email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

2.3. Aplicarea masurilor de simplificare

REGULI GENERALE DE APLICARE A MASURILOR DE SIMPLIFICARE

Masurile de simplificare se aplica doar de catre firmele inregistrate ca platitori de T.V.A. si au caracter obligatoriu atat pentru furnizorii, cat si pentru beneficiarii urmatoarelor categorii de bunuri livrate:

  • deseuri si resturi de metale feroase si neferoase, precum si materiile prime secundare rezultate din valorificarea acestora;
  • terenuri de orice fel;
  • cladiri de orice fel sau parti de cladire;

ATENTIE!

Masurile de simplificare nu se aplica pentru contractele de constructii-montaj avand ca obiect construirea unei cladiri sau a unei parti de cladire, deoarece aceste operatiuni se considera prestari de servicii, nu livrari de bunuri ca atare.

  • material lemnos;
  • animale vii.

Pentru evitarea unor interpretari eronate, prin normele de aplicare a masurilor de simplificare s-au definit urmatoarele notiuni:

  • cladire: orice constructie legata nemijlocit de sol, avand una sau mai multe incaperi, si care serveste la adapostirea de oameni, de animale si/sau de bunuri mobile corporale;
  • parti de cladire: reprezinta acele componente ale unui bun imobil care servesc la adapostirea de oameni, de animale si/sau de bunuri mobile corporale.

Exemplu:

Daca bunul imobil este un bloc de locuinte, fiecare apartament sau palier de apartamente este considerat la randul sau o parte componenta a cladirii.

IMPORTANT:

In categoria partilor de cladire nu sunt incluse urmatoarele bunuri mobile corporale care sunt utilizate pentru realizarea unei cladiri:

  • ascensoare;
  • ferestre;
  • aparat de aer conditionat;
  • orice alte materiale utilizate pentru constructia unei cladiri.

De asemenea, pentru incadrarea corecta a bunurilor in categoria materialului lemnos supus masurilor de simplificare, s-a facut referire stricta la:

  • masa lemnoasa pe picior;
  • materialul lemnos reglementat prin art. 76 alin. 2 din Legea nr. 26/1996 – Codulsilvic si H.G. nr. 427/2004 – Norme privind circulatia materialelor lemnoase, categorie in care sunt incluse:
  • lemnul rotund sau despicat de lucru si lemnul de foc, obtinut ca rezultat al aplicarii taierilor autorizate de produse principale, secundare, accidentale si din actiuni de igienizare a padurilor;
  • cheresteaua;
  • lemnul ecarisat sau cioplit;
  • lemnul brut, prelucrat sau semifabricat;
  • pomii de Craciun.

ATENTIE!

Masurile de simplificare se aplica la fiecare stadiu al circuitului economic, indiferent prin cate verigi se trece, cu conditia ca participantii sa fie platitori de T.V.A.

Masurile de simplificare nu se aplica in situatia in care vanzatorul sau cumparatorul nu este persoana inregistrata ca platitor de T.V.A., caz in care se aplica regimul normal de T.V.A. pentru aceste operatiuni.

Exemplu:

In cazul unei cladiri cumparate de o persoana inregistrata ca platitor de T.V.A. de la un alt platitor de T.V.A. se aplica taxarea inversa, dar in situatia in care cladirea ori o parte de cladire este vanduta unei persoane fizice sau oricarei alte entitati neinregistrate ca platitor de T.V.A. se aplica regimul normal de T.V.A. In aceasta situatie, furnizorul are obligatia sa colecteze T.V.A. si dreptul sa o incaseze de la cumparator.

Masurile de simplificare constau in inscrierea pe facturile fiscale emise de catre furnizori a mentiunii ,,taxare inversa“ si evidentierea T.V.A. aferente bazei de impozitare, fara a avea loc plata efectiva a T.V.A.

ATENTIE!

Chiar daca furnizorul nu a inscris mentiunea ,,taxare inversa“, beneficiarul are obligatia sa aplice taxarea inversa prin inscrierea din proprie initiativa a acestei mentiuni in factura fiscala fara a face plata T.V.A.

