email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatii fiscale ale angajatorului

Aceste drepturi acordate sub forma stimulentelor sunt venituri asimilate salariilor. Prin urmare, in contextul actual, nici asimilarea sumelor respective veniturilor din dividende si nici cuprinderea in subcategoria diverse venituri nu este corecta, reglementarea fiscala oferind solutia de impozitare. Asadar, in temeiul pct. 68 lit. a) liniuta a 5-a din Hotararea Guvernului nr. 84 din 3 februarie 2005 pentru modificarea si com-pletarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 147 din 18 februarie 2005, sumele reprezentand s...t stimulentele acordate salariatilor agentilor economici sunt cuprinse in categoria venituri din salarii sau asimilate salariilor. Sumele respective vor reprezenta venituri ale lunii in care sunt platite si se vor cumula cu veniturile salariale ale lunii respective, fiind supuse impozitului pe salariu.

a) Contributii individuale:

Contributia individuala de asigurari sociale

Potrivit pct. 19. lit. din Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, in sintagma salariile individuale brute realizate lunar, inclusiv sporurile si adaosurile, reglementate prin lege sau prin contractul colectiv de munca asupra carora se calculeaza contributia individuala de asigurari sociale de 9,5% nu sunt incluse premiile reprezentand participarea salariatilor la profit. Prin urmare, nu veti calcula contributia individuala de asigurari sociale a asiguratilor asupra sumelor reprezentand stimulentele din fondul de participare la profit, acordate salariatilor dupa aprobarea bilantului contabil.

Contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate

Contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate se stabileste sub forma unei cote de 6,5%, aplicata asupra veniturilor din salarii sau a celor asimilate acestora, care sunt supuse impozitului pe venit. Asadar veti datora contributia de 6,5% asupra sumelor respective, temeiul il reprezinta art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006.

Nu veti datora contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj asupra sumelor respective, intrucat potrivit art. 27 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorii au obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala in cota de 1%, aplicata numai asupra salariului de baza lunar brut.

b) Contributii ale angajatorului:

Contributia angajatorilor la asigurarile sociale de sanatate

Angajatorul persoana juridica la care isi desfasoara activitatea asiguratii, pe baza de contract individual de munca sau in baza unui statut special prevazut de lege au obligatia platii contributiei de 7% raportat la fondul de salarii realizat. In temeiul Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, fondul de salarii realizat la care se aplica cota de 7% cuprinde totalitatea sumelor utilizate de angajator pentru plata drepturilor salariale sau asimilate salariilor.

Asa cum Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii precizeaza, cota contributiei angajatorilor la asigurarile sociale de sanatate se aplica asupra veniturilor utilizate de angajatori pentru plata drepturilor salariale sau asimilate salariilor, acestea fiind definite de prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Asadar, venituri cum este, de exemplu, cazul stimulentelor din fondul de participare la profit, acordate salariatilor de catre agentii economici dupa aprobarea bilantului contabil, conditiile participarii la profit fiind stabilite de adunarea generala pentru fiecare exercitiu financiar, care au drept sursa de plata profitul societatii comerciale, si nu fondul de salarii, sunt venituri supuse impozitului pe salarii. Din punctul de vedere al leg-islatiei privind contributia la asigurarile sociale de sanatate, observam astfel o puternica legatura cu legislatia fiscala.

Contributia pentru concedii si indemnizatii

In calitate de angajatori aveti obligatia sa calculati si sa virati casei de asigurari de sanatate cota de contributie pentru concedii si indemnizatii raportata la fondul de salarii realizat si sa anuntati lunar casei de asigurari de sanatate schimbarile de natura sa modifice elementele de calcul pentru plata contributiei.

Desi prevederile legale stabilesc obligatia angajatorilor de a calcula si vira contributia pentru concedii si indemnizatii pentru persoanele cu care au incheiat raporturi de munca (art. 5 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005), cota de contributie pentru concedii si indemnizatii de 0,75% este aplicata la fondul de salarii realizat, care, dupa cum se cunoaste, are o sfera mai larga decat drepturile platite angajatilor. Prin fond de salarii realizat se intelege totalitatea sumelor utilizate de un angajator pentru plata drepturilor salariale sau de natura salariala. Daca incercam sa conferim o definitie, cat mai apropiata de realitate, notiunii de drepturi salariale sau de natura salari-ala, ar trebui sa ne limitam numai la drepturile care decurg din contractul individual de munca sau din orice alt act de numire. Cu toate acestea, trimiterea din Normele de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 la legislatia financiar-fiscala ne situeaza, din punctul nostru de vedere, intr-o pozitie asemanatoare celei abordate in materia contributiei la asigurarile sociale de sanatate.

In ceea ce priveste contributia angajatorului la asigurarile sociale, contributia angajatorului la bugetul asigurarilor pentru somaj, contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, baza de calcul a acestora nu include din punctul nostru de vedere, stimulentele din fondul de participare la profit, acordate salariatilor dupa aprobarea bilantului contabil.

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>


Data aparitiei: 19 Decembrie 2006

Votati articolul "Obligatii fiscale ale angajatorului":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X