email
MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Contract de leasing financiar pentru un imobil pe o perioada de 5 ani

Intrebare:

As dori o opinie referitor la speta descrisa mai jos. Societatea noastra a incheiat in 2004 un contract de leasing financiar pentru un imobil pe o perioada de 5 ani. Astazi noi solicitam societatii de leasing inchiderea sau rezilierea contractului si cumpararea imobilului la valoarea de capital ramasa. Societatea de leasing sustine ca exista un singur procedeu de a inchide acest contract: de platit capitalul ramas ca fiind ultima rata platita in avans si dupa aceia imobilul se vinde. In felul acesta, fiind operatiune de leasing noi platim TVA.

Insa noi am dori sa venim in zona vanzarii de imobil si sa putem uza de operatiunea simplificata cu taxarea inversa,adica sa se rezilieze contractul in starea actuala si capitalul ramas de plata sa devina pret de vanzare a imobilului.

In acest caz se poate discuta de taxare inversa. Dat fiind ca utilizatorul in cazul leasingului financiar are un comportament fiscal ca si un proprietar, adica imobilul este deja inregistrat in patrimoniu, la momentul cumpararii in valoarea imobilului ar fi cuprinse ratele platite in leasing si pretul de cumparare (capitalul ramas). Problema principala este la ce risc se expune societatea de leasing in cazul in care procedeaza la inchiderea (rezilierea) contractului si vinde imobilul la valoarea ramasa. Dansii sustin ca procedand la vanzarea imobilului cu valoarea ultimei rate pot fi invinuiti de organele fiscale de ilegalitate si eludare de TVA. In opinia noastra nu poate fi vorba de eludare, intrucat nu se face trecerea spre o operatiune scutita de TVA ci operatiune simplificata si ca in final statul nu pierde nimic din aceasta operatiune. Care este parerea D-stra vizavi de aceasta problema?

Raspuns:

Intr-adevar, daca pentru valoarea reziduala a cladirii s-ar aplica masurile de simplificare la inchiderea contractului de leasing financiar, statul nu ar pierde nimic, dar totusi operatiunile de leasing au un regim fiscal diferit de cel al operatiunilor economice uzuale deoarece sunt considerate prestari de servicii, nu livrari de bunuri.

Deosebirile sunt atat de natura juridica cat si de natura fiscala.

Pe masura derularii contractului de leasing, desi utilizatorul evidentiaza in contabilitate operatiunea ca o intrare de mijloc fix, totusi, acesta nu devine proprietarul de drept al bunului. Inregistrarea cladirii in contabilitate permite utilizatorului doar calcularea si deducerea cheltuielilor de amortizare la determinarea profitului impozabil. Deci, prin contract, utilizatorul nu devine proprietar efectiv, ci doar preia riscurile si beneficiile dreptului de proprietate asupra bunului care face obiectul leasingului. Dreptul de proprietate se transfera de proprietarul de drept la utilizator doar la momentul expirarii contractului de leasing. Asa cum se prevede la art. 25 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, pe intreaga perioada de derulare a contractului, utilizatorul este tratat ca proprietar doar din punct de vedere fiscal, nu si din punct de vedere juridic.

Asa cum mentionam anterior, utilizatorul beneficiaza doar de serviciul pus la dispozitie de finantator de a se bucura de beneficiile dreptului de proprietate si de a suporta in consecinta riscurile exercitarii acestui drept. In aceasta situatie, contractul de leasing nu se incadreaza in categoria contractelor standard de vanzare-cumparare privind livrarea de bunuri. Asa cum este definita la art. 128 din Codul fiscal, livrarea de bunuri efectuata cu plata reprezinta transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor de la proprietar catre o alta persoana. In categoria livrarilor de bunuri se incadreaza si predarea efectiva a bunurilor pe baza de contract prin care se prevede fie efectuarea platii in rate, fie atribuirea dreptului de proprietate cel mai tarziu in momentul platii ultimei scadente. Si totusi, contractele de leasing fac exceptie de la aceasta incadrare in categoria livrarilor de bunuri deoarece sunt considerate prestari de servicii. Acest fapt este precizat si in normele metodologice de aplicare a Codului fiscal aprobate prin H.G. nr. 44/2004 la pct. 8. (1) prin care se mentioneaza ca in sensul art. 129 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing operational sau financiar se considera prestare de servicii. La art. 129 prestarea de servicii este definita ca fiind orice operatiune care nu constituie livrare de bunuri.

In baza contractului, pe intreaga perioada de derulare, societatea de leasing ramane proprietarul cladirii si are calitatea de prestator al urmatoarelor servicii:

  • transmiterea folosintei cladirii
  • finantarea operatiunii
  • efectuarea urmatoarelor plati aferente cladirii si recuperarea cheltuielilor prin facturarea acestora catre firma dvs.: 

-pata impozitului pe cladiri 

-plata asigurarii bunului

-orice alte plati legate de bunul din proprietatea sa.

