Reglementarea instrumentelor financiare din punct de vedere international si national
In multe lucrari de specialitate, IAS 39 „Instrumente financiare: recunoastere si prezentare” este considerat promotorul revolutiei in contabilitate datorita modului de tratare a problemelor legate de recunoasterea instrumentelor derivate si de abordare a contabilitatii pentru acoperirea riscurilor.
Inainte de aparitia IAS 39, instrumentele derivate erau recunoscute in afara bilantului, iar efectele contabile ale managementului riscurilor erau minore. Un set de inovatii importante se refera la:
- recunoasterea instrumentelor derivate de acoperire a riscurilor in Situatiile financiare anuale,
- evaluarea acestor intrumente derivate la valoarea justa si
- recunoasterea variatiilor valorii juste a instrumentelor derivate, in functie de gradul de eficienta al acoperirii riscurilor.
Evident toate aceste modificari implica nu numai rationamente profesionale diferite, ci si un suport informational corespunzator, care sa sustina strategiile manageriale de acoperire a riscurilor...
Pentru mai multe detalii apasati aici
Ajustarea taxei deductibile in cazul persoanelor impozabile care aplica regimul special de scutire
Persoanele impozabile a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste suma de 35.000 de euro, vor aplica ca si regula generala regimul special de TVA aferent intreprinderilor mici, operatiunile realizate fiind fara TVA.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Dispozitile art. 153 sunt de natura imperativa, obligand persoanele care depasesc plafonul legal sa se inregistreze, dand insa posibilitatea in egala masura sa beneficieze de un regim normal de taxa si acele persoane care sunt sub plafon dar care doresc prin optiune sa se inregistreze.
Oportunitatea inregistrarii in scopuri de TVA trebuie sa aiba la baza o analiza economica a fluxurilor intrarilor/iesirilor de bunuri deoarece nu putem spune in mod automat ca aplicarea regimului special de scutire poate reprezenta un avantaj in toate cazurile.
Intr-o prima situatie, prin scutirea operatiunilor, persoanele impozabile (care desfasoara mai ales operatiuni de prestari catre populatie) sunt intr-o situatie avantajoasa fata de persoanele impozabile (cu acelasi obiect de activitate) care nu aplica acest regim, daca achizitiile efectuate pentru care nu se poate deduce taxa sunt nesemnificative. Prin aplicarea regimului special de taxare persoana impozabila are optiunea practicarii unor preturi mai reduse, sau poate obtine o rentabilitate mai ridicata. In sens invers, furnizorul care realizeza operatiuni sub plafonul legal, va opta pentru inregistrare in situatia in care balanta operatiunilor realizate va evidentia un flux mai mare de intrari cu TVA, astfel ca exercitandu-si optiunea de inregistrare va putea beneficia de dreptul de deducere a taxei achitate propriilor furnizori...
Pentru mai multe detalii apasati aici
Contributii suplimentare datorate Fondului pentru mediu
Chiar daca, la prima vedere, fiscalitatea si parafiscalitatea nu au nimic de-a face cu ecologia, acestea, manuite cu ratiune, pot deveni un important instrument de lupta impotriva poluarii excesive ce ameninta viitorul omenirii. Un raport al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) prezentat in luna martie 2008 la Oslo, Norvegia, recomanda statelor lumii sa-si inaspreasca politicile de mediu, marind „taxele verzi“, prin care sa incurajeze promovarea si folosirea tehnologiilor curate.
In acest context, se inscrie si modificare legislativa aparuta la sfarsitul lunii august a acestui an. Ca atare, O.G. nr. 25/27.08.2008, publicata in M.Of., Partea I, nr. 628/29.08.2008, aduce importante modificari si completari O.U.G. nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu.
Modificarile si completarile aduse vizeaza multe aspecte, insa pe linia parafiscalitatii intereseaza in mod special cele aduse articolului 9 alineatul(1).
Astfel, potrivit acestor reglementari, se datoreaza contributii suplimentare fata de cele prevazute pana acum, dupa cum urmeaza
- 3% din veniturile realizate din vanzarea bunurilor destinate dezmembrarii obtinute de catre detinatorul bunurilor, persoana fizica sau juridica. Taxa se datoreaza incepand cu 1 septembrie 2008. Aceasta se adauga la vechea contributie de 3% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor feroase si neferoase de catre detinatorii de astfel de deseuri. In ambele cazuri, sumele se retin prin stopaj la sursa de catre operatorii economici autorizati potrivit legislatiei in vigoare pentru colectarea si/sau valorificarea deseurilor, carora le revine obligatia virarii la Fondul pentru mediu (art. 9 alin. (1) lit. a);
Pentru mai multe detalii apasati aici
Veniturile din activitati independente
I. Reglementarea aspectelor de fond
Avand in vedere faptul ca o parte insemnata a activitatilor privind economia nationala sunt desfasurate si in mod independent, este de interes abordarea impunerii veniturilor din activitati independente.
1. Sfera de aplicare
Potrivit Codului fiscal, veniturile din activitati independente cuprind:
a) veniturile comerciale;
Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comert ale contribuabililor, din prestari de servicii, altele decat cele din profesii libere, precum si din practicarea unei meserii.
Pentru elucidarea sferei faptelor de comert trebuie facut apel la doctrina si jurisprudenta dreptului comercial, care se bucura de o anumita stabilitate incepand cu anul 1887, anul aparitiei Codului comercial roman...
Pentru mai multe detalii apasati aici
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 e caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul contabilul.ro"si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.