Microintreprinderile aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderii numai daca nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti.
Situatiile in care o societate nu mai aplica impozitul micro
Potrivit prevederilor art. 55 alin (3) din Codul fiscal, in cazul in care, in cursul anului fiscal, una dintre conditiile impuse la art. 47 alin. (1) lit. d) si e) nu mai este indeplinita, microintreprinderea comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator.
Conditiile de la art. 47 lit.d) si e) sunt:
d) capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
e) nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.
Asadar, spre exemplu, daca intervine situatia dizolvarii urmata de lichidare a unei microintreprinderi demarata in anul 2023, care insa nu se finalizeaza procedural in cursul anului 2023, aveti obligatia sa treceti la sistemul de impunere privind impozitul pe profit incepand cu 01.01.2024 si sa depuneti declaratia mentiuni 010/700 pana la 31 martie 2024.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Atentie!
Legea societatilor (Legea 31/1990) s-a modficat in 2023, astfel incat se creeaza premisele ca ANAF sa initieze colectarea restantelor sau initierea unor actiuni de control fiscal la societatile care solicita radierea si care prezinta un anumit grad de risc fiscal.
Art. 237 din Legea societatilor asa cum a fost modificata de Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, prevede:
(9) Lista societatilor pentru care Oficiul National al Registrului Comertului urmeaza sa formuleze actiuni de radiere, potrivit prevederilor alin. (8), se afiseaza in Buletinul electronic al registrului comertului cu cel putin 60 de zile calendaristice inainte si se transmite Ministerului Finantelor - Agentia Nationala de Administrare Fiscala. In termen de 45 de zile calendaristice de la data primirii listei, Agentia Nationala de Administrare Fiscala comunica Oficiului National al Registrului Comertului societatile cuprinse in lista care inregistreaza obligatii bugetare restante, caz in care solicita si numirea unui lichidator potrivit alin. (6), si/sau la care este in curs de desfasurare o actiune de control fiscal, caz in care solicita, in termen de 15 zile de la finalizarea actiunii de control fiscal, numirea unui lichidator potrivit alin. (6).
(10) Hotararea tribunalului prin care s-a pronuntat radierea se comunica societatii, oficiului registrului comertului pentru radierea societatii din registrul comertului, Ministerului Finantelor - Agentia Nationala de Administrare Fiscala - administratia judeteana a finantelor publice/administratia finantelor publice a sectorului si se publica, cu titlu gratuit, in Buletinul electronic al registrului comertului. In cazul mai multor hotarari judecatoresti de radiere, publicitatea se va putea efectua in forma unui tabel cuprinzand: numarul de ordine in registrul comertului, codul unic de inregistrare, denumirea, forma juridica si sediul societatii dizolvate, instanta care a dispus dizolvarea, numarul dosarului, numarul si data hotararii de dizolvare.
Aflati mai multe detalii in ghidul "Impozit MICRO 2024. Optimizare fiscala" >>
Foto: pixabay.com