Faptul ca prin contract unele societati de leasing percep si o taxa de administrare, dovedeste inca odata ca operatiunea este o prestare de servicii, nu o livrare de bunuri.

In aceasta situatie facem precizarea ca masurile de simplificare reglementate prin art. 1601 din Codul fiscal si pct. 651 din norme sunt aplicabile doar pentru livrarile de bunuri, nu si pentru prestarile de servicii. Din analiza acestui articol, se poate distinge si nuanta fina de denumire a partilor participante la tranzactia economica. Astfel, partile contractante sunt denumite aici vanzator si cumparator, nicidecum prestator si beneficiar. Acest articol s-ar aplica in situatia in care cladirea ar fi fost achizitionata pe baza unui contract cu plata in rate, chiar daca ar fi fost incheiat inainte de data intrarii in vigoare al art. 1601.

Avand in vedere obiectul sau specific de activitate, societatea de leasing, oricata bunavointa ar avea, nu are dreptul sa schimbe natura contractului initial incheiat cu firma dvs. si nu isi poate asuma acest risc, cu atat mai mult cu cat orice contract de leasing care are ca obiect utilizarea bunurilor imobile se inscrie in Cartea funciara - partea a III-a, din registrul cadastral de publicitate imobiliara de la biroul judecatoriei in a carei raza teritoriala de activitate este situat bunul respectiv.

Transformarea unui contract de leasing intr-unul de vanzare-cumparare a bunului la valoarea reziduala prezinta riscuri mari din punct de vedere juridic pentru societatea de leasing care in aceasta situatia nu si-ar mai respecta propriul obiect de activitate pentru care a fost autorizata. Din punct de vedere fiscal, riscul ar fi ca orice organ de control va fi indreptatit sa stabileasca diferente suplimentare de plata T.V.A. si accesorii aferente pentru incadrarea eronata a acestei operatiuni la ,,masuri de simplificare,,.

In situatia prezentata de dvs., contractul incheiat poate fi inchis dar nu reziliat.

Conform O.G. nr. 51 din 28 august 1997 rep. privind operatiunile de leasing si societatile de leasing, art. 14, rezilierea este permisa doar in situatia in care utilizatorul se afla in stare de reorganizare judiciara si/sau faliment sau nu respecta una din obligatiile contractuale:

  • refuza sa primeasca bunul la termenul stipulat in contractul de leasing ;
  • nu plateste rata de leasing timp de doua luni consecutive;

Avand in vedere argumentele prezentate anterior, va recomandam sa aveti in vedere faptul ca singura solutie legala pentru ambele parti este sa incheiati contractul prin plata sumei ramase si sa acceptati factura fiscala emisa de societatea de leasing in regim normal de taxare a T.V.A., renuntand la avantajele masurilor de simplificare.

Inchiderea contractului se va face in baza unui act aditional, document care va avea rolul de a modifica clauzele stabilite initial prin exprimarea acordului de vointa al ambelor parti contractante legate de termen, valoare reziduale, conditii de plata, etc.

de Contabilul.ro

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 26 Octombrie 2006


Votati articolul "Contract de leasing financiar pentru un imobil pe o perioada de 5 ani":
Rating:

Nota: 4.83 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Prejudiciul trebuie inregistrat in contabilitate ? sau nu ?

Intrebare: Buna ziua !
Va rugam din tot sufletul sa ne ajutati cu un raspuns cu privire la urmatoarea problema:
- in urma unui control al Curtii de Conturi s-a emis o Decizie de imputare /29.06.2015 pentru fapte petrecute in anul 2014. Managerul institutiei noastre a considerat ca nu exista nici un prejudiciu si nu a facut nici un demers de recuperare sume imputate. Consiliul Judetean l-a data in judecata pe managerul institutiei noastre, iar Judecatoria a respins actiunea Consiliului Judetean. Hotararea nu este inca redactata.
- acum, Curtea de Conturi cere institutiei noastre sa inregistreze in contabilitate prejudiciul /suma imputata de Curtea de Conturi prin Decizia de imputare.
- va rugam frumos sa ne spuneti: prejudiciul trebuie inregistrat in contabilitatea institutiei noastre ? sau nu ? ... odata ce institutia noastra nu a facut nici un demers de recuperare. Prejudiciul nu s-a prescris, odata ce faptele sunt pana in 04.2014 ? Daca institutia noastra ar inregistra abia acum prejudiciul, dar nu a facut nici un demers de recuperare, cum se va mai descarca contabilitatea ? Corect, nu ar fi ca prejudiciul sa fie inregistrat de Consiliul Judetean ? pentru ca ei au hotararea judecatoreasca impotriva managerului nostru pentru ca nu a facut nici un demers de recuperare prejudiciu ? Acum, institutia noastra, la Cererea Curtii de Conturi, ce ar putea raspunde cu privire la prejudiciu - daca il va inregistra sau nu in contabilitate ?

Raspuns: S-a facut Contestatie si s-a atacat la acel moment acea Decizie a Curtii de Conturi, iar institutia...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 Octombrie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 5 + 4 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2020 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X