Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

4. Plata impozitelor

Cuvinte cheie:

  • data platii
  • calculul dobanzii
  • impozit pe profit
  • impozit pe venit
  • evolutia majorarii de intarziere si dobanzii
  • cota dobanzii
  • compensarea
  • contestatii
  • diferente de obligatii
  • inlesniri la plata
  • cota penalitatilor
  • impozitul pe profit si pe venit
  • inlesniri la plata
  • obligatiile penalizabile
  • evolutie penalitati
  • contestarea penalitatilor


ATENTIE!

Pentru neplata la termenul scadent a obligatiilor catre bugetul de stat, persoanele juridice cat si cele fizice datoreaza, potrivit Codului de procedura fiscala, dobanzi si penalitati de intarziere. Acestea sunt definite creante fiscale accesorii. Prevederile art. 108-114 din Codul de procedura fiscala reglementeaza conditiile si modul de calcul al acestora.

O serie de obligatii bugetare fac exceptie de la calculul dobanzilor si penalitatilor de intarziere. In aceasta categorie se situeaza: sumele datorate cu titlu de amenzi, dobanzi si penalitati de intarziere de orice fel.

DOBANZI

In cazul in care nu efectuati plata obligatiilor bugetare la termen, potrivit dispozitiilor Codului de procedura fiscala, veti datora dobanzi. Dobanzile se calculeaza de la expirarea scadentei impozitului, taxei sau contributiei pentru care sunt datorate si, ca regula generala, pana la data platii.

Data platii, in functie de momentul la care a fost efectuata plata, este detaliata in cadrul sectiunii P 51 Plata impozitelor si reprezinta cel mai frecvent mod de stopare a data calculului dobanzilor. Alaturi de acest mod de stingere a obligatiilor, si alte procedee si platii prevederi legale conduc la incetarea calculului dobanzilor.

Modul de calcul al dobanzilor de intarziere este, de regula, liniar, pe zile calendaristice incepand cu ziua lucratoare imediat urmatoare celei in care expira termenul de plata si pana la data indeplinirii conditiilor de incetare a calculului.

Determinarea cuantumului dobanzilor se realizeaza utilizand urmatoarea formula: Dobanzi la data t = Suma datorata x Nr. de zile intarziere (de la scadenta pana la data t) x cota dobanzilor (0,06%)

ATENTIE!

Calculul dobanzilor in cazul impozitului pe profit si al impozitului pe venitul persoanelor fizice are un algoritm de calcul diferit. Daca in cazul impozitului pe profit modul de calcul al dobanzilor si penalitatilor este reglementat printr-un act normativ distinct Ordinul ministrului finantelor publice nr. 264/2004, in cazul impozitului pe venit modul de calcul este detaliat chiar in alin. 4 al art. 109 din Codul de procedura fiscala.

Principiul fundamental al calculului dobanzilor pentru aceste categorii de impozite are in vedere caracterul anual a acestora si influentele obligativitatii determinarii platilor anticipate.

Ca regula, in cazul in care impozitul anual este mai mic decat suma platilor efectuate in cursul anului de impunere, in anul urmator dobanzile se calculeaza in functie de impozitul definitiv datorat, si nu pe baza obligatiilor de plata anticipate.

In cazul impozitului pe profit, principiile de mai sus determina recalcularea dobanzilor incepand cu data de 26 ianuarie a anului urmator celui de impunere la nivelul impozitului datorat inscris in declaratia anuala privind impozitul pe profit, daca acesta este mai mic decat impozitul determinat cumulat prin declaratiile lunare sau trimestriale.

In cazul in care impozitul anual este mai mare, acest fapt nu influenteaza modul de calcul al dobanzilor aferente platilor trimestriale. Diferenta de impozit pe profit se achita pana la data depunerii declaratiei anuale.

