Cuvinte cheie:
-
suma negativa a taxei
-
divizare/absorbtie
-
fuziune
-
depunerea deconturilor
-
modalitati de solutionare
-
deconturi cu risc fiscal mediu
-
decizie de rambursare
-
deconturi cu risc fiscal mare
-
procedura de stabilire
-
SAF-T pentru Contribuabili Mici
SAF-T Ghid de raportare corecta
Manual de politici contabile - Stick USB
stabilirea S.I.N. -
situatii de rambursare cu control anticipat
-
platitori nou-infiintati
-
alti platitori
-
risc mic
-
ric mediu
-
analiza individuala
-
clasificarea deconturilor
-
analiza documentara
-
rambursarea cu control anticipat
-
rambursarea cu control ulterior
Suma negativa a taxei pe valoarea adaugata = excedent al diferentei dintre suma T.V.A. aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate de o persoana impozabila dedusa intr-o perioada fiscala si suma T.V.A. colectata, aferenta operatiilor impozabile din aceeasi perioada.
Atentie!
In situatia in care suma negativa a T.V.A. din perioada fiscala de raportare este mai mare de 5.000 lei inclusiv, aceasta poate fi solicitata la rambursare prin decontul de T.V.A., prin bifarea casetei corespunzatoare. Suma solicitata la rambursare nu mai poate fi reportata prin decont in perioada fiscala urmatoare. Decontul astfel bifat este considerat cerere de rambursare T.V.A.
Suma negativa solicitata la rambursare trebuie inregistrata in evidenta contabila intr-un analitic distinct al contului 4424, astfel incat aceasta sa nu mai fie utilizata la regularizarea T.V.A. de plata in lunile urmatoare. Practic, contul 4424 trebuie dezvoltat pe doua conturi analitice:
4424.01 – T.V.A. de recuperat
4424.02 – T.V.A. de recuperat solicitata la rambursare
Important:
Persoana impozabila are posibilitatea sa renunte la cererea de rambursare prin preluarea sumei respective in decontul de T.V.A. urmator, ca suma reportata din perioada fiscala precedenta pentru care nu s-a depus cerere de rambursare. Concomitent, are obligatia sa comunice in scris optiunea de renuntare la cererea de rambursare organului fiscal teritorial care va opera renuntarea in fisa de platitor.
Renuntarea la cererea de rambursare impune de asemenea stornarea sumei din contul analitic 4424.02 „T.V.A. de recuperat solicitata la rambursare“ si inregistrarea in contul analitic 4424.01 „T.V.A. de recuperat“ prin formula contabila: 4424.01 = 4424.02
Prin Codul fiscal s-a reglementat modul de preluare a soldului sumei negative a T.V.A. in urmatoarele cazuri speciale:
-
divizarea sau absorbirea: soldul sumei negative a T.V.A. pentru care nu s-a solicitat rambursarea este preluat in decontul persoanei care a preluat activitatea;
-
fuziunea dintre doua sau mai multe persoane juridice impozabile: soldul sumei negative a T.V.A. pentru care nu s-a solicitat rambursarea si soldul T.V.A. de plata fuziune se preia de noua persoana impozabila din deconturile persoanelor care s-au lichidat cu ocazia fuziunii.
Atentie!
Restituirea sumelor negative de T.V.A. mai mici de 5.000 lei inclusiv, cuprinse in deconturile cu sume negative de T.V.A., depuse de firmele care solicita scoaterea din evidenta ca platitori de T.V.A., se face numai in urma efectuarii controlului fiscal. Pentru restituirea acestor sume se aplica procedura comuna pentru restituirea impozitelor si taxelor.
METODOLOGIA DE SOLUTIONARE A DECONTURILOR CU SUME NEGATIVE DE T.V.A.
Modalitatea de solutionare a deconturilor cu sume negative de T.V.A. prin care se solicita rambursarea este reglementata prin O.M.F.P. nr. 967/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.
