Noile liste ale contribuabililor mari si mijlocii se regasesc in Ordinul Presedintelui ANAF nr. 1992/2023 (in vigoare de la 1 ianuarie 2024). Care sunt obligatiile unei companii care este inscrisa pe lista contribuabililor mari? Dar pe lista contribuabililor mijocii? Raspunsul il veti afla in randurile de mai jos.
Transfer dosar/arondare
Marii contribuabili sunt administrati de Directia generala de administrare a marilor contribuabili.
Contribuabilii mijlocii sunt administrati de catre administratiile judetene ale finantelor publice si de Administratia fiscala pentru contribuabili mijlocii (Directia generala regionala a finantelor publice Bucuresti).
Conform Ordinului Presedintelui ANAF nr. 1721/2021 privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili (art. 9) procesul si obligatiile legate de predarea-primirea dosarelor fiscale ale marilor contribuabili, presupune:
1. Selectie si preluare in administrare: Contribuabilii mari stabiliti conform criteriilor de selectie sunt preluati in administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, incepand cu 1 ianuarie a anului urmator celui in care a fost efectuata selectia.
2. Protocol de Predare-Primire: Predarea-primirea dosarelor fiscale se face intre organele fiscale centrale implicate, pe baza unui protocol de predare-primire. Acesta se realizeaza conform unei proceduri aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF).
3. Modificarea competentei de administrare: Modificarea competentei de administrare a contribuabililor mari se face in baza protocolului de predare-primire.
4.Transferul informatiilor in format electronic: Informatiile aflate in sistemele informatice de administrare a creantelor fiscale ale contribuabililor mari sunt transferate in format electronic intre organele fiscale centrale implicate, in termen de 5 zile lucratoare de la inchiderea anului fiscal in care se efectueaza selectia/actualizarea.
5. Finalizarea Protocolului de Predare-Primire: Protocolul de predare-primire a dosarelor fiscale trebuie sa fie finalizat pana la data de 20 ianuarie a anului pentru care se realizeaza selectia/actualizarea.
6. Notificarea Contribuabililor: Contribuabilii care fac obiectul predarii sunt notificati de catre organul fiscal central in a carui administrare se afla la data selectiei/actualizarii.
7. Aplicarea corespunzatoare a Codului de Procedura Fiscala: Se aplica in mod corespunzator prevederile art. 47 din Codul de procedura fiscal (Comunicarea actului administrativ fiscal)
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Cartea Verde a Contabilitatii
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
De retinut! In situatia in care competenta de administrare se schimba fara ca sa fie modificat sediul social, nu este necesar sa faceti niciun demers pentru acest transfer, intrucat dosarul fiscal, inclusiv fisa analitica pe platitor, se va transfera automat (din oficiu) de la vechiul organ fiscal la noul organ fiscal de administrare.
Declaratii fiscale contribuabili mari si contribuabili mijlocii
Obligatiile pentru companiile din Romania incadrate la "contribuabili mari" si "contribuabili mijlocii" includ diverse responsabilitati fiscale si declarative. Iata o prezentare generala:
Pentru Contribuabilii Mari:
- Fisierul Standard de Control Fiscal (SAF-T) - D406: Contribuabilii mari sunt obligati sa declare prin fisierul standard de control fiscal (SAF T) prin depunerea D406. Acest standard international este utilizat pentru transferul electronic de date din evidenta contabila si fiscala, de la contribuabili catre autoritatile fiscale si auditori.
- Dosarul Preturilor de Transfer: Contribuabilii mari ale caror tranzactii cu persoane afiliate depasesc anumite praguri de semnificatie sunt obligati sa pregateasca anual dosarul preturilor de transfer. Aceste praguri sunt stabilite la 200.000 euro pentru serviciile financiare, 250.000 euro pentru prestarile de servicii si 350.000 euro pentru achizitii/vanzari de bunuri.
- Reglementari Contabile: Entitatile mari sunt obligate sa prezinte situatii financiare extinse, care includ informatii suplimentare solicitate de Ministerul Finantelor Publice. Auditarea situatiilor financiare anuale este obligatorie pentru aceste entitati daca depasesc limitele stabilite pentru cel putin doua dintre urmatoarele criterii de marime pentru doua exercitii financiare consecutive: total activelor peste 16.000.000 RON, cifra de afaceri neta peste 32.000.000 RON, numarul mediu de salariati peste 50.
Pentru Contribuabili Mijlocii:
- Depunerea D406: Contribuabilii mijlocii, incepand cu 1 ianuarie 2023, sunt obligati sa depuna Declaratia informativa D406, conform Ordinului nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021.
In plus fata de aceste obligatii specifice, exista si alte responsabilitati generale, cum ar fi declararea si plata diferitelor taxe si impozite conform legislatiei fiscale. De asemenea, atat contribuabilii mari, cat si cei mijlocii pot avea obligatii suplimentare legate de raportarea tranzactiilor internationale, conform legislatiei UE si internationale.
Este important sa retineti ca informatiile de mai sus se bazeaza pe legislatia si regulamentele fiscale valabile la data consultarii surselor (2022 - 2023) si pot suferi modificari.
Informatiile au fost oferite in luna decembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com