Pentru obligatiile bugetare neplatite la scadenta de persoanele fizice, reprezentand impozitul pe venitul global, dobanzile se calculeaza astfel:

  • pentru anul fiscal de impunere dobanzile pentru platile anticipate neefectuate in termen se calculeaza pana la data platii debitului, in cazul in care acesta este platit in cursul anului de impunere, si pana la data de 31 decembrie, pentru platile anticipate neachitate pana la finele anului de impunere;
  • dobanzile pentru sumele neachitate, inscrise in deciziile de plati anticipate cu titlu venit de impozit pentru anul precedent, se calculeaza incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator pana la data stingerii acestora prin orice modalitate, inclusiv;
  • in cazul in care impozitul pe venit din decizia de impunere anuala este inferior sumei datorate cu titlu de plati anticipate, dobanzile se recalculeaza, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui de impunere, asupra soldului neachitat din platile anticipate la data de 31 decembrie a anului de impunere, diminuat cu impozitul de regularizare de scazut rezultat din decizia de impunere anuala.

IMPORTANT!

Avand in vedere natura dobanzilor, aceea de accesoriu direct al obligatiei principale (impozite, taxe, contributii), consideram ca acestea trebuie platite de catre societate din oficiu. In cazul in care datorarea acestora nu este sigura, sugeram sa fie solicitata emiterea de catre organul fiscal la care societatea este inregistrata a procesului-verbal de calcul al accesoriilor. Numai pe baza acestuia dobanzile considerate nedatorate pot fi contestate.

Deoarece termenul de prescriptie a dreptului organelor fiscale de a stabili diferente de obligatii fiscale si accesorii este de 5 si chiar 10 ani in cazul constatarii unor fapte ce reprezinta evaziune fiscala va prezentam in tabelul alaturat evolutia cotei majorarilor de intarziere si a dobanzii de la data reglementarii acestora prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 si pana in prezent prin Codul de procedura fiscala.    

Cota majorarilor de intarziere//dobanzilor

Perioada

Actul normativ

 

0.12%

1 mai 1996/1 fab. 1997

 

H.G. nr. 291/1996

 

 0.16%

1feb. 1997- 1 iun.1997

 

H.G. nr. 8/1997

 

0.25%

1iun. 1997- 23 ian. 1998

 

H.G. nr. 251/1997

 

0.25%

23 ian. 1998- 6 mai 1999

 

H.G. nr. 21/1998

 

 0.3%

6 mai 1999-1 aug. 2000

 

H.G. nr. 354/1999

 

 0.15%

1 aug. 2000-29 oct. 2001

 

H.G. nr. 564/2000

 

 0.1%

29 oct. 2001- 31 aug. 2002

 

H.G. nr. 1.043/2001

 

 0.07%

1 sept.2002- 31 dec. 2002

 

H.G. nr. 874/2002

 

Cota dobanzii

 

   

 0.06%

1 ian. 2003- 6 feb.2004

 

H.G. nr. 1.1513/2002

 

0.06%

 

6 feb. 2004-

 

H.G. nr. 67/2004

 

Conform reglementarilor in vigoare, nivelul dobanzii se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice. Nivelul dobanzii este core-lat cu nivelul dobanzii de referinta a Bancii Nationale, stabilindu-se o data pe an in luna decembrie pentru anul urmator.

Ca exceptie, nivelul dobanzii poate fi modificat si in timpul anului daca dobanda de referinta a Bancii Nationale variaza cu peste 5 puncte procentuale.

 

Cota dobanzii de 0,06% pentru fiecare zi de intarziere a fost fundamentata pe o rata a dobanzii de referinta de 20,41% la nivelul lunii decembrie 2003. Astfel, in cazul unei cota dobanzi de referinta mai mici de 15,4%, cota dobanzilor va scadea la 0,04%, iar in cazul dobanzii unei dobanzi de referinta mai mari de 25,41%, cota dobanzilor va creste la 0,07%.

