email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Preturi de transfer: Liniile Directoare emise de OCDE pentru multinationale si administratii fiscale

Preturi de transfer: Liniile Directoare emise de OCDE pentru multinationale si administratii fiscale
preturi de transferintreprindere asociatadosar preturi de transferamenzi preturi de transfer

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat traducerea in limba romana a Liniilor Directoare privind preturile de transfer emise de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica pentru societatile multinationale si administratiile fiscale (Ghidul O.C.D.E.), editiile 2010, 2017 si 2022.

Preturile de transfer: ANAF a publicat traducerea in limba romana a Liniilor Directoare

Astfel, in contextul aprobarii participarii Romaniei ca membru asociat la Proiectul BEPS (Erodarea bazei impozabile si transferul profiturilor (Base Erosion and Profit Shifting – BEPS) al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica - OCDE, prin Legea nr. 124/2017 din 30 mai 2017, tara noastra si-a asumat obligatia de a implementa cele patru standarde minime ale BEPS (Actiunea 5 privind practicile fiscale daunatoare, Actiunea 6 privind abuzul de tratate fiscale, Actiunea 13 privind raportarea de la tara la tara si Actiunea 14 cu privire la mecanismele de solutionare a litigiilor).

Pentru indeplinirea cerintelor O.C.D.E. privind transparenta si accesibilitatea contribuabililor la informatii publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin Directia Generala Coordonare Control Fiscal a intreprins demersurile necesare in vederea traducerii OECD Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations, editiile 2010, 2017 si 2022.

Cum sa aveti un dosar de preturi de transfer corect intocmit si in timp util. Atentie, lipsa lui sau cea mica eroare se considera tentativa de frauda fiscala (nedocumentarea corecta a cuantumului preturilor de transfer practicate si nerespectarea principiului valorii de piata) si se pedepsesc aspru! In plus, orice intarziere este, de asemenea amendata! Detalii aici >>

Despre importanta preturilor de transfer

Preturile de transfer sunt importante atat pentru contribuabili cat si pentru administratiile fiscale, deoarece ele determina in mare parte veniturile si cheltuielile si, prin urmare, profiturile impozabile ale intreprinderilor asociate din diferite jurisdictii fiscale. Problemele legate de preturile de transfer au aparut initial in tranzactiile dintre intreprinderile asociate care isi desfasoara activitatea in cadrul aceleiasi jurisdictii fiscale. Ghidul OCDE are ca scop revizuirea si compilarea rapoartelor anterioare ale Comitetului pentru afaceri fiscale al OCDE care abordeaza preturile de transfer si alte aspecte fiscale conexe cu privire la intreprinderile multinationale.

Ce sunt preturile de transfer - definitia pentru intreprindere asociata

Cu privire la impozitarea intreprinderilor multinationale, una dintre cele mai dificile probleme care a aparut este stabilirea preturilor de transfer la valoarea de piata in scopuri fiscale.

Preturile de transfer sunt preturile la care o intreprindere transfera bunuri corporale si imobilizari necorporale sau ofera servicii intreprinderilor afiliate.

In sensul prezentului Ghid OCDE, o „intreprindere asociata” este o intreprindere care indeplineste conditiile prevazute la Articolul 9 alineatele (1a) si (1b) din Modelul de Conventie Fiscala al OCDE. In aceste conditii, doua intreprinderi sunt asociate daca una dintre intreprinderi participa direct sau indirect la gestionarea, controlul sau capitalul celeilalte sau daca „aceleasi persoane participa direct sau indirect la gestionarea, controlul sau capitalul” ambelor intreprinderi (si anume, daca ambele intreprinderi se afla sub control comun).

Prezentul Ghid OCDE care se concentreaza asupra aspectelor internationale ale preturilor de transfer. Aceste aspecte internationale sunt mai dificil de abordat, deoarece implica mai multe jurisdictii fiscale si, prin urmare, orice ajustare a pretului de transfer intr-o singura jurisdictie fiscala implica faptul ca se impune o schimbare corespunzatoare si intr-o alta jurisdictie. Cu toate acestea, in cazul in care cealalta jurisdictie fiscala nu este de acord sa efectueze o ajustare corespunzatoare, grupul de intreprinderi multinationale va fi impozitat de doua ori pentru aceasta parte a profiturilor sale. Pentru a minimiza riscul unei astfel de duble impuneri este necesar un consens international cu privire la modul de stabilire in scopuri fiscale a preturilor de transfer pentru tranzactiile transfrontaliere.

Ghidul OCDE se concentreaza pe aplicarea principiului valorii de piata pentru a evalua preturile de transfer ale intreprinderilor asociate. Ghidul OCDE isi propune sa ajute administratiile fiscale (atat cele din tarile membre ale OCDE cat si cele din tarile terte) si intreprinderile multinationale indicandu-le metode de a gasi solutii reciproc avantajoase pentru cazurile de stabilire a preturilor de transfer, reducand astfel la minimum conflictele dintre diferitele administratii fiscale dar si pe cele dintre administratiile fiscale si intreprinderile multinationale, evitand astfel procese costisitoare. Ghidul OCDE analizeaza metodele prin care se poate analiza in ce masura termenii si conditiile in care se desfasoara relatiile comerciale si financiare in cadrul unei intreprinderi multinationale indeplinesc principiul valorii de piata si discuta aplicarea practica a acestor metode. Acesta include si o discutie despre metoda de repartizare globala dupa o formula prestabilita.