Furnizorii nu incaseaza de la beneficiari T.V.A. inscrisa in factura fiscala, desi aceasta figureaza in totalul de plata al facturii fiscale. Factura fiscala se inregistreaza atat in jurnalul de vanzari, cat si in jurnalul de cumparari, sumele fiind preluate corespunzator in decontul de taxa pe valoarea adaugata.

Exemplu:

Firma Stejarul Prod S.R.L. vinde catre clientul sau Fabrimob S.R.L. 12 mc cherestea la o valoare totala de 300.000.000 lei, exclusiv T.V.A. Pentru livrarea efectuata, firma Stejarul Prod S.R.L. emite factura fiscala pentru valoarea totala de 297.500.000 lei, din care baza de impozitare 300.000.000 lei si T.V.A. aferenta in suma de 57.000.000 lei (300.000.000 lei x 19% = 57.000.000 lei.

Inregistrarile contabile care se efectueaza sunt:

  • la data vanzarii bunurilor:
  • emiterea facturii fiscale: 411 = 701 300.000.000
  • aplicarea masurilor de simplificare:4426 = 4427 57.000.000
  • la data incasarii facturii:


5121 = 411 300.000.000

Furnizorii deduc integral T.V.A. la nivelul taxei colectate din facturile fiscale emise pentru livrarile de bunuri pentru care au aplicat mentiunea < >, chiar daca sunt platitori de T.V.A. cu regim mixt.

Din punct de vedere contabil, atat furnizorii cat si beneficiarii inregistreaza operatiunea prin formula contabila 4426 = 4427.

autolichidarea T.V.A.“, deoarece pentru vanzator deducerea T.V.A. la nivelul taxei colectate este similara cu incasarea acesteia, iar pentru cumparator, colectarea T.V.A. la nivelul taxei deductibile este echivalenta cu plata acesteia.

Pentru valoarea bunurilor fara T.V.A., furnizorii si beneficiarii trebuie sa efectueze inregistrarile contabile uzuale de evidentiere a receptiei bunurilor sau mijloacelor fixe.

Din punct de vedere fiscal, furnizorii si beneficiarii evidentiaza T.V.A. aferenta acestor livrari, respectiv achizitii, in jurnalele de vanzari si de cumparari si o preiau in decontul de T.V.A., atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila.

Referitor la exercitarea dreptului de deducere a T.V.A., daca firmele participante la tranzactie sunt platitori T.V.A. cu regim mixt, trebuie aplicate urmatoarele reguli:

  • furnizorii deduc integral T.V.A. la nivelul taxei colectate pentru livrarile de bunuri supuse masurilor de simplificare;
  • beneficiarii isi exercita dreptul de deducere in functie de destinatia pe care o dau achizitiilor respective.

Beneficiarii care sunt platitori de T.V.A. cu regim mixt aplica regulile de baza pentru deducerea T.V.A.:

  • daca bunurile sunt destinate realizarii de operatiuni care nu dau drept de deducere, nu se deduce T.V.A.;
  • daca bunurile sunt destinate pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere, se deduce integral T.V.A.;
  • daca bunurile sunt destinate atat realizarii de operatiuni care nu dau drept de deducere, cat si de operatiuni care dau drept de deducere, se deduce T.V.A. prin aplicarea pro rata.

T.V.A. nedeductibila rezultata din aplicare pro rata se inregistreaza in conturile de cheltuieli ale perioadei fiscale curente.

APLICAREA MASURILOR DE SIMPLIFICARE LA LIVRARILE DE BUNURI PENTRU CARE S-AU INCASAT AVANSURI INAINTE DE 01 IANUARIE 2005

Daca pentru livrarile de bunuri supuse masurilor de simplificare s-au incasat avansuri pana la data de 31 decembrie 2004 inclusiv, la livrarea efectiva a bunurilor dupa data de 1 ianuarie 2005 se procedeaza la regularizarea facturilor fiscale emise pentru plati in avans.

Operatiunea de regularizare a avansurilor incasate inainte de 31 decembrie 2004 nu trebuie sa afecteze aplicarea taxarii inverse la data facturarii bunurilor livrate dupa data de 1 ianuarie 2005, in sensul ca T.V.A. colectata de furnizori la avansuri ramane colectata si T.V.A. deductibila dedusa de cumparator ramane dedusa.

