Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Obligatii privind calculul si plata impozitului pe salarii

impozit pe salariu

OBLIGATII PRIVIND CALCULUL SI PLATA IMPOZITULUI PE SALARII

Calculul impozitului lunar pe veniturile din salarii se efectueaza pe fiecare angajat, asupra totalitatii veniturilor in bani si/sau in natura realizate si asupra avantajelor acordate in cursul lunii. Modul de determinare a impozitului lunar este detaliat in cuprinsul sectiunii S 13.

Regula generala stabileste faptul ca obligatiile fiscale sunt scadente la termenele prevazute de actele normative prin care se stabilesc. |n cazul in care in aceste
reglementari nu sunt stabilite termenele de plata, aceste termene se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.

Termenul general de plata este data de 25 a fiecarei luni.

In cazul impozitului pe salarii si al tuturor contributiilor sociale, termenul de plata, potrivit art. 109 alin. (6) din Codul de procedura fiscala, este acelasi, respectiv data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se efectueaza plata drepturilor salariale.

De la regula generala mentionata mai sus au fost stabilite exceptii pentru majoritatea
obligatiilor fiscale.

Un rol important este reprezentat de exceptiile intrate in vigoare de la 1 ianuarie 2007
pentru anumite categorii de contribuabili in ceea ce priveste declararea si plata impozitului pe veniturile din salarii si a contributiilor aferente. Vom prezenta in


Manual de Politici Contabile 2018
Manual de Politici Contabile 2018

Vezi detalii

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2018
Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Vezi detalii



continuare situatia termenelor de declarare si plata pentru impozitul pe venitul persoanelor fizice si pentru contributiile sociale:
Obligatia de plata lunara, pana la data de 25 inclusiv a lunii
urmatoare celei la care se refera, pentru obligatiile de plata reprezentand printre altele:

1) impozitul pe veniturile din salarii cu exceptia situatiei in care angajatorul are obligatia de declarare si plata trimestriala sau anuala; in acest caz, plata impozitului respecta regula generala mentionata mai sus;

2) impozitul pe veniturile din drepturi de proprietate intelectuala;

3) impozitul pe veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, impozit pe alte venituri ale persoanelor fizice; in aceste situatii, platitorul are obligatia calcularii si retinerii impozitului la momentul platii si virarii lui pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a efectuat plata;

● contributii sociale datorate de angajator cu exceptia situatiei in care acesta are obligatia de declarare si plata trimestriala sau anuala;

● contributii sociale retinute de la angajati asigurati, cu exceptia situatiei in care acesta are obligatia de declarare si plata trimestriala sau anuala;

● contributia angajatorilor pentru Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale cu exceptia situatiei in care angajatorul are obligatia de declarare si plata trimestriala sau anuala;

● varsaminte de la persoanele juridice pentru persoanele cu handicap neincadrate, conform Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;

● contributia pentru finantarea unor cheltuieli de sanatate din activitati
publicitare la produsele din tutun si bauturi alcoolice;

● contributia pentru finantarea unor cheltuieli de sanatate pentru produsele din tutun si pentru bauturi alcoolice.

Obligatia de plata trimestriala, pana la data de 25 inclusiv a primei luni din trimestrul urmator pentru impozitul si contributiile aferente veniturilor din salarii, datorate de catre contribuabilii care au statut de microintreprindere in conditiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de catre persoanele fizice care desfasoara activitati independente.
In categoria microintreprinderilor se situeaza societatile comerciale care au pana
la 9 salariati si realizeaza o cifra de afaceri anuala neta sau detin active totale de pana la 2 milioane euro, echivalent in lei.

Este de subliniat importanta evitarii confuziei dintre persoanele juridice care platesc impozit pe venitul microintreprinderilor si calitatea societatii comerciale de a fi microintreprindere potrivit regulilor specifice mentionate in Legea nr. 346/2004. O diferenta putin sesizabila exista inclusiv in ceea ce priveste numarul de salariati. Astfel ca daca o societate nu are salariati nu plateste impozit pe veniturile microintreprinderii, in timp ce eventualele venituri asimilate salariilor si contributiile aferente veniturilor realizate de catre administratorul nesalariat al societatii se declara si se platesc trimestrial daca sunt indeplinite si celelalte conditii prevazute de lege.