Prezentul Ghid OCDE are ca scop, in primul rand, sa reglementeze solutionarea cazurilor de stabilire a preturilor de transfer in cadrul procedurilor amiabile si, dupa caz, in cadrul procedurilor de arbitraj, intre tarile membre ale OCDE”. Acesta ofera in continuare indrumari atunci cand a fost formulata o cerere de ajustare corespondenta. Comentariul privind Articolul 9 alineatul (2) din Modelul de Conventie Fiscala al OCDE clarifica faptul ca statul de la care se solicita o ajustare corespondenta ar trebui sa respecte cererea numai daca statul respectiv „considera ca cifra profiturilor ajustate reflecta in mod corect ceea ce ar fi fost profiturile daca tranzactiile sar fi desfasurat in conditii de valoare de piata”. Aceasta inseamna ca, in cadrul procedurilor autoritatii competente, statul care a propus ajustarea primara are sarcina de a demonstra celuilalt stat ca ajustarea „este justificata atat in principiu, cat si in ceea ce priveste suma”. Se asteapta ca ambele autoritati competente sa adopte o abordare bazata pe cooperare in solutionarea procedurilor pe cale amiabila.

Preturi de tranfer: ce revizuiri au fost efectuate de-a lungul timpului

Prezentul Ghid OCDE se concentreaza asupra celor mai importante probleme de principiu din domeniul preturilor de transfer. Comitetul pentru afaceri fiscale intentioneaza sa isi continue activitatea in acest domeniu. O revizuire a Capitolelor I-III si un nou Capitol IX au fost aprobate in 2010, reflectand activitatea desfasurata de catre Comitet privind comparabilitatea, metodele tranzactionale de profit si chestiuni legate de preturile de transfer ale restructurarii intreprinderilor.

In 2013, orientarile privind regimurile de protectie (safe harbours) au fost, de asemenea, revizuite pentru a recunoaste ca regimurile de protectie stabilite in mod corespunzator pot contribui la usurarea unor sarcini de conformare si pot oferi contribuabililor o mai mare certitudine.

In 2016, acest Ghid al OCDE a fost revizuit in mod substantial pentru a reflecta clarificarile si revizuirile convenite in rapoartele BEPS din 2015 privind Actiunile 8-10 Alinierea preturilor de transfer calculate la crearea de valoare si privind Actiunea 13, Documentatia preturilor de transfer si Raportul tara cu tara. In 2018, a fost aprobata o revizuire a indrumarilor privind aplicarea metodei impartirii profitului in Capitolul II,precum si adaugarea unei noi anexe la Capitolul VI, care ofera indrumari administratiilor fiscale cu privire la aplicarea abordarii imobilizarilor  necorporale greu de evaluat (HTVI).

In cele din urma, in 2020 a fost adaugat un nou Capitol X la acest Ghid pentru a incorpora indrumari privind aspectele legate de preturile de transfer ale tranzactiilor financiare. Comitetul intentioneaza sa efectueze revizuiri periodice ale experientelor tarilor membre ale OCDE si ale tarilor terte selectate in ceea ce priveste aplicarea principiului valorii de piata cu scopul de a identifica domeniile in care lucrarile suplimentare ar putea fi necesare.

Liniile Directoare privind preturile de transfer emise de OCDE,  editiile 2010, 2017 si 2022, pot fi consultate AICI >>

Foto: pexels.com


de Alina Ilie

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
preturi de transferintreprindere asociatadosar preturi de transferamenzi preturi de transfer


Data aparitiei: 22 Mai 2024

Votati articolul "Preturi de transfer: Liniile Directoare emise de OCDE pentru multinationale si administratii fiscale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

  • PFA vs. Microintreprindere in 2024: analiza comparativa a contributiilor datorate

    • Pentru cei care activeaza in domeniul IT, alegerea formei juridice potrivite pentru desfasurarea activitatii poate avea un impact semnificativ asupra eficientei fiscale si a costurilor operationale. In continuare, pornind de la un exemplu practic, vom realiza un calcul al impozitelor si contributiilor sociale pentru ambele forme juridice, pentru a facilita luarea unei decizii informate. PFA vs. Microintreprindere in 2024: calcule comparative...» citeste mai departe aici

  • Ce conditii trebuie sa indeplineasca o firma pentru a fi considerata prosumator?

    • Avand in vedere prevederile complexe ale Legii 123/2012 privind energiei electrice si a gazelor naturale, cu modificarile si completarile ulterioare, punctam detaliat conditiile pe care un prosumator trebuie sa le indeplineasca conform definitiei din Legea 123/2012 privind energia electrica si gazele naturale:  • Desfasurarea activitatilor in spatiul propriu delimitat:  Prosumatorul trebuie sa desfasoare activitatile ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X