1. Privitor la operatiunile de ""export in lohn " cum se mai numea facturarea presatarii de servicii pentru transformarea bunurilor admise temporar , acestea fiind acum non tranzactii cum este incadrata operatiunea daca livrarea are loc intre romania si alt stat membru al UE , din punct de vedere al tva . Este in continuare operatiune "scutitta cu drept de deducere" sau se impoziteaza cu cota 19% ?.
De asemenea comisionarii (SAU INTERMEDIARII)care aveau acelasi regim de impozitare adica scutit cu dr de deducere daca lucrau pentru o firma exportatoare in lohn au in continuare acelasi regim de tva? codul de inregistrare in scopuri de tva este necesar pentru asemenea operatiuni?
Va rog sa-mi dati si articolele din noul cod fiscal privitoare la aceasta problema.
2. Ce elemente obligatorii trebuie sa contina factura de livrare manopera catre un alt membru UE? SI CE REGIM DE IMPOZITARE SE TRECE PE FACTURA: "OPERATIUNI SCUTITE DE TAXA CF ART 144 COD FISCAL?"
3. REFERITOR LA OPERATIUNILE DE CASA CU NUMERAR INCEPAND CU 01.01.2007 S-A MODIFICAT PLAFONUL DE PLATI S-AU AU INTERVENIT MODIFICARI?
1. Privitor la operatiunile de ""export in lohn " cum se mai numea facturarea presatarii de servicii pentru transformarea bunurilor admise temporar , acestea fiind acum non tranzactii cum este incadrata operatiunea daca livrarea are loc intre romania si alt stat membru al UE , din punct de vedere al tva . Este in continuare operatiune "scutitta cu drept de deducere" sau se impoziteaza cu cota 19% ?.
De asemeni comisionarii (SAU INTERMEDIARII)care aveau acelasi regim de impozitare adica scutit cu dr de deducere daca lucrau pentru o firma exportatoare in lohn au in continuare acelasi regim de tva? codul de inregistrare in scopuri de tva este necesar pentru asemenea operatiuni?
Va rog sa-mi dati si articolele din noul cod fiscal privitoare la aceasta problema.
2. Ce elemente obligatorii trebuie sa contina factura de livrare manopera catre un alt membru UE? SI CE REGIM DE IMPOZITARE SE TRECE PE FACTURA: "OPERATIUNI SCUTITE DE TAXA CF ART 144 COD FISCAL?"
3. REFERITOR LA OPERATIUNILE DE CASA CU NUMERAR INCEPAND CU 01.01.2007 S-A MODIFICAT PLAFONUL DE PLATI S-AU AU INTERVENIT MODIFICARI?
Raspuns (dat in ianuarie 2007):
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
1. a) Privitor la operatiunile de ""export in lohn " cum se mai numea facturarea presatarii de servicii pentru transformarea bunurilor admise temporar , acestea fiind acum non tranzactii cum este incadrata operatiunea daca livrarea are loc intre Romania si alt stat membru al UE , din punct de vedere al tva . Este in continuare operatiune "scutita cu drept de deducere" sau se impoziteaza cu cota 19% ?.
Operatiunea de lohn care pana la data de 31.12.2006 era definita ca operatiune de perfectionare activa in situatia in care o firma externa din Italia (de exemplu) transmitea pe baza de contract in vederea prelucrarii, diverse materii prime si materiale in vederea obtinerii unui produs finit de catre un prestator din Romania, conform noilor reglementari, in relatiile cu un stat membru, incepand cu data de 01.01.2007, operatiunea este incadrata pur si simplu la art. 129 ,,Prestarea de servicii,, alin. (1). In relatia cu statele membre, operatiunile de acest gen nu se mai incadreaza la operatiuni de perfectionare activa, aceasta denumire fiind valabila doar pentru acest gen de operatiuni derulate cu beneficiari din statele situate in afara Comunitatii. Materiile prime si materialele primite de la beneficiarii din statele membre nu mai intra in regimuri suspensive reglementate de Codul vamal. Totusi, in situatia in care materiile prime si materialele au fost primite in vederea prelucrarii in regim suspensiv conform declaratiilor vamale de import temporar (D.V.I.T.) intocmite inainte de data de 01.01.07, la expedierea produsului finit dupa data de 01.01.07 , trebuie intocmite toate formalitatile de scoatere din regimul vamal suspensiv si inchiderea D.V.I.T.