Avand in vedere prevederile Codului de procedura fiscala, dar si modificarile survenite anterior intrarii acestuia in vigoare, in cursul anului 2003, va prezentam in continuare un exemplu care sa ilustreze mecanismul de oprire a calculului dobanzilor in cazul compensarii:

Exemplu:

Societatea Salt S.R.L. are obligatii restante reprezentand impozit pe profit la data de 25 ianuarie 2003 in suma de 32.000.000 lei. In acelasi timp, in decontul de T.V.A. aferent lunii ianuarie 2003, depus la organul fiscal pe data de 25 februarie 2003, rezulta T.V.A. de rambursat in suma de 15.000.000 lei. Depunerea decontului de T.V.A. nu duce la oprirea calcularii dobanzilor pentru suma ce urmeaza a fi acoperita din T.V.A. de rambursat. Astfel, societatea Salt va datora dobanzi pentru impozitul pe profit de la data de 25 ianuarie, pentru suma de 32.000.000 lei, pna in momentul efectuarii efective a compensarii de catre trezorerie.

Suma de 15.000.000 lei reprezentand impozit pe profit ce va urma a fi compensata nu se considera achitata la data de 25 februarie 2003, cand a fost depus decontul de T.V.A., ci numai atunci cand procedura compensarii va fi incheiata prin efectuarea compensarii de catre trezorerie, aceasta data fiind inscrisa pe nota de compensare.

In cazul in care din decontul depus la data 20 iulie 2003 rezulta T.V.A. de rambursat, in timp ce la data de 25 iulie societatea datoreaza impozit pe profit, depunerea cererii de compensare chiar si la data de 25 iulie 2003 determina necalcularea de dobanzi pentru impozitul pe profit ce va fi stins in urma procedurii ulterioare de compensare efectiva. Aceasta solutie se mentine si in temeiul art. 111 din Codul de procedura fiscala. Conditia pentru necalcularea dobanzilor si penalitatilor este depunerea cererii de compensare sau, in cazul in care nu este cunoscuta diferenta de impozit, depunerea cererii de restituire a impozitului platit in plus ce va fi ulterior compensat.

Solutia mentinuta si in Codul de procedura fiscala cu privire la calculul dobanzilor si penalitatilor in cadrul procedurii compensarii a fost introdusa in forma finala de catre Ordonanta Guvernului nr. 86/2003, aplicabila de la 31 august 2003. Oprirea calculului compensarea dobanzilor in mod strict la data depunerii cererii de compensare a fost prevazuta incepand cu data de 31 mai 2003 de catre Legea nr. 232/2003.

Deoarece dobanzile au un caracter accesoriu fata de impozitul sau taxa la care se calculeaza, in cazul cand acestea din urma sunt supuse modificarii, va fi influentat si contestatii cuantumul dobanzilor. Astfel, daca in urma unei contestatii aceasta este admisa si debitul este diminuat, dobanda va trebui sa fie recalculata la noua valoare a debitului. De asemenea, reducerea sau scutirea de plata a impozitelor sau a taxelor atrage si reducerea sau scutirea in aceeasi proportie a dobanzilor datorate la sumele respective.

IMPORTANT:


Aceasta operatiune de recalculare a dobanzilor se face de organul fiscal din oficiu. Cu toate acestea, in cazul in care debitul a fost modificat, cereti dvs. organului fiscal sa modifice si cuantumul dobanzilor, fara a mai astepta efectuarea acestei operatiuni din oficiu.

In cazul in care organele de control abilitate constata, in urma inspectiei fiscale, dife rente de obligatii fiscale, dobanzile se datoreaza incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei obligatiei la care s-a constatat diferenta.

Exemplu:

La data de 10 martie, la Societatea Comerciala Globus S.R.L., organele fiscale stabilesc in urma inspectiei ca impozitul pe profit aferent trimestrului IV al anului 2003 este de 20.000.000 lei, si nu de

17.000.000 lei, cat a fost acesta achitat la 25 ianuarie 2004. In consecinta, societatea va datora pentru diferenta de 3.000.000 lei dobanda incepand cu 26 ianuarie.
Dobanda datorata la 10 martie 2003 este in valoare de 81.000 lei, aceasta fiind calculata astfel:

3.000.000 lei diferenta de plata x 45 zile calendaristice x 0,06% cota dobanzii .

