Reprezentantii ANAF Iasi au realizat un tabel comparativ in care prezinta modificarile aduse OUG 41/2022 pentru instituirea Sistemului RO eTransport prin OUG 132/2022. Amanarea regimului sanctionatoriu pana la 1 ianuarie 2023 este una dintre principalele prevederi ale noului act normativ.
Modificari in Ordonanta e-Transport OUG 41/2022 prin OUG 132/2022
INAINTE de OUG 132/2022
2. transport de bunuri cu risc fiscal ridicat - transportul rutier la nivel national al bunurilor stabilite ca fiind din categoria celor
cu risc fiscal ridicat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
......................................................................................
4. organizatorul transportului - operatorul economic care incheie comanda de transport direct cu operatorul de transport
rutier sau operatorul economic care preia comanda de la expeditor si o transmite operatorului de transport rutier;
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
SAF-T Ghid de raportare corecta
5. partida de bunuri - denumirea generica data unui lot sau mai multor loturi de bunuri transportate cu acelasi mijloc de
transport care provin de la unul sau mai multi furnizori si care au ca destinatie unul sau mai multi beneficiari;
...............................................................................
7. loc de incarcare - locul in care bunurile sunt incarcate in vehiculul de transport;
8. loc de descarcare - locul in care bunurile sunt descarcate din vehiculul de transport;
DUPA OUG 132/2022
La articolul 2, punctele 2, 4, 5, 7 si 8 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"2. transport de bunuri cu risc fiscal ridicat - transportul rutier la nivel national pe drumurile publice al bunurilor stabilite ca fiind din categoria celor cu risc fiscal ridicat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, indiferent de modul de organizare a transportului;
.........................................................................................
4. organizatorul transportului - operatorul economic care incheie comanda de transport direct cu operatorul de transport
rutier sau operatorul economic care preia comanda de la expeditor si o transmite operatorului de transport rutier, precum
si operatorul economic sau persoana fizica care transporta bunurile in nume propriu;
5. partida de bunuri - denumirea generica data unui ansamblu indivizibil de bunuri, care are acelasi loc de incarcare si de
descarcare, un singur utilizator dintre cei prevazuti la art. 8 alin. (1) si un singur destinatar final si este transportat cu un mijloc
de transport ce poate fi schimbat pe parcursul deplasarii de la locul de incarcare la locul de descarcare;
7. loc de incarcare - locul initial in care bunurile sunt incarcate in vehiculul de transport;
8. loc de descarcare - locul in care bunurile sunt descarcate din vehiculul de transport la beneficiarii sau destinatarii
acestora;".
INAINTE de OUG 132/2022
d) transportul bunurilor care fac obiectul exportului de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la biroul vamal de
export situat pe teritoriul national;
.............................................................................
f) transportul bunurilor apartinand aceluiasi operator economic intre doua locatii situate pe teritoriul national de la locul de
incarcare pana la locul de descarcare;
g) transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania pana la locul de descarcare spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri;
h) transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, de la
locul de incarcare pe teritoriul national, dupa depozitare sau formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, pana la punctul rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania;
DUPA OUG 132/2022
La articolul 2 punctul 9, literele d), f), g) si h) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"d) transportul bunurilor care fac obiectul exportului de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la biroul vamal de
export situat pe teritoriul national sau pana la punctul rutier de trecere a frontierei, dupa caz;
.................................................................................................
f) transportul bunurilor reprezentand transferul intre gestiunile unui operator economic intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;
g) transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania pana la locul de descarcare spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport pe teritoriul national;
h) transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, de la
locul de incarcare pe teritoriul national, dupa depozitare sau formarea unui nou transport, pana la punctul rutier de trecere a
frontierei la iesirea din Romania;".
La articolul 2 punctul 9, dupa litera h) se introduc doua noi litere, lit. i) si j), cu urmatorul cuprins:
"i) transportul pe teritoriul national al bunurilor returnate, care nu au facut obiectul receptiei, intre operatori economici diferiti sau intre un operator economic si o persoana fizica;
j) transportul pe teritoriul national al bunurilor in cadrul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer si transportul bunurilor reprezentand stocuri la dispozitia clientului conform art. 270 alin. (12) lit. f) si art. 2701 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;".