Incepand cu data aderarii, pentru aceste operatiuni, locul prestarii se considera a fi locul unde sunt prestate serviciile (in Romania) , conform prevederilor art. 133, alin. (2), lit. h), pct. 2 ,,expertize privind bunurile mobile corporale, precum si lucrarile efectuate asupra acestora.,, . In aceasta situatie, operatiunea se impoziteaza cu cota standard de T.V.A. de catre prestatorul din Romania, fara a mai fi considerata operatiune scutita cu drept de deducere a T.V.A. asa cum prevedea legislatia in vigoare pana la data de 31.12.2006. Si totusi, la acest articol se prevede o exceptie, in sensul ca locul prestarii se considera locul beneficiarului iar pentru prestatorul roman operatiunea nu este impozabila T.V.A., fiind impozabila in statul membru al beneficiarului care va aplica taxarea inversa. Aceasta exceptie se aplica doar daca sunt indeplinite doua conditii cumulative:
-
beneficiarul din statul membru comunica prestatorului din Romania un cod de inregistrare in scopuri de TVA, valabil atribuit de autoritatile competente din statul sau;
-
bunurile prelucrate (produsele finite) sunt transportate in afara Romaniei pe teritoriul careia s-a prestat serviciul.
Justificarea transportarii bunurilor intr-un stat comunitar, se face pe baza urmatoarelor documente, in functie de tipul mijlocului de transport, astfel :
-
pentru transport auto: copie de pe carnetul TIR sau de pe documentul de tranzit comunitar T;
-
pentru transport feroviar: scrisoarea de trasura, documentul de transport international pe caile ferate, care sa poarte stampila statiei de expeditie, documentul de transmitere a vagonului la calea ferata vecina, care sa confirme iesirea marfii din tara;
-
pentru transportul multimodal cale ferata - naval: scrisoarea de trasura si foaia de conosament;
In situatia respectarii celor doua conditii, se considera ca operatiunea nu are locul in Romania, locul acesteia fiind in strainatate unde se supune impozitarii cu cota T.V.A. din statul membru. Pentru realizarea acestor operatiuni, prestatorul are drept de deducere a T.V.A. aferenta achizitiei de bunuri si servicii destinate realizarii acestora in conformitate cu prevederile art. 145, alin. (2), lit. (b) ,, Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
In conformitate cu prevederile art. 156 din Codul fiscal, operatiunile de prestari servicii asupra bunurilor mobile corporale trebuie evidentiate din punct de vedere fiscal in :
-
registrul bunurilor primite din alt stat membru, document care poate fi intocmit manual sau prin mijloace informatice. Prin completarea acestui registru trebuie asigurata furnizarea urmatoarelor informatii obligatorii:
-
numarul de ordine al operatiunii;
-
data primirii bunurilor care trebuie sa rezulte din nota de intrare-receptie;
-
numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al clientului;
-
cantitatea si descrierea bunurilor primite;
-
natura serviciilor prestate;
-
data transportului materiilor prime prelucrate, transformate in produs finit, transmise sau puse la dispozitia clientului in vederea transportarii acestora in statul sau;
-
cantitatea si descrierea produselor finite transmise clientului dupa prelucrare materiilor prime si materialelor;
-
cantitatea si descrierea materiilor prime, materialelor si produselor finite care nu sunt returnate clientului;
-
data si tipul documentului emis catre client pentru serviciile prestate.
