Guvernul a lansat luna trecuta noua platforma Maisimplu.gov.ro prin care isi propune sa simplifice sistemul administrativ atat prin reducerea birocratiei, cat si prin eliminarea unor taxe care nu se justifica. Nenumarate propuneri din partea cetatenilor au fost transmise prin intermediul acestei platforma direct catre Guvern.
Intr-un interviu acordat recent pentru Republica.ro, consilierul de stat Cristian Ghinea a explicat pe larg cum functioneaza Comisia de taiat hartii, amintind totodata si de alte probleme ale sistemului actual:
"Comisia de taiat hartii. Cat e fezabila este aceasta idee de reducere a birocratiei, avand in vedere cain aparatul de stat sunt oameni formati intr-un anume stil, cu o anumita mentalitate, sunt niste proceduri foarte vechi?
E foarte fezabila si daca nu credeam ca este fezabila nici nu ma bagam in asta, ca nu am timp sa incep razboaie pe care nu cred ca le pot castiga si nici nu as fi riscat prestigiul primului ministru si al Cancelariei pentru a incepe ceva de care eram siguri ca nu va functiona. Dimpotriva, sunt sigur ca va functiona, tocmai pentru ca venim cu aceasta forta institutionala de sus, pentru ca asta a lipsit pana acum. Avem in Romania o societate frustrata, un imobilism institutional, dar nu aveam acest interes de sus. Pot sa va spun o chestiune interesanta. Eu i-am propus aceasta idee unui consilier al lui Victor Ponta. La inceputul guvernarii, omul de foarte buna credinta se intalnea cu diverse persoane si intreba ce ar trebui sa facem noi pentru Romania. I-am spus ca daca ar face ceva prin care oamenii sa spuna ce ii frustreaza la interactiunile cu institutia si dupa care ati urmari sa rezolvati aceste probleme, ar fi ceva revolutionar. A notat, nu am mai auzit nimic despre asta.
Comisia de taiat hartii, chiar titlul in sine care a devenit aproape viral si vad ca oamenii se cearta daca este o idee buna sau nu, ceea ce ma bucura pentru cainseamna ca le pasa si duc mai departe mesajul, a fost mai mult o gluma. Adica noi am spus ca trebuie sa dam un push politic pentru procesul asta si trebuie sa facem un mecanism, care in esenta inseamna o alianta intre cetatean si puterea politica de la cel mai inalt nivel. Era o discutie intre cancelarii, era intr-un tabel, pus la sfarsitul unor randuri, Comisia de taiat hartii, ca un fel de varianta de lucru, pe care Dragos Tudorache a spus-ointr-un interviu si atunci a ramas asa. S-a viralizat. La fel maisimplu.gov.ro. Valeriu Nicolae, care era la o intalnire a zis hai sa spunem ceva care sa fie mai usor de inteles. Cand a iesit aceasta idee in public, am facut-o rapid, asta este un alt element de mandrie. Vad ca primim aprecieri pe Facebook, ca platforma este functionala, ca este simpla, ca e usor de inteles. "
La acest moment s-ar parea ca in cadrul platformei Declaratia 088 a primit un numar semnificativ de reclamatii si de cereri de modificare. Saptamana aceasta, secretarul de statin Finante, Gabriel Biris, a declarat, joi, ca cei din ANAF sunt de acord ca procedura trebuie modificata pentru ca este exagerata.
Am dat AICI cateva exemple de nemultumiri exprimate de societati si contribuabili cu privire la Formularul 088.
Pe platforma amintita, consultantul fiscal Cornel Grama a scris ca "principala problema a procedurii de inregistrare in scopuri de TVA incalca jurisprudenta europeana", potrivit Profit.ro care aminteste ca Declaratia 088 a fost modificata in urma cu un an si contine 20 dei ntrebari, la care trebuie anexate documente.
"Trebuie depus de firmele care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, odata cu infiintarea la Registrului Comertului si de cele care sunt obligate sa ceara inregistrarea, odata cu depasirea plafonului de 220 mii lei
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari Registrul de Evidenta Fiscala PFA Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Si pentru Declaratia 394 au fost inaintate reclamatii si propuneri de modificare. Pe cele mai apreciate le puteti vedea AICI.
Mediul de business contesta atat legalitatea sa, pentru ca incalca jurisprudenta europeana in materie de TVA, cat si volumul informatiilor si relevanta acestora. Nemultumirile au aparut imediat dupa introducere procedurii si au atins apogeul la inceputul acestui an, cand numeroase firme cu vechime au fost notificate de ANAF sa depuna formualrul in 15 zile. Perioada foarte scurta a fost considerata imposibil de respectat din cauza faptului ca atat cantitatea, cat si calitatea informatiilor impuneau un efort de durata si date foarte greu de obtinut. In plus, cerintele privind studiile sau veniturile administratorilor, actionarilor, traducerile legalizate si apostilate pentru documente emisein alte state,in cazul firmelor foarte mari cu zeci sau sute de actionari, au complicat excesiv situatia", scrie aceeasi sursa.
In ce priveste o eventuala modificare a declaratiei, secretarul de stat in Ministerul Finantelor, Gabriel Biris, a declarat, citat de aceeasi sursa, ca inclusiv cei din ANAF sunt de acord cu modificarea Declaratiei.