Asa cum este prevazut la art. 11, alin. (2) din Codul fiscal, tranzactiile dintre partile afiliate trebuie sa se faca cu respectarea pretului de piata, ca si cum acestea s-ar derula intre persoane independente.
Normele internationale privind pretul de transfer, edictate de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica - OECD, prevad trei conditii pe care o tranzactie trebuie sa le indeplineasca pentru a intra sub incidenta reglementarilor privind pretul de transfer:
1. existenta unei tranzactii transfrontaliere (intre o persoana romana si o persoana nerezidenta),
2. tranzactia sa se desfasoare intre doua entitati afiliate,
3. tranzactia sa aiba ca obiect un bun, serviciu sau orice lucru cu valoare economica.
Extras din Codul fiscal: Art. 7 Definitii
21. persoane afiliate - o persoana este afiliata cu alta persoana daca relatia dintre ele este definita de cel putin unul dintre urmatoarele cazuri:
a) o persoana fizica este afiliata cu alta persoana fizica, daca acestea sunt sot/sotie sau rude pana la gradul al III-lea inclusiv. Intre persoanele afiliate, pretul la care se transfera bunurile corporale sau necorporale ori se presteaza servicii reprezinta pret de transfer;
b) o persoana fizica este afiliata cu o persoana juridica daca persoana fizica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot detinute la persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv persoana juridica;
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
c) o persoana juridica este afiliatacu alta persoana juridica daca cel putin:
(i) prima persoana juridica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealalta persoana juridica ori daca controleaza persoana juridica;
(ii) a doua persoana juridica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la prima persoana juridica;
(iii) o persoana juridica terta detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua.
In vederea stabilirii preturilor de transfer, contribuabilii care desfasoaratranzactii cu persoane afiliate au obligatia ca, la solicitarea organului fiscal competent, saintocmeascasi saprezinte,
in termenele stabilite de acesta, dosarul preturilor de transfer.
Dosarul preturilor de transfer se intocmeste numai in cazul tranzactiilor intre persoane afiliate. Prin urmare, in cazul unei vanzari de active intre persoane independente, care nu sunt afiliate, nu trebuie intocmit dosarul preturilor de transfer.
Scopul dosarului cu documentatie relevanta pentru preturile de transfer este acela de a ilustra cum au fost stabilite preturile de transfer practicate de catre contribuabil in tranzactiile cu persoanele afiliate, si sa demonstreze ca acestea au fost stabilite la un pret de piata in concordanta cu principiul echitatii. Metodele acceptate de Codul Fiscal ce pot fi folosite de catre contribuabili la determinarea preturilor de transfer sunt cele acceptate de liniile directoare OECD privind preturile de transfer. Contribuabilii trebuie sa foloseasca cea mai adecvata metoda din urmatoarele:
- metoda compararii preturilor, prin care pretul este determinat prin referinta la pretul agreat intr-o tranzactie comparabila intre societati neafiliate in circumstante comparabile;
- metoda cost plus, prin care pretul de piata se stabileste pe baza costurilor bunurilor sau serviciilor asigurate prin tranzactie, majorate cu marja de profit corespunzatoare;
- metoda pretului de revanzare, prin care pretul de revanzare obtinut de un revanzator asociat de la un cumparator independent este diminuat cu o marja de profit corespunzatoare;
- orice alta metoda prevazuta in liniile directoare OECD.
Codul de Procedura Fiscala permite contribuabililor care desfasoara tranzactii cu parti afiliate sa se adreseze autoritatilor fiscale pentru a obtine un acord de preturi in avans (APA). Un APA este un acord stabilit intre un contribuabili si administratia fiscala pentru un numar fix de ani care specifica metodele de determinare a preturilor de transfer pentru tranzactiile viitoare dintre societati afiliate. Procedura de emitere a APA este prevazuta de H.G. nr. 529/2007.