-
jurnalul pentru vanzari;
-
decontul de T.V.A. la randul 2, daca operatiunea nu este impozabila (noul formular de decont cod 300 urmeaza sa apara la sfarsitul lunii ianuarie 2007).;
-
decontul de T.V.A. la randul 2, daca operatiunea nu este impozabila (noul formular de decont cod 300 urmeaza sa apara la sfarsitul lunii ianuarie 2007).
-
la randul 2, daca operatiunea nu este impozabila (noul formular de decont cod 300 urmeaza sa apara la sfarsitul lunii ianuarie 2007).
Din punct de vedere contabil, operatiunile se evidentiaza in conturile in afara bilantului din clasa 8 ,, conturi speciale,, care reprezinta conturi de ordine si evidenta. Specific acestor conturi este utilizarea metodei de inregistrare in partida simpla care consta in efectuarea inregistrarilor fie prin debitul, fie prin creditul unui singur cont, fara utilizarea de conturi corespondente. Soldul debitor al contului va reflecta valoarea materiilor prime si materialelor primite de la client in vederea prelucrarii. Pentru acest gen de operatiuni se utilizeaza contul 8032 "Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare" cu ajutorul caruia se tine evidenta materiilor prime si materialelor si altor valori materiale care apartin clientilor si sunt primite pe baza de contract pentru prelucrare, finisare sau reparare.
Inregistrarile contabile se efectueaza:
-
in debit, cu valorile materiale primite pentru prelucrare, finisare sau reparare inregistrate la preturile prevazute in contract,
-
in credit, cu valorile materiale prelucrate, finisate sau reparate, restituite clientilor.
Contul 8032 are intotdeauna un soldul debitor care reprezinta valoarea materiilor prime, materialelor si a altor valori materiale primite spre prelucrare, finisare sau reparare.
In aceste conditii, pentru ca prestarile de servicii realizate de firma dvs. situata in Romania sa fie neimpozabile T.V.A. dar cu drept de deducere a T.V.A. pentru achizitiile de bunuri si servicii aferente realizarii acestora, firma Stephanos trebuie sa va comunice un cod valabil de T.V.A. atribuit de autoritatea fiscala din Grecia iar dvs. trebuie sa justificati transportarea produselor finite in Grecia pe baza unui document de transport care sa ateste acest fapt. Va recomandam ca prin contractul incheiat sa stabiliti in mod expres in sarcina carei parti contractante revine obligatia efectuarii transportului produsele finite obtinute in urma procesarii. In situatia in care aceasta obligatie revine partenerului comunitar, trebuie sa ii solicitati acestuia in fotocopie documentele care sa ateste efectuarea transportului in vederea justificarii neimpozitarii operatiunilor de prestari servicii. Daca firma Stephanos nu va comunica codul sau valabil de T.V.A., firma dvs. trebuie sa emita factura de prestari de servicii cu T.V.A. colectata 19%. Facturarea serviciilor, expedierea produselor finite in Grecia si documentele justificative aferente trebuie consemnate in registrul bunurilor primite in vederea inchiderii operatiunilor contractate.
In alta ordine de idei, deoarece in cursul anului 2007 se vor derula contracte de prestari servicii incheiate in anul 2006, prin O.M.F.P. nr. 2222 din 22 decembrie 2006 publicat in M.Of. nr. 1043 din 29 decembrie 2006 s-au reglementat la art. 13 si 14 urmatoarele situatii posibile:
-
in anul 2006 beneficiarul stabilit in strainatate a incheiat contracte de prestari servicii asupra unor bunuri mobile corporale cu fiecare firma din Romania care contribuie la obtinerea unui produs finit, operatiunile de prelucrare au fost realizate de fiecare prestator pana la data de 31 decembrie 2006 inclusiv iar produsul finit este exportat sau livrat intracomunitar dupa data de 1 ianuarie 2007 inclusiv, caz in care se aplica regimul de scutire cu drept de deducere a T.V.A. pentru fiecare firma care a participat la finalizarea produsului.
