Legislatia in vigoare va ofera cateva posibilitati de a optimiza sarcina fiscala a firmei dvs, de a micsora in mod legal impozitele si taxele de plata. Una dintre acestea este utilizarea tichetelor cadou. Insa, sfatul meu este sa le acordati strict in limitele si destinatiile prevazute de legile in vigoare, altfel ele nu va vor mai aduce niciun avantaj fiscal.
Potrivit prevederilor Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, tichetele cadou se pot utiliza pentru campanii de marketing, studiul pietei, pentru promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate, precum si pentru cheltuieli sociale.
Totodata, Legea nr 571/2003 privind Codul Fiscal, prevede ca tichetele cadou acordate angajatilor trebuie considerate, cu unele exceptii, avantaje salariale primite de persoana fizica.
La nivelul firmei dvs:
Tichetele cadou vor fi deductibile fiscal astfel:
In totalitate, daca le acordati pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru cheltuielile de reclama si publicitate;
In limita a 2% din diferenta dintre totalul veniturilor impozabile si totalul cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decat cheltuielile de protocol si cheltuielile cu impozitul pe profit, daca le acordati pentru actiuni de protocol;
In limita a 2% din cheltuielile cu salariile personalului, daca le acordati salariatilor dvs. in situatiile sociale limitative prevazute de Codul Fiscal la art 21 parag. (3), lit. c.
Atentie! Pentru a putea dovedi incadrarea corecta in aceste categorii, va sfatuiesc sa emiteti si/sau sa pastrati documente jutificative doveditoare, cum ar fi planul de marketing, studiile de reclama si publicitate, nota explicativa cu privire la persoanele care au participat la actiunile de protocol, etc.
La nivelul beneficiarilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Nu vor fi considerate avantaj salarial tichetele cadou pe care le oferiti in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie, in limita sumei de 150 lei/persoana/eveniment.
De asemenea, nu vor fi considerate avantaj salarial tichetele cadou oferite in cadrul unor situatii sociale limitative prevazute de Codul Fiscal la art 21 parag. (3), lit. c., cum ar fi ca ajutoare de inmormantare, ajutoare pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoare pentru bolile grave si incurabile, etc.
Nu uitati: este necesar sa pastrati dovada incadrarii la cheltuieli sociale a situatiei pentru care s-au acordat tichetele cadou, cum ar fi copia certificatului de deces, de nastere, etc.
- Tichetele cadou acordate altor persoanelor fizice decat salariatii proprii sunt considerate venituri din alte surse impozabile. Astfel, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor, prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului brut. In practica este dificil sa retineti acest impozit, de aceea il puteti suporta pe seama cheltuielilor proprii (in acest caz fiind nedeductibil).
- Pentru orice alta atribuire in afara celor de mai sus, acordarea tichetelor cadou se considera avantaj salarial, si datorati pentru acestea impozit pe salariu si contributii sociale.
Foarte important: in aceasta ultima categorie intra si tichetele cadou acordate tuturor salariatilor firmei cu anumite ocazii, sarbatori sau evenimente. Recent, Inalta Curte de Casație si Justitie a stabilit, prin Decizia nr. 6051/09.07.2013, care sunt conditiile care trebuie indeplinite cumulativ pentru a putea incadra acordarea tichetelor cadou la cheltuieli sociale:
- sa fie acordate ocazional, nu cu caracter de regularitate;
- sa aiba rolul de a ajuta salariatul cand acesta este nevoit sa suporte cheltuieli mai mari decat in mod obisnuit, fiind conditionate de aparitia unui eveniment care nu tine de persoana angajatului (inmormantare, boala, nastere etc);
- sa fie diferentiate intre beneficiari, avand in vedere ca sunt acordate pentru situatii particulare fiecaruia dintre ei.
Auditor, Expert Contabil Mondo Conta Consult
Membru CECCAR & INPACT International
www.mondoconta.ro
Coautor "Consilier Management Financiar" (editura Rentrop&Straton)
Coautor "Manualul Specialistului in Fiscalitate" (editura Irecson)