ATENTIE!

In cazul in care obtineti esalonari sau amanari la plata obligatiei bugetare datorati dobanzi si pentru aceasta perioada. In aceste conditii, singurul avantaj al unei inlesniri la plata, pe langa neinceperea sau suspendarea executarii silite, il reprezinta eliminarea obligatiei de plata a penalitatilor de intarziere.

Calculul dobanzilor se face incepand cu data semnarii conventiei de inlesnire la plata pana la achitarea ultimei rate esalonate. Cuantumul acestora se achita lunar, impreuna cu rata esalonarii. Aceasta se face pentru fiecare termen de plata prin inmultirea soldului ramas de plata anterior ratei curente cu numarul de zile calendaristice ale intervalului de timp si cu nivelul cotei dobanzii.

In situatia in care se achita integral obligatia bugetara, intr-o perioada mai scurta decat cea acordata prin inlesnire, organul fiscal va recalcula, la cerere, cuantumul dobanzilor in functie de perioada reala in care a fost facuta plata.

Evolutia cotei majorarilor de intarziere si a dobanzii v-a fost prezentata in paginile anterioare.

Exemplu:

Sa presupunem ca o societate comerciala care are o obligatie bugetara de 18 000 000 lei obtine o esalonare la plata acesteia pe 12 luni cu o perioada de gratie de 6 luni. Data la care s-a semnat conventia a fost 13 ianuarie 2003.

Cota dobanzii stabilite de B.N.R. este de 0,06%.
In primele 6 luni se plateste doar dobanda aferenta celor 18.000.000 lei, astfel:

Termen de plata

Rata debitului

Sold

Nr. zile calendaristice

Nivelul cotei dobanzii

Dobanda datorata

14 februarie 2003

0

18.000.000

32

0,06%

345.600

14 martie 2003

0

18.000.000

28

0,06%

302.400

14 aprilie 2003

0

18.000.000

31

0,06%

334.800

14 mai 2003

0

18.000.000

30

0,06%

324.000

13 iunie 2003

0

18.000.000

30

0,06%

324.000

14 iulie 2003

0

18.000.000

31

0,06%

334.800

14 august 2003

3.000.000

15.000.000

31

0,06%

334.800

15 septembrie 2003

3.000.000

12.000.000

32

0,06%

288.000

15 octombrie 2003

3.000.000

9.000.000

30

0,06%

216.000

14 noiembrie 2003

3.000.000

6.000.000

30

0,06%

162.000

15 decembrie 2003

3.000.000

3.000.000

31

0,06%

111.600

15 ianuarie 2004

3.000.000

0

31

0,06%

55.800

TOTAL

3.133.800

Codul de procedura fiscala stabileste o serie de exceptii si reguli speciale privind calculul dobanzilor si al penalitatilor de intarziere. Astfel:

  •  Nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru amenzi, dobanzi si penalitati de intarziere.
  • Pentru impozitele si taxele stinse prin executare silita, dobanzile se calculeaza pana la data intocmirii procesului-verbal de distribuire inclusiv. In cazul platii pretului in rate, dobanzile se calculeaz pana la data intocmirii procesului-verbal de distribuire a avansului.
  • Pentru impozitele si taxele debitorului declarat insolvabil, dobanzile se calculeaza pana la data incheierii procesului-verbal de constatare a insolvabilitatii, inclusiv.
  • Pentru obligatiile fiscale stinse prin procedurile de compensare prevazute de actele normative speciale (de exemplu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2001), data stingerii este data la care se efectueaza compensarea prevzuta in actul normativ care o reglementeaza sau in normele metodologice de aplicare a acestuia (data inchiderii procedurilor de compensare, si nu data initierii procedurii).
  • Pentru obligatiile fiscale neplatite la termen atat inainte, cat si dupa deschiderea procedurii de reorganizare judiciara se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pana la data deschiderii procedurii de faliment.