Exemplu:

Pentru vanzarea unei cladiri cu destinatia de birouri administrative, firma Civconstruct S.A. incaseaza in data de 10 decembrie 2004 de la firma Pandecor S.R.L. un avans in suma de 1.000.000.000 lei. Pentru avansul incasat, firma Civconstruct emite factura fiscala cu T.V.A. colectata in suma de 159.663.866 lei

(1.000.000.000 x 19/119). Deoarece formalitatile impuse de lege pentru a se face transferul dreptului de proprietate de la vanzator la cumparator sunt indeplinite in data de 14.03.2005, firma Civconstruct S.A. emite factura fiscala pentru valoarea integrala a cladirii, respectiv 3.500.000.000 lei, exclusiv T.V.A.

Inregistrarile contabile care trebuie efectuate atat de vanzator, cat si de cumparator sunt urmatoarele:

La furnizor:

la data incasarii avansului, pe baza facturii fiscale emise catre cumparator:

la data vanzarii cladirii:

5121

=

%

1.000.000.000

419

840.336.134

4427

159.663.866

  • emiterea facturii fiscale pentru valoarea integrala a cladirii: 411 = 701 3.500.000.000
  • aplicarea masurilor de simplificare: 4426 = 4427 505.336.134

(3.500.000.000 lei x 19%= 665.000.000 lei total T.V.A. – 159.663.866 lei T.V.A. aferenta avansului incasat = = 505.336.134 lei)

  • inchiderea avansului incasat de la client: 419 = 411 840.336.134

La cumparator:

  • la data platii avansului, pe baza facturii fiscale emise de furnizor:

%= 5121 1.000.000.000 4426 159.663.866 409 840.336.134

  • la data cumpararii cladirii:


  • inregistrarea facturii de achizitie a cladirii:212 = 404 3.500.000.000
  • aplicarea masurilor de simplificare:4426 = 4427 505.336.134
  • inchiderea avansului platit furnizorului: 404 = 409 840.336.134

APLICAREA MASURILOR DE SIMPLIFICARE LA LIVRARILE DE BUNURI PENTRU CARE S-AU INCASAT AVANSURI DUPA DATA DE 01 IANUARIE 2005

Pentru avansurile incasate dupa data de 1 ianuarie 2005 aferente livrarilor de bunuri supuse masurilor de simplificare, furnizorii au obligatia sa intocmeasca factura fiscala pe care inscriu mentiunea „taxare inversa”.

T.V.A. se aplica asupra sumei incasate in avans si se inscrie in factura fiscala, fara sa fie achitata de beneficiar.

Totalul de plata al facturii fiscale de avans va fi mai mare decat avansul incasat cu suma T.V.A., deoarece T.V.A. aferenta se aplica asupra sumei incasate in avans, se inscrie in factura fiscala, dar nu se achita de catre beneficiar.

Pentru valoarea avansului, fara T.V.A., furnizorii si cumparatorii efectueaza inregistrarile contabile uzuale pentru incasarea, respectiv plata avansului, iar pentru suma

T.V.A. efectueaza inregistrarea contabila 4426 = 4427.

Factura fiscala se inregistreaza atat in jurnalul de vanzari, cat si in jurnalul de cumparari, sumele fiind preluate in decontul de T.V.A.

Exemplu:

In data de 05.01.2005, firma Lemnoprel S.A. incaseaza de la firma Patexec S.R.L. un avans in suma de 150.000.000 lei pentru livrarea a 8 mc lemn brut, cu un pret de 50.000.000 lei/m.c. exclusiv T.V.A.

Pentru avansul incasat, firma Lemnoprel are obligatia sa intocmeasca factura fiscala cu mentiunea „taxare inversa“ prin care determina T.V.A. aferenta avansului incasat in suma de 28.500.000 lei (150.000. 000 lei x 19% = 28.500.000 lei). Valoarea totala a facturii este de 178.500.000 lei. Suma de 28.500.000 lei inscrisa in factura fiscala nu se achita de catre firma Patexec. Inregistrarile contabile care trebuie efectuate sunt urmatoarele:

La furnizor:

incasarea avansului si emiterea facturii fiscale:
5121 = 419 150.000.000

aplicarea masurilor de simplificare pentru T.V.A. inscrisa in factura de avans:
4426 = 4427 28.500.000

Nota: Factura fiscala se inregistreaza atat in jurnalul de vanzari, cat si in jurnalul de cumparari, sumele fiind preluate in decontul de T.V.A. al lunii ianuarie 2005.