Deconturile de TVA se depun de catre persoanele impozabile, inregistrate ca platitori de T.V.A. la organul fiscal unde firmele au domiciliul fiscal, prin urmatoarele modalitati:
-
prin posta;
Important:
Deconturile primite prin posta se vor prelucra in ziua primirii de la registratura.
-
direct la compartimentul cu atributii in gestionarea declaratiilor fiscale, pe suport electronic, insotite de doua exemplare listate;
Deconturile primite direct la organul fiscal se inregistreaza la Registratura si se prelucreaza imediat, in momentul primirii, in prezenta platitorului.
-
prin sistemul electronic national.
Atentie!
Nu uitati sa anexati la deconturile depuse o declaratie, pe propria raspundere, din care sa rezulte activitatea preponderenta, efectiv desfasurata in perioadele din care provine suma de rambursat.
Deconturile de T.V.A. se depun la urmatoarele termene:
-trimestrial , pana la data de 25 a lunii urmatoare incheierii trimestrului, inclusiv, de catre firmele care au realizat, in anul anterior, o cifra de afaceri de pana la 100.000 euro, inclusiv;
-lunar , pana la data de 25 a lunii urmatoare lunii de raportare, inclusiv, de catre firmele care au realizat, in anul anterior, o cifra de afaceri mai mare de 100.000 euro.
Deconturile cu sume negative cu optiune de rambursare se inregistreaza in evidenta pe platitor intr-o fisa separata numita „Sume de rambursat“ si se transmit zilnic la compartimentul de analiza a deconturilor cu sume negative de T.V.A. cu optiune de rambursare, in vederea efectuarii analizei de risc.
Solicitarile de rambursare se solutioneaza in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal, in termen de 45 de zile de la data depunerii decontului de T.V.A. cu sume negative, cu optiune de rambursare.
Procedura de analiza de risc se desfasoara in mai multe etape si are ca scop final incadrarea fiecarui platitor, in functie de comportamentul sau fiscal, precum si in functie de riscul pe care acesta il prezinta pentru administratia fiscala.
SOLUTIONAREA DECONTURILOR CU SUME NEGATIVE DE T.V.A.
Deconturile cu sume negative de T.V.A. cu optiune de rambursare se solutioneaza in functie de gradul de risc fiscal pe care il prezinta fiecare platitor, astfel:
-
prin emiterea deciziei de rambursare: in cazul deconturilor cu risc fiscal mic;
-
cu analiza documentara: in cazul deconturilor cu risc fiscal mediu;
-
prin efectuarea inspectiei fiscale anticipate: in cazul deconturilor cu risc fiscal mare.
Deconturi cu risc fiscal mediu
Pentru efectuarea analizei documentare, organul fiscal transmite o instiintare firmei solicitante, adresa prin care se comunica:
– documentele care trebuie prezentate;
– data, ora si locul intalnirii;
– numele si prenumele persoanei din cadrul compartimentului de specialitate, care se ocupa de analiza.
Termenul legal de solutionare se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data emiterii instiintarii pentru prezentarea documentelor si data prezentarii documentelor la organul fiscal.
Atentie!
Daca nu va prezentati in termenul stabilit, veti fi incadrati in categoria platitorilor cu grad de risc fiscal mare si cererea dvs. de rambursare a T.V.A. va fi solutionata doar pe baza inspectiei fiscale anticipate.
In cazuri temeinic justificate, platitorul poate solicita organului fiscal amanarea termenului de prezentare a documentelor, iar in situatia in care se aproba amanarea, termenul legal de solutionare se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data emiterii instiintarii pentru prezentarea documentelor si data prezentarii documentelor solicitate pentru efectuarea analizei.
Dupa efectuarea analizei documentare si justificarea sumelor solicitate la rambursare, se aproba deconturile cu sume negative de T.V.A. cu optiune de rambursare si se emite decizia de rambursare.
Important:
Daca sumele solicitate la rambursare nu au putut fi justificate prin analiza documentara, decontul se incadreaza la gradul de risc fiscal mare si se solutioneaza doar in urma efectuarii unei inspectii fiscale anticipate.