PENALITATI DE INTARZIERE

ATENTIE!

Articolul 114 din Codul de procedura fiscala defineste penalitatea de intarziere ca fiind o sanctiune a platii cu intarziere a obligatiilor fiscale.

In aceasta situatie, ea nu se calculeaza de catre societate, ci de organul fiscal, ulterior, fie pe baza evidentei pe platitori, fie in cadrul inspectiei fiscale.

Penalitatile de intarziere au o cota determinata chiar in textul codului. Astfel, cota penalitatilor este de 0,5% pe luna sau fractiune de luna Aceasta se poate modifica, o data pe an, prin Legea bugetului de stat.

Calculul penalitatilor de intarziere incepe in luna urmatoare celei in care a expirat termenul de plata. Calculul continua cu fiecare luna calendaristica in care nu a fost calculul efectuata plata si se incheie in luna in care se stinge obligatia prin: plata, compensare penalitatilor sau alte modalitati. Nivelul penalitatilor de intarziere se determina ca produsul dintre suma datorata, cota penalitatilor si numarul de luni sau fractiuni de luni de intarziere a platii.

In cazul impozitului pe profit si al impozitului pe venit, procedura de calcul a penalitatilor este aceeasi cu a dobanzilor. De asemenea, in cazul compensarii obligatiilor fiscale, determinarea penalitatilor se realizeaza potrivit regulilor aplicabile in cazul dobanzilor.

 

Va prezentam in continuare un exemplu care sa ilustreze atat modul de calcul al dobanzilor si penalitatilor, cat si sfaturi privind data optima la care puteti plati cu intarziere impozitul.

Exemplu:

In cazul impozitului pe profit si al impozitului pe venit, procedura de calcul a penalitatilor este aceeasi cu a dobanzilor. De asemenea, in cazul compensarii obligatiilor fiscale, determinarea penalitatilor se realizeaza potrivit regulilor aplicabile in cazul dobanzilor.

Va prezentam in continuare un exemplu care sa ilustreze atat modul de calcul al dobanzilor si penalitatilor, cat si sfaturi privind data optima la care puteti plati cu intarziere impozitul.

Exemplu:

Presupunand ca la data de 25 ianuarie 2004 datorati suma de 100.000.000 lei, suma pe care nu o achitati la termen. In cazul in care faceti plata pana la data de 31 ianuarie, veti datora, pe langa debitul de 100.000.000 lei, si dobanzi calculate dupa cum urmeaza:

100.000.000 lei x 0,06%/zi x 6 zile = 360.000 lei

In cazul in care faceti plata debitului pe data de 1 februarie, pe langa dobanda veti datora si penalitati de intarziere. Acestea se calculeaza incepand cu luna urmatoare celei in care a expirat termenul de plata a debitului. Cota penalitatilor de intarziere este de 0,5% pentru fiecare luna sau fractiune de luna. Astfel, la data de 1 februarie veti datora:

  • debit: 100.000.000 lei;
  • dobanda: 100.000.000 lei x 0,06%/zi x 7 zile = 420.000 lei;
  • penalitati de intarziere: 100.000.000 lei x 0,5% = 500.000 lei.Total obligatii de plata suplimentare fata de debit: 420.000 + 500.000 = 920.000 lei.

Acelasi cuantum al penalitatilor de intarziere va fi si in cazul in care veti face plata debitului la data de 28 februarie. In acelasi timp va creste si dobanda. Astfel, la data de 28 februarie veti datora:

  • debit: 100.000.000 lei;
  • dobanda: 100.000.000 lei x 0,06%/zi x 34 zile = 2.040.000 lei;
  • penalitati de intarziere: 500.000 lei.

Total obligatii de plata suplimentare fata de debit 2.040.000 + 500.000 = 2.540.000 lei.