Obligatia de plata anuala pana la data de 25 ianuarie, inclusiv, a anului urmator pentru impozitul si contributiile aferente veniturilor din salarii, datorate de catre aso- ciatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, cu exceptia institutiilor publice. Definirea asociatiilor si fundatiilor se realizeaza in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile ulterioare.

Daca o societate stabileste ca plata salariilor sa se efectueze pe data de 10 a lunii urmatoare celei pentru care se face plata, va avea obligatia, in calitate de angajator, sa
calculeze si sa retina impozitul pe salariul aferent unei luni pe data de 10 a lunii urmatoare si sa vireze la bugetul de stat pana pe data de 25 a
acestei luni.

In schimb, daca o societate stabileste ca plata salariilor sa se efectueze pe data de 30 a lunii pentru care se efectueaza plata salariului, va avea obligatia in calitate de angajator sa calculeze si sa retina impozitul pe salariul aferent lunii la momentul platii, dar va vira impozitul la bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare. Daca insa societatea are calitatea de microintreprindere in intelesul Legii nr. 346/2004, termenul de plata va fi data de 25 a lunii urmatoare trimestrului pentru care s-a efectuat plata.

Exemplu:

Angajatorul care nu indeplineste conditiile mentionate mai sus pentru a fi microintreprindere plateste drepturile salariale pe 10 octombrie pentru luna septembrie de prezenta si vireaza impozitul in intervalul 10-25 octombrie.

Daca un angajator plateste drepturile salariale in ultima zi a lunii de prezenta, de exemplu plata salariilor se face pe 30 septembrie pentru luna septembrie, virarea impozitului se va face pana la data de 25 octombrie.

Impozitul pe salarii reprezinta un impozit lunar final.

Eliminarea calculului si determinarii unui singur impozit pe salariu la nivel de an fiscal a inlaturat obligatiile angajatorului in ceea ce priveste stabilirea diferentelor de impozit inerente. Cu toate acestea, prevederile legale au pastrat obligatia calculului impozitului pe salarii la nivel de an fiscal. De fapt, aceasta obligatie se reflecta in obligatia completarii fiselor fiscale, care nu mai au drept scop decat furnizarea de informatii organului fiscal si salariatului. Cunoscand nivelul impozitului pe salarii la nivel de an fiscal, salariatii isi pot executa dreptul privind sponsorizarea entitatilor non-profit si unitatilor de cult in limita de pana la 2% din impozitul pe salarii anual.

Spre deosebire de impozitul pe salarii, care este impozit lunar fiscal, pe parcursul anului de realizare, persoanele fizice sunt obligate sa efectueze plati anticipate pentru care obligatia de plata revine platitorului de venit, prin retinere la sursa la momentul platii venitului (de exemplu, in cazul veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala cand nu s-a exercitat optiunea pentru evidenta in partida simpla, in cazul veniturilor realizate ca urmare a unor contracte/conventii civile incheiate in conditiile Codului civil pentru care nu s-a exercitat optiunea de impozit final);

Pentru neplata la termenul scadent a obligatiilor catre bugetul general consolidat, persoanele juridice cat si cele fizice datoreaza, potrivit Codului de procedura fiscala, majorari de intarziere. In acelasi timp, pentru neretinerea sau nevirarea la termen a contributiilor sociale si in general a tuturor sumelor supuse procedurii retinerii la sursa sunt stabilite sanctiuni distincte in cuprinsul art. 189 din acest act normativ.

Astfel, sunt instituite sanctiuni distincte pentru fiecare etapa a procedurii retinerii la sursa:
neretinerea, potrivit legii, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa;
nevarsarea in totalitate, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni.

Amenzile sunt comune, fiind diferentiate in functie de natura platitorului si de sumele neachitate:

● amenda de la 50 lei (RON) la 500 lei (RON), pentru persoanele fizice, si amenda de la 500 lei (RON) la 2.000 lei (RON), pentru persoanele juridice, in cazul savarsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. m)-p), daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt de pana la 50.000 lei (RON) inclusiv;

● amenda de la 500 lei (RON) la 2.000 lei (RON), pentru persoanele fizice, si amenda de la 2.000 lei (RON) la 5.000 lei (RON), pentru persoanele juridice, in cazul savarsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. m)-p), daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt cuprinse intre 50.000 lei (RON) si 100.000 lei (RON) inclusiv;

● amenda de la 2.000 lei (RON) la 5.000 lei (RON), pentru persoanele fizice, si amenda de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON), pentru persoanele juridice, in cazul savarsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. m)-p), daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt mai mari de 100.000 lei (RON).

