email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract de leasing financiar pentru un imobil pe o perioada de 5 ani

Intrebare:

As dori o opinie referitor la speta descrisa mai jos. Societatea noastra a incheiat in 2004 un contract de leasing financiar pentru un imobil pe o perioada de 5 ani. Astazi noi solicitam societatii de leasing inchiderea sau rezilierea contractului si cumpararea imobilului la valoarea de capital ramasa. Societatea de leasing sustine ca exista un singur procedeu de a inchide acest contract: de platit capitalul ramas ca fiind ultima rata platita in avans si dupa aceia imobilul se vinde. In felul acesta, fiind operatiune de leasing noi platim TVA.

Insa noi am dori sa venim in zona vanzarii de imobil si sa putem uza de operatiunea simplificata cu taxarea inversa,adica sa se rezilieze contractul in starea actuala si capitalul ramas de plata sa devina pret de vanzare a imobilului.

In acest caz se poate discuta de taxare inversa. Dat fiind ca utilizatorul in cazul leasingului financiar are un comportament fiscal ca si un proprietar, adica imobilul este deja inregistrat in patrimoniu, la momentul cumpararii in valoarea imobilului ar fi cuprinse ratele platite in leasing si pretul de cumparare (capitalul ramas). Problema principala este la ce risc se expune societatea de leasing in cazul in care procedeaza la inchiderea (rezilierea) contractului si vinde imobilul la valoarea ramasa. Dansii sustin ca procedand la vanzarea imobilului cu valoarea ultimei rate pot fi invinuiti de organele fiscale de ilegalitate si eludare de TVA. In opinia noastra nu poate fi vorba de eludare, intrucat nu se face trecerea spre o operatiune scutita de TVA ci operatiune simplificata si ca in final statul nu pierde nimic din aceasta operatiune. Care este parerea D-stra vizavi de aceasta problema?

Raspuns:

Intr-adevar, daca pentru valoarea reziduala a cladirii s-ar aplica masurile de simplificare la inchiderea contractului de leasing financiar, statul nu ar pierde nimic, dar totusi operatiunile de leasing au un regim fiscal diferit de cel al operatiunilor economice uzuale deoarece sunt considerate prestari de servicii, nu livrari de bunuri.

Deosebirile sunt atat de natura juridica cat si de natura fiscala.

Pe masura derularii contractului de leasing, desi utilizatorul evidentiaza in contabilitate operatiunea ca o intrare de mijloc fix, totusi, acesta nu devine proprietarul de drept al bunului. Inregistrarea cladirii in contabilitate permite utilizatorului doar calcularea si deducerea cheltuielilor de amortizare la determinarea profitului impozabil. Deci, prin contract, utilizatorul nu devine proprietar efectiv, ci doar preia riscurile si beneficiile dreptului de proprietate asupra bunului care face obiectul leasingului. Dreptul de proprietate se transfera de proprietarul de drept la utilizator doar la momentul expirarii contractului de leasing. Asa cum se prevede la art. 25 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, pe intreaga perioada de derulare a contractului, utilizatorul este tratat ca proprietar doar din punct de vedere fiscal, nu si din punct de vedere juridic.

Asa cum mentionam anterior, utilizatorul beneficiaza doar de serviciul pus la dispozitie de finantator de a se bucura de beneficiile dreptului de proprietate si de a suporta in consecinta riscurile exercitarii acestui drept. In aceasta situatie, contractul de leasing nu se incadreaza in categoria contractelor standard de vanzare-cumparare privind livrarea de bunuri. Asa cum este definita la art. 128 din Codul fiscal, livrarea de bunuri efectuata cu plata reprezinta transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor de la proprietar catre o alta persoana. In categoria livrarilor de bunuri se incadreaza si predarea efectiva a bunurilor pe baza de contract prin care se prevede fie efectuarea platii in rate, fie atribuirea dreptului de proprietate cel mai tarziu in momentul platii ultimei scadente. Si totusi, contractele de leasing fac exceptie de la aceasta incadrare in categoria livrarilor de bunuri deoarece sunt considerate prestari de servicii. Acest fapt este precizat si in normele metodologice de aplicare a Codului fiscal aprobate prin H.G. nr. 44/2004 la pct. 8. (1) prin care se mentioneaza ca in sensul art. 129 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing operational sau financiar se considera prestare de servicii. La art. 129 prestarea de servicii este definita ca fiind orice operatiune care nu constituie livrare de bunuri.

