Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Cum scoatem din gestiune produsele expirate: documente, monografie contabila si implicatii fiscale

Data aparitiei: 01 Noiembrie 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cum scoatem din gestiune produsele expirate: documente, monografie contabila si implicatii fiscale
scoatere evidenta marfa deterioratascoatere evidenta marfa expiratascoatere din gestiunescoatere din evidenta contabila

Scoaterea din evidenta a marfurilor deteriorate se poate efectua in urma operatiunii de inventariere. In urma inventarierii marfurilor de catre comisia de inventariere, aceasta constata expirarea termenului de valabilitate al acestor stocurilor.

Intrebare:
"O persoana juridica romana, inregistrara in scopuri de TVA, cu obiect de activitate (secundara) vanzarea de suplimente nutritive, constata la finele lunii octombrie, ca mai mute produse sunt expirate. Va rog sa imi spuneti:

1. Ce document se intocmeste in aceasta situatie?

2. Care este monografia contabila de scoatere din gestiune a produselor expirata?

3. Care este tratamentul fiscal fin punctul de vederea al impozitului pe profit si al TVA?"

Documente justificative

In procesul verbal privind rezultatele inventarierii se vor prezenta motivele pentru care este necesara scaderea din gestiune (deteriorare stocuri,termen de valabilitate expirat, cauze etc).

Procesul verbal de inventariere a bunurilor expirate sau degradate ar trebui sa fie insotit si de catre urmatoarele documente:
1. Explicatii privind starea de degradare a bunurilor materiale
2. Detalii complete despre specificatiile bunurilor materiale propuse pentru retragere
3. Orice alte documente necesare pentru fundamentarea deciziei de scoatere din gestiune.

 Puteti ca dovada sa faceti si fotografii pe care sa le anexati al procesul verbal. Procesul verbal trebuie sa contina si masuri propuse pentru regularizarea si inregistrarea pierderilor si va fi aprobat de conducerea societatii.

Casarea/distrugerea bunurilor expirate este o operatiune care este efectuata de catre o comisie de casare numita prin decizie de catre conducatorul entitatii.

Documentele care stau la dosarul casarii sunt urmatoarele:

  • Procesul-verbal de declasare a bunurilor materiale;
  • Decizia de numire a comisiei de casare;
  • Documente de valorificare sau distrugere pentru bunurile declasate;
  • Orice alte documente care sa justifice operatiunea.


Perisabilitatile, marfurile expirate si cele depreciate se scad din gestiune in baza unui proces-verbal (de deteriorare) de constatare a starii marfurilor respective, aprobat de reprezentantul legal al societatii.

Produsele respective vor fi predate catre unitatea de distrugere, cu care societatea are incheiat contract, in baza unui aviz de insotire a marfii cu mentiunea nu se factureaza marfa expirata, deteriorata.

Monografie contabila

La data deciziei de scoatere din stoc a marfurilor, se intocmeste un bon de consum in baza caruia se inregistreaza scoaterea stocului din evidenta contabila :
607 =371

Implicatii fiscale

Din punct de vedere al impozitului pe profit, Potrivit art 25 alin (4) lit c) din Codul fiscal, sunt cheltueli nedeductibile :

“cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII.
Aceste cheltuieli sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:
1.bunurile/mijloacele fixe amortizabile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;
2.bunurile/mijloacele fixe amortizabile pentru care au fost incheiate contracte de asigurare;
3.bunurile/mijloacele fixe amortizabile degradate calitativ, daca se face dovada distrugerii;
4.alimentele destinate consumului uman, cu data-limita de consum aproape de expirare, altele decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 si 2, daca transferul acestora este efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
5.subprodusele de origine animala, nedestinate consumului uman, altele decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1-3, daca eliminarea acestora este efectuata potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
6.produsele agroalimentare, devenite improprii consumului uman sau animal, daca directionarea/dirijarea vizeaza transformarea acestora in compost/biogaz sau neutralizarea acestora, potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
7.alte bunuri decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1-6, daca termenul de valabilitate/expirare este depasit, potrivit legii;”

In normele metodologice de aplicare a acestui articol se precizeaza : 
“(3) In sensul art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal, conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate.”

Astfel, daca se poate face dovada distrugerii marfurilor, cheltuielile cu marfurile scoase din gestiune va fi o cheltuiala deductibila la calculul rezultatului fiscal.

Din punct de vedere al TVA, conform art.304 alin. (2), si alin.(10) din Normele metodologice de aplicare:
Art. 304: Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital
(2)Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a)bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. In cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;

Norme de aplicare:
“(10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:
...................
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;”

Asadar, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor distruse, in conditiile in care exista dovada distrugerii lor( cum se mentioneaza mai sus).

Daca nu se face dovada distrugerii, veti ajusta TVA pentru produsele deteriorate:
635=4426

Foto: pexels.com

 






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X