Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate

Studiu de caz. Taxe si contributii datorate de administratori

Data aparitiei: 05 Noiembrie 2010
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
impozitetaxe
Intrebare:

Spuneti-mi, va rog, care sunt taxele si contributiile datorate de administratori in urmatoarele cazuri:

1. daca administratorul este salariat al firmei respective (toate impozitele si taxele datorate pt.veniturile salariale)
2. daca administratorul are contract de administrare sau mandat
3. daca administratorul este pensionar
In acelasi timp, se poate sa-mi spuneti, va rog, daca este obligatoriu incheierea unui contract de administrare sau mandat, sau este suficient faptul ca respectiva persoana apare in actele firmei inregistrate la Registrul Comertului?

Raspuns:
1. Daca respectivul administrator este si salariat al societatii respective atunci societatea va retine si plati asigurarile sociale dupa cum urmeaza:

CONTRIBUTII

COTA

Legea bugetului de stat

1. CAS - ANGAJATOR

20.8%-conditii normale

25.8%-conditii deosebite

30.8%-conditii speciale

Legii nr.12/2010

2. CAS - CONTRIBUTIE ANGAJAT

10.5% (din care)

2,5%-Aferente fondurilor de pensii administrative private

Legii nr.12/2010

3. SOMAJ - ANGAJATOR

0,5%

Legii nr.12/2010

4. SOMAJ - ANGAJAT

0,5%

Legii nr.12/2010

5. SOMAJ-persoanele asigurate in baza contractului de asigurare

1%

Legii nr.12/2010

6. FONDUL DE GARANTAREPENTRU PLATA CREANTELORSALARIALE

0,25%

OUG NR.226/2008

7. COTE ASIGURARE PENTRU ACIDENTE DE MUNCA SI BOLI PROFESIONALE

0,15% LA 0,85%

Legii nr.12/2010

8. ASIGURARI DE SANATATE - ANGAJATOR

5,2%

Legii nr.11/2010

9. ASIGURARI DE SANATATE

- ANGAJAT

5,5%

Legii nr.11/2010

10. CONTRIBUÅ¢IE PENTRU CONCEDII ÅžI INDEMNIZAÅ¢II

0,85%

O.G. nr.158/2005

11. IMPOZIT PE VENITURI DINSALARII

16%

LEGEA nr.571/2003































  • Facem precizarea ca la explicatia privind legea bugetului de stat am prezentat actul normativ ce stabileste nivelul actual al procentului datorat la plata.
  • Din punctul de vedere al legislatiei primare ce reglementeaza asigurarile sociale, modul de determinare, retinere si plata este dat de:
  • Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii cu modificari ulterioare, act normativ ce reglementeaza asigurarile sociale;
  • Legea 95/2006 privind asigurarile de sanatate cu modificari ulterioare, act normativ ce stabileste contributia, plata si declararea asigurarilor de sanatate;
  • Legea 76/2002 privind fondul de somaj, act normativ ce reglementeaza contributia la fondul de somaj.

2.    Legislatia din Romania defineste contractul de mandat si contractul de administrare din punctul de vedere al legislatiei fiscale ca fiind impozitate conform prevederilor art. 52 din Codul fiscal cu trimitere la procedura stabilita de art. 78 lit. e) din Codul fiscal.

  • In esenta, impozitarea se efectueaza cu aplicarea procentului de 16% datorat la venitul brut, partile putand stabili una dintre urmatoarele doua proceduri:
- la data platii venitului se impoziteaza cu impozit anticipat de 10%; beneficiarul venitului are obligatia depunerii pana in data de 15 mai a anului urmator a declaratiei de venit global, ocazie cu care se vor regulariza si procentele de 6% pana la cota unica;
- partile stabilesc impozitarea cu 16% a intregului venit, fapt ce nu mai obliga beneficiarul venitului sa depuna declaratia de venit global, impozitul fiind final, cu stopaj la sursa.

  • Din punctul de vedere al asigurarilor sociale, incepand cu data de 10 septembrie 2010, a intrat in vigoare OUG 82/2010 privind modificarea Codului fiscal si modificarea OUG 58/2010 privind plata asigurarilor datorate de veniturile din profesii obtinute de persoane fizice.
  • Veniturile pentru care se datoreaza asigurarile sociale, reglementate de ordonanta sunt urmatoarele doua categorii:
a) Veniturile din drepturi de autor. [art. 7 alin. (1) pct. 13^1  Codul fiscal]
b) Venituri din conventii/contracte incheiate potrivit Codului civil. [art. 52 lit. e) sau art. 78 lit. e) din Codul fiscal].

