Dupa ce prin Legea 22/2022 au fost inclusi nomazii in regimul strainilor din Romania (OUG nr. 194/2002), statul roman a luat decizia de a stabili si regimul lor fiscal. Astfel strainii care lucreaza de la distanta in Romania, pentru o firma din afara UE vor avea parte de anumite avantaje fiscale, ca urmare a publicarii in Monitor a Legii 69/2023 (M.O. 265 din 30 martie 2023).
Reamintim ca proiectul a fost adoptat de Camera Deputatilor (rezultat vot pentru=241, contra=1, abtineri=13) la finalul lunii februarie. Documentul a trecut de votul Senatului pe 21 septembrie 2022. Noul proiect legislativ prevede completarea si modificarea Codului fiscal.
Prin legea 22/2022 conceptul de nomad digital a fost pentru prima oara definit in legislatia romana ca fiind strainul care este angajat cu un contract de munca la o companie inregistrata in afara Romaniei si care presteaza servicii prin utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor sau care detine o companie inregistrata in afara Romaniei, in cadrul careia presteaza servicii prin utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor si poate desfasura activitatea de angajat sau activitatea din cadrul companiei, de la distanta, prin folosirea tehnologiei informatiei si comunicatiilor.
Astfel propunerea legislativa are ca scop modificarea si completarea legislatiei fiscale romane, in vederea reglementarii unui regim juridic de natura fiscala clar definit si aplicat nomazilor digitali, precum si asigurarea unui tratament fiscal avantajos al veniturilor obtinute de acestia pe perioada in care se afla pe teritoriul Romaniei pentru ca tara noastra sa beneficieze de cat mai multe resurse financiare aduse direct in economie prin prezenta cat mai multor nomazi digitali aici, in Romania.
Care este situatia actuala a nomazilor digitali in Romania?
Art. 7 pct. 22 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare {in continuare Codul fiscal) defineste nerezidentul ca fiind orice persoana juridica straina, orice persoanafizica nerezidenta si orice alte entitati straine, inclusiv organisme de plasament colectiv in valori mobiliarefara personalitate juridica, care nu sunt inregistrate in Romania, potrivit legii.
Persoana fizica nerezidenta este definita de art. 7 pct. 22 din Codul fiscal ca fiind orice persoana fizica ce nu indeplineste conditiile prevazute la pct. 28, precum si orice persoana fizica cetatean strain cu statut diplomatic sau consular in Romania, cetatean strain care este functionar ori angajat al unui organism international si interguvernamental inregistrat in Romania, cetatean strain care este functionar sau angajat al unui stat strain in Romania si membrii familiilor acestora.
Pct. 28 prevede patru conditii alternative a caror neindepllnire atrage statutul de nerezident: (i)are domiciliulin Romania, (ii) centrul intereselor vitale ale persoanei este amplasat in Romania; (iii) este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat; (iv) este cetatean roman care lucreaza in strainatate, ca functionar sau angajat al Romaniei intr-un stat strain.
Prevederile art. 2 din OUG 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata (in continuare OUG 194/2002) definesc strainul ca fiind persoana care nu are cetatenia romana, cetatenia unui alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European ori cetatenia Confederatiei Elvetiene.
Or, daca la momentul obtinerii permisului de lunga sedere prin raportare la art. 49 alin. (1) lit. P), nomadul digital devine rezident in sensul OUG 194/2002, acesta nu devine si rezident fiscal in sensul Codului fiscal.
Insa, in momentul la care rezidentul in sensul OUG 194/2002 indeplineste una dintre conditiile prevazute la pct. 28, are obligatia inregistrarii fiscale, devenind astfel si rezident fiscal al statului roman. Cu alte cuvinte, un nomad digital, la acest moment, daca isi stabileste domiciliul in Romania, daca are centrul intereselor vitale in Romania sau daca locuieste pe teritoriul Romaniei mai mult de 183 de zile intr-un an, are obligatia inregistrarii fiscale in conformitate cu art. 81 si urm. din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
SAF-T Ghid de raportare corecta
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Asadar, comparand definitiile conceptuale analizate, nomadul digital definit in conformitate cu Legea 22/2022, este o specie a persoanei fizice nerezidente din punct de vedere fiscal. Cu toate acestea, regimul fiscal al nomadului digital nu are pana la acest moment o reglementare expresa prin raportare la prevederile Codului fiscal.
