Ministerul de Finante isi propune sa imbunatateasca controlul asupra transportului de bunuri si sa reduca riscurile de evaziune fiscala prin modificarea regimului sanctiunilor in cadrul sistemului RO e-Transport.
Asadar, Ministerul Finantelor (MF) propune, printr-un proiect de OUG, modificarea si completarea OUG nr.41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din OUG nr.130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normativ.
Regimul sanctiunilor modificat: confiscarea marfii pentru transportatorii cu trei abateri
Pentru a asigura instrumentele necesare atingerii scopului urmarit prin implementarea sistemului RO e-Transport, prin proiectul de OUG au fost introduse prevederi prin care se creeaza posibilitatea utilizarii de catre organele de control ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala a unor informatii colectate/ detinute de companiile nationale si societatilor nationale cu capital integral de stat.
Avand in vedere numeroasele solicitari ale operatorilor economici adresate Ministerului Finantelor si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, atat in scris, cat si in cadrul intalnirilor care au avut loc la sediul ministerului cu reprezentantii mediului de afaceri, care au fost impactati prin aplicarea sanctiunile impuse pentru nerespectarea obligatiilor prevazute de Sistemul RO e-Transport si care, considera acestia, sunt disproportionate in raport cu obiectivul combaterii fraudei in domeniul TVA, cu luarea in considerare a esentei normei legale care vizeaza caracterul ilicit al operatiunilor economice/trasabilitatea bunurilor cu risc fiscal,
respectiv neinregistrarea/nedeclararea vadit ilegala a surselor de impozitare, chiar si fara codul unic de identificare (UIT), se impune asigurarea unui echilibru just intre interesele in concurs, respectiv pastrarea proportionalitatii sanctiunilor in raport cu gravitatea faptei.
Astfel, se propune, ca in cazul sanctiunilor aplicate in temeiul art. 13^1 alin. (2) din OUG nr. 41/2022 pentru contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) si b), instituirea unui sistem gradual de aplicare a sanctiunii complementare a confiscarii, respectiv confiscarea intr-un procent de:
- 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate in cazul contribuabililor aflati la prima abatere;
- 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate in cazul contribuabililor aflati la cea de-a doua abatere;
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Examen Consultant Fiscal 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
- 100% in situatia in care operatorul economic savarseste trei contraventii.
Avand in vedere faptul ca, potrivit prevederilor art. 14 alin.(1), constatarea si aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoanele imputernicite din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Autoritatii Vamale Romane, precum si de catre ofiterii si agentii de politie din cadrul Politiei Romane, pentru a asigura conditiile necesare unei corecte aplicari a dispozitiilor alin.(2), (5) si (6) ale art. 13^1 in forma propusa prin prezentul proiect de act normativ, au fost introdus prevederi cu privire la infiintarea unui registru electronic la nivelul Centrului National pentru Informatii Financiare care sa fie pus la dispozitia organelor de control.
De asemenea, se precizeaza faptul ca procedura prin care persoanele imputernicite prevazute la art. 14. alin. (1) acceseaza registrul se stabileste prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, al presedintelui Autoritatii Vamale Romane si al ministrului afacerilor interne.
De asemenea, avand in vedere consultarile cu reprezentantii mediului de afaceri, cu privire la timpul necesar pentru a implementa si testa complet sistemele interne in conformitate cu cerintele RO e-Transport, precum si necesitatea adaptarii sistemelor informatice si a metodologiilor de lucru ale contribuabililor la cerintele de conformare care privesc declararea transporturile rutiere internationale de bunuri, pentru a nu afecta activitatea acestora, se propune ca aplicarea dispozitiilor art. 13^1 alin.(1) lit. e) si alin.(3) din OUG nr. 41/2022, pentru savarsirea faptei prevazute la art. 13 ^ 1 alin.(1) lit.e) din aceeasi ordonanta de urgenta, sa se suspende pana la data de 31 decembrie 2024.
Pentru faptele prevazute la art. 13 ^1alin.(1) lit.c) din OUG nr. 41/2022 dispozitiile art. 13^1 alin.(3) din acelasi act normativ se aplica in continuare in mod corespunzator.
Foto: pixabay.com