Prin intermendiul unui Proiect de OUG publicat recent, MFP vine cu noi modificari fiscale la final de an privind impozitul micro, impozitul pe profit, impozitul pe venit si contributii sociale obligatorii, accize si nu numai. Iata, mai jos, cateva dintre principalele schimbari.
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
1. Conditia de detinere de catre asociati/actionari a trei microintreprinderi
In scopul intaririi regulilor de prevenire a fragmentarii afacerilor prin care se urmareste accesul la aplicarea regimului de impozitare a microintreprinderilor, se extinde analiza conditiei actuale de detinere directa de catre asociati/actionari a peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si la detinerea indirecta.
In acelasi timp, pentru ca sistemul de impozitare este unul favorabil se propune si reducerea numarului de microintreprinderi detinute de un actionar/asociat, pentru aplicarea acestui sistem de impozitare la o singura microintreprindere.
Masura propune restrangerea sferei de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor avand in vedere necesitatile de consolidare bugetara precum si respectarea de catre Romania a termenelor si jaloanelor stabilite prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) in domeniul reformei fiscale.
2. Conditia privind depunerea situatiilor financiare anuale
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
Se propune instituirea unei conditii legate de obligatia depunerii la termen a situatiilor financiare anuale pentru incadrarea in sistemul fiscal al microintreprinderilor. Verificarea aplicarii conditiei se efectueaza pe baza unei proceduri aprobate prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
3. Situatia intreprinderilor legate
Se reglementeaza ca in cazul in care o microintreprindere se gaseste in relatii speciale, cu alte persoane juridice romane, care conduc la incadrarea acestora in categoria «intreprinderilor legate», definite potrivit Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, conditia legata de stabilirea valorii plafonului de 500.000 euro sa se verifice pe baza veniturilor insumate pentru toate intreprinderile legate, inclusiv cu cele ale persoanei care verifica indeplinirea conditiilor de microintreprindere.
4. Microintreprinderile din domeniul HoReCa
Incepand cu data de 1 ianuarie 2024, se abroga prevederile speciale referitoare la persoanele juridice romane care desfasoara activitati in domeniul HoReCa.
Se propune ca aceste persoane juridice romane sa aplice regulile generale ale sistemului de impunere pentru microintreprinderi, inclusiv in ceea ce priveste verificarea conditiilor de incadrare sau de iesire din sistemul de impunere pentru microintreprinderi.
Intrucat pentru anul fiscal 2023 microintreprinderile din domeniul HoReCa au fost exceptate, potrivit legii, de la indeplinirea conditiilor de incadrare in acest sistem, se propune ca microintreprinderile care au desfasurat activitati in domeniul HoReCa, pana la data de 31 decembrie 2023, sa aplice conditia de a nu mai fi fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, incepand cu anul fiscal 2024.
5. Activitati de intermediere in domeniile asigurarilor si reasigurarilor
Se propune introducerea, pentru persoanele juridice romane care realizeaza venituri conexe din activitati de asigurare si reasigurare, unei reguli pentru pastrarea acestora in sfera de impunere pe veniturile microintreprinderilor, in situatia in care au realizat venituri din activitatea de distributie de asigurari/reasigurari in proportie de pana la 15% inclusiv din veniturile totale.
7. Inactivitatea temporara
Se propune o regula fiscala pentru persoana juridica aflata in inactivitate temporara, respectiv ca acestea raman in sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor pentru intreaga perioada in care inregistreaza aceasta situatie de inactivitate, urmand ca la data inscrierii in Registrul Comertului a mentiunii de reluare a activitatii, sa verifice daca indeplineste conditiile prevazute pentru aplicarea acestui sistem.
8. Redirectionarea sponsorizarilor, eliminarea scaderii din impozitul pe veniturile microintreprinderilor a sponsorizarilor, a burselor acordate elevilor scolarizati in invatamantul profesional - dual si a aparatelor de marcat electronice fiscale
Se propune:
- eliminarea redirectionarii valorii ramase neutilizate pentru cheltuielile efectuate cu sponsorizarile;
- eliminarea scaderii din impozitul pe veniturile microintreprinderilor a sponsorizarilor, burselor acordate elevilor scolarizati in invatamantul profesional - dual si a aparatelor de marcat electronice fiscale.
9. Masuri tehnice
Sunt propuse si masuri tehnice, necesare pentru corelarea legislativa a modificarilor reglementate.