Modificari privind regimul fiscal al nomazilor digitali
Codul fiscal va fi completat astfel:
1. Stabilirea regimului juridic fiscal al nomadului digital;
2. Scutirea de la plata impozitului pe venit;
3. Scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale, respectiv contributiilor de asigurari sociaia de sanatate.
1. Stabilirea regimului juridic fiscal al nomadului digital
Prin raportare la modalitatea de sistematizare a normelor juridice cuprinse in Codul fiscal, regimul juridic fiscal al nomadului digital va fi reglementat printr-un nou articol art. 8^2: Regimul fiscal aplicabil nomadului digital.
Se impune inserarea noului articol dupa articolele 8 si 8^1 avand in vedere faptul ca regimul juridic fiscal al nomadului digital reglementeaza o categorie speciala de nerezidenti fiscali.
Alineatul (1) a noului articol va prevedea: (1) Persoana fizica straina care a obtinut o viza de lunga sedere pe teritoriul Romaniei, in conformitate cu prevederile art. 49 alin. (1) lit. f^1) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu va fi considerata rezidenta in sensul prevederilor art. 7 pct. 28 lit. b), chiar daca are la dispozitia sa o locuinta pe teritoriul Romaniei, in temeiul unui contract de inchiriere sau comodat. Prin aceasta prevedere se face trimitere la definitia nomadului digital introdusa prin Legea 22/2022 in OUG 194/2002 si se stabileste faptul ca aceasta categorie de persoane care au obtinut un permis de lunga sedere in Romania nu vor putea fi considerate ca fiind rezidente pe teritoriul statului roman, prin derogare de la art. 7 pct. 28 lit. b).
La acest moment, un nomad digital poate deveni rezident fiscal roman, daca:
- fie isi stabileste domiciliul in Romania;
- fie are centrul intereselor vitale in Romania;
- fie locuieste in Romania pentru mai mult de 183 de zile.
Daca primul criteriu, cel al domiciliului, nu poate fi incident in cazul nomazilor digitali, cel de-al doilea criteriu, cel al intereselor vitale, poate ridica probleme privind interpretarea organului fiscal. Cu titlu de exemplu, in Ghidul privind stabilirea rezidentei fiscale pentru persoane fizice, organul fiscal prevede faptul ca disponibilitatea permanenta a unei locuinte inchiriate poate reprezenta un criteriu pentru a considera un nerezident ca avand obligatia inregistrarii fiscale in Romania, avand centrul intereselor vitale in Romania. Aceeasi interpretare poate reiesi si din modelul Conventiei OECD care prevede la o locuinta permanenta poate fi un criteriu de apreciere privind atribuirea rezidentei fiscale.
Asadar, prezenta completare legislativa stabileste in mod imperativ faptul ca organul fiscal nu poate atribui rezidenta fiscala romana unui nomad digital chiar daca are o locuinta pe teritoriul Romaniei, in temeiul unui contract de inchiriere sau comodat. Cu privire la cea de-a treia conditie, initiatorii apreciaza ca nomadului digital i se poate aplica tratamentul fiscal favorabil pentru maximum 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat.
Astfel, persoana fizica straina care a obtinut o viza de lunga sedere pe teritoriul Romaniei, in conformitate cu prevederile art. 49 alin. (1) lit. f^) din OUG194/2002 va beneficia de noul regim fiscal introdus prin prezenta, pentru o perioada de maximum 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive.
2. Scutirea de la plata impozitului pe venit
Consecinta directa a aplicarii regimului fiscal prevazut la art. 8^ este reprezentata de scutirea de la plata impozitului de venit de catre nomadul digital. Alin. (2) prevede expres faptul ca (2) Persoanafizica straina prevazuta la alin. (1) nu este supusa impozitului pe venit pentru veniturile realizate din afara Romaniei, daca nu este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat, cu respectarea conventiilorpentru evitarea dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state.
