email
MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Metode de optimizare fiscala

microintreprinderiCodul Fiscal
Microintreprinderi
Metode de optimizare fiscala
2006 - 2007

In zona preocuparilor privind optimizare fiscala a fiecarui platitor de impozite sistemul simplificat de impozitare a veniturilor microintreprinderilor ocupa un firesc rol important.

Impozitarea microintreprinderilor este realizata in cadrul titlului IV din Codul fiscal in cuprinsul art. 103-112. Aceste prevederi au facut in anul 2006 subiectul unor modificari consistente in conditiile in care la cateva zile inainte de adoptarea acestor modificari in camera decizionala din Parlament eliminarea lor era quasi iminenta. Desi modificarile nu sunt la prima vedere importante ele ascund insa consecinte cu mult mai ample.

Cu toate acestea si dupa data de 1 ianuarie 2007 sistemul de impozitare a microintreprinderilor va fi mentinut concomitent cu introducerea unor restrictii care sa limiteze aplicarea abuziva a facilitatilor oferite de acest sistem. Va prezentam in cele ce urmeaza solutii eficiente si legale pentru a beneficia in continuare de tratamentul fiscal cel mai avantajos.

Prin Legea nr. 343/2006 care modificat prevederile Codului fiscal au fost aduse cateva modificari importante in domeniul impozitarii microintreprinderilor, sistemul simplificat si mai avantajos de impozitare urmand a se aplica deocamdata pana in anul 2009. Aceste modificari vizeaza trei elemente fundamentale ale sistemului de impunere si anume:

1. In ceea ce priveste cote de impozitare acesta se reduce de la 3% in anul 2006 la:

2% pentru anul 2007;

2,5% pentru anul fiscal 2008;

si va reveni la cota de 3% in anul 2009.

Fara a insista in acest moment asupra acestei modificari dincolo de diminuarea cotei de la 3% la 2% pentru anul 2007 se afla beneficiul aplicarii acestui sistem de impozitare pentru activitatile cu o rata mare a profitului pentru care diferenta dintre 2% si 16% este importanta neexistand cheltuieli semnificative aferente.

2. Reorientarea restrictionarea domeniilor de activitate in care poate activa o microintreprindere. Astfel de la 1 ianuarie 2007 societatile care vor realiza venituri din activitatea de consultanta si management in proportie mai mare de 50% din totalul veniturilor vor datora impozit pe profit in cuantum de 16% aplicat asupra diferentei dintre veniturile impozabile si cheltuielile deductibile. Se incearca eliminarea din sfera impozitului pe veniturile microintreprinderilor a societatilor si persoanelor fizice care au ca scop evitarea platii impozitului pe salarii prin incheierea de contracte de consultanta si management cu proprii salariati sau manageri.

Prin normele metodologice de aplicare a codului fiscal este posibil sa fie circumstantiate si mai clar activitatile efective vizate astfel cum sunt cuprinse in Clasificatia activitatilor din economia nationala (CAEN), precum si modul de operare a acestor restrictii. Sunt de asteptat si precizari privind momentul (lunar, trimestrial sau anual) determinarii ponderii veniturilor din consultanta si management in raport de celelalte venituri.

Instituirea restrictiei referitoare la excluderea de la aplicarea impozitului de 2% a societatilor care obtin venituri din activitatea de consultanta si management in proportie mai mare de 50% din totalul veniturilor poate fi evitata prin aplicarea catorva masuri:

  • Identificati cat mai precis activitatile desfasurate in folosul beneficiarilor de consultanta si management.
  • Determinati corespondentul in activitatea de servicii pentru prestatiile asigurate determinate la pct. 1 urmarind asigurarea documentelor care sa dovedeasca prestarea acelui serviciu. Pentru activitatile cu un caracter de consultanta ce nu poate fi ocolit evitati mentionarea lui expresa in contract desi atat beneficiarul cat si prestatorul vor urmari prestarea acelor activitati.
  • Inca din cursul acestui an incheiati noi contracte in locul celor de consultanta si management care sa cuprinda furnizarea de servicii determinate potrivit etapelor de la pct. 1 si 2.
  • De exemplu din perspectiva etapelor descrise mai sus un contract de consultanta privind organizarea si coordonarea activitatii de marketing se va transforma in servicii de prospectarea pietei cu elaborarea unui raport privind situatia acesteia pe segmentul cercetat lipsind componenta consultantei pe care teoretic o va realiza beneficiarul cu resurse proprii. In acelasi timp activitatea de coordonare ea nu se va mai regasi expres in contract dar se va realiza indirect prin servicii periodice de studiere a pietei pe baza carora managementul propriu va lua deciziile de coordonare a activitatii.

3. Cea de a treia modificare afecteaza cel mai mult activitatea desfasurata de anumite tipuri de societati unde operatiunile efectuate au valori importante. Astfel, daca pana la 31 decembrie 2006 o microintreprindere realiza un venit superior plafonului de 100.000 euro in anul respectiv se mentinea impozitarea veniturilor cu cota de 3% urmand ca din anul urmator sa plateasca pentru veniturile realizate un impozit pe profit in cota de 16%. Mentinerea unei astfel de prevederi si dupa 1 ianuarie 2007 a fost considerata inoportuna deoarece permitea exploatarea deosebit de avantajoasa a cotei reduse de impozit ce se dorea aplicabila numai micilor intreprinderi si nu celor care in primul an de activitate realizeaza venituri de ordinul milioanelor de euro.