Exportul bunurilor sau livrarea intracomunitara de bunuri poate fi efectuata de oricare dintre prestatori dar si de un intermediar.
Documentele pentru justificarea unor astfel de prestari de servicii realizate pana la data de 31 decembrie 2006 dar aferente unor produse finite exportate sau livrate intracomunitar dupa data de 01.01.07 sunt urmatoarele:
-
pentru exporturi:
-
contractul incheiat cu partenerul extern, din care sa rezulte prestarile de servicii efectuate si termenul pentru efectuarea exportului sau a livrarii intracomunitare;
-
copia de pe declaratia vamala de export intocmita de exportator, certificata de biroul vamal de iesire din spatiul Comunitar;
-
factura emisa catre beneficiarul extern.
-
pentru livrari intracomunitare:
-
factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, inclusiv codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit beneficiarului in alt stat membru;
-
documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
-
documentele de asigurare a bunurilor, in functie de conditia de livrare stipulata in contract;
-
contractul incheiat cu partenerul extern.
-
in anul 2006, s-au efectuat prestari de servicii asupra bunurilor plasate in regim de perfectionare activa (inclusiv in cazul bunurilor de origine comunitara) si s-au realizat bunuri contractate cu beneficiarul stabilit in strainatate de catre alte firme decat titularul autorizatiei de perfectionare activa, incorporate in produsele compensatoare, realizate pana la data de 31 decembrie 2006 inclusiv, caz in care se aplica regimul de scutire cu drept de deducere a T.V.A. daca dupa data de 1 ianuarie 2007 inclusiv, produsele compensatoare:
-
sunt exportate;
-
sunt plasate in alt regim vamal suspensiv;
-
sunt transportate in alt stat membru din Comunitate.
Documentele de justificare a scutirii de taxa pentru livrarile de bunuri efectuate pana la data de 31 decembrie 2006 inclusiv pentru incorporarea acestora in produse compensatoare sunt:
-
contractul incheiat cu beneficiarul extern, din care sa rezulte:
-
cantitatile de bunuri;
-
firmele la care se face predarea bunurilor pentru incorporarea in produse compensatoare;
-
termenul de justificare a exportului sau de plasare in alt regim vamal suspensiv;
-
copia de pe declaratia vamala de export intocmita de exportator pentru produsele compensatoare, certificata de biroul vamal de iesire din spatiul Comunitar;
-
documentul de plasare in alt regim vamal suspensiv;
-
copie de pe declaratia vamala de tranzit in cazul transportarii produselor compensatoare in alt stat membru din Comunitate;
-
factura emisa catre beneficiarul extern.
Titularii autorizatiilor de perfectionare activa care efectueaza dupa data de 1 ianuarie 2007 urmatoarele operatiuni contractate si realizate in anul 2006, trebuie sa prezinte documentele enumerate:
-
pentru exportul sau reexportul produselor compensatoare:
contractul incheiat cu beneficiarul;
-
autorizatia pentru perfectionare activa;
-
factura pentru prestarea de servicii;
-
declaratia vamala de export sau de reexport, certificata de biroul vamal de iesire din spatiul Comunitar;
-
copie de pe declaratia vamala de export sau de reexport intocmita de firma care realizeaza exportul/reexportul produselor compensatoare, in cazul firmelor care au cesionat regimul de perfectionare activa.
-
pentru plasarea in alt regim vamal suspensiv a produselor compensatoare:
-
contractul incheiat cu beneficiarul;
-
autorizatia pentru perfectionare activa;
-
factura pentru prestarea de servicii;
-
declaratia vamala de plasare in alt regim vamal suspensiv;
-
pentru transportul produselor compensatoare intr-un stat membru din Comunitate:
-
contractul incheiat cu beneficiarul;
-
autorizatia pentru perfectionare activa;
-
factura pentru prestarea de servicii;
-
declaratia vamala de tranzit in alt stat membru al Comunitatii al produselor compensatoare.
b) De asemenea comisionarii (SAU INTERMEDIARII)care aveau acelasi regim de impozitare adica scutit cu dr de deducere daca lucrau pentru o firma exportatoare in lohn au in continuare acelasi regim de tva? codul de inregistrare in scopuri de tva este necesar pentru asemenea operatiuni?
