email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Refacturarea platilor efectuate in numele clientului

O societate comerciala platitoare de TVA a inchiriat o cladire unei alte societati, careia prin contract trebuie sa ii refactureze impozitul pe teren, impozitul pe cladire si asigurarea. Factura va fi purtatoare de TVA sau nu?

In aceste situatii este foarte important sa cunoastem ce prevede contractul in baza caruia se factureaza aceste cheltuieli.

Situatia in care, conform contractului, furnizorul efectueaza plati in numele clientului (adica plateste facturi emise de diversi prestatori de servicii pe numele clientului)

In acest scenariu:

  • furnizorul primeste o polita de asigurare emisa de asigurator pe numele clientului in valoare de 500 RON. Furnizorul efectueaza plata.

461 „Debitori diversi“ = 5121 „Banca in lei“ 500 RON

  • furnizorul primeste o informare de la Administratia Financiara prin care clientul trebuie sa plateasca un impozit pe teren si pe cladire de 1.000 RON. Furnizorul efectueaza plata.

461 „Debitori diversi“ = 5121 „Banca in lei“ 1.000 RON

– furnizorul primeste o factura emisa de un prestator de servicii de Xerox pe numele clientului, prin care clientul trebuie sa plateasca suma de 119 RON (aceasta factura desi contine TVA deductibila de 19 RON, TVA nu se deduce de catre furnizor). Furnizorul efectueaza plata.

461 „Debitori diversi“ =   401 „Furnizori“ 119 RON

401 „Furnizori“           = 5121 „Banca in lei“ 119 RON

Pentru a-si recupera sumele platite, furnizorul va deconta clientului aceste sume prin emiterea de facturi in conformitate cu art. 137 din Codul fiscal.

In facturile fiscale emise, furnizorul va inscrie mentiunea „factura de decontare – pentru plati in numele clientului”. De asemenea, in facturile emise se evidentiaza fac-turile fiscale sau alte documente legal aprobate care au fost achitate, baza de impozitare si TVA aferenta. Facturilor de decontare li se vor atasa copii de pe facturile achitate in numele clientului.

In concluzie, furnizorul va emite o factura de decontare catre client care va contine 3 pozitii:

  • asigurarea cladirii (valoarea fara TVA 500 RON) – nu se va trece TVA pe factura fiscala;
  • impozitul pe teren si pe cladire (valoarea fara TVA 1.000 RON) – nu se va trece TVA pe factura fiscala;
  • prestarea de servicii Xerox (valoarea fara TVA 100 RON si TVA 19 RON) – se va trece TVA pe factura fiscala, dar nu se va inregistra in contabilitate ca TVA colectata 4111 „Clienti“ = 461 „Debitori diversi“ 1.619 RON

Chiar daca factura emisa are suma de 19 RON inscrisa pe coloana „Valoare TVA“, nu se colecteaza acest TVA pentru ca este o factura de decontare si nu s-a dedus nici TVA la inregistrarea facturii primite de la prestatorul de servicii de Xerox.

Art. 137 din Codul fiscal precizeaza ca furnizorul nu exercita dreptul de deducere pentru sumele achitate in numele clientului si nu colecteaza taxa pe valoarea adaugata din factura fiscala de decontare. De asemenea, nu inregistreaza aceste sume in conturile de cheltuieli sau de venituri, sumele respective contabilizandu-se prin contul 461 „Debitori diversi”, inclusiv taxa pe valoarea adaugata. Clientul are dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata inscrise in factura fiscala de decontare, insotita de copiile de pe documentele fiscale in baza carora a fost intocmita.

Situatia in care, conform contractului, furnizorul a inchiriat o cladire clientului, iar clientul suporta si cheltuielile aditionale de genul asigurarea cladirii, impozitul pe teren si pe cladire (adica furnizorul are unele cheltuieli care sunt generate de bunurile inchiriate, iar aceste cheltuieli le poate recupera de la client).

In acest scenariu:

-furnizorul primeste polita de asigurare emisa de asigurator pe numele furni-zorului in valoare de 500 RON. Furnizorul efectueaza plata. 613 „Cheltuieli cu primele = 5121 „Banca in lei“ 500 RON de asigurare“

-furnizorul primeste o informare de la Administratia Financiara prin care datoreaza un impozit pe teren si pe cladire de 1.000 RON. Furnizorul efectueaza plata. 635 „Cheltuieli cu alte = 5121 „Banca in lei“ 1.000 RON impozite si taxe“

– furnizorul primeste o factura emisa de un prestator de servicii de Xerox pe numele furnizorului, in valoare de 119 RON. Furnizorul efectueaza plata.

% = 401 „Furnizori“                           119 RON

628 „Cheltuieli cu alte servicii             100 RON

         prestate de terti“

4426 „TVA deductibila“                      19 RON

Pentru a-si recupera cheltuielile facute, furnizorul va emite clientului o factura.

Aceasta recuperare a cheltuielilor este tratata ca o prestare de serviciu, careia i se aplica TVA. Factura emisa catre client va contine TVA pentru toate elementele facturate.

