email
Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatia firmei beneficiare a unui contract de asistenta tehnica

Intrebare:

Care este obligatia firmei beneficare a unui contract de asistenta tehnica acordata de un specialist din Italia.

Care este obligatia persoanei italiene care realizeaza un venit pe baza activitatii desfasurate in Romania (dar care este platita in Italia).

Mentionez ca firma cu care este incheiat contractul este asociat unic al firmei din Romania.

Raspuns: (dat in iunie 2005)

1. Obligatia firmei beneficiare a contractului de asistenta tehnica acordata de specialistul din Italia.

Intrucat asistenta se desfasoara in baza unui contrcat de asistenta intre doua persoane juridice, iar specialistusl care furnizeaza asistenta este salariat al societatii din Italia, societatea comerciala din Romania la care isi desfasoara activitatea specialistul italian, probabil salariat al societatii italiene, persoana juridica din Romania la care isi desfasoara activitatea specialistul italian are obligatia sa depuna o declaratie informativa privind inceperea/incetarea activitatii acestuia. Temeiul legal il constituie art.60 alin. (4) din Codul fiscal.

Declaratia informativa se depune la organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal persoana juridica la care isi desfasoara activitatea contribuabilul sau in a carui raza teritoriala se afla locul de desfasurare a activitatii, dupa caz.

Declaratia informativa nr. 225 privind inceperea/incetarea activitatii persoanelor fizice care desfasoara activitate in Romania si care obtin venituri sub forma de salarii din strainatate, cod 14.13.01.13/5i se depune ori de cate ori apar modificari de natura inceperii/incetarii activitatii in documentele care atesta raporturile de munca, in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului. Modelul si continutul acestui formular a fost aprobat prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 160/2004 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare privind administrarea impozitului pe veniturile persoanelor fizice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 95 din 2 februarie 2004.

Pentru fiecare contribuabil care obtine venituri sub forma de salarii din strainatate pentru activitatea desfasurata in Romania, se completeaza si se depune cate o declaratie.

Declaratia se completeaza in doua exemplare:

- originalul se depune la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla locul desfasurarii activitatii contribuabilului;

- copia se pastreaza de catre persoana fizica sau juridica la care isi desfasoara activitatea contribuabilul.

Declaratia se depune direct la registratura organului fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandata.

2. Obligatia persoanei fizice italiene care realizeaza un venit pe baza activitatii desfasurate in Romania, dar care este platita in Italia

In determinarea tratamentului fiscal aplicat veniturilor realizate de specialistul italian este importanta perioada de prezenta in Romania, daca aceasta este inferioara sau depaseste 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic in cauza.

Potrivit art. 7 alin. (1) pct. 23 din Codul fiscal, persoana fizica rezidenta este „ orice persoana fizica ce indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:

a) are domiciliul in Romania;

b) centrul intereselor vitale ale persoanei este amplasat in Romania;

c) este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat;

d) este cetatean roman care lucreaza in strainatate, ca functionar sau angajat al Romaniei intr-un stat strain.

Prin exceptie de la prevederile lit. a) - d), nu este persoana fizica rezidenta un cetatean strain cu statut diplomatic sau consular in Romania, un cetatean strain care este functionar ori angajat al unui organism international si interguvernamental inregistrat in Romania, un cetatean strain care este functionar sau angajat al unui stat strain in Romania si nici membrii familiilor acestora".

a) are domiciliul in Romania;

b) centrul intereselor vitale ale persoanei este amplasat in Romania;

c) este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat;

d) este cetatean roman care lucreaza in strainatate, ca functionar sau angajat al Romaniei intr-un stat strain.

Prin exceptie de la prevederile lit. a) - d), nu este persoana fizica rezidenta un cetatean strain cu statut diplomatic sau consular in Romania, un cetatean strain care este functionar ori angajat al unui organism international si interguvernamental inregistrat in Romania, un cetatean strain care este functionar sau angajat al unui stat strain in Romania si nici membrii familiilor acestora".

a) are domiciliul in Romania;

b) centrul intereselor vitale ale persoanei este amplasat in Romania;

c) este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat;

d) este cetatean roman care lucreaza in strainatate, ca functionar sau angajat al Romaniei intr-un stat strain.

Prin exceptie de la prevederile lit. a) - d), nu este persoana fizica rezidenta un cetatean strain cu statut diplomatic sau consular in Romania, un cetatean strain care este functionar ori angajat al unui organism international si interguvernamental inregistrat in Romania, un cetatean strain care este functionar sau angajat al unui stat strain in Romania si nici membrii familiilor acestora".