Pentru aceste operatiuni de intermediere, locul prestarii se considera a fi de asemenea locul unde sunt prestate serviciile (in Romania) , conform prevederilor art. 133, alin. (2), lit. i) . In aceasta situatie, operatiunea se impoziteaza cu cota standard de T.V.A. de catre prestatorul din Romania, fara a mai fi considerata operatiune scutita cu drept de deducere a T.V.A. asa cum prevedea legislatia in vigoare pana la data de 31.12.2006. Si la acest articol se prevede o exceptie, locul prestarii fiind considerat locul beneficiarului din statul membru daca acesta comunica intermediarului din Romania un cod de inregistrare in scopuri de TVA, valabil atribuit de autoritatile competente din statul sau. Daca se face aceasta comunicare, se considera ca locul intermedierii este situat in statul membru de care apartine clientul si operatiunea este impozabila in acel stat prin taxare inversa. In cazul in care acest gen de prestare de servicii se efectueaza de un prestator care actioneaza printr-un intermediar, incepand cu data de 01.01.07 operatiunea trebuie impozitata de catre prestatorul direct cu cota standard T.V.A. Astfel, pentru serviciile de prelucrare, prestatorul va emite catre intermediarul sau factura cu T.V.A. colectata, spre deosebire de perioada cuprinsa pana la data de 31.12.2006 cand factura era emisa in regim de scutire cu drept de deducere a T.V.A. .
2. Daca prestatorul de servicii care actioneaza in nume propriu primeste de la clientul sau dintr-un stat membru codul de inregistrare in scopuri de T.V.A., emite factura fara a impozita operatiunea cu mentiunea ,, "neimpozabila in Romania". In viitor, dupa publicarea directivelor europene in limba romana, pe factura se va consemna si articolul la care se incadreaza operatiunea. Deci incepand cu data de 01.01.07, operatiunea nu se incadreaza la operatiuni scutite asa cum ne-am obisnuit sa o denumim pana la data de 31.12.06, ci la operatiuni neimpozabile in Romania, deoarece operatiunea economica realizata este impozabila prin natura ei dar locul impozitarii se muta din Romania in statul membru daca sunt indeplinite cele doua conditii enumerate.
Continutul minimal al elementelor cuprinse in formularul de factura este cel prevazut la art. 155 alin. (5). Normele de intocmire si utilizare a facturii sunt cele reglementate prin anexa nr. 3 din O.M.F.P. nr. 2226 din 27 decembrie 2006 privind utilizarea unor formulare financiar-contabile de catre persoanele prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, publicat in M.Of. nr. 1056 din 30 decembrie 2006.
Factura de prestare a serviciilor catre clientul din statul comunitar trebuie sa cuprinda obligatoriu urmatoarele informatii:
-
numarul de ordine si data emiterii facturii;
-
denumirea, adresa si codul de inregistrare al firmei dvs.;
-
codul de inregistrare in scopuri de TVA furnizat de client prestatorului;
-
denumirea serviciilor prestate;
-
data prestarii serviciilor sau data incasarii unui avans;
-
baza de impozitare a serviciilor, pretul unitar si eventualele reduceri de pret;
-
mentiunea: "neimpozabila in Romania";
-
o referire la alte facturi sau documente emise anterior, atunci cand se emit mai multe facturi sau documente pentru aceeasi operatiune;
-
orice alte mentiuni pentru identificarea operatiunii.
3. Pentru operatiunile de casa efectuate cu numerar nu au mai intervenit modificari ale plafonului de plati. Emiterea documentului financiar-contabil ,,chitanta,, incepand cu data de 01.01.2007 este reglementat prin acelasi ordin enumerat anterior, respectiv O.M.F.P. nr. 2226/2006.