Intrebare
Cum se organizeaza evidenta unor produse in custodie – primite de la clienti in vederea testarii lor. Avizele sau facturile care insotesc aceste marfuri au decat cantitatea trimisa spre testare, ci doar uneori este trecuta valoarea?
Raspuns: (dat in octombrie 2005)
Bunurile materiale primite pentru prelucrare, in custodie sau in consignatie se receptioneaza si se inregistreaza distinct ca intrari in gestiune. In contabilitate, valoarea acestor bunuri se inregistreaza in conturi in afara bilantului. Costul stocurilor trebuie sa cuprinda toate costurile aferente achizitiei si prelucrarii, precum si alte costuri suportate pentru a aduce stocurile in forma si in locul in care se gasesc. Bunurile primite in custodie se inregistreaza in contul 8033 ,,Valori materiale primite in pastrare sau custodie,, a carui functiune este reglementata prin O.M.F.P. Nr. 306 din 26 februarie 2002 pentru aprobarea Reglementarilor contabile simplificate, armonizate cu directivele europene. Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta valorilor materiale (materii si materiale, marfuri, imobilizari corporale, etc.) primite temporar spre pastrare sau in custodie pe baza de act de predare-primire (scoatere) din custodie, incheiat in acest scop.
Functiunea contului este urmatoarea:
Debit |
Credit |
valorile materiale primite in pastrare sau custodie inregistrate la preturile prevazute in documentele incheiate |
valorile materiale iesite din custodie sau pastrare (prin restituire, achizitionare pentru nevoile firmei, distrugere din cauza calamitatilor, lipsuri de inventar etc.) inregistrate la aceleasi preturi, |
Soldul contului reprezinta valoarea materialelor primite in pastrare sau custodie, existente la un moment dat intrate in gestiune . |
Intrarea bunurilor in custodie se inregistreaza pe baza documentului Nota de intrare receptie cod 14-3-1A si 14-3-1/aA reglementat prin O.M.F.P. nr. 1850/2004 privind registrele si formularele financiar-contabile. Pentru valorile materiale primite spre prelucrare de la terti sau in custodie se intocmesc fise distincte de magazie care se tin separat de cele ale valorilor materiale proprii. Cu ocazia inventarierii patrimoniului firmei cel putin o data pe an, pentru bunurile aflate in custodie se intocmesc liste separate, in doua exemplare, din care copia se inainteaza firmei in a carei evidenta se afla bunurile respective in vederea confirmarii.
Cartea Verde a PFA Contabilitatea si obligatiile fiscale
E-Transport in 50 de intrebari si raspunsuri
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Nota de intrare receptie este un formular tipizat care nu are regim special de tiparire, inscriere, numerotare si evidenta, modelul acestuia fiind adaptat in functie de specificul si de necesitatile firmelor, cu conditia respectarii continutului de informatii si a normelor de intocmire si de utilizare.
Dupa cum se poate constata, in documentele de insotire a bunurilor, furnizorii au obligatia inscrierii preturilor unitare ale acestora. Bunurile destinate testarii trebuie expediate doar pe baza de ,,aviz de insotire a marfurilor,, fara a se intocmi factura fiscala care reprezinta transfer al dreptului de proprietate. Pe avizul de insotire a marfii trebuie facuta mentiunea ,, pentru testare,, .
Furnizorilor le revine obligatia completarii tuturor rubricilor din formularele cu regim special in conformitate cu prevederile H.G. nr. 831/1997.