Agentia Nationala de Administrare Fiscala informeaza contribuabilii despre impactul Brexit in sfera TVA.
“Procesul de retragere a Regatului Unit al Marii Britanii din Uniunea Europeana (BREXIT) a fost finalizat la data de 31 ianuarie 2020. In conformitate cu Acordul de Retragere ratificat de catre ambele parti, o perioada de tranzitie se va derula de la data de 1 februarie 2020 pana la data de 31 decembrie 2020, pe parcursul careia Marea Britanie va respecta, in continuare, acquis-ul european, inclusiv politicile Uniunii Europene in domeniul fiscal si domeniul vamal.", se precizeaza in comunicat.
De asemenea mai trebuie retinut faptul ca “Pe durata perioadei de tranzitie, Marea Britanie nu va participa la mecanismul decizional si nu va mai fi reprezentata in institutiile UE, dar va pastra drepturile si obligatiile ce revin unui stat membru. Aceste luni, pana la sfarsitul anului 2020 vor permite Uniunii Europene si Marii Britanii sa planifice si sa pregateasca un nou parteneriat privind relatiile viitoare.”
Efectele Brexit in sfera TVA: cum se procedeaza cu marfa ramasa in custodie?
Referitor la subiectul de astazi - “efectele Brexit in sfera TVA”, analizam mai jos un studiu de caz cu ajutorul specialistului nostru in TVA - Amelia Dumitras.
Intrebare:
Un furnizor din UK are marfa in custodia noastra (in depozitul nostru de pe teritoriul RO) sub forma de stocuri la terti, furnizorul facturand la sfarsitul lunii, doar marfa trasa si folosita de noi. Cum vom proceda cu tva-ul de la 1 februarie 2020, pentru marfa ramasa in custodie, cand UK iese din UE?
Raspunsul specialistului
Examen Consultant Fiscal 2024
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Pana la sfarsitul anului 2020 este o perioada de tranzitie si presupun ca se vor aplica aceleasi reguli care s-au aplicat pana la 31.01.2020. In acest sens ar trebui sa fie reglementate dispozitii tranzitorii care se vor aplica in relatia cu Marea Britanie.
Pe de alta parte, Directiva UE 2018/1910 a Consiliului UE aduce modificari substantiale, prin noile reguli aplicabile de la 01.01.2020 pentru stocurile la dispozitia clientului. Printre acestea se introduce un termen de 12 luni, in cadrul caruia bunurile transmise din alt stat membru sa fie livrate clientului.
In situatia in care nu se vor aplica aceleeasi reguli, compania din UK va trebui sa efectueze import pentru bunurile respective si ulterior o livrare locala sau beneficiarul poate fi importatorul care va achita TVA in vama, avand in vedere urmatoarele dispozitii:
Art. 309 din Codul fiscal stabileste ca, plata taxei pentru importul de bunuri supus taxarii, conform prezentului titlu, este obligatia importatorului.
Potrivit prevederilor pct. 82 alin. (1) lit. e) din Normele metodologice, importatorul care are obligatia platii taxei pentru un import de bunuri taxabil este proprietarul bunurilor sau persoana impozabila inregistrata conform art. 316 din Codul fiscal, care importa bunuri in Romania:
1. in regim de consignatie sau stocuri la dispozitia clientului, pentru verificarea conformitatii ori pentru testare.
Beneficiarul inregistrat conform art. 316 din Codul fiscal poate fi importatorul bunurilor care are obligatia platii taxei pentru respectivul import, cu conditia ca bunurile respective sa fie cumparate de acesta sau daca nu le achizitioneaza sa le reexporte in afara Uniunii Europene;
2. in vederea repararii, transformarii, modificarii sau prelucrarii acestor bunuri, cu conditia ca bunurile rezultate ca urmare a acestor operatiuni sa fie reexportate in afara Uniunii Europene sau sa fie achizitionate de catre persoana impozabila inregistrata conform art. 316 din Codul fiscal care a efectuat importul.