ANAF a organizat pe 1 august o sesiune de asistenta online cu tema “Depunerea formularului C801”. Aceasta reprezinta cererea de atribuire a numarului de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judet/municipiul Bucuresti sau a numarului unic de identificare din aplicatia informatica a ANAF.
Depunerea formularului C801: raspunsul specialistilior ANAF
1. Intrebare: Se poate depune online si primi raspunsul tot online?
Raspuns ANAF
C801 se depune on-line prin intermediul SPV. In acest scop, se procedeaza astfel:
- se completeaza cererea in format pdf inteligent - formularul C801;
- formularul trebuie validat dupa completare - daca sunt erori la completare, este generat un fisier cu erori; dupa corectarea erorilor, se reia procesul de validare;
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea verde a contabilitatii
- la cerere se anexeaza un fisier care trebuie sa contina copii ale documentelor care in mod normal s-ar fi depus la ghiseu (documentele sunt descrise in Ghidul cu privire la inregistrarea informatiilor privind aparatele de marcat electronice fiscale, precum si la emiterea certificatului de atribuire a numarului unic de identificare in etapa preoperationalizare Registru, acesta poate fi accesat la urmatorul link: https://static.anaf.ro/.../Ghid_case_marcat_18062018.pdf );
- C801 se semneaza cu certificat digital calificat si se transmite prin intermediul contului de SPV al utilizatorului.
In cazul cererilor depuse prin intermediul serviciului Spatiul Privat Virtual, emiterea certificatului de atribuire a numarului unic de identificare se efectueaza automat si acesta este comunicat solicitantului prin intermediul SPV
2. Intrebare: Nu ar trebui ca aceasta declaratie sa fie depusa de firmele care vand casele de marcat?
Raspuns ANAF
Formularul C801 se depune de catre operatorul economic care achizitioneaza aparatul de marcat electronic fiscal (casa de marcat).
3. Intrebare: Ce trebuie sa faca un utilizator casa de marcat electronica din 2014 , care a depus la timpul respectiv la ANAF documentele necesare instalarii?
Raspuns ANAF
Conform cadrului legislativ in vigoare, operatorii economici au obligatia de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale (definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare) cu respectarea urmatoarelor termene:
- 01.06.2018 - operatorii economici - contribuabili mari si mijlocii;
- 01.08.2018 - operatorii economici - contribuabili mici.
Casa de marcat electronica din 2014 corespunde aparatelor de marcat definite la art. 3 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
In consecinta, trebuie sa va informati daca dispozitivul de care dispuneti poate fi adaptat pentru a corespunde prevederilor art. 3 alin. (2) din ordonanta de urgenta, cu respectarea tuturor prevederilor legale, sau achizitionati un aparate de marcat electronic fiscal model nou.
In oricare dintre cele doua variante, trebuie sa respectati dispozitiile privind citirea si pastrarea memoriei fiscale si a dispozitivului de memorare a jurnalului electronic, dupa caz, (in conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 28/1999 si H.G. nr. 479/2003).
4. Intrebare: Daca administratorul societatii nu are certificat digital,contabilul ce detine semnatura pt societate poate depune si semna C801? Si daca sunt inregistrata in SPV ca persoana fizica, eu fiind administrator societate, pot depune aceasta declaratia sau trebuie sa detin si certificat digital?
Raspuns ANAF
In cazul expus nu se poate depune formularul C801 prin Spatiul Privat Virtual.
5. Intrebare: Suntem utilizatori de casa de marcat. Ce obligatii de declarare avem noi ca utiliztori acum, ce ocumente trebuiesc depuse la ANAF. Aparatele au fost instalate in anii trecuti.
Raspuns ANAF
Conform cadrului legislativ in vigoare, operatorii economici au obligatia de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale (definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare - casa de marcat model nou) cu respectarea urmatoarelor termene:
- 01.06.2018 - operatorii economici - contribuabili mari si mijlocii;
- 01.08.2018 - operatorii economici - contribuabili mici.
Trebuie sa luati legatura cu distribuitorul autorizat si sa va informati daca dispozitivul de care dispuneti poate fi adaptat pentru a corespunde prevederilor legale in vigoare sau achizitionati un aparat de marcat electronic fiscal model nou.
Indiferent daca aparatul de marcat se poate adapta sau trebuie sa achizitionati unul nou, aveti obligatia sa obtineti Numarul Unic de Identificare al aparatului de marcat electronic fiscal, prin completarea si depunerea "cererii de atribuire a numarului de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judet/municipiul Bucuresti sau a numarului unic de identificare din aplicatia informatica a ANAF" prevazuta in anexa 6 la HG 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Cererea se poate depune:
- in format hartie, la organul fiscal competent;
- in format pdf inteligent (formularul C801) prin intermediul SPV
si va fi insotita de documentele care se regasesc in "Ghidul cu privire la inregistrarea informatiilor privind aparatele de marcat electronice fiscale, precum si la emiterea Certificatului de atribuire a numarului unic de identificare - in etapa preoperationalizare Registru".
6. Intrebare: Pentru contribuabilii care au sute-mii de case de marcat - vor depune o singura C801 si vor anexa cate documente?
Raspuns ANAF
Formularul C801 poate fi completat pentru 100 case de marcat. Documentele justificative sunt cele mentionate in Ghidul cu privire la inregistrarea informatiilor privind aparatele de marcat electronice fiscale, precum si la emiterea certificatului de atribuire a numarului unic de identificare in etapa preoperationalizare Registru, acesta poate fi accesat la urmatorul link: https://static.anaf.ro/.../Ghid_case_marcat_18062018.pdf
7. Intrebare: Care este termenul limita de depunere a formularului C801 pentru agentii economici care au obligatia schimbarii aparatului de marcat pana la data de 01 noiembrie 2018?
Raspuns ANAF
Facem precizarea ca termenul la care faceti dvs referire, respectiv 01 noiembrie 2018, vizeaza data de la care se vor aplica sanctiuni contribuabililor mici pentru nedotarea cu aparate de marcat electronice fiscale. Cadrul legislativ nu impune un termen pentru depunerea cererii.
8. Intrebare: Depunerea C801 va fi tot timpul optionala si contribuabilii vor putea opta mereu pentru depunerea informatiilor de la casele de marcat in format online prin NUI sau depunerea de declaratii fiscale cu semnatura electronica? sau masura este doar temporara, pentru inceput?
Raspuns ANAF
In prezent, utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale pot opta intre a depune "cererea de atribuire a numarului de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judet/municipiul Bucuresti sau a numarului unic de identificare din aplicatia informatica a ANAF" prevazuta in anexa 6 la HG 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare in format hartie, la organul fiscal competent sau in format pdf inteligent (formularul C801) prin intermediul SPV.
*NUI - acronimul utilizat pentru numar unic de identificare al aparatelor de marcat fiscale.