Asadar in cuprinsul Codului fiscal a fost introdus art. 1071 care reglementeaza impunerea microintreprinderilor care realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro. Astfel, daca in cursul unui an fiscal, o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro, aceasta va plati impozit pe profit luand in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit limita de 100.000 euro, fara a se datora majorari de intarziere. La determinarea impozitului pe profit datorat se scad platile reprezentand impozitul pe veniturile microintreprinderilor efectuate in cursul anului fiscal.

Pentru a diminua impactul restrictiei impuse si cresterii cotei de impozit pentru operatiunile care nu mai permit mentinerea unei societati in cadrul sistemului de impozitare a veniturilor microintreprinderii au fost identificate o serie de solutii.

Prima solutie consta in marcarea profitului realizat aferent activelor detinute supuse tranzactionarii la luna decembrie 2006 achitand pentru diferenta dintre pretul de piata actual si cel de la data achizitiei un impozit de doar 3%. Aceasta operatiune de marcare a profitului se realizeaza prin vanzarea activului de la microintreprindere catre o societate apartinand aceluiasi actionariat care va deveni in mod categoric platitoare de impozit pe profit de la 1 ianuarie 2007 ca urmare a revanzarii activelor.

Este important de remarcat ca pretul tranzactionarii este pretul pietei astfel incat nu exista riscuri privind reconsiderarea operatiunilor intre societati dependente. Ca urmare a vanzarii inregistrate in anul 2006 partea ce mai consistenta a castigului generat de cresterea valorii proprietatii va fi supusa unui impozit de 3% aplicat la valoarea tranzactiei in timp ce profitul mai mic generat de eventuala cresterea inregistrata in anul 2007 sa fie impozitata cu 16% ca diferenta dintre pretul de cumparare si cel de vanzare.

Concret, in cazul unui exemplu in care valoarea unei activ la momentul achizitiei a fost de 150.000 euro, iar la decembrie 2006 valoarea estimata a acesteia este de 350.000 euro, aplicand mecanismului prezentat mai sus, impozitul pe venitul microintreprinderii la nivelul societatii detinatoare initial al activului va fi de 10.500 euro.

Ulterior, in cazul unei vanzari in cursul anului 2007 in care valoarea proprietatii creste la 360.000 euro cea de a doua societate va plati impozit pe profit de 16% aplicat asupra diferentei dintre pretul de vanzare si cel de achizitie respectiv 16% x 10.000=1.600 euro. Asadar impozitul total datorat pentru imobilul respectiv in urma acestei succesiuni de operatiuni este de 12.100 euro.

In cazul in care nu ar fi fost aplicata modalitatea de diminuare a impozitului descrisa mai sus impozitul pe profit ar fi de 16% x (360.000-150.000)= 33.600 euro. Comparand cele doua sisteme se observa o diferenta de impozit platit suplimentar de, cu 21.500 euro mai mult.

Modalitatea propusa mai sus nu necesita si plata efectiva a pretului la momentul vanzarii incheiate in luna decembrie dintre cele doua societati aceasta putandu-se realiza la data vanzarii ulterioare de catre cea de a doua societate a activului.

Avantajul suplimentar al masurii propuse consta si in faptul ca diferenta dintre pretul platit initial de microintreprindere pentru activ si cel aferent vanzarii la pretul pietei a acestuia reprezinta un profit ce se poate intoarce la asociati mult mai repede fiind aferent anului 2006.

Cea de a doua solutie de combatere a cresterii impozitului ca urmare a modificarilor legislative prezentate mai sus este dobandirea de catre mai multe societati a dreptului de proprietate asupra activelor astfel incat in momentul vanzarii veniturile realizate de catre un numar dintre ele sa fie sub valoarea de 100.000 euro.

Este de asemenea posibila cooptarea unei noi societati in calitate de coproprietar in schimbul serviciilor de identificare a unor potentiali cumparatori. Astfel, in cazul in care un activ cu o valoare initiala de 150.000 euro a fost achizitionat de catre 3 societati avand ponderea 50% (75.000), 25% (37.500) si 25% (37.500), in cazul vanzarii imobilului cu valoarea 350.000 euro veniturile astfel realizate vor fi 175.000 (50%), 87.500 (25%), 87.500 (25%). Impozitul datorat in aceasta varianta va fi de [16% x (175.000 - 75.000) + 2% x 87.500 + 2% x 87.500] = 16.000 + 1.750 + 1.750, valoarea totala fiind de 19.500 euro.

In situatia in care nu ar fi aplicata aceasta solutie impozitul de 16% va fi aplicat la intregul profit realizat nivelul impozitului fiind de 32.000 euro [(350.000 150.000) x 16%]. Diferenta rezultata este de 12.500 euro.

Aceasta procedura prezinta si o serie de inconveniente constand in numarului limitat de operatiuni care pot fi facute (numar limitat de societati), precum si din necesitatea unei bune previzionari pentru a nu fi depasita pentru societatile satelit limita superioara de 100.000 euro.

Justinian Cucu
Director general - Global Tax Management

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

NOU in Contabilitate: modificarile pentru 2022


Uitati de neclaritati, ambiguitati, greseli si amenzi!

Ghidul practic al contabilitatii va arata intotdeauna, cu promptitudine, cum trebuie abordata si rezolvata fiecare sarcina din activitatea dvs. profesionala.

- Legislatie explicata
- Exemple detaliate
- Monografii contabile complete

...Vezi AICI lista completa <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
microintreprinderiCodul Fiscal

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 06 Octombrie 2006


Votati articolul "Metode de optimizare fiscala":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 06 Octombrie 2006 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2022 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT Raportul Special
"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X