Ordinul 2393/2016 aproba o noua procedura referitoare la anularea codului de TVA. Conform noilor reglementari, anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA se efectueaza de la data comunicarii deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA de catre organul fiscal, in situatia in care persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, supusa inmatricularii la registrul comertului, nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, potrivit criteriilor stabilite in temeiul art. 316 alin. (9) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile.
Noile prevederi stabilesc ca societatile cu risc fiscal identificate in urma evaluarii criteriilor de catre ANAF vor depune Declaratia 088 conform noii proceduri.
Modificarea principala consta in intalnirea pe care firmele o vor avea cu reprezentanti ANAF inaintea de anularea codului de TVA pentru a discuta analiza efectuata de institutie.
"In acest mod, se creeaza premisele evitarii unor situatii neplacute, cand, de exemplu, din lipsa de comunicare eficienta, unele societati se trezeau peste noapte fara coduri de TVA, fiind expuse riscului de a li se bloca activitatea. Trebuie sa remarcam importanta interviului. Speram ca acesta nu va reprezenta doar o formalitate, mai ales in conditiile in care, chiar in procedura, se stabileste ca, in urma informatiilor furnizate de contribuabil in cadrul acestuia, ANAF poate lua decizia de mentinere a codului de TVA", explica Eugenia Ion, tax manager, Contexpert, citata de Profit.ro.
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Noua procedura presupune ca ANAF sa intocmeasca lunar o analiza pentru toate societatile si persoanele inregistrate in scopuri de TVA, aminteste aceeasi sursa, "prin intermediul aplicatiei informatice dezvoltata la nivel central, in baza criteriilor de risc. Partial, criteriile sunt enumerate de procedura, dar mai exista o serie de conditionalitati pastrate secrete de autoritati. in urma acestei evaluari, precizeaza consultantul fiscal, este transmisa o notificare pentru depunerea D088 si a documentelor care trebuie sa o insoteasca".
De asemenea, retinem ca termenul de depunere este de 15 zile, cu posibilitatea unei singure prelungiri motivate si doar cu aprobarea autoritatilor fiscale."