email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Infiintarea unei microintreprinderi ca alternativa la PFA: explicatii detaliate

Infiintarea unei microintreprinderi ca alternativa la PFA: explicatii detaliate
pfamicrointeprinderecheltuieliimpozite

Modificarile fiscale de-a lungul anilor au facut ca, la un moment dat, una sau alta din cele doua forme de organizare sa fie evident mai avantajoasa.

In acest moment, alegerea intre PFA si microintreprindere tine mai mult de atitudinea si asteptarile proaspatului antreprenor decat de un avantaj fiscal net.

Exemplu:

Un muzician titular de PFA a dedus in cadrul activitatii sale cheltuieli privind costumatia de scena sau de modul in care arata pentru ca in contractele incheiate se prevedea ca prezenta sa scenica trebuie sa fie impecabila. 

Acelasi muzician – administrator la microintreprinderea sa fara a fi salariat – daca va deconta pe microintreprindere contravaloarea pantofilor, cravatelor sau costumelor va fi „acuzat“ de organele de control ca a efectuat cheltuieli in interes personal, cheltuieli ce ar trebui tratate ca venituri asimilate salariilor sau dividende interimare.

Iata cel mai elocvent exemplu: un titular de PFA, obisnuit sa faca ce doreste cu banii incasati imediat ce ii obtine, fara a fi nevoit sa dea nicio explicatie pentru acestia, va trebui sa inteleaga ca, dupa infiintarea unei microintreprinderi, se va putea folosi de acesti bani in interes personal numai dupa ce se stabileste cel putin profitul trimestrial, se aproba Situatiile financiare interimare si banii sunt incasati ca dividende interimare, cu retinerea la sursa a impozitului.

Trecand peste acest fel de adaptare – care va fi mai mult o corvoada pentru contabilul sau, ce va trebui sa explice si sa convinga un client care nu are nicio legatura cu „fineturile” Codului fiscal ca trebuie sa-si schimbe obiceiurile – sa facem o paralela intre declaratiile depuse ca PFA si cele depuse ca microintreprindere.

O PFA fara salariati si neplatitoare de TVA depune intr-un an o singura declaratie: „Declaratia Unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice”.

Important!

Pentru transmitrea prin mijloace electronice a Declaratiei unice, un titular de PFA nu trebuie sa detina o semnatura electronica, fiind suficient sa isi deschida un cont in Spatiul privat virtual.

O microintreprindere fara salariati si neplatitoare de TVA depune:

- trimestrial, Declaratia 100 privind obligatiile la bugetul de stat (respectiv cel putin impozitul pe venitul microintrepinderii in trimestrul incheiat si impozitul pe dividende anul viitor, cand are dreptul sa le incaseze);

- anual, Situatii financiare pentru anul incheiat;
- Declaratia 205 privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit in care mentioneaza (cel putin) impozitul pe dividende retinutla sursa. 

Plateste pana pe data de 25 a lunilor aprilie, iulie, octombrie si ianuarie anul viitor impozitul pe venitul microintreprinderii declarat trimestrial prin Declaratia 100 si pana pe data de 25 a lunii urmatoare platii dividendelor (nu mai tarziu de 25 ianuarie anul urmator) impozitul retinut la sursa (sau datorat) pentru dividendele distribuite in anul de referinta.

In cazul in care doreste sa se si angajeze la microintreprinderea sa – pentru a avea statutul de asigurat in sistemele publice de pensii si asigurari sociale de sanatate sau pentru ca nu doreste sa astepte distribuirea dividendelor pana sa poata sa se foloseasca de banii castigati – va depune trimestrial si Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate si va achita pana pe data de 25 a lunii urmatoare fiecarui trimestru impozitul pe salarii si contributiile aferente acestora.