Impozitul pe profit
1. Impozitul minim pe cifra de afaceri si impozitul suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
Se propune:
- eliminarea sintagmei „care nu sunt cuprinse in indicatorul I” referitoare la veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;
- clarificarea determinarii cifrei de afaceri pentru grupul fiscal;
- introducerea unei reguli antiabuz pentru instrainarea imobilizarilor/activelor luate in calculul impozitului minim si impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale prin instituirea unei obligatii de a pastra in patrimoniu activele care intra in formula de calcul a impozitului minim sau suplimentar cel putin o perioada egala cu jumatate din durata de utilizare economica, stabilita potrivit reglementarilor contabile aplicabile, dar nu mai mult de 5 ani. Aceasta regula se propune a fi instituita pentru evitarea situatiilor in care cuantumul impozitului este influentat de indicatorul ”valoarea imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia de active, inregistrate in evidenta contabila incepand cu data de 1 ianuarie 2024, respectiv incepand cu prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024”, indicator care diminueaza baza impozabila.
2. Aplicarea facilitatii scutirii de impozit a profitului reinvestit pentru aparate de marcat electronice fiscale
Abrogarea prevederilor art. 22 alin. (10^1) din Codul fiscal, referitoare la interdictia de aplicare a facilitatii fiscale pentru profitul reinvestit in cazul achizitiilor de aparate de marcat electronice.
Pentru achizitia de aparate de marcat electronice fiscale inceteaza neaplicarea facilitatii privind scutirea de impozit a profitului reinvestit, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, luand in considerare faptul ca incepand cu aceasta data costul de achizitie al aparatelor respective nu se mai scade din impozitul pe profit, urmand ca acesta sa se inregistreze pe cheltuieli sau sa se recupereze prin amortizarea fiscala.
3. Regimul fiscal al cheltuielilor privind cresele, gradinitele si educatia timpurie
Se propune includerea cheltuielilor privind functionarea creselor si gradinitelor, precum si a decontarilor privind cheltuielile aferente educatiei timpurii pentru copiii angajatilor in cadrul dispozitiilor aplicabile cheltuielilor sociale. Totodata, sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie, conform legislatiei in vigoare, se limiteaza la nivelul sumei de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil.
4. Cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si reparatiile locuintelor de serviciu si a celor aferente unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice
Se propune modificarea regimului de deducere limitata, la calculul rezultatului fiscal, pentru cheltuielile de functionare, intretinere si reparare a locuintelor de serviciu corespunzatoare suprafetei construite prevazute de lege pentru locuintele de serviciu, prin eliminarea majorarii, in cota de 10%, a suprafetei respective.
Se propune modificarea regimului de deducere limitata, la calculul rezultatului fiscal, pentru cheltuielile de functionare, intretinere si reparare a unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice care este folosita si in scop personal, de la deducerea corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia contribuabilului in baza contractelor incheiate intre parti, la deducerea in limita a 50% din valoarea acestora.
5. Sediile sociale achizitionate in cladiri individuale de locuit/ansambluri de locuinte situate in zone rezidentiale
Se reglementeaza deducerea la calculul rezultatului fiscal a 50% din cheltuielile de functionare, intretinere, reparatii si amortizare aferente unui sediu social, care sunt inregistrate in legatura cu sediile sociale achizitionate de contribuabili in cladiri de locuinte sau in cladiri individuale de locuit, din ansambluri rezidentiale, definite potrivit prevederilor legale, sedii sociale care nu sunt utilizate exclusiv pentru desfasurarea activitatii economice a acestor
contribuabili.
Totodata, in cazul utilizarii sediilor sociale, aflate in patrimoniul contribuabilului, de catre actionari sau asociati, se clarifica faptul ca aceste cheltuieli sunt nedeductibile la calculul rezultatului fiscal.
6. Eliminarea mecanismului de scadere din impozitul pe profit a cheltuielilor reprezentand burse private, a mecanismului de redirectionare a sponsorizarilor/actelor de mecenat/ burselor private/altor mijloace financiare, precum si eliminarea mecanismului de scadere din impozitul pe profit a valorii aferente burselor private, din cadrul bunurilor, mijloacelor financiare si serviciilor acordate Fondului Natiunilor Unite Pentru Copii - UNICEF si altor organizatii internationale
Se propune reducerea impactului cheltuielilor cu bursele private asupra impozitului pe profit. Bursele private nu se mai scad din impozitul pe profit si se deduc in limita unei cote de pana la 5% aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, precum si in limita unei sume de 1.500 lei pentru fiecare bursa acordata.
