Asa cum stiti deja, in M.Of. 703 din data de 15/11/2013 a fost publicata OUG nr. 102/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor
masuri financiar-fiscale. Prevederile ordonantei vor intra in vigoare incepand cu 01 ianuarie 2014.
Astfel, prin O.G. nr. 102 din 15/11/2013 au fost aduse urmatoarele modificari Titlului II - Impozitul pe profit din Codul fiscal:
1. Posibilitatea contribuabililor care au optat, in conformitate cu legislatia contabila in vigoare, pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, sa opteze ca anul fiscal sa corespunda exercitiului financiar. in prezent anul fiscal este anul calendaristic pentru toti contribuabilii. Ordonanta introduce posibilitatea acestor copntribuabili de a opta pentru ca anul fiscal sa corespunda duratei exercitiului financiar si reglementeaza modalitatea de comunicare a optiunii, precum si regulile de declarare si plata a impozitului pe profit de catre acesti contribuabili.
2. Modificarea/completarea prevederilor privind urmatoarele venituri neimpozabile la determinarea impozitului pe profit.
a) dividendele primite de la o persoana juridica romana sau de la o persoana juridica straina platitoare de impozit pe profit sau a unui impozit similar impozitului pe profit, situata intr-un stat tert, astfel cum acesta este definit la art. 201 alin. (3) lit. c), cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, daca persoana juridica romana care primeste dividendele detine, la persoana juridica romana sau la persoana juridica straina din statul tert, la data inregistrarii acestora potrivit reglementarilor contabile, pe o perioada neintrerupta de 1 an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice care distribuie dividende;
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea verde a contabilitatii
b) diferentele favorabile de valoare a titlurilor de participare, inregistrate ca urmare a incorporarii rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune la persoanele juridice la care se detin titluri de participare. Acestea sunt impozabile la data cesionarii, transmiterii cu titlu gratuit, retragerii capitalului social sau lichidarii persoanei juridice la care se detin titlurile de participare, cu exceptia celor aferente titlurilor de participare pentru care sunt indeplinite conditiile prevazute la lit. e) si
h);
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
e) veniturile din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana sau la o persoana juridica straina situata intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, daca la data vanzarii/cesionarii inclusiv contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de 1 an minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de participare;".
Includerea in categoria veniturilor neimpozabile a veniturilor din lichidarea unei alte persoane juridice romane sau unei persoane juridice straine situata intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, daca la data inceperii operatiunii de lichidare, potrivit legii, contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de 1 an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice supuse operatiunii de lichidare.
3. Conditiile de detinere (minimum 10% din capitalul social si perioada neintrerupta de 1 an) au fost modificate si pentru prevederile referitoare la neimpozitarea dividendelor distribuite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane. Astfel, potrivit noilor modificari impozitul pe dividende nu se aplica in cazul dividendelor platite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane, daca beneficiarul dividendelor detine, la data platii dividendelor, minimum 10% din titlurile de participare ale celeilalte persoane juridice, pe o perioada neintrerupta de un an implinit pana la data platii acestora inclusiv.
4. Modificarea regimului fiscal aplicabil cheltuielilor cu sponsorizarea si/sau mecenat si a celor privind bursele private, in sensul reportarii sumelor care raman nededuse in anul fiscal intrucat depasesc limita minima care se scade din impozitul pe profit (3 la mie din cifra de afaceri si nu mai mult de 20% din impozitul pe profit), in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
5. Reglementarea posibilitatii si conditiile de reportare a dreptului de deducere a cheltuielilor cu dobanzile si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar, de la contribuabilii care isi inceteaza existenta ca efect al unei operatiuni de fuziune sau divizare catre contribuabilii nou-infiintati.
Astfel, dreptul de reportare a cheltuielilor cu dobanzile si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar al contribuabililor care isi inceteaza existenta ca efect al unei operatiuni de fuziune sau divizare se transfera contribuabililor nou-infiintati, respectiv celor care preiau patrimoniul societatii absorbite sau divizate, dupa caz, proportional cu activele si pasivele transferate persoanelor juridice beneficiare, potrivit proiectului de fuziune/divizare.
Dreptul de reportare a cheltuielilor cu dobanzile si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar al contribuabililor care nu isi inceteaza existenta ca efect al unei operatiuni de desprindere a unei parti din patrimoniul acestora, transferata ca intreg, se imparte intre acesti contribuabili si cei care preiau partial patrimoniul societatii cedente, dupa caz, proportional cu activele si pasivele transferate persoanelor juridice beneficiare, potrivit proiectului de divizare, respectiv cu cele mentinute de persoana juridica cedenta.
6. Noi reguli privind deducerea in Romania a impozitului platit in alt stat de catre o persoana juridica straina rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat din Spatiului Economic European care isi desfasoara activitatea in Romania printr-un sediu permanent si acel sediu permanent obtine venituri dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un alt stat din Spatiului Economic European, impozitate atat in Romania cat si in statul unde au fost obtinute. Impozitul platit de un sediu permanent din Romania pentru veniturile obtinute dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un stat din Spatiul Economic European este dedus in Romania, daca:
a) venitul a fost obtinut de sediul permanent din Romania al unei persoane juridice straine rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat din Spatiul Economic European; si
b) venitul a fost obtinut dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un alt stat din Spatiul Economic European; si
c) se prezinta documentatia corespunzatoare, conform prevederilor legale, din care sa rezulte faptul ca impozitul a fost platit in acel stat membru al Uniunii Europene sau in acel stat din Spatiul Economic European.
Autor: Irina Dumitrescu