Un nou proiect de Ordonanta de urgenta propune completarea articolului 176 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Se considera ca prin aprobarea acestui proiect sunt preintampinate posibilele efecte negative ale cresterii nivelului de accize pentru motorina cu 70 euro/1000 litri incepand cu data de 1 aprilie 2014 in sectorul transporturilor de marfuri si de persoane, exclusiv transportul public de calatori, pentru care se prevede acordarea unui nivel de accize diferentiat cu 40 de euro/1.000 litri cu parcurgerea procedurilor specifice in domeniul ajutorului de stat.
Nota de fundamentare a proiectului aminteste de faptul ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2013 a fost stabilita majorarea nivelului accizelor la produsele energetice utilizate drept combustibil pentru motor, respectiv, benzina cu plumb, benzina fara plumb, motorina si kerosen cu 7 eurocenti/litru incepand cu 1 ianuarie 2014. Ulterior, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2013 s-a prevazut prorogarea termenului de intrare in vigoare a noilor niveluri ale accizelor, stabilite initial O.U.G. nr. 102/2013, pentru produsele accizabile mentionate mai sus, respectiv de la 1 ianuarie 2014 la 1 aprilie 2014.
Astfel, prin intrarea in vigoare de la 1 aprilie 2014 a prevederilor OUG nr. 102/2013 ar putea creste pretul motorinei la pompa, fapt ce ar putea genera cresterea preturilor de transport si implicit cresterea preturilor pentru alte produse si servicii.
Pentru a evita aceste efecte, prin prezentul act normativ se propune acordarea unei reduceri de accize de 40 de euro/1.000 litri, respectiv cu 47,34 euro/tona, fata e nivelul standard prevazut de lege, respectiv 400,395 euro/1000 litri sau 473,85 euro/to, pentru motorina utilizata drept carburant pentru transport rutier de marfuri in cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule sau ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de marfuri si cu o greutate bruta maxima autorizata de cel putin 7,5 tone precum si pentru transportul de calatori, regulat sau ocazional, exclusiv transportul public de calatori, cu un autovehicul din categoria M2 sau M3, definit in Directiva 70/156/CEE a Consiliului din 6 februarie 1970 privind apropierea legislatiilor statelor membre referitoare la omologarea autovehiculelor si a remorcilor acestora.
Reducerea de accize se realizeaza prin restituire diferentei 40 de euro/1.000 litri operatorilor economici licentiati in Uniunea Europeana. Conditiile, procedura si termenele de restituire se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Se are in vedere faptul ca sectorul transporturilor de bunuri poate influenta pe orizontala evolutia preturilor in intreaga economie nationala, precizeaza documentul de argumentare. Asadar, in ce priveste acordarea acestei facilitati pentru transportul de persoane se are in vedere mentinerea competitivitatii la nivel international a transportului de calatori, dar si considerente de ordin social, respectiv mentinerea unui nivel optim al costurilor de transport.
Alte prevederi:
Masura se aplica numai pentru motorina, intrucat este combustibilul pentru care Directiva 2003/96/CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice si a electricitatii permite acordarea unei reduceri de accize pentru motorina utilizata drept carburant.
Sunt de asemenea respectate conditiile impuse la art 7 din Directiva 2003/96/CE, respectiv:
- ca urmare a acestei reduceri, rata accizei aplicata dupa 1 aprilie 2014 este de 360,395/1000 litri pentru motorina utilizata drept combustibil pentru motor se situeaza peste rata minima instituita in Anexa I tabel A din directiva care este de 330 euro/1000 litri;
- rata accizei aplicata dupa 1 aprilie 2014, de 360,395/1000 litri, se situeaza peste rata nationala de impozitare a motorinei de 115 euro/tona, in vigoare la data de 1.01.2003 fiind instituita prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor.
Intrucat la art 26 din Directiva 2003/96/CE se prevede ca masuri precum scutirile, reducerile, diferentierile sau rambursarea de impozite pot constitui ajutoare de stat si, in acest caz, trebuie notificate Comisiei in temeiul articolului 83 alineatul (3) din tratat, se vor parcurge procedurile specifice in domeniul ajutorului de stat.
Restituirile de accize se aplica pentru cantitatile de motorina aprovizionate dupa data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta.
Proiectul de act normativ creeaza distorsiuni ale mecanismelor concurentiale existente si are impact asupra domeniului ajutoarelor de stat.
De asemenea, se mentioneaza ca prezentul act normativ are un impact semnificativ asupra mediului de afaceri din perspectiva reducerii accizelor pentru transportatorii de marfuri si de persoane.