Totodata, se propune eliminarea mecanismului de scadere din impozitul pe profit datorat prin redirectionarea valorii ramase neutilizate pentru cheltuielile efectuate cu sponsorizarile si actele de mecenat, privind bunurile, mijloacele financiare si serviciile acordate Fondului Natiunilor Unite Pentru Copii - UNICEF si altor organizatii internationale.
7. Schimbarea regimului fiscal al achizitiei aparatelor de marcat electronice fiscale
Incepand cu data de 01.01.2024, cheltuielile reprezentand costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la data punerii in functiune, potrivit legii, vor fi cheltuieli deductibile la calculul rezultatului fiscal. Costul lor de achizitie nu se mai scade din impozitul pe profit datorat pentru trimestrul in care au fost puse in functiune, in cazul in care contribuabilii datoreaza impozit pe profit trimestrial, sau din impozitul pe profit anual, in cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit. Sumele reportate potrivit prevederilor in vigoare pana la 31.12.2023 se vor putea scadea doar din impozitul fiscal al anului 2023.
8. Regulile fiscale privind determinarea cheltuielilor aferente veniturilor neimpozabile
Se propune ca, pentru determinarea ponderii veniturilor neimpozabile in totalul veniturilor, potrivit art. 25 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara si care inregistreaza evaluarea titlurilor de participare la valoare justa prin alte elemente ale rezultatului global, ca urmare a aplicarii optiunii irevocabile de a recunoaste astfel titlurile de participare, sa ia in calcul si sumele reprezentand diferente din evaluare/reevaluare care se regasesc in creditul conturilor de rezerve ca urmare a vanzarii/cesionarii titlurilor de participare.
9. Ajustarile pentru deprecierea creantelor comerciale
Incepand cu data de 1 ianuarie 2024, se propune deducerea ajustarilor pentru deprecierea creantelor, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, reprezentand sume datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale si, marfuri vandute, lucrari executate si servicii prestate, in limita unui procent de 30% din valoarea acestor ajustari, concomitent cu restrangerea categoriilor de creante pentru care se aplica aceasta limita de deducere.
10. Ajustarile pentru pierderi asteptate aferente activelor financiare detinute de institutiile financiare nebancare si sucursalele din Romania ale institutiilor financiare nebancare, persoane juridice straine, institutiile de credit, institutiile de plata persoane juridice romane care acorda credite legate de serviciile de plata, institutiile emitente de moneda electronica.
Se propun modificari privind categoriile de active financiare detinute pentru care se vor acorda deduceri aferente ajustarilor pentru pierderi asteptate.
Pentru institutiile financiare nebancare si pentru sucursalele din Romania ale institutiilor financiare nebancare, persoane juridice straine inscrise in Registrul general, se reglementeaza categoriile de active pentru care se deduc ajustarile pentru pierderile asteptate, inregistrate potrivit reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara aplicabile, respectiv:
- credite acordate clientelei, alta decat institutiile de credit, cu exceptia operatiunilor fara recurs;
- valori de recuperat de la clientela (alta decat institutiile de credit);
- creante aferente operatiunilor reverse repo efectuate cu clientela (alta decat institutiile de credit);
- creante din operatiuni de leasing financiar, cu exceptia celor care sunt in relatie cu institutiile de credit.
11. Mecanismul de recuperare a pierderilor fiscale
Din necesitati de consolidare bugetara se propune pentru pierderea anuala:
- reducerea perioadei de recuperare din profiturile impozabile obtinute, de la 7 ani consecutivi la 5 ani consecutivi, incepand cu cea stabilita in anul 2024, respectiv cu anul fiscal modificat care incepe in anul 2024,
- limitarea la 70% inclusiv din profiturile impozabile ale perioadei fiscale respective.
12. Raportul Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica privind alocarea profiturilor catre sediile permanente /sediile permanente desemnate
Avand in vedere faptul ca, Romania urmeaza sa adere la OCDE, este necesara completarea prevederilor art. 36 alin. (3) si art. 37 alin. (3) din Codul fiscal cu o referinta la aplicarea prevederilor cuprinse in Raportul 2010 al OCDE privind atribuirea profiturilor sediilor permanente.