Asigurarile sociale datorate sunt cele individuale pentru:

- contributia la asigurari sociale pensii procent 10,5%;
- contributia la somaj procent 0,5%.
  • Retinerea si declararea este in sarcina platitorului de venit, ce va depune declaratia si va efectua plata pana in 25 a lunii urmatoare celei in care se efectueaza plata venitului.
  • Nu avem prevedere speciala pentru plata asigurarilor de sanatate in aceasta ordonanta. Acest lucru insemna ca plata asigurarii este conform Legii 95/2006, privind asigurarile de sanatate, iar plata se va face de la caz la caz, in functie de calitatea de salariat, pensionar, somer, PFA a fiecarei persoane ce incaseza venituri din conventii civile sau drepturi de autor. Contributiile se datoreaza la venitul brut realizat, actul normativ are prevedere expresa in acest sens.

  • Baza lunara este de 5 salarii medii brute utilizate la elaborarea bugetului asigurarilor sociale. [pentru anul 2010: 1836 lei x 5 = 9180 lei], insa acordarea plafonului se realizeaza prin cererea persoanei fizice.
  •  Avand in vedere ca legiuitorul a stabilit impozitarea prin retinerea la sursa aplicata la venitul brut, in cazul in care un beneficiar de venit incaseaza de la mai multe surse (mai multi platitori) se achita asigurari si in cazul depasirii plafonului lunar de 5 salarii.
  • Chiar daca intr-o luna se incaseaza un venit de la un singur platitor, iar venitul este mai mare decat 5 salarii brute, platitorul va retine asigurari raportate la suma bruta totala. Pana la data prezentei nu au fost adaoptate norme metodologice de aplicare a OUG nr.82/2010.

  • In acest caz se va efectua restituirea sumelor platite in plus la cererea persoanei fizice. Ordonanta face trimitere la metoda instituita de Codul de procedura fiscala.
  • Cu privire la asigurarile de sanatate art. 257 alin. (2) lit. e) din Legea 95/2006 privind asigurarile de sanatate, stabileste ca daca conventia/ contractul civil incheiat de persoana respectiva este singurul venit obtinut de acesta, atunci se datoreaza plata asigurarilor de sanatate. In plus, baza de impzitare pentru asigurarea de sanatate nu poate fi mai mica decat un salariu minim brut pe economie.

3.    In cazul in care persoana pensionara este administrator al unei societati si salariat, se achita toate impozitele si contributiile stabilite conform punctului 1, mai putin contributia la fondul de somaj, atat a societatii cat si a persoanei.
  • Daca persoana pensionara nu este salariat, dar obtine veniturile ca urmare a unui contract de mandat sau administrare, atunci se datoreaza impozitul pe venit potrivit Codului fiscal.
  • Conform art. III alin. (5) din OUG 82/2010, pentru veniturile obtinute din contracte civile de catre persoanele pensionate, nu se datoreaza plata contributiei la asigurarile sociale – pensii si la fondul de somaj.
  • Din punctul de vedere al contributiei la asigurarile de sanatate, venitul din pensii este reglementat de art. 257 alin. (2) lit. e) din Legea 95/2006 privind asigurarile sociale. Astfel, daca pensia obtinuta este mai mica decat pensia minima impozabila reglementata de art. 69 din Codul fiscal (pentru anul 2010 suma de 1000 lei), atunci persoana respectiva are obligatia de a plati asigurari de sanatate la venitul din contractele civile obtinut. Plata contributiei si semnarea contractului cu casa de sanatate este in obligatia persoanei fizice si nu a societatii platitoare de venituri.
  • Daca pensia este mai mare decat plafonul minim neimpozabil reglementat de art. 69 din Codul fiscal, atunci nu are obligatia platii contributiei la asigurarile de sanatate.

  • Din punctul de vedere al formalisticii privind decontarea sumelor platite pentru administrare sau mandat, existenta unui contract in forma scrisa este obligatorie conform Normelor metodologice art. 21 alin(4) lit. m) din Codul fiscal. In plus, contribuabilul trebuie sa justifice necesitatea acestor servicii.
  • Din punctul nostru de vedere, existenta in actele constitutive ale societatii a functiei de administrator conduce la indeplinirea obligatiei de administrare si reprezentare fata de terti in numele si pe seama societatii comerciale conform Legii 31/1990 privind societatile comerciale, republicata cu modificari, aceasta functie nu este opozabila organului fiscal pentru justificarea unor cheltuieli de mandat si administrare. In esenta, insasi denumirea activitatii este contract de mandat sau contract de administrare.






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X