email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe cladiri

Intrebare:

Regia autonoma de Gospodarile Comunala este regie autonoma in subordinea Consiliului Local ce are incredintat in administrare patrimoniul public al acestuia. Patrimoniul public este inregistrat in activul in bilantul regiei.

RAGCL a procedat la reevaluarea imobilizarilor corporale aflate in patrimoniul (public si privat) sau la data de 31.12.2002, in conformitate cu H.G. nr. 403/2000. Ordonanta nr. 81/2003 privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice, prevede la art. 2 urmatoarele:

“Institutiile publice, indiferent de sursa de finantare a cheltuielilor si de subordonare, vor inventaria si vor reevalua activele fixe corporale si activele fixe corporale in curs, aflate in patrimoniul lor la data de 30 septembrie 2003”.

Prin H.G. nr. 1553/18.12.2003 privind reevaluarea imobilizarilor corporale si stabilirea valorii de intrare a mijloacelor fixe, stabileste la art. 1 ca “societatile comerciale, indifferent de forma de proprietate, regiile autonome.. pot proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale aflate in patrimonial lor la data de 31.12.2003, astfel, incat rezultatul reevaluarii sa fie cuprins in situatiile financiare ale anului 2003”. In normele metodologice la H.G. nr. 1553/2003, la art. 2 alin.2 lit.c) se prevede urmatoarele:

“Nu sunt supuse reevaluarii:

c) imobilizarile corporale apartinand patrimoniului public, inscrise in activul bilantul la agentii economici prevazuti la art. 1 din hotarare.”

RAGCL nu a realizat o alta reevaluare atat timp cat H.G. nr. 1553/2003 stabileste ca optional posibilitatea reevaluarii imobilizarilor corporale. Aceasta sarcina o avea Consiliul Local conform O.G. nr. 81/2003 si a normelor metodologice aferente. Pentru impozitul pe cladiri datorat de persoanele juridice care nu au efectuat reevaluarea in ultimii trei ani anteriori anului fiscal de referinta, conform Codului fiscal, cota de impozit o stabileste Consiliul Local si poate fi cuprinsa intre 5-10%. Prin prima reevaluare se intelege reevaluarea cea mai apropiata de anul fiscal 2002. In anul 2006 cand a fost transmisa declaratia de impunere pentru impozitul pe cladiri aferent acestui an, regia a fost impusa cu cota de 11%.

Consideram ca s-a procedat gresit, pe de o parte ca sarcina reevaluarii o avea Consiliul Local, regia are realizata o reevaluare la sfarsitul anului 2002, nu exista nici un act normativ care sa oblige regiile autonome sa efectueze reevaluarea imobilizarilor, iar pe de alta parte cotele de impozit sunt peste cele stabilite in Codul fiscal (intre 5 si 10%).

Fata de cele aratate mai sus, va rugam sa va exprimati punctul dumneavoastra de vedere fata de cota de 11%, avand in vedere ca ultima reevaluare inregistrata in evidentele regiei este cea din anul 2002.

Raspuns (dat in mai 2006)

In conditiile in care mijloacele fixe respective nu au fost reevaluate in ultimii trei ani anteriori anului 2006, in ceea ce priveste impozitul pe cladiri, intrati sub incidenta art. 253 alin.(6) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul ca impozitul pe cladiri va fi stabilit de consiliul local in cotele cuprinse intre 5% si 10%.

Totodata, potrivit art. 287 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau consiliile judetene, dupa caz, pot modifica anual impozitele si taxele locale, peste nivelul impozitelor si taxelor locale prevazute de Titlul IX din Codul fiscal.

In aceste conditii, coroborand cele doua prevederi, se poate ajunge in situatia in care cota de impozit sa depaseasca limitele prevazute la art. 253 alin.(6) din Codul fiscal, deci se poate ajunge in situatia in care pentru mijlocele fixe respective sa platiti un impozit pe cladiri de 11%.

De exemplu, aveti o cladire in valoare de 100.000 lei. Pentru aceasta cladire, deoarece nu a fost reevaluata, veti plati un impozit pe cladiri prin aplicarea cotelor majorate, cuprinse intre 5% si 10%, adica sa presupunem ca se aplica cota de 10%.

100.000 x 10% = 10.000

deci rezulta un impozit pe cladiri de 10000 lei.

Intrucat consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau consiliile judetene, dupa caz, au posibilitatea prevazuta de lege de a modifica anual impozitele si taxele locale, peste nivelul impozitelor si taxelor locale prevazute de Titlul IX din Codul fiscal, in cazul prezentat peste impozitul de 10.000 lei, implicit are loc o crestere a cotei de impunere, in functie de suma cu cat s-a majorat impozitul.

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<


Data aparitiei: 15 Iunie 2006

Votati articolul "Impozitul pe cladiri":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X