 

Factura fiscala se inregistreaza atat in jurnalul de vanzari, cat si in jurnalul de cumparari, sumele fiind preluate in decontul de T.V.A. al lunii ianuarie 2005.

3. la data livrarii lemnului brut:

  • emiterea facturii fiscale pentru valoarea integrala a bunurilor:411 = 701 400.000.000
  • aplicarea masurilor de simplificare:4426 = 4427 47.500.000

(400.000.000 x 19%= 76.000.000 lei total T.V.A. – 28.500.000 lei T.V.A. aferenta avansului incasat = = 47.500.000 lei)

  • inchiderea avansului incasat de la client: 419 = 411 150.000.000

4. incasarea integrala a contravalorii bunurilor livrate, exclusiv T.V.A. inscrisa in factura fiscala emisa: 5121 = 411 250.000.000

APLICAREA MASURILOR DE SIMPLIFICARE LA LIVRARILE DE BUNURI
EFECTUATE PANA LA DATA DE 31 DECEMBRIE 2004 PENTRU CARE S-A
PREVAZUT PLATA IN RATE

Daca bunurile supuse masurilor de simplificare au fost livrate pana la data de 31 decembrie 2004 pe baza de contracte cu plata in rate, T.V.A. aferenta ratelor scadente dupa data de 1 ianuarie 2005 se regularizeaza astfel:

Furnizorii

Cumparatorii

  • storneaza T.V.A. aferenta livrarii de bunuri cu plata in rate din contul
  • storneaza T.V.A.aferenta achizitiei de bunuri cu plata in rate din contul

 

„T.V.A. neexigibila“, prin formula

„T.V.A. neexigibila“ prin formula con

contabila 411 = 4428;

tabila 4428 = 404;

  • cu suma T.V.A. aferenta fiecarei rate,
  • cu suma T.V.A. aferenta fiecarei rate,

efectueaza inregistrarea contabila

4426 = 4427 la fiecare data stipulata in

contract pentru incasarea ratelor.

4426 = 4427 la fiecare data stipulata in

contract pentru plata ratelor.

APLICAREA MASURILOR DE SIMPLIFICARE LA LIVRARILE DE BUNURI EFECTUATE DUPA DATA DE 1 IANUARIE 2005 PENTRU CARE S-A PREVAZUT PLATA IN RATE

Pentru vanzarea de bunuri cu plata in rate, realizata dupa data de 1 ianuarie 2005, furnizorul emite factura fiscal in care inscrie integral atat baza de impozitare, cat si T.V.A. aferenta.

Din punct de vedere contabil, nu se inregistreaza T.V.A. aferenta ratelor care nu au ajuns la scadenta. In contabilitate se face inregistrarea 4426 = 4427 pe masura ce taxa aferenta ratelor devine exigibila.

Pentru livrarile cu plata in rate contractate in valuta cu decontare in lei sau in valuta, baza de impozitare se corecteaza cu diferenta de pret rezultata ca urmare a modificarii cursului pietei valutare in vigoare la data incasarii fata de cel utilizat la data livrarii.

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Contabilitatea si obligatiile fiscale pentru PFA


Uitati de neclaritati, ambiguitati, greseli si amenzi!

 

Cartea Verde a PFA. Contabilitatea si obligatiile fiscale vine cu SOLUTII 100% practice:

-> destinata nevoilor specifice PFA
-> pentru oameni concentrati pe afacerea lor, nu pe contabilitatea PFA
-> lesne de inteles, lesne de utilizat! Avantajos!

Comanda acum exemplarul tau!

...Vezi AICI lista completa <<

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 06 Martie 2006


Votati articolul "2.3. Aplicarea masurilor de simplificare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 06 Martie 2006 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X