INAINTE de OUG 132/2022
10. data declarata pentru inceperea transportului - data la care vehiculul de transport incarcat urmeaza sa intre pe teritoriul Romaniei printr-un punct rutier de trecere a frontierei sau de la locul de import sau data la care vehiculul de transport incarcat urmeaza sa fie pus in miscare si sa circule intre doua locatii situate pe teritoriul national sau intre o locatie situata pe
teritoriul Romaniei si un punct rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania;
11. cod UIT - codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul caruia se identifica bunurile aferente fiecarei
relatii comerciale care face obiectul transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat;
12. identificarea prin cod UIT - detinerea codului UIT pe tot timpul transportului de catre operatorul de transport rutier, in format fizic sau electronic, impreuna cu documentul care insoteste transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat.
DUPA OUG 132/2022
La articolul 2, punctele 10 - 12 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"10. data declarata pentru inceperea transportului - data la care vehiculul de transport incarcat urmeaza sa intre pe teritoriul Romaniei printr-un punct rutier de trecere a frontierei sau de la locul de import sau data la care vehiculul de transport incarcat urmeaza sa fie pus in miscare de pe teritoriul national;
11. cod UIT - codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul caruia se identifica datele aferente unei partide
de bunuri;
12. identificarea prin cod UIT - detinerea si prezentarea codului UIT pe timpul transportului de catre operatorul de transport rutier, in format fizic sau electronic, impreuna cu documentul care insoteste transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat."
INAINTE de OUG 132/2022
b) elemente de interconectare cu alte sisteme de monitorizare: camere de luat vederi, instrumente sau dispozitive pentru
determinarea cantitatilor de produse transportate, precum si orice alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier;
DUPA OUG 132/2022
La articolul 4 alineatul (1), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) elemente de interconectare cu alte sisteme de monitorizare detinute si/sau utilizate de institutiile sau autoritatile publice,
direct sau prin intermediul structurilor sau entitatilor subordonate sau coordonate: camere de luat vederi, instrumente sau dispozitive pentru determinarea cantitatilor de produse transportate, precum si orice alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier;".
La articolul 4, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu urmatorul cuprins:
"(7) Informatiile cu privire la incheierea protocoalelor dintre autoritatile sau institutiile publice si Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prevazute la alin. (3) si (6), vor fi publicate pe site-ul institutiilor sau autoritatilor respective si pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala."
La articolul 8 alineatul (1), dupa litera d) se introduc cinci noi litere, lit. e) - i), cu urmatorul cuprins:
"e) operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat detinute si transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;
f) prestatorului de servicii din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile
descarcate pe teritoriul Romaniei pentru prestarea de servicii, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in statul
partenerului comercial;
g) beneficiarului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru al Uniunii Europene, cat si pentru bunurile rezultate
reexpediate in Romania;
h) clientului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in
situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile
descarcate pe teritoriul Romaniei, cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana
impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost
expediate sau transportate initial;
i) furnizorului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile expediate din Romania, cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania."
La articolul 8, dupa alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alin. (1^1) - (1^4), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Prin exceptie de la prevederile art. 11 alin. (3), organizatorul transportului sau operatorul de transport, dupa caz, are obligatia sa actualizeze, in perioada de valabilitate a codului UIT, informatiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de cate ori acestea se modifica, inainte de repunerea in miscare.
(1^2) In situatia in care, la punerea in miscare a mijlocului de transport incarcat cu bunuri cu risc fiscal ridicat sau pe parcursul desfasurarii transportului, Sistemul RO e-Transport nu este functional, obligatia de declarare prevazuta la alin. (1), respectiv de actualizare prevazuta la alin. (1^1) se suspenda pana la repunerea in functiune a sistemului.
(1^3) Pentru situatiile prevazute la alin. (1^2), obligatiile prevazute la alin. (1) si/sau la alin. (1^1) se indeplinesc pana la sfarsitul
urmatoarei zile lucratoare repunerii in functiune a sistemului, inclusiv pentru transporturile incheiate.
