Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Planul de conturi general 2025"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Planul de conturi general 2025
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate

Declaratie de impunere

Data actualizarii: 25 Aprilie 2006
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Intrebare:

Doua firme cu acelasi asociat.

Proprietar

Una dintre firme a construit un depozit (prin contract cu o firma de constructii). In luna iunie 2004 s-a facut receptia pe o valoare de 6.500.000.000. S-a depus Declaratia de impunere cu aceasta valoare. Dupa receptie am mai avut cheltuieli cu depozitul in valoare de 1.100.000.000 defalcate astfel:

750.000.000 materiale si diverse lucrari pentru depozit

350.000.000 magazie + gard (imprejmuire depozit)

Cu aceste valori am incarcat contul 231, acesta avand acum un sold de 1.100.000.000.

Chirias

In luna august firma proprietara a depozitului l-a inchiriat celeilalte firme in baza unui contract. Aceasta, dupa ce a luat chirie, a avut cheltuieli de investitii cu depozitul in valoare de 1.500.000.000, defalcate astfel:

500.000.000 platforma betonata

400.000.000 centrala termica

600.000.000 alte cheltuieli

Cu aceste cheltuieli am incarcat contul 231, acesta avand acum un sold de 1.500.000.000.

Ce valoare declar in noua Declaratie de impunere a cladirii (avand in vedere faptul ca impozitul pe cladiri nu se datoreaza pentru platforme betonate si imprejmuiri, art. 250 aliniat 11 din Legea nr. 571/2003.

Raspuns:

In cazul firmei ce are calitatea de proprietar al cladirii:

Pasul 1.

Veti proceda la receptia lucrarilor de modernizare efectuate, a caror contravaloare este inregistrata in contabilitate in contul 231 – Investitii in curs prin intocmirea procesului verbal de receptie (model 14-2-5), procesului verbal de receptie provizorie (model 14-2-5/a) sau a procesului verbal de punere in functiune (model 14-2-5/b), potrivit OMFP nr. 1850/2004.

Pe baza procesului verbal de receptie veti majora valoarea de intrare a mijloacelor fixe (la depozit cu 750 mil. lei) evidentiata in contabilitate.

In ceea ce priveste cele 350. mil. lei reprezentand valoarea lucrarilor de investitii la magazie + gard, veti proceda la departajarea lor pe cele doua categorii de constructii si le veti inregistra in contabilitate in mod similar. Daca nu veti departaja valoarea investitiei, atunci intreaga suma de 350 mil. lei va majora valoarea de inventar a magaziei.

Pasul 2.

In termen de 30 de zile veti completa declaratia fiscala in care veti inscrie valoarea modernizarilor si o veti depune la organul fiscal al administratiei publice locale, potrivit pct. 6 din Normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 44/2004, cu modificarile ulterioare, care stabileste ca “Declaratiile fiscale se depun in termen de 30 de zile de la data dobandirii sau de la adata aparitiei oricareia dintre urmatoarele situatii:

intervin schimbari privind domiciliul fiscal al contribuabilului

se realizeaza modificari ce conduc la recalcularea impozitului pe cladiri datorat

intervin schimbari privind situatia juridica a contribuabilului, de natura sa conduca la modificarea impozitului pe cladiri”

Impozitul pe cladiri majorat, calculat la noua valoare de intrare a cladirilor (depozit si magazie) va fi datorat incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care modernizarile au fost inregistrate in contabilitate la mijloace fixe, conform pct. 64 din Normele de aplicare a Codului fiscal, care prevad ca “pentru cladirile dobandite/construite, instrainate, demolate, distruse sau carora li s-au adus modificari de natura extinderii, imbunatatirii ori distrugerii partiale a celei existente, dupa caz, in cursul anului, impozitul pe cladiri se recalculeaza de la data de intai a lunii urmatoare celei in care aceasta a fost dobandita/construita, instrainata, demolata, distrusa sau finalizata modificarea”.

Precizam ca potrivit art. 70 din normele mentionate, sunteti obligati sa depuneti declaratia chiar si in situatia in care cladirile respective se incadreaza in categoria constructiilor speciale pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri.

In cazul firmei chiriase:

Pasul 1.

Investitiile efectuate la mijloacele fixe luate cu chirie sunt considerate mijloace fixe amortizabile, asa cum prevede art. 24 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal. Chiar daca art. 24 alin. (22) din cod stipuleaza ca prevederile Legii nr. 15/1994 nu se aplica la calculul profitului impozabil, cu unele exceptii, puteti aplica si in prezent prevederile Normelor la Legea 15/1994 asa cum au fost aprobate prin H.G. nr. 909/1997.

Conform pct. 15 din aceste norme:

“Amortizarea cheltuielilor de investitii si a modernizarilor la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau date in locatie de gestiune este in sarcina agentului economic, a persoanei fizice sau a asociatiei fara personalitate juridica, care desfasoara activitate in scopul realizarii de venituri, care a efectuat investitia. Recuperarea acestor cheltuieli se face prin includerea in cheltuielile de exploatare pe perioada initiala a contractului de concesiune, inchiriere sau locatie de gestiune sau pe durata normala de utilizare ramasa, dupa caz. In situatia in care durata normala de utilizare ramasa este mai mica decat perioada initiala a contractului, recuperarea cheltuielilor de investitii se face pe durata normala de utilizare ramasa.

La incetarea contractului de concesionare, inchiriere sau locatie de gestiune, valoare investitiilor, nediminuata cu amortizarea calculata se cedeaza proprietarului, pentru a majora corespunzator valoarea de intrare a mijloacelor fixe.

In procesul verbal de predare-preluare a investitiei se va mentiona si amortizarea calculata de beneficiar, pentru ca proprietarul sa poata inregistra uzura cerespunzatoare noii valori de intrare.”

Pasul 2.

In ceea ce priveste impozitul pe cladiri, desi nici o norma nu reglementaeaza aceasta situatie, in opinia noastra firma chiriasa va comunica firmei proprietare valoarea totala a investitiei si data receptiei acesteia (chiriasul va proceda in mod similar celor precizate la pasul 1 de la cazul firmei-proprietar), urmand ca aceasta sa completeze declaratia fiscala si sa plateasca impozitul pe cladiri majorat, din urmatoarele considerente:

cladirea a suferit o modificare care I-a majorat valoarea si, in temeiul pct. 64 din Normele la Codul fiscal, aceasta modificare trebuie comunicata in termen de 30 de zile de la data finalizarii modificarii la organele fiscale ale administratiei publice locale;

chiriasul, chiar daca amortizeaza valoarea investitiei, nu poate completa si depune declaratia fiscala pentru modificare intrucat nu este titularul dreptului de proprietate asupra cladirii respective.

Informatii de top de la expertii PortalContabilitate.ro

- cel mai cunoscut site de consultanta fiscal-contabila din Romania -

Vrei sa vezi si tu TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?

Este foarte simplu! TESTEAZA GRATUIT - Completeaza formularul de mai jos:

- Vei gasi Legislatie la zi + Consultanta detaliata de la experti

Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.





Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Planul de conturi general 2025"


X