MFP aduce modificari in ceea ce priveste Legea prevenirii, venind astfel cu solutii pentru firmele care nu sunt dotate la termen cu noile case de marcat eletronice. Astfel, operatorii economici nu numai ca nu vor fi amendati direct, dar vor primi si o schema remediere cu un nou termen de conformare.
Regimul utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale este reglementat in prezent de prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si de Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, republicata, cu modificarile ulterioare.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2014 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, este actul normativ prin care au fost realizate ultimele modificari substantiale ale actului normativ de baza si care vizeaza, in principal, inlocuirea etapizata a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu rola jurnal pe suport de hartie cu cele echipate cu jurnal electronic, precum si termenele pentru implementarea acestui obiectiv.
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2018 privind unele masuri referitoare la aplicarea unor dispozitii si prelungirea unui termen prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum si pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, a fost acordat un termen de gratie de 3 luni, in care nu se aplica sanctiunile prevazute de lege pentru nedotarea operatorilor economici cu aparate de marcat cu jurnal electronic, fara a modifica insa si termenele obligatorii de dotare, acestea fiind mentinute pentru 1 iunie 2018 (contribuabilii mari si mijlocii), respectiv 1 august 2018 (contribuabilii mici).
Termenele de gratie (pana la care nu se aplica sanctiunile pentru nedotarea cu noile aparate de marcat) stabilite prin OUG nr.44/2018 sunt: 1 septembrie 2018 (contribuabili mari si mijlocii), respectiv 1 noiembrie 2018 (contribuabili mici).
La aceasta data, procesul de implementare a aparatelor de marcat dotate cu jurnal electronic este in plina desfasurare.
Acesta este un proces deosebit de complex si impune eforturi semnificative pentru toti participantii, atat institutii centrale si locale subordonate ale statului, cat si producatori/distribuitori si utilizatori ai aparatelor de marcat.
Manual de politici contabile - Stick USB
Examen Consultant Fiscal 2024
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Astfel, participantii la procesul de implementare a noilor aparate de marcat sunt:
- Institutul National de Cercetare – Dezvoltare in Informatica (ICI Bucuresti) – este institutia care testeaza prototipurile noilor aparate de marcat cu jurnal electronic si elibereaza, daca acestea indeplinesc conditiile prevazute de lege, avizul tehnic favorabil,
- Ministerul Finantelor Publice, prin Comisia de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic, autorizeaza distribuitorii de aparate de marcat care au obtinut avizul tehnic favorabil de la ICI Bucuresti,
- Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), prin structurile teritoriale, elibereaza numarul unic de identificare necesar pentru fiscalizarea aparatelor de marcat,
- operatorii economici distribuitori de aparate de marcat, care depun documentatia si prototipurile de aparate, la ICI Bucuresti, in vederea obtinerii avizului tehnic favorabil,
- operatorii economici care au obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.|
Pentru asigurarea desfasurarii in conditii bune a acestui proces, Ministerul Finantelor Publice monitorizeaza toate operatiunile desfasurate de catre toti actorii implicati si intocmeste rapoarte zilnice si saptamanale.|
Astfel, la data de 17.08.2018, situatia principalelor procese este urmatoarea:
• ICI Bucuresti a emis 26 de avize tehnice favorabile pentru un numar de 12 operatori economici,
• in baza avizelor eliberate de ICI Bucuresti, Ministerul Finantelor Publice a emis 24 autorizatii de distributie pentru toti operatorii economici care au depus documentatia prevazuta de lege,
• ANAF a emis 31.913 certificate de atribuire a numarului unic de inregistrare pentru 44.327 aparate de marcat,
• la nivel national au fost instalate 28.986 aparate de marcat dotate cu jurnal electronic.
Avand in vedere faptul ca,
• se estimeaza ca operatorii economici mari si mijlocii utilizeaza cca. 100.000 de aparate de marcat, iar pana la aceasta data au fost instalate numai 28.986 de aparate de marcat pentru toate categoriile de contribuabili, inclusiv cei mici,
• a ramas mai putin de o luna pana la expirarea termenului de gratie acordat operatorilor economici mari si mijlocii prin OUG nr. 44/2018,
• eliberarea numarului de ordine necesar fiscalizarii, precum si fiscalizarea propriu-zisa a aparatelor de marcat dotate cu jurnal electronic sunt procese consumatoare de timp,
se constata faptul ca exista premise ca cel putin pentru anumite categorii de operatorii economici, dotarea cu aparate de marcat sa nu fie finalizata pana la 1 septembrie 2018.
In prezent, printre contraventiile care intra sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017, se numara si cele prevazute la art. 10 lit. f) - h), j) si u) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999.
Avand in vedere faptul ca,
• la data de 1 septembrie 2018 expira termenul de gratie stabilit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2018, in care nu se aplica sanctiunile prevazute de lege pentru nedotarea operatorilor economici care au calitatea de contribuabili mari sau mijlocii cu aparate de marcat cu jurnal electronic,
• operatorii economici care au obligatia de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic risca sanctiuni drastice pentru nerespectarea obligatiei, fara ca vinovatia sa fie directa si exclusiva a acestora,
• prin Legea prevenirii se urmareste atat cresterea conformarii voluntare a operatorilor economici cu privire la rigorile legale, cat si cresterea gradului de incredere a operatorilor economici in organele de control,
se impune introducerea contraventiilor referitoare la nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevazute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic (art. 10 lit. cc) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999) sub prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017, in vederea asigurarii unei abordari de tip preventiv, stimulativ si nu de sanctionare imediata la prima abatere a operatorului economic.
Urmare a introducerii acestei masuri,
• organele de control competente din cadrul A.N.A.F. si M.A.I. pot analiza cu ocazia controlului, situatia de fapt a comerciantului, pot constata, de la caz la caz, cel putin urmatoarele situatii si pot proceda in consecinta astfel:
a) este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, situatie in care organul de control nu aplica sanctiuni,
b) este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat si instalat, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen de instalare foarte scurt,
c) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar exista pe piata aparate corespunzatoare activitatii acestuia, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen scurt de dotare,
d) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar exista pe piata aparate si a facut comanda la distribuitorul autorizat, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen de dotare si fiscalizare scurt,
e) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic si nu exista pe piata aparate de marcat cu jurnal electronic dedicate activitatii sale, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste in planul de remediere un termen mai lung de dotare (exemplu: 90 de zile).
• nu se vor aplica nici sanctiunile contraventionale complementare prevazute la art. 11 alin. (1) lit. f) pct. (i) si (ii) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, care de altfel nu ar fi echitabile, neexistand o vinovatie directa si exclusiva a contribuabilului.
• din continutul faptei prevazute la art. 10 lit. cc) din OUG nr. 28/1999, reiese ca aceasta contraventie se aplica doar pe perioada de implementare a aparatelor de marcat dotate cu jurnal electronic, astfel in situatia in care organele de control constata ca un operator economic nu a fost dotat niciodata cu aparat de marcat, ceea ce reprezinta o alta fapta (art. 10 lit. e) din OUG nr. 28/1999 - neindeplinirea obligatiei operatorilor economici de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale, achizitionate numai de la distribuitori autorizati sau unitati acreditate pentru comercializare, conform prevederilor ordonantei de urgenta), acestea pot aplica sanctiunile corespunzatoare acestei fapte
• se asigura aplicarea unui tratament echitabil contribuabilului in raport cu comportamentul acestuia, dar si cu situatia de fapt obiectiva.