(1^4) Perioadele de nefunctionare a Sistemului RO e-Transport vor fi publicate pe paginile de internet ale Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala si Ministerului Finantelor."
INAINTE de OUG 132/2022
(2) Utilizatorii prevazuti la alin. (1) sunt obligati sa puna la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent
bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz. Codul UIT este inscris in mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil si fara stersaturi sau adaugari.
DUPA OUG 132/2022
La articolul 8, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Utilizatorii prevazuti la alin. (1) sunt obligati sa puna la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz."
INAINTE de OUG 132/2022
Art. 10 - Conducatorul vehiculului de transport este obligat sa prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau al Autoritatii Vamale Romane, documentele care insotesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat.
DUPA OUG 132/2022
Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10 - (1) Conducatorul vehiculului de transport este obligat sa prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala ori din cadrul Autoritatii Vamale Romane, respectiv la solicitarea ofiterilor si
agentilor de politie din cadrul Politiei Romane, documentele care insotesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat.
(2) Pentru punerea in aplicare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta, precum si in scopul prevenirii, descoperirii, cercetarii, urmaririi penale si combaterii infractiunilor, Ministerul Finantelor prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala asigura accesul informatic direct al Politiei Romane la Sistemul RO e-Transport. Aspectele tehnice pentru asigurarea accesului direct se stabilesc in comun intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Inspectoratul General al Politiei Romane, in conditiile Legii nr. 363/2018 privind protectia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de catre autoritatile competente in scopul
prevenirii, descoperirii, cercetarii, urmaririi penale si combaterii infractiunilor sau al executarii pedepselor, masurilor educative
si de siguranta, precum si privind libera circulatie a acestor date."
INAINTE de OUG 132/2022
(2) Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, incepand cu data declarata pentru inceperea transportului. Utilizarea de catre operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisa.
(3) Este interzisa modificarea datelor inregistrate in Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri dupa prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv dupa punerea
efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.
DUPA OUG 132/2022
La articolul 11, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, respectiv de 15 zile calendaristice in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, precum si in cazul operatiunilor comerciale prevazute la art. 2 pct. 9 lit. g) si j), incepand cu data declarata pentru inceperea transportului.
Utilizarea de catre operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisa.
(3) Este interzisa modificarea datelor inregistrate in Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri dupa
prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv dupa punerea
efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, dupa caz."
INAINTE de OUG 132/2022
Art. 12 - In cazul in care sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri care nu fac parte din categoria
celor cu risc fiscal ridicat stabilite in acest sens prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) au obligatia sa declare in Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate, iar codul UIT sau codurile UIT insotesc documentul de transport aferent acestora.
DUPA OUG 132/2022
Articolul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12 - (1) In cazul in care in cadrul unei partide de bunuri sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat stabilite in acest sens prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) au obligatia sa declare in Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul unei partide de bunuri.
(2) In cazul in care din documentele detinute de catre utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) lit. d) nu rezulta incadrarea bunurilor
transportate in una dintre categoriile de bunuri prevazute la alin. (1), acestia au obligatia declararii in Sistemul RO eTransport a datelor aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul unei partide de bunuri."
INAINTE de OUG 132/2022
c) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (2), art. 11 alin. (3) si art. 12;
DUPA OUG 132/2022
La articolul 13 alineatul (1), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"c) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1^1), (1^3) si (2), art. 11alin. (3) si art. 12;".
INAINTE de OUG 132/2022
(1) Constatarea si aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoanele imputernicite din cadrul Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala sau al Autoritatii Vamale Romane.
DUPA OUG 132/2022
La articolul 14, alineatul (1) se modifica si va urmatorul cuprins:
"Art. 14 - (1) Constatarea si aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoanele imputernicite din cadrul Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala, Autoritatii Vamale Romane, precum si de catre ofiterii si agentii de politie din cadrul Politiei Romane."
INAINTE de OUG 132/2022
Art. 18 - Prevederile art. 13 si 14 intra in vigoare la data de 1 octombrie 2022.
DUPA OUG 132/2022
Articolul 18 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18 - Prevederile art. 13 si 14 intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023."
Tabelul comparativ poate fi consultat pe site-ul ANAF Iasi. ►