Deconturi cu risc fiscal mare
Aceste deconturi se transmit compartimentelor cu atributii de inspectie fiscala care efectueaza verificarea firmei solicitante si intocmeste raportul de inspectie fiscala.
Daca prin efectuarea verificarii se constata faptul ca T.V.A. deductibila sau colectata se modifica fata de sumele inscrise in decontul de T.V.A., se intocmeste decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala. Acest document reprezinta in acelasi timp si decizie de rambursare a T.V.A.
Daca inspectia fiscala nu stabileste diferente fata de suma solicitata la rambursare, decizia de rambursare a T.V.A. se emite de catre compartimentul de rambursare T.V.A.
Atentie!
Deciziile de rambursare a TVA emise in cazul riscului fiscal mic si mediu sunt decizii sub rezerva verificarii ulterioare.
PROCEDURA DE STABILIRE A GRADULUI DE RISC FISCAL
Aceasta procedura consta in stabilirea anuala a Standardului Individual Negativ (SIN-ul) pentru fiecare platitor.
S.I.N. reprezinta suma maxima a T.V.A. ce poate fi rambursata fara analiza documentara sau inspectie fiscala anticipata, riscul implicat de aceasta rambursare fiind considerat acceptabil de catre administratia fiscala. Aceasta suma este stabilita in conditii de activitate normala si continua a platitorului, tinand cont si de comportamentul sau fiscal.
SIN-ul se stabileste semestrial, in functie de:
- raportarile contabile;
- deconturile de T.V.A.;
- modul de indeplinire a obligatiilor fiscale in perioada de referinta.
Pentru semestrul I, SIN-ul se stabileste la data de 5 a lunii februarie, in functie de:
- perioada de referinta pentru deconturi de T.V.A. si modul de indeplinire a obligatiilor fiscale pentru intervalul ianuarie – decembrie a anului precedent (depuse in februarie an precedent si ianuarie an curent);
- raportarea contabila semestriala din anul precedent.
Pentru semestrul II, SIN-ul se stabileste la data de 5 a lunii august, in functie de:
- perioada de referinta pentru deconturi de T.V.A. si modul de indeplinire a obliga tiilor fiscale pentru intervalul iulie an precedent – iunie an curent;
- bilantul contabil si contul de profit si pierdere pentru anul precedent.
Important:
SIN-ul semestrial se actualizeaza lunar, pana la data de 5 a fiecarei luni, numai pentru platitorii care se afla in una dintre urmatoarele situatii:
- li se inscriu fapte in cazierul fiscal;
- prezinta cel putin doua renuntari la optiunea de rambursare in ultimele 6 luni;
- sunt platitori nou-infiintati si au beneficiat de 3 perioade de raportare, consecutiv, de rambursari cu inspectie fiscala anticipata si la care au fost stabilite diferente de taxa mai mici de 2%;
- pe baza informatiilor detinute, activitatea de inspectie fiscala le stabileste risc fiscal mare.
