Suspendarea activitatii unei firme inseamna ca aceasta inceteaza temporar sa desfasoare activitati economice (de exemplu, vanzari de bunuri sau prestari de servicii), insa nu implica faptul ca firma nu mai exista din punct de vedere juridic sau fiscal. Firma ramane activa in registrul comertului, dar nu mai desfasoara activitatile comerciale care genereaza venituri.
Potrivit art . 28 din Legea contabilitatii 82/1991
(1) Persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale.
(1 1) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul fuziunii, divizarii si transformarii, precum si in situatia lichidarii, in conditiile legii, caz in care situatiile financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale.
Pot exista anumite situatii exceptionale care permit unei firme sa desfasoare anumite activitati administrative sau de conservare a activelor, chiar si in perioada de suspendare a activitatii. Aceste activitati nu sunt considerate activitati economice in sensul strict al termenului, de exemplu:
1. Incasarea creantelor, care nu este considerata o activitate economica noua. Firma poate incasa sume din creante anterioare fara sa isi reactiveze activitatea, iar aceste plati trebuie inregistrate in contabilitate ca recuperare (incasare ) a creantelor.
2. Plata datoriilor existente. Chiar daca activitatea este suspendata, firma poate continua sa-si plateasca datoriile acumulate inainte de suspendare, cum ar fi datorii catre furnizori, salarii neplatite sau taxe si impozit). Plata datoriilor nu reprezinta o activitate economica noua, ci o obligatie legala. Aceste plati sunt inregistrate in contabilitate, dar nu este necesara reluarea activitatii pentru a efectua plati.
De retinut! Astfel, exista situatii exceptionale in care anumite activitati (colectarea creantelor, plata datoriilor, participarea la litigii etc.) sunt permise in perioada de suspendare a activitatii.
Suspendarea activitatii unei firme - studiu de caz
Intrebare: "Ce declaratie trebuie completata si depusa la ANAF si pana la ce data, in cazul intreruperii temporare a activitatii unei microentitati (SRL) fara angajati, inregistrata ca platitoare de impozit pe profit? Se depune la ANAF D 010 in format fizic sau se completeaza si se depune electronic D 700? Trebuie intocmit si transmis la ANAF bilantul pe anul 2024 pentru aceasta firma? Precizez ca au fost finalizate demersurile la ONRC (certificatul constatator a fost obtinut) pentru suspendarea activitatii firmei incepand cu data de 17.12.2024."
![Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile](https://www.rs.ro/dbimg/product/2851-marea-carte-ver.jpg)
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
![Manualul Contabilului Incepator - stick USB](https://www.rs.ro/dbimg/product/2581-manualul-contab.jpg)
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
![Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor](https://www.rs.ro/dbimg/product/2653--totul-despre-d.png)
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Articolul 28 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 impune in mod clar obligatia de a intocmi si depune situatii financiare anuale pentru toate firmele, inclusiv cele care si-au suspendat activitatea. Inregistrarile contabile nu sunt doar permise, ci sunt obligatorii chiar si in perioada de suspendare a activitatii economice, pentru ca firma este obligata sa isi mentina contabilitatea si sa inregistreze toate tranzactiile relevante, chiar daca nu desfasoara activitati economice.
Situatiile financiare anuale reflecta bilantul firmei, contul de profit si pierdere, precum si alte rapoarte care trebuie sa ofere o imagine fidela a activelor, pasivelor, veniturilor si cheltuielilor, indiferent de statutul firmei.
Astfel, articolul 28 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 impune obligatia firmelor de a mentine o contabilitate corecta si de a intocmi situatii financiare anuale, indiferent daca activitatea economica este suspendata sau activa. Aceasta include inregistrarea tuturor tranzactiilor financiare (incasarea creantelor, plata datoriilor etc.) pe perioada suspendarii.
In ceea ce priveste declaratiile catre ANAF, in contextul suspendarii activitatii unei firme, trebuie sa se faca distinctia intre obligatiile privind depunerea declaratiilor fiscale si depunerea situatiilor financiare anuale, deoarece acestea sunt reglementate de acte normative diferite. Codul de procedura fiscala si Legea contabilitatii nr. 82/1991 trateaza separat aceste aspecte, stabilind reguli clare pentru fiecare situatie
Art.101 Codul de procedura fiscala prevede urmatoarele
(41) Entitatile inregistrate in registrul comertului, pentru care exista inscrise mentiuni privind inactivitatea temporara, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului.
(42) Celelalte entitati, altele decat cele prevazute la alin. (41), nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale, pentru perioada pentru care au solicitat suspendarea activitatii la organismele care le-au autorizat, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
(43) Aplicarea prevederilor alin. (41) si (42) inceteaza la data reluarii activitatii sau la implinirea unui termen de 3 ani de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind inactivitatea temporara sau a mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
(44) Obligatiile de declarare, aferente activitatii desfasurate anterior inregistrarii inactivitatii temporare/suspendarii, se mentin.
De retinut! Astfel, pe perioada suspendarii activitatii, firmele nu au obligatia de a depune declaratiile fiscale periodice (cum ar fi Declaratia 100 pentru impozitul pe profit, 112 pentru contributii sociale etc.). Acest lucru este valabil pentru toata perioada suspendarii, incepand de la data de 1 a lunii urmatoare inscrierii suspendarii in Registrul Comertului sau Registrul contribuabililor.
Astfel, nu mai este necesara solicitarea unui regim derogatoriu pentru a nu mai depune declaratii fiscale la ANAF. Registrul comertului comunica suspendarea activitatii la ANAF.
Foto: pixabay.com