Ministerul Finantelor Publice pune in dezbatere publica proiectul de Lege privind infiintarea FSDI, elaborat impreuna cu reprezentanti ai Ministerului Economiei, Ministerului Energiei si Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, precum si cu consultarea reprezentantilor din alte institutii publice, in cadrul unui grup de lucru si a unei comisii interministeriale aprobate in acest sens de Guvern.
Fondul Suveran de Dezvoltare si Investitii isi propune ca obiectiv direct sustinerea dezvoltarii economice prin investitii in sectoare competitive, care antreneaza un efect de multiplicare in economie, in urma atragerii de capital si de surse din piata financiara.
FSDI are ca scop atat dezvoltarea si finantarea din fonduri proprii si din fonduri atrase, a unor proiecte de investitii rentabile si sustenabile in diverse sectoare economice, prin participare directa ori prin intermediul altor fonduri sau societati de investitii, singur sau impreuna cu alti investitori institutionali sau privati, cat si administrarea activelor financiare proprii, in vederea obtinerii de profit.
FSDI va avea forma unei societati de intermediere financiara pe actiuni, cu actionar unic statul roman pe intreaga durata de functionare. Actul constitutiv, strategia si activitatea FSDI se vor supune regulilor cu privire la deficitul bugetar si datoria publica, pentru a-si mentine clasificarea in afara sectorului public, pe toata durata existentei sale.
Capitalul social al Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii va fi format din aport in natura, reprezentat de pachete de actiuni detinute de stat la societatile din portofoliu, prevazute in Anexa la proiectul de lege, precum si din aport in numerar in valoare de 1,85 miliarde lei. Pachetele de actiuni se transfera in proprietatea FSDI. in cazul societatilor in care la data preluarii statul este actionar integral sau majoritar, FSDI nu va putea instraina, sub orice forma aceste actiuni, daca acest fapt va duce la pierderea pozitiei de actionar majoritar a FSDI la societatile in cauza.
Finantarea FSDI se va face din venituri obtinute din dividende incasate de la societatile aflate in portofoliu, din cele rezultate din operatiuni cu instrumente financiare proprii si din cele emise de alte entitati, din venituri din vanzarea de pachete de actiuni din portofoliu, din imprumuturi, inclusiv prin emiterea de obligatiuni, dar si din alte surse prevazute de lege.
Administrarea FSDI se va face in sistem dualist, de catre un Consiliu de Supraveghere si un Directorat. Primii membri ai consiliului de supraveghere vor fi numiti prin Hotarare a Guvernului pe o perioada de 18 luni, avand ca mandat angajarea Directoratului si organizarea activitatii FSDI. Administrarea FSDI atat la nivel neexecutiv (Consiliul de Supraveghere) cat si executiv (Directoratul) se va realiza de o maniera independenta in conformitate cu politica sa investitionala, in vederea obtinerii de profit in conditii de piata, prin dobandirea in nume propriu de active si pasive si cu asumarea riscurilor asociate unor astfel de activitati comerciale, in limitele strategiei investitionale aprobata de actionar. Membrii Consiliului de Supraveghere se numesc de Adunarea Generala a Actionarilor in baza unei proceduri proprii de selectie transparenta, care va fi aprobata de actionar.
Manual de politici contabile - Stick USB
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Pentru asigurarea unei conduceri eficiente si a autonomiei decizionale a conducerii FSDI in Actul constitutiv sunt prevazute principii de guvernanta in conformitate cu Principiile de la Santiago promovate de Forumul International al Fondurilor Suverane de Investitii (International Forum of Sovereign Wealth Funds), care reprezinta cele mai bune practici in domeniu pentru fondurile de investitii, adaptate la caracteristicile FSDI, infiintat in principal, ca un fond de dezvoltare.
Proiectul de lege a fost transmis pentru punct de vedere institutiilor prevazute in Expunerea de motive, inclusiv Institutului National de Statistica, in vederea obtinerii opiniei ex-ante a Eurostat privind clasificarea FSDI, inaintea supunerii actului normativ spre aprobare Guvernului Romaniei.