RAMBURSAREA CU CONTROL ANTICIPAT
In urmatoarele situatii, rambursarea se efectueaza numai cu control anticipat:
1. platitorii au inscrise fapte in cazierul fiscal;
2. platitorii au ca obiect principal de activitate si isi desfasoara efectiv activitatea in urmatoarele domenii:
– productia sau comertul cu ridicata de bauturi alcoolice (cod 159 „Fabricarea bauturilor“ si cod 5134 „Comertul cu ridicata al bauturilor“);
– comertul cu ridicata al materialului lemnos si de constructie (cod 5153 „Comertul cu ridicata al materialului lemnos si de constructii);
– tutun (cod 16 „Fabricarea produselor din tutun“, cod 5125 „Comert cu ridicata al tutunului neprelucrat“, cod 5135 „Comert cu ridicata al produselor din tutun“, cod 5226 „Comert cu amanuntul al produselor din tutun“);
– petrol (cod 232 „Fabricarea produselor obtinute din prelucrarea titeiului“, cod 505 „Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule“);
– comert cu ridicata al animalelor vii (cod 5123 „Comert cu ridicata al animalelorsituatii de– comert cu ridicata al deseurilor (cod 5157 „Comertul cu ridicata al deseurilor si
resturilor“);
– recuperarea deseurilor si resturilor metalice si nemetalice (cod 3710 si cod 3720);
3. platitorii au solicitari de rambursare aferente anilor anteriori, dar nesolutionate;
4. platitorii sunt nou-infiintati;
5. nu exista toate datele necesare intocmirii Fisei de calcul a SIN pentru anumiti platitori;
6. platitorii au SIN-ul negativ (suma T.V.A. colectata este mai mare decat suma T.V.A. deductibila in perioada de referinta);
7. platitorii care, in decurs de 6 luni, au renuntat de cel putin 2 ori la optiunea de rambursare, dupa incadrarea la categoria de risc mediu sau mare;
 8. platitorii care au prezentat consecutiv, in cel putin 3 perioade de raportare, deconturi negative de T.V.A. cu sume mai mari de 1 miliard lei si nu au solicitat rambursarea;
9. platitorii care nu au nici un salariat;
10. platitorii care nu au bunuri imobile sau mobile in patrimoniu;
11. platitorii despre care activitatea de inspectie fiscala detine informatii ca prezinta un risc fiscal mare. Platitorii nou-infiintati sunt acei contribuabili inregistrati ca platitori de T.V.A. care nu prezinta la data calcularii SIN-ului, 12 perioade de raportare (pentru cei cu obligatii declarative lunare) sau 4 perioade de raportare (pentru cei cu obligatii declarative trimestriale).
STABILIREA STANDARDULUI INDIVIDUAL NEGATIV
- pentru platitorii nou-infiintati, care prezinta 3 perioade fiscale consecutive deconturi negative cu optiune de rambursare solutionate cu control anticipat si la care nu au fost stabilite diferente de taxa mai mici de 2% cu ocazia acestor controale: SIN-ul se stabileste ca medie aritmetica a sumelor solicitate la rambursare prin deconturile respective;
- pentru restul platitorilor: SIN-ul se stabileste in doua etape:
A. In prima etapa se are in vedere:
a) stabilirea SIN-ului brut ca diferenta intre media T.V.A. colectata si media T.V.A. deductibila din perioada de referinta;
Important:
Pentru platitorii care depun deconturi lunare, SIN-ul brut se stabileste pe luna, iar pentru cei ce depun trimestrial se stabileste pe trimestru.
b) corectia SIN-ului brut cu indicele de inflatie si ajustarea acestuia in functie de comportamentul fiscal al fiecarui platitor.
Important:
SIN-ul brut se ajusteaza cu 1/2 din indicele de inflatie realizat la 31 decembrie an precedent si 1/2 din indicele de inflatie prognozat pentru anul curent.
Comportamentul fiscal se stabileste pe baza unor indicatori relevanti: marimea platitorului, rezultatele controalelor anterioare efectuate, gradul de conformare fiscala voluntara.
c) stabilirea SIN-ul final prin corectarea SIN-ului brut cu indicele de inflatie si prin ajustarea sumei astfel stabilite, in functie de punctajul obtinut pe baza indicatorilor. Ajustarea sumei are loc prin majorarea procentuala, astfel:
Ajustare prin:
Pentru punctaj cuprins intre:
B. In a doua etapa se are in vedere:
a) analiza deconturilor primite cu sume negative de T.V.A. cu optiunea de rambursare;
b) introducerea in programul informatic a sumei solicitate la rambursare, prin program fiind realizata comparatia intre suma solicitata si SIN.
SITUATII DE RISC
Prin comparare pot rezulta urmatoarele situatii de risc:
-risc mic: cand suma solicitata la rambursare este mai mica sau egala cu SIN-ul final.
In aceasta situatie, programul informatic genereaza automat:
- decizia de rambursare a T.V.A. (in 3 exemplare);
- fisa de calcul a SIN;
-risc mediu: cand suma solicitata la rambursare este mai mare decat SIN-ul final.