Legea pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale nr. 241/2005 reglementeaza si infractiunea in legatura cu sumele supuse retinerii la sursa. Art. 6 din cuprinsul legii stabileste pedeapsa cu inchisoare de la un an la 3 ani sau cu amenda pentru retinerea si nevarsarea, cu intentie, in cel mult 30 de zile de la scadenta, a sumelor reprezentand impozite sau contributii cu retinere la sursa.

De asemenea, in cazul in care nu se face plata la termen a contributiilor sociale,
organele fiscale teritoriale din structura Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pe raza carora sunt inregistrati debitorii trec la aplicarea masurilor de executare silita prevazute in Codul de procedura fiscala la Capitolul 8 Stingerea creantelor fiscale prin executare silita din cadrul Titlului VIII Colectarea creantelor fiscale.

Compensarea obligatiilor bugetare

Trebuie subliniat ca o obligatie de plata reprezentand impozit pe venit poate fi stinsa si prin procedura compensarii obligatiilor bugetare. Astfel, in cazul in care societatea inregistreaza, spre exemplu, impozit pe profit platit in plus, acesta poate fi utilizat pentru stingerea obligatiei de plata reprezentand impozit pe venitul din salarii.

Pentru initierea operatiunii este necesara depunerea la unitatea fiscala a cererii de
compensare cu precizarea sumelor platite in plus si a celor stinse prin compensare.

De la data inregistrarii cererii la organul fiscal, pentru obligatia bugetara neplatita nu
se vor mai calcula dobanzi si penalitati. Cu toate acestea, utilizarea procedurii compensarii trebuie utilizata cu atentie pentru a nu fi intrunite conditiile reglementate
si pedepsite de Legea pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale nr. 241/2005.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
impozit pe salariu

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 28 Noiembrie 2007


Votati articolul "Obligatii privind calculul si plata impozitului pe salarii":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Taxare inversa telefoane mobile

Intrebare: buna ziua. Am achizitionat un telefon mobil in valoare de 3700 lei; pe factura nu este mentionat "taxare inversa"; baza: 3083 lei; tva: 617. Aplic taxare inversa (4426=4427 cu 617 lei) sau nu? va rog si o baza legala. Am inteles ca taxarea inversa se aplica doar la valoarea facturii de minim 22.500 lei dar nu am gasit nimic in C.F. si nici in norme.
Va multumesc

Raspuns: multumesc. o zi buna... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 28 Noiembrie 2007 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: pr*****
Parerea pe care eu mai-am facuto despre inpozitarea din romania este o inpozitare sufocanta care duce in primul rind la descurajare in loc sa in curajeze munca si mediul de afaceri. Politicieni ar trebui sa gindeasca un alt fel de inpozitare in romania bazat pe eficientitate atit pentu cei care vor sa intre in afaceri cit si pe cei care muncesc. Parerea mea e ca statul ar trebuei sa retina pe statul de pata un saingur inpozit indiferent cum se numeste CAS contributie de sanatate jomaj sa-u cum sar numi el atit la firme cit si persoanelor fizice s-a terminam cu tigania si cercetoria sa spuna tot felul de povesti ca nu sunt bani la bugetul de stat la sanatate la jomaj si altele si altetele pe care guvernati le nascocesc.Parerea mea e ca angajatorul sa-si plateasca obligatile carei revin pentru firma care o detine fara a avea obligatii la plata unor inpozite fata de angajati aceasta le revine direct angajatilor la care trebuie sa platesca un singur inpozit la care nu trebuie sa depaseasca anumit procent din salariu numai asa vom icuraja munca crearea unor noi locuri de munca veniturile salariale vor creste mult mai mult fata de saracia in care guvernele din 90 pina acuma ia bagat pe cei 4000000 de angajati care acum ei muncesc sa aduca bani la bugetul de stat si la bugetul firmei si daca le mai ramin ceva bani din munca prestata le mai da si lor ce va bani casa nu moara de foame asa sa auns in romania ca cel care munceste nu sa aiba un salariu de mizerie si a ajus sclavul statului si a patronilor. Daca nu se va face ceva in aceasta situatie grava creata de politicieni slabi pregatiti care a adus populatia la infometare si la saracie fara precedent in ultima suta de anii.
Data adaugarii: 15-Apr-2012
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile