CAS (contributia la pensii) ar putea scadea cu 5 puncte procentuale, de la 25% la 20%, iar pentru CASS (contributia la sanatate) este prevazuta instituirea unui plafon la maximum 3 salarii de baza minime, incepand de la 1 ianuarie 2024, se arata intr-un proiect inregitrat la Senat pentru dezbatere.
Proiectul de lege pentru completarea Codului fiscal prevede urmatoarele:
Articol unic - Legea nr.227 din 8 septembrie 2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza si va avea urmatorul cuprins:
1. La art. 138 "Cotele de contributii de asigurari sociale”, dupa litera a) se introduce o noua litera, lit. a^1) cu urmatorul cuprins:
a^1) incepand cu 1 ianuarie 2024, 20% datorata de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale, potrivit prezentei legi;
2. La art.157: Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, dupa alin.(l) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu urmatorul cuprins:
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
(1^1) incepand cu 1 ianuarie 2024, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazuta la alin.(l) nu depaseste plafonul de 3 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata.
Expunerea de motive se pune accent pe povara fiscala aplicata asupra persoanelor care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, care este una dintre cele mai mari din spatiul Uniunii Europene.
Mai mult decat atat, inflatia galopanta inregistrata in orizontul de timp 2022-2023 impune adoptarea unor masuri cu caracter fiscal care sa conduca la majorarea veniturilor nete ale tuturor angajatilor, atat din sectorul public, cat si din sectorul privat, in scopul protejarii relative a puterii de cumparare a angajatilor. De asemenea, trebuie precizat faptul ca, indiferent de nivelul contributiei de asigurari sociale de sanatate, asiguratii dispun de acelasi pachet de servicii de sanatate.
Masurile propuse vor asigura un volum relativ constant al cererii agregate la nivel national, cu impact pozitiv asupra veniturilor fiscale: TVA, accize, impozit pe salarii. Va exista, pe termen mediu, si un impact bugetar pozitiv de runda a doua, ca urmare a stimularii consumului si cresterii economice.
Mai trebuie precizat faptul ca, relativa diminuare a veniturilor bugetului asigurarilor sociale de stat va fi compensata, pe termen scurt, prin transferuri de la bugetul de stat, iar, pe termen mediu si lung, anticipam o crestere a veniturilor de asigurari sociale si o echilibrare a bugetului asigurarilor sociale de stat.
Aceste masuri sunt la stadiul de initiative legislative, iar pentru a se putea aplica trebuie sa treaca de parlamentari, sa fie promulgate de presedintele tarii, apoi publicate in Monitorul Oficial.