Daca nu puteti plati pana in ultima zi a lunii, respectiv 30 sau 31, situatie in care datorati numai dobanda, faceti plata debitului numai la sfarsitul lunii urmatoare. Astfel, nivelul penalitatilor de intarziere va ramane constant pana la data de 30 sau 31 a lunii urmatoare celei in care a expirat termenul de plata a debitului. Cuantumul dobanzilor de 0,06%, in lipsa penalitatilor de intarziere, este echivalent cu cel al dobanzilor datorate pe perioada in care ati beneficia de o inlesnire la plata (amanare sau esalonare). Astfel, timp de mai mult de 20 de zile, beneficiati, practic, de regimul unei inlesniri la plata, in conditiile in care in acest interval nu poate incepe nici executarea silita.

Penalitatea de intarziere se datoreaza pana la data comunicarii catre debitor a somatiei somatiei de plata prin care se incepe executarea silita.

In cazul obtinerii unei inlesniri la plata obligatiilor bugetare, penalitatea de intarziere se datoreaza pana la data intrarii in vigoare a documentului prin care se acorda inlesnirea. Nerespectarea inlesnirii la plata duce la obligatia de plata a penalitatilor de intarziere incepand cu luna in care inlesnirea la plata nu a fost respectata, pana in luna inceperii executarii silite inclusiv.

PENALITATI

Penalitatea reprezinta o sanctiune fiscala, fara caracter contraventional, aplicata persoanelor care nu isi indeplinesc obligatia de varsare a sumelor retinute prin stopaj la sursa.

Penalitatea era aplicata de catre organele fiscale, o singura data pentru aceeasi suma retinuta si nevarsata, alaturi de obligatia de plata a dobanzilor si penalitatilor de intarziere.

In categoria obligatiilor bugetare pentru a caror nevarsare la buget puteau fi aplicate penalitati erau cuprinse:

  • impozitul pe venitul din salarii;
  • cota de 15% din veniturile din drepturi de proprietate intelectuala;
  • impozitul pe venitul din dividende, dobanzi, din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare si partilor sociale, pensii, venituri din jocuri de noroc etc.;
  • impozitul datorat de nerezidentii care realizeaza venituri pe teritoriul Romaniei.

ATENTIE!

Sunt in continuare in vigoare prevederile art. 280 din Legea nr. 53/2003 Codul muncii potrivit carora nedepunerea de catre angajator, in termen de 15 zile, in conturile stabilite, a sumelor incasate de la salariati cu titlu de contributie datorata catre sistemul public de asigurari sociale, catre bugetul
asigurarilor pentru somaj ori catre bugetul asigurarilor sociale de sanatate constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 6 luni sau cu amenda.

Penalitatile au avut cote diferite in timp, fiind prin reglementari succesive, astfel:

Perioada

Cota penalitatii

Aplicare

Actul normativ

29.04.1997 30.08.1997

20% imediat dupa scadenta

salarii

Legea nr. 72/1997

30.08.1997 30.12.1998

10% pana la 30 de zile 20% mai mult de 30 de zile care se retin la sursa

toate obligatiile care se retin la sursa

O.G. nr. 53/1997

30.12.1998 30.12.2002

10% mai mult de 30 de zile

toate obligatiile care se retin la sursa

Legea nr. 258/1998

1.01.2003 30.12.2004

10% mai mult de 30 de zile

Toate obligatiile care se retin la sursa

O.G. nr. 61/2002

ATENTIE!

Dupa ce prin Legea nr. 79/2003 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 61/2002, alaturi de penalitate, nevirarea la buget a sumelor reprezentand impozit pe salarii si venituri asimilate salariilor, impozit pe dividende si impozit datorat de nerezidenti pentru veniturile realizate in Romania era considerata infractiune si era pedepsita cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei, incepand cu 1 ianuarie 2004 prevederile Codului de procedura fiscala elimina orice sanctiune pentru retinerea si nevirarea sumelor supuse stopajului la sursa.