Prin interpretarea a contraria art. 59 alin.(2) si (2^1) Cod fiscal, Persoana fizica nerezidenta care indeplineste conditia de rezidenta prevazuta la art. 7pct 28 lit b) este supusa impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu prima zi in care declara ca centrul intereselor vitale se afla in Romania. Persoana fizica nerezidenta care indeplineste conditia de rezidenta prevazuta la art. 7 pct. 28 lit. c) este supusa impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu prima zi a sosirii in Romania si tinand cont de noua completare legislativa, se desprinde ideea ca nomazii digitali, pe perioada ceior 183 de zile, vor fi scutiti de la plata impozitului pe venit catre statul roman. Aceasta scutire exista si pana la acest moment, insa lipsa unui regim juridic fiscal aplicabil nomadului digital, precum si riscul aprecierii organului fiscal referitoare la existenta unui centru al intereselor vitale pe teritoriul Romaniei al nomadului digital reprezentau dezavantaje care nu permiteau Romaniei sa devina un stat prietenos cu nomazii digitali.
3. Scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale, respectiv contributiilor de asigurari sociala de sanatate
Nu in ultimul rand, pe perioada celor 183 de zile, nomazii digitali vor fi scutiti de la plata contributiilor de asigurari sociale (CAS) si de la plata contributiilor de asigurari sociale de sanatate (CASS). in acest sens, nomazii digitali nu vor avea calitate de contribuabili, in sensul legislatiei fiscale romane, in ceea ce priveste plata CAS si CASS.
Initiatorii apreciaza ca se impune prevederea expresa a acestor scutiri in Codul fiscal, in vederea asigurarii unui tratament fiscal cat mai clar fata de nomazii digitali. in ceea ce priveste asigurarea de sanatate (CASS), OUG 194/2002 prevede deja la art. 49 alin: (2^1) lit. f) faptul ca obtinerea vizei de lunga sedere de catre un nomad digital presupune in mod obligatoriu ca acesta sa prezinte dovada asigurarii medicale pe intreaga perioada de valabilitate a vizei, valabila pe teritoriul Romaniei si cu acoperire in cuantum de cel putin 30.000 euro. in ceea ce priveste CAS, nomadul digital obtine o viza de lunga sedere pentru alte scopuri conform art. 49 din OUG 194/2002. Cu toate acestea, legislatia europeana (cu titlu de exemplu. Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala) prevede deja scutiri de la plata CAS in noul stat membru unde nerezidentul va locui temporar dar doar in ipoteza unei vize de lunga sedere in scop de detasare (Art. 44^ OUG 194/2002).
Asadar, tinand cont de faptul ca nomadul digital va continua sa plateasca CAS in statul sau de rezidenta, se impune prevederea expresa a scutirii de la plata CAS in Romania, prin exceptarea nomadului digital de la calitatea de contribuabil, atata timp cat acesta obtine o viza de lunga sedere pentru alte scopuri sl locuieste maximum 183 de zile pe teritoriul Romaniei.
Legea 69/2023 - regimul fiscal al nomazilor: textul actului normativ
Denumire completa: Legea 69/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Articol unic. — Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din
10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 136, litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) cetatenii romani, cetatenii altor state si apatrizii care nu au domiciliul sau resedinta in Romania, in conditiile prevazute de
legislatia europeana aplicabila in domeniul securitatii sociale, precum si de acordurile privind sistemele de securitate sociala
la care Romania este parte, cu exceptia nomazilor digitali, definiti in conformitate cu prevederile art. 2 lit. n4) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in conditiile in care nomadul digital este prezent pe teritoriul Romaniei pentru o perioada sau mai multe perioade care nu depasesc 183 de zile pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat;”.
2. La articolul 153 alineatul (1), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in
Romania, cu exceptia nomazilor digitali, definiti in conformitate cu prevederile art. 2 lit. n4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiile in care nomadul digital este prezent pe teritoriul Romaniei pentru o perioada sau mai multe perioade care nu depasesc 183 de zile pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat;”.
3. La articolul 228 alineatul (1), dupa litera c) se introduce o noua litera, lit. d), cu urmatorul cuprins:
„d) veniturile din salarii sau asimilate salariilor obtinute de persoana fizica cu statut de nomad digital, definit potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, din activitatea pe care o presteaza in baza unui contract de munca la o companie inregistrata in afara Romaniei si care presteaza servicii prin utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor sau care detine o companie inregistrata in afara Romaniei, in cadrul careia presteaza servicii prin utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor si poate desfasura activitatea de angajat sau activitatea din cadrul companiei, de la distanta, prin utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor, in conditiile in care persoana fizica este prezenta pe teritoriul Romaniei pentru o perioada sau mai multe perioade care nu depasesc 183 de zile pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat.”
Foto: Pixabay