1. Veniturile din salarii realizate de persoana fizica straina care isi desfasoara activitatea in Romania, vor fi impozitate in Romania, daca persoana fizica este prezenta in Romania una sau mai multe perioade de timp ce depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic in cauza. Aceasta prevedere care se desprinde din normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Codului fiscal (pct.194 lit. a) din Hotararea Guvernului nr. 84/2005) se regaseste si in cuprinsul Convetiei pentru evitarea dublei impuneri dintre Romania si Italia ratificata prin Decretul nr. 82 din 15 aprilie 1977, publicat in Buletinul Oficial al Romaniei nr. 34-35 din 23 aprilie 1977. In continuare reproducem textul articolului 16 - Activitati dependente din aces act normativ:

«1. Sub rezerva dispozitiilor art. 17, 19 si 20, salariile, retributiile si alte remuneratii similare pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate dependenta sunt impozabile numai in acest stat, daca aceasta activitate nu este exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea este exercitata acolo, remuneratiile incasate cu acest titlu sunt impozabile in acest celalalt stat.

2. Prin derogare de la dispozitiile paragrafului 1, remuneratiile pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate dependenta exercitata in celalalt stat contractant sunt impozabile numai in primul stat, daca:

a) beneficiarul sta in celalalt stat o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in cursul anului fiscal vizat;

b) remuneratiile sunt platite de catre sau in numele celui care angajeaza, care nu este rezident al celuilalt stat; si

c) remuneratiile nu sunt suportate de un sediu stabil sau o baza fixa pe care cel care angajeaza le are celalalt stat.

3. Prin derogare de la dispozitiile precedente ale prezentului articol, remuneratiile ce privesc munca dependenta desfasurata la bordul navelor sau aeronavelor ori al vehiculelor feroviare sau rutiere in trafic international sunt impozabile in statul contractant in care este situat sediul conducerii efective a intreprinderii.»

Veniturile din salarii se vor impozita incepand cu prima zi de la data sosirii persoanei fizice, dovedita cu viza de intrare in Romania de pe pasaport. La determinarea impozitului se va avea in vedere principiul celor 183 de zile care sfarsesc in anul calendaristic in cauza. Modul de calcul al celor 183 de zile se va face aplicandu-se metoda zilelor de prezenta. Contribuabilul are posibilitatea sa furnizeze dovezi referitoare la prezenta sa, pe baza datelor din documentele de transport, pasaport si alte documente prin care se atesta intrarea in Romania. In calculul celor 183 de zile se includ: ziua de sosire, ziua de plecare si toate celelalte zile petrecute pe teritoriul Romaniei. Orice fractiune de zi in care contribuabilul este prezent in Romania conteaza drept zi de prezenta pentru calculul celor 183 de zile.

Specialistul italian care desfasoara activitate in Romania si obtine venituri sub forma de salarii din strainatate, care, potrivit Titlului III al Codului fiscal, se impun in Romania, intrucat prezenta depaseste 183 de zile, are obligatia sa depuna lunar o declaratie la organul fiscal competent. Asadar, potrivit art. 60 din Codul fiscal, „ contribuabilii care isi desfasoara activitatea in Romania si care obtin venituri sub forma de salarii din strainatate au obligatia de a declara si de a plati impozit lunar pe salarii la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care s-a realizat venitul, direct sau printr-un reprezentant fiscal”.

Impozitul aferent unei luni se stabileste prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si eventualele contributiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora. Veniturile impozitate vor fi bineinteles numai cele aferente activitatii desfasurate in Romania, chiar daca sunt platite in Italia. Ulterior pe baza unui document eliberat de organul fical roman privind plata in Romania a unui impozit pe aceste venituri, persoana fizica straina va putea sa solicite aplicare prevererilor privind evitarea dublei impuneri, in temeniul Conventiei semnate intre cele doua state.

Formularul 224 "Declaratie privind veniturile sub forma de salarii din strainatate obtinute de catre persoanele fizice care desfasoara activitate in Romania si de catre persoanele fizice romane angajate ale misiunilor diplomatice si posturilor consulare acreditate in Romania", cod 14.13.01.13/5 se completeaza, respectand prevederile Ordinul ministrului finantelor publice nr. 160/2004 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare privind administrarea impozitului pe veniturile persoanelor fizice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 95 din 2 februarie 2004. Ordinul acesta precizeaza ca numai persoanele fizice rezidente care isi desfasoara activitatea in Romania si obtin venituri sub forma de salarii din strainatate, vor completa si depune formularul astfel:

- lunar, in termen de 25 de zile de la expirarea lunii pentru care s-a realizat venitul;

- ori de cate ori contribuabilul constata erori in declaratia anterioara, prin completarea unei declaratii rectificative, situatie in care se inscrie "X" in casuta special prevazuta in acest scop.