Cu toate ca sanctiunile au disparut, suscita interes situatiile in care astfel de fapte sunt constatate dupa intrarea in vigoare a Codului de procedura fiscala, dar in perioada in care sanctiunile erau aplicabile.

Indiferent ca este vorba de sanctiune penalitate sau de infractiunea pedepsita cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei raspunsul este ca in cazul constatarii lor dupa 1 ianuarie 2004, indiferent de data savarsirii faptelor, ele nu se mai sanctioneaza. Cu toate acestea, argumentatia in favoarea acestei solutii este diferita in functie de tipul sanctiunii.

In cazul penalitatii, argumentatia are in vedere prevederile Ordonantei Guvernului nr. 61/2002 si, de altfel, si ale reglementarii anterioare Ordonanta Guvernului nr. 61/1996 potrivit carora aplicarea penalitatii reprezinta o sanctiune.

Dreptul comun in materia sanctiunilor este reprezentat de Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, privind regimul juridic al contraventiilor. O sanctiune in afara sistemului contraventional nu poate subzista in conditiile in care, potrivit art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 constituie contraventie fapta savarsita cu vinovatie, stabilita si sanctionata prin lege, ordonanta, prin hotarare a Guvernului. In acelasi timp faptei savarsite trebuie sa ii fie aplicabile o serie de prevederi imperative privind: actul normativ care o stabileste, organul constatator, nivelul sanctiunii, modul de stabilire etc.

Dar argumentul fundamental il aduce definitia contraventiei prevazute de art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001. Potrivit acesteia, constituie contraventie fapta savarsita cu vinovatie, stabilita si sanctionata prin lege, ordonanta, prin hotarare a Guvernului.

Penalitatea era aplicata de catre organele fiscale, o singura data pentru aceeasi suma retinuta si nevarsata, alaturi de obligatia de plata a dobanzilor si penalitatilor de intarziere. Va prezentam in continuare un exemplu in acest sens:

Exemplu:

Societatea comerciala Marcora S.R.L. face ultima plata a drepturilor salariale pentru angajati pe data de 25 ianuarie 2003. Din lipsa de disponibilitati, societatea nu plateste si impozitul lunar pe veniturile din salarii in suma de 10.772.000 lei. Echilibrandu-si situatia financiara, pe data de 3 martie, deoarece zilele de 1 si 2 martie sunt nelucratoare, societatea face plata drepturilor salariale, precum si a impozitului pe venitul din salarii aferent lunii ianuarie si a celui curent, pentru luna februarie.

Platind cu o intarziere mai mare de 30 de zile impozitul pe veniturile din salarii datorat la data de 1 februarie 2003, societatea va datora si penalitati. In acelasi timp, pe aceasta perioada va datora si dobanzi si penalitati de intarziere. Sa determinam in continuare cuantumul obligatiilor de plata suplimentare.

Cuantumul penalitatilor va fi: 10.772.000 lei x 10% = 1.077.200 lei. In acelasi timp, la data de 3 martie, societatea va datora si dobanzi in suma de: 10.772.000 lei x 37 zile x 0,06% =239.138 lei.

Penalitatea de intarziere se datoreaza incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care acestea aveau termene de plata. In cazul nostru, daca plata se realiza in perioada 1 februarie 28 februarie, se datorau penalitati de intarziere pentru o luna de zile. Dar cum plata s-a realizat pe data de 3 martie, societatea datoreaza penalitati de intarziere pentru doua luni.

Penalitatile de intarziere:

10.772.000 lei x 0,5% = 53.860 lei (1 februarie 28 februarie)

10.772.000 lei x 0,5% = 53.860 lei (1-3 martie)

In aceste conditii, totalul obligatiilor generate de intarzierea la plata impozitului pe veniturile din salarii pe o perioada de 37 de zile va fi de 1.424.058 lei.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 02 Octombrie 2006


Votati articolul "4. Plata impozitelor":
Rating:

Nota: 4.2 din 5 din 5 voturi


Alte articole publicate in data de 02 Octombrie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 5 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X