In concluzie, furnizorul va emite o factura catre client care va contine 3 pozitii:

  • asigurarea cladirii (valoarea fara TVA 500 RON + TVA 95 RON)
  • impozitul pe teren si pe cladire (valoarea fara TVA 1 .000 RON + TVA 190 RON)(prestarea de servicii Xerox (valoarea fara TVA 100 RON si TVA 19 RON)

4.111 „Clienti“ = %                       1. 904 RON

708 „Venituri din activitati diverse“   500 RON

708 „Venituri din activitati diverse“ 1.000 RON

708 „Venituri din activitati diverse“ 100 RON

4.427 „TVA colectata“                  304 RON

Inchiderea unui contract de leasing ca urmare a aparitiei evenimentului de dauna totala a bunului care face obiectul contractului de leasing.

Va rog sa imi prezentati monografia contabila pentru inchiderea unui contract de leasing financiar nefinalizat pentru un autoturism care a suferit o dauna totala.

Pe perioada derularii unui contract de leasing, bunul care facea obiectul respectivului contract a fost avariat in proportie mai mare de 80%, fiind incadrat in categoria „Dauna Totala”. In momentul respectiv, soldurile din contabilitate erau urmatoarele:

  • Capital nefacturat – 167 „Alte imprumuturi si datorii asimilate” 10.000 RON
  • Dobanda nefacturata 4.000 RON
  1. – 1687 „Dobanzi aferente altor imprumuturi si datorii asimilate”
  2. – 471 „Cheltuieli inregistrate in avans”
  • Valoare achizitie – 2133 „Mijloace de transport” 20.000 RON
  • Amortizare – 2813 „Amortizarea instalatiilor, mijloacelor de 8.000 RON transport, animalelor si plantatiilor”
  • Valoare neamortizata 12.000 RON

Societatea de leasing (Locatorul) trebuie sa factureze si sa incaseze capitalul ramas, 10.000 Ron, dar si un comision de inchidere anticipata – care este mai mic decat dobanda care ar fi fost platita daca contractul decurgea normal. Sa presupunem ca va factura un comision de inchidere anticipata de 500 RON.

In practica exista doua moduri de lucru:

  • societatea de leasing incaseaza despagubirea de la asigurator, opreste contravaloarea facturilor pe care le-a emis catre utilizator si nu le-a incasat si ramburseaza utilizatorului diferenta ramasa. Aceasta varianta este mai des intalnita, deoarece o mare parte a utilizatorilor nu au banii necesari achitarii tuturor datoriilor catre societatea de leasing;
  • societatea de leasing cere utilizatorului sa plateasca toate facturile emise – inclusiv factura de 10.000 RON capital + 500 RON comision de inchidere anticipata. Dupa ce a incasat facturile emise transmite Asiguratorului acordul de a efectua plata despagubirii in contul utilizatorului.

Exemplul nostru va tine cont de prima varianta.

Societatea de leasing trebuie sa incaseze suma de 10.500 RON fara TVA – reprezen-tand capital 10.000 RON si comision de inchidere anticipata 500 Ron.

De asemenea, despagubirea incasata de catre Locator de la Asigurator este 19.000 RON.

Inregistrari contabile:

Inregistrarea facturii de valoare finala pe care o factureaza Locatorul pentru ter-minarea anticipata a contractului de leasing

%= 404 „Furnizori de imobilizari”              12.495 Ron

167„Alte imprumuturi si datorii asimilate“ 10.000 Ron

666 „Cheltuieli privind dobanzile 500 RON

4426 „TVA deductibila” 1.995 RON

Concomitent, se reverseaza dobanda ramasa in sold si care nu se va mai plati :

1.687 „Dobanzi aferente altor= 471 „Cheltuieli inregistrate 4.000 RON

imprumuturi si datorii asimilate”           in avans”

 Scoaterea din gestiune a mijlocului fix – preluarea epavei de catre Asigurator.

%        = 2133 „Mijloace de transport”            20.000 RON

2813 „Amortizarea instalatiilor, mijloacelor de    8.000 RON

transport, animalelor si plantatiilor”

6583 „Cheltuieli privind activele                         12.000 RON

cedate si alte operatiuni de capital”

  • Incasarea despagubirii primite de la Locator, dupa ce a efectuat compensarea (stingerea) facturilor pe care le-a emis si nu le-a incasat in valoare de 19.000 RON

Incasarea despagubirii in contul de la banca. Se incaseaza suma de 18.000 – 12.495 = 6.505 RON

5121 „Conturi la banci in lei” = 7581 „Venituri din despagubiri, 6.505 RON

                                                        amenzi si penalitati”

Stingerea debitului catre Locator, deoarece acesta a retinut contravaloarea facturilor neachitate.

404 „Furnizori de imobilizari” = 7581 „Venituri din despagubiri, 12.495 RONamenzi si penalitati”

Cheltuiala cu valoarea neamortizata inregistrata in contul 6583 „Cheltuieli privind activele cedate si alte operatiuni de capital” este deductibila doar pana la nivelul venitului realizat din despagubire. In cazul nostru este deductibila in totalitate, deoarece venitul a fost de 19.000 RON, iar cheltuiala a fost de 12.000 RON.

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 15 Februarie 2007

Votati articolul "Refacturarea platilor efectuate in numele clientului":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X