Declaratia se completeaza de catre contribuabili sau de catre reprezentantii fiscali ai acestora, inscriind cu majuscule, citet si corect toate datele prevazute de formular, in doua exemplare:

- originalul se depune la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla locul unde se desfasoara activitatea;

- copia se pastreaza de catre contribuabil.

Declaratia se depune direct la registratura organului fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandata.

2. Veniturile din salarii realizate de persoane fizice nerezidente care isi desfasoara activitatea in Romania si sunt prezente in Romania o perioada mai mica de 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic in cauza vor fi impozitate in Romania daca este indeplinita cel putin una dintre urmatoarele conditii:

- salariul este platit de un angajator care este rezident sau in numele acestuia;

- salariul este suportat de un sediu permanent pe care angajatorul nerezident il are in Romania (veniturile salariale reprezinta cheltuiala deductibila a unui sediu permanent in Romania).

Prin urmare, daca specialistul italian este prezent o perioada mai mica de 183 de zile in Romania, salariul sau fiind suportat din Italia, dreptul de impunere revine statului italian.

3. Persoana fizica straina va fi obligata ca in termen de 15 zile de la data inceperii activitatii sa se adreseze organului fiscal in a carui raza teritoriala se realizeaza venitul, in vederea stabilirii regimului fiscal aplicabil acestor venituri, tratamentul fiscal fiind stabilit in conformitate cu prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiate de Guvernul Romaniei cu Italia.

Astfel, contribuabilul va depune la organul fiscal, dupa caz, urmatoarele:

- cerere;

- copie de pe documentul care reglementeaza raportul de munca si traducerea acestuia in limba romana, certificata de traducatori autorizati;

- certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea fiscala competenta a statului al carui rezident este sau un alt document prin care se atesta rezidenta fiscala, document vizat de organul fiscal al statului sau de rezidenta, tradus si legalizat de organul autorizat din Romania.

Daca persoana fizica nerezidenta nu prezinta in termenul stabilit documentele prevazute mai sus, acesta va datora impozit pe veniturile din salarii din prima zi de desfasurare a activitatii. In situatia in care persoana respectiva depune ulterior documentele solicitate, organul fiscal va efectua regularizarea impozitului platit.

In cazul in care persoana fizica straina platita din strainatate de un angajator nerezident isi prelungeste perioada de sedere in Romania, precum si daca, prin prezente repetate in Romania, totalizeaza peste 183 de zile va fi obligat sa instiinteze in scris organul fiscal competent despre depasirea acestui termen, caz in care datoreaza impozit din prima zi pentru veniturile realizate ca urmare a desfasurarii activitatii in Romania.

Daca persoana fizica care a desfasurat activitatea in Romania intr-o perioada mai mica de 183 de zile, in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic in cauza, si a fost platite din strainatate, isi prelungeste perioada de sedere in Romania peste 183 de zile, impozitul pe veniturile din salarii pentru activitatea desfasurata in Romania este datorat incepand cu prima zi de sosire in Romania. In acest caz contribuabilul depune la organul fiscal competent declaratii lunare de impunere, care vor cuprinde veniturile lunare realizate in perioada anterioara prelungirii sederii in Romania, in termen de 15 zile de la ultima zi a perioadei de 183 de zile expirate.

In situatia in care beneficiarul venitului realizeaza salariul intr-o suma globala pe un interval de timp, dupa ce a expirat perioada de 183 de zile, sumele inscrise in declaratii se pot stabili la nivelul unei medii lunare, respectiv suma globala a salariului declarat impartita la numarul de luni din acea perioada.

198. Persoanele fizice care realizeaza venituri din Romania si care au rezidenta intr-un stat contractant cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri se impun in Romania conform titlului III din Codul fiscal pentru veniturile, altele decat cele supuse impunerii potrivit titlului V din Codul fiscal, atunci cand nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau un alt document prin care se atesta rezidenta fiscala.

de Contabilul.ro

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 02 Martie 2006


Votati articolul "Obligatia firmei beneficiare a unui contract de asistenta tehnica":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Control antifrauda in anul 2016

Intrebare: la 31.12.2015 societatea are de reevaluat 3 cladiri .In martie 2016 s-au facut rapoarte de evaluare pt impozitare care sau depus la primarie .Am avut control de la anaf si m-au intrebat daca am inregistrat in conta rezultatul din reevaluare .Din cate mi-ati spus anterior nu se inregistreaza rezultatul din reevaluarea pt impozitare .
Ca sa pot actualiza in conta valoarea cladirilor la 3 ani ce ar trebui sa fac ,un alt raport de reevaluare la pretul pietei chiar daca acestea nu se vand ?

Raspuns: Unul din bunuri e mult sub valoarea din contabilitate din cauza deprecierii ,inregistrez ca si...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 02 Martie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 8 - 3 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2021 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X