13. Reguli privind limitarea deductibilitatii dobanzii si a /altor costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic
Pentru costurile excedentare ale indatorarii rezultate din tranzactii/operatiuni care nu finanteaza achizitia/productia imobilizarilor in curs de executie/activelor stabilite potrivit art. 18^1
alin. (3) si (12), respectiv art. 18^3 alin. (2) si (9) si care sunt efectuate cu persoane afiliate, definite potrivit art. 7 pct. 26, se propune a fi deduse, intr-o perioada fiscala, pana la plafonul deductibil reprezentat de echivalentul in lei al sumei de 500.000 euro. Totodata, se propune ca valoarea costurilor totale excedentare ale indatorarii rezultate din tranzactii/operatiuni efectuate atat cu persoane afiliate, cat si cu persoane neafiliate, care pot fi deduse intr-o perioada fiscala, sa nu depaseasca plafonul deductibil reprezentat de echivalentul in lei al sumei de 1.000.000 euro. Diminuarea plafonului deductibil la echivalentul in lei al sumei de 500.000 euro, in
conditiile mentionate, are in vedere necesitatile impuse de consolidarea bugetara si de sustinere a procesului investitional pentru mediul de afaceri.
De asemenea, pentru aplicarea celor doua plafoane deductibile, au fost introduse reguli de alocare a costurilor totale excedentare ale indatorarii reportate pe tranzactii/operatiuni efectuate cu persoane afiliate care nu finanteaza achizitia/productia imobilizarilor in curs de executie/activelor stabilite potrivit art. 18^1 alin. (3) si (12), respectiv art. 18^3 alin. (2) si (9),
respectiv cu persoane neafiliate.
Plafonul de 500 000 euro aferent costurilor excedentare ale indatorarii efectuate cu persoane afiliate nu se aplica institutiilor de credit –persoane juridice romane, sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit –persoane juridice straine, institutiilor financiare nebancare si intreprinderilor de investitii definite potrivit legii.
14. Reguli privind rezultatul fiscal consolidat in perioada aplicarii sistemului de consolidare
fiscala
Pentru clarificarea perioadei de recuperare a rezultatului fiscal consolidat anual negativ inregistrat in perioada aplicarii sistemului de consolidare fiscala si pentru reducerea riscului de neconformare, se propune ca rezultatul fiscal consolidat negativ sa se recupereze potrivit regulilor generale prevazute la art. 31 din Codul fiscal.
Dupa desfiintarea grupului, se propune ca rezultatele fiscale consolidate negative, inregistrate si nerecuperate in perioada consolidarii fiscale, sa se recupereze de catre persoana
juridica responsabila, potrivit art. 31, pe perioada ramasa, cuprinsa intre anul inregistrarii pierderii fiscale si limita celor 7 ani/5 ani.
Ca urmare a propunerii de abrogare a masurii privind impozitul specific unor activitati, precum si a celei de eliminare a prevederilor privind scaderea din impozitul pe profit a valorii aferente burselor private, acordate potrivit legii, se modifica regulile fiscale care se coreleaza cu aceste noi prevederi.
Impozit pe venit si contributii sociale obligatorii
1. In cazul contribuabililor pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, se propune eliminarea din categoria cheltuielilor deductibile limitat a cheltuielilor de sponsorizare si/sau mecenat, acordate potrivit legii. Totodata, se reglementeaza faptul ca acestea nu sunt cheltuieli deductibile.
2. Avand in vedere numeroasele solicitari formulate de contribuabili si organele fiscale, se clarifica categoria de furnizori care pot oferi abonamente care includ dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere
3. Se propune abrogarea prevederii referitoare la nedeductibilitatea cheltuielilor efectuate cu costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, puse in functiune in anul respectiv, potrivit legii. Aceste cheltuieli fiind efectuate in cadrul activitatii pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, se supun conditiilor generale pe care trebuie sa le indeplineasca o cheltuiala pentru a putea fi deductibila.
In corelare cu aceasta masura se abroga reglementarea privind deducerea din impozitul datorat de persoanele fizice care realizeaza venituri pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate a sumelor reprezentand costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, puse in functiune in anul respectiv.
4. Se propune introducerea in categoria cheltuielilor nedeductibile in cazul venitului realizat din activitati pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, a cheltuielilor inregistrate in evidenta contabila, care au fost dovedite ulterior ca fiind legate de fapte de coruptie, potrivit legii. Sumele astfel constatate majoreaza venitul brut, conducand la recalcularea obligatiilor fiscale datorate.
Lista cu modificarile privind impozitul pe venit nu se opreste aici.
Important! Pentru a se aplica, proiectul trebuie adoptat de Guvern si publicat in Monitorul Oficial.
Toate modificarile pot fi consultate integral in DOCUMENTUL MFP >>
Foto: pexels.com