email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe cladiri

Intrebare:

Regia autonoma de Gospodarile Comunala este regie autonoma in subordinea Consiliului Local ce are incredintat in administrare patrimoniul public al acestuia. Patrimoniul public este inregistrat in activul in bilantul regiei.

RAGCL a procedat la reevaluarea imobilizarilor corporale aflate in patrimoniul (public si privat) sau la data de 31.12.2002, in conformitate cu H.G. nr. 403/2000. Ordonanta nr. 81/2003 privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice, prevede la art. 2 urmatoarele:

“Institutiile publice, indiferent de sursa de finantare a cheltuielilor si de subordonare, vor inventaria si vor reevalua activele fixe corporale si activele fixe corporale in curs, aflate in patrimoniul lor la data de 30 septembrie 2003”.

Prin H.G. nr. 1553/18.12.2003 privind reevaluarea imobilizarilor corporale si stabilirea valorii de intrare a mijloacelor fixe, stabileste la art. 1 ca “societatile comerciale, indifferent de forma de proprietate, regiile autonome.. pot proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale aflate in patrimonial lor la data de 31.12.2003, astfel, incat rezultatul reevaluarii sa fie cuprins in situatiile financiare ale anului 2003”. In normele metodologice la H.G. nr. 1553/2003, la art. 2 alin.2 lit.c) se prevede urmatoarele:

“Nu sunt supuse reevaluarii:

c) imobilizarile corporale apartinand patrimoniului public, inscrise in activul bilantul la agentii economici prevazuti la art. 1 din hotarare.”

RAGCL nu a realizat o alta reevaluare atat timp cat H.G. nr. 1553/2003 stabileste ca optional posibilitatea reevaluarii imobilizarilor corporale. Aceasta sarcina o avea Consiliul Local conform O.G. nr. 81/2003 si a normelor metodologice aferente. Pentru impozitul pe cladiri datorat de persoanele juridice care nu au efectuat reevaluarea in ultimii trei ani anteriori anului fiscal de referinta, conform Codului fiscal, cota de impozit o stabileste Consiliul Local si poate fi cuprinsa intre 5-10%. Prin prima reevaluare se intelege reevaluarea cea mai apropiata de anul fiscal 2002. In anul 2006 cand a fost transmisa declaratia de impunere pentru impozitul pe cladiri aferent acestui an, regia a fost impusa cu cota de 11%.

Consideram ca s-a procedat gresit, pe de o parte ca sarcina reevaluarii o avea Consiliul Local, regia are realizata o reevaluare la sfarsitul anului 2002, nu exista nici un act normativ care sa oblige regiile autonome sa efectueze reevaluarea imobilizarilor, iar pe de alta parte cotele de impozit sunt peste cele stabilite in Codul fiscal (intre 5 si 10%).

Fata de cele aratate mai sus, va rugam sa va exprimati punctul dumneavoastra de vedere fata de cota de 11%, avand in vedere ca ultima reevaluare inregistrata in evidentele regiei este cea din anul 2002.

Raspuns (dat in mai 2006)

In conditiile in care mijloacele fixe respective nu au fost reevaluate in ultimii trei ani anteriori anului 2006, in ceea ce priveste impozitul pe cladiri, intrati sub incidenta art. 253 alin.(6) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul ca impozitul pe cladiri va fi stabilit de consiliul local in cotele cuprinse intre 5% si 10%.

Totodata, potrivit art. 287 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau consiliile judetene, dupa caz, pot modifica anual impozitele si taxele locale, peste nivelul impozitelor si taxelor locale prevazute de Titlul IX din Codul fiscal.

In aceste conditii, coroborand cele doua prevederi, se poate ajunge in situatia in care cota de impozit sa depaseasca limitele prevazute la art. 253 alin.(6) din Codul fiscal, deci se poate ajunge in situatia in care pentru mijlocele fixe respective sa platiti un impozit pe cladiri de 11%.

De exemplu, aveti o cladire in valoare de 100.000 lei. Pentru aceasta cladire, deoarece nu a fost reevaluata, veti plati un impozit pe cladiri prin aplicarea cotelor majorate, cuprinse intre 5% si 10%, adica sa presupunem ca se aplica cota de 10%.

100.000 x 10% = 10.000

deci rezulta un impozit pe cladiri de 10000 lei.

Intrucat consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau consiliile judetene, dupa caz, au posibilitatea prevazuta de lege de a modifica anual impozitele si taxele locale, peste nivelul impozitelor si taxelor locale prevazute de Titlul IX din Codul fiscal, in cazul prezentat peste impozitul de 10.000 lei, implicit are loc o crestere a cotei de impunere, in functie de suma cu cat s-a majorat impozitul.

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Contabilitate 2022


Va amintiti de prima Carte Verde a Contabilitatii, editata in urma cu peste 25 de ani de Ministerul Finantelor?

Ei bine, Cartea Verde a Contabilitatii 2022 este acum din nou prezenta, in varianta actualizata la zi, oferindu-va solutii impecabile pentru momentele de criza – cum este si acesta – cu modificari legislative majore.

Avantajul esential pe care vi-l ofera Cartea Verde a Contabilitatii 2022: ZERO erori in inregistrarile contabile!

...Vezi AICI detalii complete <<

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 15 Iunie 2006


Votati articolul "Impozitul pe cladiri":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • SAF-T 2022. Ghid de raportare corecta - scapa de amenzi si controale neprevazute!

    • SAF-T reprezinta cea mai importanta transformare prin care a trecut sistemul fiscal din Romania pana acum. Firma dvs. va fi ca o carte deschisa pentru ANAF! Nu va mai fi nevoie de inspectii fiscale la sediul dvs. si de controale inopinate. Inspectorii vor sta in birourile lor si, din cateva clicuri, vor verifica tot ce e de verificat: TVA, impozit pe profit, contributii salariale etc. Si, desigur, daca vor gasi nereguli, vor aplica sanctiuni &n...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul fiscal pentru sponsorizarea in natura. Ce prevede Codul fiscal

    • Suma TVA deductibila aferenta achizitiei de bunuri destinate efectuarii sponsorizarii in natura poate fi dedusa numai daca valoarea totala a bunurilor acordate drept sponsorizare in cadrul unui an calendaristic, exclusiv TVA, se incadreaza in limita de 3 la mie din cifra de afaceri calculata la valoarea totala a operatiunilor realizate din sfera de aplicare a TVA.  Astfel, incadrarea in plafon TVA se determina diferit fata de calcularea depasirii plafonului in ...» citeste mai departe aici

  • Societati de tip holding. Ce tip de impozit li se aplica din 2023?

    • Societatile holding sunt entitati comerciale-mama care detin actiunile de control sau interesele de membru in filialele sale. Incepand cu anul 2023, potrivit ultimelor modificari aduse Codului fiscal, vor aparea noutati la capitolul impozitare.  Specialistul nostru ne explica in randurile de mai jos si daca exista particularitati contabile-fiscale in domeniul societatilor de tip holding.  Societati de tip holding – impozit 2023: raspunsul ...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 1711/2022 – au fost aprobate noile formulare pentru institutiile financiare raportoare

    • In Monitorul Oficial nr. 951 din 29 septembrie 2022 a aparut Ordinul 1711/2022 prin care au fost aprobate noile formulare pentru institutiile financiare raportoare:  F3000 DAC2/CRS si F3000 FATCA. Institutiile financiare raportoare depun formularele chiar daca acestea nu contin inregistrari, in cazul in care nu s-a identificat niciun cont raportabil in cursul anului de raportare.  Ordinul 1711/2022: continutul actului normativ ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X