Incepand cu data de 1 iunie 2015 se modifica cota de TVA pentru produsele alimentare de la 24% la 9% atat pentru cele achizitionate de pe piata interna cat si pentru cele achizitionate de pe pietele externe.
Regulile generale prevad ca:
- cota aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator;
- cota aplicabila este cea de la data emiterii unei facturi, inainte de data la care intervine faptul generator;
- cota aplicabila este cota in vigoare la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator;
- cota in vigoare la data extragerii numerarului, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate prin mașini automate de vanzare, de jocuri sau alte mașini similare;
- in cazul operațiunilor supuse sistemului TVA la incasare, cota aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator, cu excepția situatiilor in care este emisa o factura sau este incasat un avans, inainte de data livrarii/prestarii, pentru care se aplica cota in vigoare la data la care a fost emisa factura ori la data la care a fost incasat avansul;
- in cazul schimbarii cotei se va proceda la regularizare pentru a se aplica cota in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii.
Cota aplicabila pentru importul de bunuri precum si pentru achizitii intracomunitare este cota aplicabila pe teritoriul Romaniei pentru livrarea aceluiasi bun si care este in vigoare la data la care intervine exigibilitatea taxei.
In cazul ajustarii bazei impozabile pentru achizitii intracomunitare intervenite dupa data de 1 iunie ca urmare:
- a desfiintarii totale sau partiale a contractului pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii, inainte de efectuarea acestora, dar pentru care au fost emise facturi in avans;
- a refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile sau in urma unui arbitraj;
- a acordarii unor rabaturi, remize, risturne si alte reduceri de pret dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor,
- cota aplicabila pentru ajustarea bazei de impozitare este cota in vigoare la data la care a intervenit exigibilitatea taxei pentru achizitia intracomunitara.
Exemplu:
Societatea BIOS SRL achita in data de 25 mai 2015 un avans de 5.000 euro la un curs de schimb valutar de 4,5560 lei/euro pentru achizitia de ciocolata de la un furnizor din Belgia. In data de 10 iunie 2015 se primeste factura in suma totala de 10.000 euro pentru livrarea marfurilor, se receptioneaza marfa, si se storneaza avansul de 5.000 euro incasat anterior. Cursul de schimb valutar la data facturii este de 4,4850 lei/euro. In luna iunie se vand catre magazine produse la un cost de achizitie de 34.850 lei, pret de vanzare 45.000 lei.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Cartea verde a contabilitatii
In luna iulie 2015 primeste o factura de reducere de pret de 10% asupra marfurilor achizitionate. Cursul de schimb valutar la data primirii facturii de reducere este de 4,5120 lei/euro. Din marfurile achizitionate se mai afla in stoc produse in suma de 10.000 lei
- Inregistrarea facturii de avans 5.000 euro x 4,5560 lei/euro = 22.780 lei:
409 = 401 22.780 lei
„Furnizori debitori” „Furnizori”
Plata avansului:
401 = 5124 22.780 lei
„Furnizori” „Conturi la banci in valuta”
- Aplicarea taxarii inverse pentru avansul achitat 22.780 lei x 24% = 5.467 lei:
4426 = 4427 5.467 lei
„TVA deductibila” „TVA colectata”
- Receptia marfurilor in data de 10 iunie 10.000 euro x 4,4850 lei/euro = 44.850 lei:
371 = 401 44.850 lei
„Marfuri” „Furnizori”
Aplicarea taxarii inverse asupra diferentei 5.000 euro x 4,4850 lei/euro x 9% = 2.018 lei:
4426 = 4427 2.018 lei
„TVA deductibila” „TVA colectata”
- Plata sumei de 5.000 euro x 4,4850 lei/euro = 22.425 lei si stornarea avansului achitat:
401 = % 45.205 lei
„Furnizori”
5124 22.425 lei
„Conturi la banci in valuta”
409 22.780 lei
„Furnizori debitori”
Determinarea diferentei de curs valutar aferenta avansului 5.000 euro x (4,485 lei/euro - 4,556 lei/euro) = -355 lei:
665 = 401 355 lei
„Cheltuieli privind diferentele de „Furnizori”
curs valutar”
- Vanzarea marfurilor in luna iunie se realizeaza cu o cota de TVA de 9%:
411 = % 49.050 lei
„Clienti”
707 45.000 lei
„Venituri din vanzarea marfurilor”
4427 4.050 lei
„TVA colectata”
Descarcarea din gestiune a marfurilor vandute:
607 = 371 34.850 lei
„Cheltuieli privind marfurile” „Marfuri”
- Primirea facturii de reducere de pret in luna iulie
- ajustarea TVA aferenta avansului 5.000 euro x 4,5560 lei/euro x 10% x 24% = 547 lei
- ajustarea TVA aferenta diferentei 5.000 euro x 4,4850 lei/euro x 10% x 9% = 202 lei
TOTAL 547 lei + 202 lei = 749 lei
Inregistrarea reducerii TVA:
4426 = 4427 - 749 lei
„TVA deductibila” „TVA colectata”
- Reducerea aferenta marfurilor - 44.850 lei x 10% = 4.485 lei
- marfuri in stoc 10.000 lei, reducere aferenta 10.000 lei x 10% = 1.000 lei
- marfuri vandute 34.850 lei x 10% = 3.485 lei
401 = % 4.485 lei
„Furnizori”
371 1.000 lei
„Marfuri”
609 3.485 lei
„Reduceri comerciale primite”
Cota redusa de TVA de 9% se aplica pe tot lantul economic de la productie pana la vanzarea catre consumatorul final de catre toti furnizorii, indiferent de calitatea acestora, respectiv producatori sau comercianti.
In situatia in care se comercializeaza un pachet care cuprinde bunuri supuse atat cotei de TVA de 9%, cat si cotei de TVA de 24%, la un pret total, se aplica cota de TVA corespunzatoare fiecarui bun, in masura in care bunurile care compun pachetul pot fi separate, in caz contrar aplicandu-se cota standard de TVA de 24% la valoarea totala a pachetului.
Ambalajele in care se vand produsele alimentare sunt parte componenta a acestora, reprezinta cheltuieli efectuate in vederea vanzarii produsului principal alimentar si nu se taxeaza diferentiat cu cota de 24%. In masura in care ambalajele se factureaza separat acestora li se va aplica cota standard de 24%.