Ministerul Finantelor a publicat trei noi proiecte de acte normative, unul dintre acestea vizand si modificarea unui articol din Codul fiscal. Unul dintre proiecte se refera la sprijinirea anumitor tipuri de investitii (in principal IMM-uri cu proiecte importante pentru economie), in vreme ce proiectele celelalte vizeaza completarea art. 52 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, respectiv completarea art. 176 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.
In primul rand, prin Proiectul de Hotarare privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru sprijinirea investitiilor care promoveaza dezvoltarea regionala prin crearea de locuri de munca, Ministerul Finantelor Publice are ca obiectiv alocarea eficienta si transparenta a resurselor bugetare prin politica ajutorului de stat pentru realizarea de investitii si reducerea decalajelor economico-sociale fata de media statelor membre ale Uniunii Europene.
Astfel, asa cum informeaza Nota de fundamentare, in acest sens, Ministerul Finantelor Publice a derulat, pe parcursul anilor 2007-2013, Programul Ajutoare de stat pentru finantarea proiectelor de investitii din fonduri alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Finantelor Publice - Actiuni generale, sub forma de granturi.
Astfel, au fost instituite 5 scheme de ajutor de stat, avand ca scop:
* dezvoltarea si modernizarea IMM-urilor;
* sustinerea acelor proiecte de investitii de mare anvergura, cu importante efecte in economie, orientate spre sectoare de activitate de varf care constituie o sursa a unui transfer de tehnologie semnificativ;
* dezvoltarea regionala prin realizarea de investitii care utilizeaza tehnologii noi si creeaza locuri de munca;
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
* favorizarea extinderii si diversificarii activitatilor economice ale intreprinderilor situate in regiunile cel mai putin favorizate;
* obtinerea unui efect multiplicator in economie, prin antrenarea si a altor investitii conexe si dezvoltarea furnizorilor locali de produse si servicii.
In continuare, prin Proiectul de Ordonanta de urgenta pentru completarea art. 52 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, se urmareste crearea cadrului legal pentru acordarea de avansuri de pana la 100% din fonduri publice in vederea finantarii activitatilor specifice de producere si difuzare a emisiunilor radiofonice si de televiziune in strainatate, in limba romana, precum si pentru amenajarea spatiilor de productie si emisie, ale posturilor de radio si televiziune din strainatate controlate de Societatea Romana de Radiodifuziune, respectiv de Societatea Romana de Televiziune.
De asemenea, prin acest proiect se prevede ca prin hotarare a Guvernului se vor stabili categoriile de cheltuieli pentru care se efectueaza plati in avans, procedurile, precum si limitele care se folosesc in acest scop.
Totodata, precizam ca Proiectul de Ordonanta de urgenta pentru completarea art. 176 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, este promovat pentru a preintampina posibilele efecte negative ale cresterii nivelului de accize pentru motorina cu 70 euro/1000 litri incepand cu data de 1 aprilie 2014 in sectorul transporturilor de marfuri si de persoane, exclusiv transportul public de calatori, pentru care se prevede acordarea unui nivel de accize diferentiat cu 40 de euro/1.000 litri cu parcurgerea procedurilor specifice in domeniul ajutorului de stat
Prin intrarea in vigoare de la 1 aprilie 2014 a prevederilor OUG nr. 102/2013 ar putea creste pretul motorinei la pompa, fapt ce ar putea genera cresterea preturilor de transport si implicit cresterea preturilor pentru alte produse si servicii.
Pentru a evita aceste efecte, prin prezentul act normativ se propune acordarea unei reduceri de accize de 40 de euro/1.000 litri, respectiv cu 47,34 euro/tona, fata e nivelul standard prevazut de lege, respectiv 400,395 euro/1000 litri sau 473,85 euro/to, pentru motorina utilizata drept carburant pentru transport rutier de marfuri in cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule sau ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de marfuri si cu o greutate bruta maxima autorizata de cel putin 7,5 tone precum si pentru transportul de calatori, regulat sau ocazional, exclusiv transportul public de calatori, cu un autovehicul din categoria M2 sau M3, definit in Directiva 70/156/CEE a Consiliului din 6 februarie 1970 privind apropierea legislațiilor statelor membre referitoare la omologarea autovehiculelor si a remorcilor acestora.
Reducerea de accize se realizeaza prin restituire diferentei 40 de euro/1.000 litri operatorilor economici licentiati in Uniunea Europeana. Conditiile, procedura si termenele de restituire se stabilesc prin hotarare a Guvernului.