In baza contractului, pe intreaga perioada de derulare, societatea de leasing ramane proprietarul cladirii si are calitatea de prestator al urmatoarelor servicii:

  • transmiterea folosintei cladirii
  • finantarea operatiunii
  • efectuarea urmatoarelor plati aferente cladirii si recuperarea cheltuielilor prin facturarea acestora catre firma dvs.: 

-pata impozitului pe cladiri 

-plata asigurarii bunului

-orice alte plati legate de bunul din proprietatea sa.

Faptul ca prin contract unele societati de leasing percep si o taxa de administrare, dovedeste inca odata ca operatiunea este o prestare de servicii, nu o livrare de bunuri.

In aceasta situatie facem precizarea ca masurile de simplificare reglementate prin art. 1601 din Codul fiscal si pct. 651 din norme sunt aplicabile doar pentru livrarile de bunuri, nu si pentru prestarile de servicii. Din analiza acestui articol, se poate distinge si nuanta fina de denumire a partilor participante la tranzactia economica. Astfel, partile contractante sunt denumite aici vanzator si cumparator, nicidecum prestator si beneficiar. Acest articol s-ar aplica in situatia in care cladirea ar fi fost achizitionata pe baza unui contract cu plata in rate, chiar daca ar fi fost incheiat inainte de data intrarii in vigoare al art. 1601.

Avand in vedere obiectul sau specific de activitate, societatea de leasing, oricata bunavointa ar avea, nu are dreptul sa schimbe natura contractului initial incheiat cu firma dvs. si nu isi poate asuma acest risc, cu atat mai mult cu cat orice contract de leasing care are ca obiect utilizarea bunurilor imobile se inscrie in Cartea funciara - partea a III-a, din registrul cadastral de publicitate imobiliara de la biroul judecatoriei in a carei raza teritoriala de activitate este situat bunul respectiv.

Transformarea unui contract de leasing intr-unul de vanzare-cumparare a bunului la valoarea reziduala prezinta riscuri mari din punct de vedere juridic pentru societatea de leasing care in aceasta situatia nu si-ar mai respecta propriul obiect de activitate pentru care a fost autorizata. Din punct de vedere fiscal, riscul ar fi ca orice organ de control va fi indreptatit sa stabileasca diferente suplimentare de plata T.V.A. si accesorii aferente pentru incadrarea eronata a acestei operatiuni la ,,masuri de simplificare,,.

In situatia prezentata de dvs., contractul incheiat poate fi inchis dar nu reziliat.

Conform O.G. nr. 51 din 28 august 1997 rep. privind operatiunile de leasing si societatile de leasing, art. 14, rezilierea este permisa doar in situatia in care utilizatorul se afla in stare de reorganizare judiciara si/sau faliment sau nu respecta una din obligatiile contractuale:

  • refuza sa primeasca bunul la termenul stipulat in contractul de leasing ;
  • nu plateste rata de leasing timp de doua luni consecutive;

Avand in vedere argumentele prezentate anterior, va recomandam sa aveti in vedere faptul ca singura solutie legala pentru ambele parti este sa incheiati contractul prin plata sumei ramase si sa acceptati factura fiscala emisa de societatea de leasing in regim normal de taxare a T.V.A., renuntand la avantajele masurilor de simplificare.

Inchiderea contractului se va face in baza unui act aditional, document care va avea rolul de a modifica clauzele stabilite initial prin exprimarea acordului de vointa al ambelor parti contractante legate de termen, valoare reziduale, conditii de plata, etc.

NOUTATI Contabile 2024

Va invitam la Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate


Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate Modificari fiscal-contabile 2024

  1. CRAIOVA - 26 martie 2024
  2. TIMISOARA - 1 aprilie 2024
  3. CLUJ-NAPOCA - 2 aprilie 2024
  4. SIBIU - 3 aprilie 2024
  5. CONSTANTA - 9 aprilie 2024
  6. IASI - 15 aprilie 2024
  7. BUCURESTI - 19 aprilie 2024 + transmis LIVE
...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 26 Octombrie 2006

Votati articolul "Contract de leasing financiar pentru un imobil pe o perioada de 5 ani":
Rating:

Nota: 4.83 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X