In aceasta situatie, programul informatic semnaleaza acest aspect si genereaza listarplatitorilor care se afla in aceasta situatie, in vederea efectuarii analizei individuale. Pe baza listei, se identifica deconturile platitorilor ce urmeaza a fi supusi analizei si se edi teaza pentru fiecare platitor Fisa de calcul a SIN-ului.
Analiza individuala se efectueaza pentru fiecare perioada de raportare din care a rezultat suma solicitata la rambursare, fiind intocmita Fisa de analiza de risc pentru fiecare platitor.
Sumele negative inscrise in coloana „Sume negative“ se compara, fiecare in parte, cu SIN-ul, rezultatul (suma negativa mai mica sau mai mare decat SIN-ul) fiind consemnat in coloana de „observatii“.
Pot aparea doua situatii:
a) cand toate sumele negative inscrise in coloana „Sume negative“ se incadreaza,
fiecare in parte, in SIN, caz in care:
- – nu se mai completeaza cartusul de „indicatori de analiza;
- – se genereaza Decizia de rambursare;
b) intr-una din perioade, suma solicitata la rambursare depaseste SIN-ul, caz in care:
– se completeaza si cartusul de „Indicatori de analiza“ pentru perioada respectiva.
Dupa completarea Fisei de analiza de risc si acordarea punctajului, deconturile cu sume negative cu optiune de rambursare se clasifica in:
Deconturi cu risc fiscal mediu |
Deconturi cu risc mare |
|
|
ANALIZA DOCUMENTARA
Procedura de efectuare a analizei individuale a deconturilor cu risc fiscal mediu consta in parcurgerea urmatoarelor etape:
1. organul fiscal solicita persoanei impozabile prezentarea de documente suplimentare, care sa justifice diferenta in plus de suma solicitata la rambursare:
- jurnalele de vanzari si de cumparari;
- balantele de verificare;
- contracte comerciale, facturi si documente vamale care sa ateste exportul efectuat;
- documente care sa ateste efectuarea unei investitii, precum si alte documente din care sa rezulte suma solicitata la rambursare;
- orice alte documente pe care organul fiscal le considera necesare pentru justifi-carea rambursarii.
Documentele prezentate trebuie sa se refere la perioada din care provine suma negativa de taxa pe valoarea adaugata.
2. intocmirea de catre organul fiscal in doua exemplare a unui Referat pentru analiza documentara, document intocmit numai in situatia in care diferentele se pot justifica si clarifica in urma analizei documentare;
3. propunerea aprobarii rambursarii prin inaintarea catre conducatorul compartimentului a urmatoarelor documente:
- nota privind rezultatul analizei;
- decontul de T.V.A.;
- fisa de calcul a SIN-ului;
- fisa de analiza;
4. intocmirea Deciziei de rambursare a T.V.A. dupa aprobarea rambursarii. Decontul, Fisa de calcul a SIN-ului, Fisa de analiza de risc, Nota si Decizia se transmit conducatorului unitatii fiscale/directorului coordonator pentru aprobare. Prin Referat se poate propune efectuarea inspectiei fiscale anticipate, caz in care acesta se inainteaza, impreuna cu Decontul, Fisa de calcul a SIN-ului si Fisa de analiza, spre avizare conducatorului compartimentului, apoi spre aprobare conducatorului unitatii fiscale/directorului coordonator.
CAZURI SPECIFICE DE RAMBURSARE A T.V.A.
1. Rambursarea se acorda cu control anticipat:
-pentru primul decont depus de:
- platitorii care realizeaza investitii ce se incadreaza in prevederile L. nr. 332/2001 privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in economie. Solicitarile ulterioare depuse de aceasta categorie de platitori pe durata derularii investitiei vor fi solutionate cu inspectie fiscala ulterioara. Inspectia fiscala ulterioara a rambursarilor se verifica, semestrial, la sediul platitorului;
- platitorii constituiti conform O.G. nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat public-privat.
2. Rambursarea se acorda cu control ulterior:
-
pentru marii contribuabili, caz in care inspectia fiscala ulterioara a rambursarilor se efectueaza in termen de maximum 2 ani de la aprobare