Daca opteaza pentru un contract cu norma intreaga (8 ore) si salariul minim pe economie, va achita lunar la stat:

– Contributia la asigurarile sociale (pensia): 25% x salariul minim pe economie
– Contributia la asigurarile sociale de Sanatate: 10% x salariul minim pe economie
– Impozit pe salariu: 10% x salariul minim pe economie dupa toate deducerile
– Contributia Asiguratorie de Munca: 2,25% x salariul minim pe economie.

Atentie!

Daca salariul este mai mare, CAS si CASS se calculeaza ca 25%, respectiv 10% aplicate la acest salariu mai mare.
O PFA care plateste asigurari (prin optiune sau pentru ca obtine un venit anual care depaseste 12 salarii minime pe economie) nu va plati CAM, va calcula diferit impozitul pe venit si, cel mai important, va plati contributiile sociale (CAS si CASS) la valoarea salariului minim pe economie chiar daca obtine un venit mult mai mare.

In urma angajarii cu norma intreaga, impozitul pe veniturile microintreprinderii va cobori la 1%, fata de 3% cat ar plati daca nu ar avea niciun salariat.

Un alt aspect foarte important este acela ca pentru o PFA impozitata in sistem real, la calcularea venitului net se iau in considerare incasarile si platile efectuate in anul de referinta. La microintreprindere se va calcula impozit pe veniturile facturate intr-un trimestru, indiferent de momentul in care acestea vor fi (daca vor fi) incasate efectiv.

Citeste materialul integral in Consilierul Verde al Contabilului, instrumentul numarul 1 de consultanta specializata. 

Ce va ofera Consilierul Verde al Contabilului?

1. Lucrarea de baza este reprezentata de sinteza informatiilor legislative cu impact in contabilitate, completata de exemple practice. Mai exact, lucrarea Consilierul Verde al Contabilului cuprinde:

- cele mai recente modificari fiscale si contabile, tratate pe larg dupa un model eficient, cu indicarea efectelor pe care le produc, urmate de atentionari si recomandari; de exemplu, regimul TVA dupa corectarea erorilor contabile;
- studii de caz si situatii posibile, inregistrari contabile, modele de calcul, tabele comparative etc;
- monografii contabile specifice, imbinate cu modul de raportare fiscala reglementat prin legislatia in vigoare;
- formularele si declaratiile ce sufera modificari in urma reglementarilor legislative;
- trimiteri catre alte acte normative, „portite” legale pentru optimizarea activitatii societatii;
- lista infractiunilor si a erorilor contabile, amenzi si sanctiuni, dar si solutii in cazul erorilor contabile.

2.  Actualizarea permanenta – in fiecare luna, echipa de specialisti R&S actualizeaza lucrarea cu informatii de ultima ora, spete noi si recomandari corespunzatoare pentru aplicarea legii.

- 12 actualizari cuprinzand proiectele legislative aprobate de Guvern, verificate si corelate cu alte acte normative – continutul lucrarii este certificat de Regia Autonoma a Monitorului Oficial;
- subiecte armonizate cu perioadele fiscale, context legislativ actual si teme necesare in activitatea economica a oricarei societati;
- cazuri practice si exemple de calcul noi, comparatii si trimiteri la textele de lege, facilitatile fiscale, cu avantaje si dezavantaje. 

CLICK AICI pentru a comanda Consilierul Verde al Contabilului ►


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

CECCAR 2024 - Subiecte rezolvate pentru Accesul la Stagiu!


Cele 100 de teste-grila sunt exact 
in genul celor care se dau la examen!
 
Sunt teste foarte variate, in perfecta concordanta cu metodologia de examinare, insotite de temeiuri legale si explicatii profesioniste. Ele acopera toate domeniile din programa de examen:
  • contabilitate;
  • fiscalitate; 
  • drept; 
  • evaluarea economica si financiara a intreprinderilor; 
  • audit; 
  • expertiza contabila; 
  • doctrina; 
  • deontologia profesiei contabile.
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
pfamicrointeprinderecheltuieliimpozite


Data aparitiei: 27 Iunie 2022

Votati articolul "Infiintarea unei microintreprinderi ca alternativa la PFA: explicatii detaliate":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X