Modificarile fiscale de-a lungul anilor au facut ca, la un moment dat, una sau alta din cele doua forme de organizare sa fie evident mai avantajoasa.
In acest moment, alegerea intre PFA si microintreprindere tine mai mult de atitudinea si asteptarile proaspatului antreprenor decat de un avantaj fiscal net.
Exemplu:
Un muzician titular de PFA a dedus in cadrul activitatii sale cheltuieli privind costumatia de scena sau de modul in care arata pentru ca in contractele incheiate se prevedea ca prezenta sa scenica trebuie sa fie impecabila.
Acelasi muzician – administrator la microintreprinderea sa fara a fi salariat – daca va deconta pe microintreprindere contravaloarea pantofilor, cravatelor sau costumelor va fi „acuzat“ de organele de control ca a efectuat cheltuieli in interes personal, cheltuieli ce ar trebui tratate ca venituri asimilate salariilor sau dividende interimare.
Iata cel mai elocvent exemplu: un titular de PFA, obisnuit sa faca ce doreste cu banii incasati imediat ce ii obtine, fara a fi nevoit sa dea nicio explicatie pentru acestia, va trebui sa inteleaga ca, dupa infiintarea unei microintreprinderi, se va putea folosi de acesti bani in interes personal numai dupa ce se stabileste cel putin profitul trimestrial, se aproba Situatiile financiare interimare si banii sunt incasati ca dividende interimare, cu retinerea la sursa a impozitului.
Trecand peste acest fel de adaptare – care va fi mai mult o corvoada pentru contabilul sau, ce va trebui sa explice si sa convinga un client care nu are nicio legatura cu „fineturile” Codului fiscal ca trebuie sa-si schimbe obiceiurile – sa facem o paralela intre declaratiile depuse ca PFA si cele depuse ca microintreprindere.
O PFA fara salariati si neplatitoare de TVA depune intr-un an o singura declaratie: „Declaratia Unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice”.
Important!
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Cartea Verde a Contabilitatii
Manual de politici contabile - Stick USB
Pentru transmitrea prin mijloace electronice a Declaratiei unice, un titular de PFA nu trebuie sa detina o semnatura electronica, fiind suficient sa isi deschida un cont in Spatiul privat virtual.
O microintreprindere fara salariati si neplatitoare de TVA depune:
- trimestrial, Declaratia 100 privind obligatiile la bugetul de stat (respectiv cel putin impozitul pe venitul microintrepinderii in trimestrul incheiat si impozitul pe dividende anul viitor, cand are dreptul sa le incaseze);
- anual, Situatii financiare pentru anul incheiat;
- Declaratia 205 privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit in care mentioneaza (cel putin) impozitul pe dividende retinutla sursa.
Plateste pana pe data de 25 a lunilor aprilie, iulie, octombrie si ianuarie anul viitor impozitul pe venitul microintreprinderii declarat trimestrial prin Declaratia 100 si pana pe data de 25 a lunii urmatoare platii dividendelor (nu mai tarziu de 25 ianuarie anul urmator) impozitul retinut la sursa (sau datorat) pentru dividendele distribuite in anul de referinta.
In cazul in care doreste sa se si angajeze la microintreprinderea sa – pentru a avea statutul de asigurat in sistemele publice de pensii si asigurari sociale de sanatate sau pentru ca nu doreste sa astepte distribuirea dividendelor pana sa poata sa se foloseasca de banii castigati – va depune trimestrial si Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate si va achita pana pe data de 25 a lunii urmatoare fiecarui trimestru impozitul pe salarii si contributiile aferente acestora.
Daca opteaza pentru un contract cu norma intreaga (8 ore) si salariul minim pe economie, va achita lunar la stat:
– Contributia la asigurarile sociale (pensia): 25% x salariul minim pe economie
– Contributia la asigurarile sociale de Sanatate: 10% x salariul minim pe economie
– Impozit pe salariu: 10% x salariul minim pe economie dupa toate deducerile
– Contributia Asiguratorie de Munca: 2,25% x salariul minim pe economie.
Atentie!
Daca salariul este mai mare, CAS si CASS se calculeaza ca 25%, respectiv 10% aplicate la acest salariu mai mare.
O PFA care plateste asigurari (prin optiune sau pentru ca obtine un venit anual care depaseste 12 salarii minime pe economie) nu va plati CAM, va calcula diferit impozitul pe venit si, cel mai important, va plati contributiile sociale (CAS si CASS) la valoarea salariului minim pe economie chiar daca obtine un venit mult mai mare.
In urma angajarii cu norma intreaga, impozitul pe veniturile microintreprinderii va cobori la 1%, fata de 3% cat ar plati daca nu ar avea niciun salariat.
Un alt aspect foarte important este acela ca pentru o PFA impozitata in sistem real, la calcularea venitului net se iau in considerare incasarile si platile efectuate in anul de referinta. La microintreprindere se va calcula impozit pe veniturile facturate intr-un trimestru, indiferent de momentul in care acestea vor fi (daca vor fi) incasate efectiv.
Citeste materialul integral in Consilierul Verde al Contabilului, instrumentul numarul 1 de consultanta specializata.
Ce va ofera Consilierul Verde al Contabilului?
1. Lucrarea de baza este reprezentata de sinteza informatiilor legislative cu impact in contabilitate, completata de exemple practice. Mai exact, lucrarea Consilierul Verde al Contabilului cuprinde:
- cele mai recente modificari fiscale si contabile, tratate pe larg dupa un model eficient, cu indicarea efectelor pe care le produc, urmate de atentionari si recomandari; de exemplu, regimul TVA dupa corectarea erorilor contabile;
- studii de caz si situatii posibile, inregistrari contabile, modele de calcul, tabele comparative etc;
- monografii contabile specifice, imbinate cu modul de raportare fiscala reglementat prin legislatia in vigoare;
- formularele si declaratiile ce sufera modificari in urma reglementarilor legislative;
- trimiteri catre alte acte normative, „portite” legale pentru optimizarea activitatii societatii;
- lista infractiunilor si a erorilor contabile, amenzi si sanctiuni, dar si solutii in cazul erorilor contabile.
2. Actualizarea permanenta – in fiecare luna, echipa de specialisti R&S actualizeaza lucrarea cu informatii de ultima ora, spete noi si recomandari corespunzatoare pentru aplicarea legii.
- 12 actualizari cuprinzand proiectele legislative aprobate de Guvern, verificate si corelate cu alte acte normative – continutul lucrarii este certificat de Regia Autonoma a Monitorului Oficial;
- subiecte armonizate cu perioadele fiscale, context legislativ actual si teme necesare in activitatea economica a oricarei societati;
- cazuri practice si exemple de calcul noi, comparatii si trimiteri la textele de lege, facilitatile fiscale, cu avantaje si dezavantaje.
CLICK AICI pentru a comanda Consilierul Verde al Contabilului ►