea intre femei si barbati":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X