Camera Deputatilor a adoptat la 28 iunie 2016, in plen, o initiativa legislativa care reglementeaza impozitul specific pentru firmele care desfasoara activitati in domeniul hotelier, restaurante, baruri si care ofera facilitati de cazare pentru vacante.
Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2017 se va aplica o noua forma de impozit forfetar. Proiectul nu este nou, in conditiile in care inca de acum doi ani se dorea de catre Ministerul Finantelor avea in plan reintroducerea impozitului forfetar, insa de la inceputul anului in curs. Exceptia care se aplica initial si care tinea cont de cifra de afaceri si de numarul de salariati nu se mai aplica.
"Legea a fost ceruta de intreg spectrul industriei de turism din Romania pentru a simplifica modalitatea de raportare, conformare voluntara, respectiv controlul din partea autoritatilor publice. Salutam adoptarea acestui tip de impozitare, mai modern, axat pe baza unor modele de buna practica la nivelul altor tari europene.
In egala masura, trebuie sa fim foarte atenti ca implementarea acestei masuri sa fie una simpla si sa se asigure ca intreprinderile mici si mijlocii nu sunt dezavantajate in raport cu marii operatori din turism", a declarat Florin Jianu, presedinte CNIPMMR.
Vor plati impozit specific din 2017 firmele care au inscrisa ca activitate principala sau secundara, la final de 2016, una dintre urmatoarele activitati corespunzatoare codurilor CAEN:
5510 - "Hoteluri si alte facilitati de cazare similare";
5520 - "Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata";
5530 - "Parcuri pentru rulote" campinguri si tabere’’;
5590 - "Alte servicii de cazare";
5610 - "Restaurante’’;
5621 - "Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente";
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Manual de politici contabile - Stick USB
5629 - "Alte servicii de alimentatie n.c.a.";
5630 - "Baruri si alte activitati de servire a bauturilor".
Se plateste astfel de catre firme noul tip de impozit indiferent de cifra de afaceri sau de numarul de angajati. Singura exceptie o reprezinta firmele care se afla in stare de lichidare.
Retineti, totodata, ca daca pe parcursul unui an se intra in inactivitate temporara inscrisa in Registrul Comertului, firma va plati impozit conform sistemului de impunere specific si nu va mai datora impozitul specific incepand cu semestrul urmator. In schimb, in cazul in care inactivitatea inceteaza in cursul anului, se aplica impozit specific incepand cu semestrul urmator celui in care inceteaza perioada de inactivitate.
De asemenea, conform proiectului, societatile cu mai multe unitati vor putea determina impozitul specific anual prin insumarea impozitului specific aferent fiecarei unitati calculat conform formulei corespunzatoare codului CAEN.
In cazul in care se doreste schimbarea sistemului de impozitare, persoanele juridice platitoare de impozit pe profit/impozit pe veniturile microintreprinderilor vor transmite organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific.
Daca la 31 decembrie inclusiv unitatile nu mai indeplinesc conditiile obligatorii pentru plata impozitului specific, au obligatia de a comunica organelor fiscale teritoriale iesirea din acest sistem de impunere pana la data de 31 martie inclusiv a anului urmator.
MOD DE CALCUL SI EXEMPLE
Incepand din 2017, aceasta forma noua de impozit forfetar nu mai tine cont de cifra de afaceri sau de numarul de salariati, ci de suprafata utila si de locatia afacerii care va fi astfel impozitata. Daca in suprafata utila sunt inscrise si gradini sau terase, acestea se vor supune modului de calcul pe care il prezentam mai jos, in formula redata de Startupcafe.ro:
Calcul impozit forfetar pentru restaurante
Exista 3 coduri CAEN vizate de formula de calcul a impozitului specific:
5610 – "Restaurante”,
5621 – "Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente”,
5629 – "Alte servicii de alimentatie n.c.a.”.
Formula de calcul pleaca de la un impozit standard de 1400 de lei pe an la care se adauga un set de factori:
"- rangul localitatii (cu cat localitatea este mai mare cu atat impozitul e mai ridicat)
- suprafata utila (cu cat suprafata e mai mare cu atat impozitul e mai mare
- sezonalitatea (coeficient care reduce impozitul dar nu in functie de perioada anului ci in functie de rangul localitatii)
- un coeficient fix de reducere pentru spatiul tehnic (0.9)"
Coeficient in functie de rangul localitatii:
Bucuresti* Zona A* 16* (coeficient)
Zona B 15
Zona C 14
Zona D 12,5
Brasov, Cluj Napoca, Constanta, Craiova, Iasi, Ploiesti, Sibiu, Timisoara
Zona A - 14
Zona B - 13
Zona C - 12
Zona E - 11
Municipiu
Zona A - 12,5
Zona B - 10
Zona C - 8
Zona E - 4
Oras - 2
Statiuni - 2
Comuna 0,4
Cand se plateste impozitul specific?
Impozitul specific se achita in doua transe anuale:
- 50% din suma pentru semestrul I pana la 25 iulie inclusiv (prima plata, in 2017)
- 50% din suma pentru semestrul II pana la 25 ianuarie inclusiv (plata in 2018)
Exemple calcul date de initiatorul legii:
- un restaurant de 100 de metri patrati din zona B a municipiului Bucuresti ar avea de platit 15.120 de lei pe an. Acest impozit se calculeaza pe baza unei formule care are mai multe variabile printre care sezonalitate, spatiu tehnic, gradul de ocupare, gradul de incadrare a unitatii in localitatea respectiva;
- un bar sau o cafenea de 70 de metri patrati din zona A a Bucurestiului ar plati impozit de 8.060 de lei pe an,
- un hotel de 3 stele cu 100 de locuri de cazare din zona A a municipiului Brasov ar avea de platit 24.400 de lei pe an
- unei pensiuni de trei margarete si 50 de locuri de cazare din zona A a statiunii Predeal i-ar reveni un impozit de 4.400 de lei pe an", a aratat Mircea Dobre, deputat PSD, conform Agerpres.