Continutul dosarului preturilor de transfer este reglementat de O.M.F.P. nr. 222/2008, iar documen-tatia cuprinde:
A. Informatii despre grup:
1. structura organizatorica a grupului, legala si operationala, inclusiv participatiile, istoricul si
datele financiare referitoare la acesta;
2. descrierea generala a activitatii grupului, strategia de afaceri, inclusiv schimbarile din strategia de afaceri fata de anul fiscal precedent;
3. descrierea si implementarea aplicarii metodologiei preturilor de transfer in cadrul grupului, daca este cazul;
4. prezentarea generala a tranzactiilor intre persoane afiliate, din Uniunea Europeana:
a) modul de tranzactionare;
b) modul de facturare;
c) contravaloarea tranzactiilor;
5. descrierea generala a functiilor si riscurilor asumate de persoanele afiliate, inclusiv schimbarile intervenite in acest sens fata de anul precedent;
6. prezentarea detinatorilor de active necorporale, din cadrul grupului (patent, nume, knowhow
etc.) si re-deventele platite sau primite;
7. prezentarea acordurilor de pret in avans incheiate de catre contribuabil sau de catre alte societati din cadrul grupului, in legatura cu acesta, cu exceptia celor emise de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
B. Informatii despre contribuabil:
1. prezentarea detaliata a tranzactiilor cu persoanele afiliate:
a) modul de tranzactionare;
b) modul de facturare;
c) contravaloarea tranzactiilor;
2. prezentarea analizei comparative:
a) caracteristicile bunurilor sau serviciilor;
b) analiza functionala (functii, riscuri, mijloace fixe utilizate etc.);
c) termenii contractuali;
d) circumstantele economice;
e) strategii de afaceri specifice;
f) informatii cu privire la tranzactii comparabile externe sau interne;
3. prezentarea persoanelor afiliate si a sediilor permanente ale acestora implicate in aceste tranzactii sau intelegeri;
4. descrierea metodei de calcul al preturilor de transfer si argumentarea criteriilor de selectie a acesteia:
a) in cazul in care nu se folosesc metode traditionale de determinare a preturilor de transfer se va justifica aceasta optiune;
b) in toate cazurile in care nu se aplica metoda de comparare a preturilor se va justifica aceasta optiune;
5. descrierea altor conditii considerate ca fiind relevante pentru contribuabil.
Solicitarea intocmirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer
Organul fiscal va solicita contribuabilului, in scris, in cursul desfasurarii inspectiei fiscale
generale sau partiale intocmirea si prezentarea dosarului preturilor de transfer. Formatul
solicitarii este prezentat mai jos.
In functie de circumstantele fiecarui caz in parte, contribuabilul trebuie safurnizeze si alte informatii, la cererea organului fiscal competent, in completarea dosarului preturilor de transfer.
Termenul pentru punerea la dispozitia organului fiscal a dosarului preturilor de transfer Termenul va fi de maximum 3 luni calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singuradata, la solicitarea scrisaa contribuabilului, cu o perioadaegalacu cea stabilitainitial.
Stabilirea termenului de catre organul fiscal competent, pentru punerea la dispozitie de catre contribuabil a dosarului preturilor de transfer, va avea in vedere numarul de persoane afiliate
implicate in tranzactii, numarul de tranzactii efectuate si complexitatea acestora, precum si perioada de timp pe care se desfasoara tranzactiile.
Inspectia fiscalapoate fi suspendata pana la punerea la dispozitie a dosarului preturilor de transfer, la propunerea organului de inspectie fiscala, aprobatade catre conducatorul activitatii de inspectie fiscala.
Refuzul de prezentare a dosarului preturilor de transfer sau prezentarea incompletaa acestuia la termenul stabilit de catre organele fiscale reprezintaefectuarea de tranzactii cu persoane afiliate fara justificarea cuantumului preturilor de transfer practicate.
Organele fiscale competente, in cazul efectuarii de catre contribuabil de tranzactii cu persoane afiliate fara justificarea cuantumului preturilor de transfer practicate, vor estima cuantumul preturilor de transfer, estimarea se va efectua prin procedura prezentata mai jos.
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Directia Generala.......................
Nr............../zz.ll.aa
SOLICITARE
de intocmire si prezentare a dosarului preturilor de transfer
Denumirea contribuabilului:..............................................
Codul de identificare fiscala...........................................,
Domiciliul fiscal: localitatea:................................, bd./str.............................. nr....., bl.....,
sc....., et....., ap...., judetul/sectorul....................., codul postal................
Domnului/Doamnei administrator/director general,
Va informam ca incepand cu data de...................... veti face obiectul unei verificari fiscale in ceea ce priveste determinarea corectaa preturilor de transfer si inregistrarea lor in evidenta
contabila.
Pentru buna desfasurare a verificarii varugam saintocmiti, pentru a fi prezentat organelor de inspectie fiscala, dosarul preturilor de transfer. in situatia in care aplicati acorduri de pret in avans emise de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, nu mai este necesara intocmirea si prezentarea dosarului preturilor de transfer pentru tranzactiile si perioadele la care se refera acordurile.
Perioada si tranzactiile pentru care se va intocmi dosarul preturilor de transfer:...... ..............................................................................................................................
..
Pe parcursul verificarii aveti dreptul de a beneficia de asistentade specialitate si/sau juridica.
Mentionam caaveti posibilitatea de a solicita o singuradataamanarea datei de incepere a
verificarii, pentru motive justificate.
Prezenta solicitare de intocmire si prezentare a dosarului preturilor de transfer a fost emisain
baza art. 79 alin. (2) din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Va asiguram de intreaga noastracolaborare pe parcursul desfasurarii inspectiei fiscale.
Conducatorul activitatii,
.........................................
(Functia, numele si prenumele, semnatura)
stampila
Persoana de contact:..................., telefon:................