In noul context creat de pandemia de Covid-19, multe firme au fost puse in fata unei situatii cu care nu se mai confruntasera pana acum - returul marfurilor de la clienti.
Daca doresc sa isi pastreze clientii, societatile trebuie sa accepte retururi si sa incerce sa gaseasca alti clienti pentru ele (in loc sa riste sa nu isi incaseze niciodata creantele).
Pentru a explica regulile contabile si fiscale care se aplica la returul marfurilor de la clienti, oferim drept exemplu situatia unei societati A care vinde in anul N produse finite catre o societate B. In contextul crizei Covid, intrucat societatea B nu mai functioneaza, intervine o intelegere intre cele doua pentru returul produselor de la B catre A, in anul N+1, produsele fiind neutilizate. Returul se face la acelasi pret.
Modul de contabilizare si ajustarile fiscale nu sunt simple in acest caz, mai ales ca se poate pune problema retururilor unor marfuri vandute in exercitiul precedent.
Returul marfurilor de la clienti: raspunsul specialistului
In cazul unui retur de bunuri se aplica prevederile pct. 330 alin. (1) din Reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014, in cazul marfurilor returnate de clienti in acelasi exercitiu financiar in care a avut loc operatiunea de vanzare, se corecteaza conturile 411 „Clienti”, 707 „Venituri din vanzarea marfurilor”, 607 „Cheltuieli privind marfurile” si 371 „Marfuri”.
In cazul in care marfurile returnate se refera la o vanzare efectuata in exercitiul financiar precedent, corectia se inregistreaza la data bilantului in contul 418 „Clienti – facturi de intocmit”, respectiv contul 408 „Furnizori – facturi nesosite” si se reflecta in situatiile financiare ale exercitiului pentru care se face raportarea daca sumele respective se cunosc la data bilantului. Tratamentul TVA in aceste situatii este cel prevazut de legislatia in domeniu.
Examen Consultant Fiscal 2024
Cartea verde a contabilitatii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Prevederile pct. 330 alin. (1) din Reglementarile contabile se aplica si in cazul returului de produse finite vandute, corectandu-se conturile corespunzatoare, respectiv 7015 „Venituri din vanzarea produselor finite”, 711 „Venituri aferente costurilor stocurilor de produse” si 345 „Produse finite”.
ATENTIE!
Astfel, in cazul unui retur de bunuri livrate in exercitiul precedent, se va afecta venitul exercitiului financiar in care bunurile au fost livrate.
Avand in vedere prevederile din reglementarile contabile, in situatia in care produsele livrate in anul N vor fi returnate in exercitiul financiar urmator celui in care a avut loc operatiunea de livrare, corectia se inregistreaza la data bilantului in contul 418 „Clienti – facturi de intocmit” si se reflecta in situatiile financiare ale exercitiului pentru care se face ra portarea (exercitiul financiar N), daca sumele respec tive se cunosc la data bilantului.
Inregistrarile contabile aferente vanzarii/livrarii din anul N:
● recunoasterea veniturilor si colectarea TVA in baza facturii de vanzare:
4111 = %
„Clienti” 7015
„Venituri din vanzarea produselor finite”
4427
„TVA colectata”
● evidentierea sumelor incasate reprezentand contravaloarea produselor livrate:
5121 = 4111
„Conturi curente „Clienti”
la banci”
● se efectueaza inregistrarile contabile aferente iesirii din gestiune a produselor finite vandute:
711 = 345
„Venituri aferente „Produse finite”
costurilor stocurilor
de produse”
In ceea ce priveste evidentierea returului de produse, acesta se va reflecta in contabilitate la data bilantului, prin in termediul conturilor 418 „Clienti – facturi de intocmit” si 7015 „Venituri din vanzarea produselor finite”.
Inregistrarea la data bilantului (31 decembrie N) a returu lui de produse:
● prin stornarea veniturilor din vanzare:
418 = 7015 suma cu
„Clienti – facturi „Venituri din minus
de intocmit” vanzarea produselor finite”
Comanda acum abonamentul tau la Monitorul Contabil si primesti CADOU LA ALEGERE, una dintre cele mai cautate lucrari, fiecare reprezentand un suport excelent pentru activitatea fara obstacole a oricarui contabil. Acestea sunt:
- Proceduri contabile pentru societati comerciale
- Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
- Manual de Politici Contabile