expert contabil Anca Ivanov
Din nefericire, oricat de minutios ar fi procesul de selectie al angajatilor, nu de putine ori angajatorii se confrunta cu situatia de a fi pagubiti de proprii lor salariati. Uneori pagubele sunt produse din neglijenta sau nepricepere si pot fi remediate. Alteori insa, firmele sunt fraudate cu buna stiinta de salariatii lor.
Pentru ca, in cazul in care frauda nu este recunoscuta de angajat sau este recunoscuta dar nu este acoperit prejudiciul si se poate ajunge la un litigiu, este important sa fie respectate procedurile prevazute de legislatia muncii la constatarea pagubei produse.
In acest sens, sunt de interes prevederile de la Capitolul II „Raspunderea disciplinara” si Capitolul III „Raspunderea patrimoniala” de la Titlul XI „Raspunderea juridica”din Codul muncii.
In cazul in care salariatul isi recunoaste vina si este de acord sa il despagubeasca pe angajator se vor intocmi - pe langa documentele prevazute la art. 254 din Codul muncii - si:
- Decizia de imputare (Cod 14-8-2 din O.M.F.P. nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile)
- Angajament de plata (Cod 14-8-2/a din O.M.F.P. nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile)
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Examen Consultant Fiscal 2024
Revista Romana de Monografii Contabile va informeaza prompt asupra variantei legislative pe care trebuie sa o aplicati si cum. Prezintati-va la control cu inregistrari contabile impecabile si evitati amenzile care va pot aduce pierderi financiare majore! Detalii aici despre Revista Romana de Monografii Contabile>>>
Foarte important!
Inregistrarea in contabilitate a imputarii unor sume salariatului se poate face numai pe baza unui titlu executoriu. Dupa cum se observa, O.M.F.P. nr. 3.512/2008 considera cele 2 documente ca fiind titluri executorii.
In cazul in care salariatul nu doreste sa colaboreze la cercetarea disciplinara, nu isi recunoaste fapta sau aceasta este una foarte grava, va recomandam sa depuneti o plangere penala la Politie, urmand ca, in urma unui proces castigat sa puteti obtine un titlu executoriu pe baza caruia sa inregistrati in contabilitate imputatia si sa va recuperati prejudiciul.
Dincolo de aspectele procedurale care tin de Codul muncii. departamentului financiar-contabil ii revine sarcina ingrata de a „repara” din punct de vedere contabil, fiscal si declarativ imaginea eronata a patrimoniului firmei intre perioada in care s-a produs si cea in care s-a descoperit prejudiciul.
In acest context, este vorba despre ne/deductibilitatea cheltuielilor, ajustarea sau imputarea TVA dedusa la achizitia bunurilor lipsa, executarea si reintregirea garantiilor depuse de gestionari, rectificarea declaratiilor afectate de fraudele comise.
EXEMPLUL 1 (caz real)
S.C. ABC S.R.L., societate care vine en-gros produse alimentare este controlata de Politia economica. Printre actele care i se solicita sunt si deconturile de TVA si declaratiile 394 pe o perioada de 18 luni.
Dupa o perioada in care actele sunt analizate i se comunica urmatoarele:
- se va imputa TVA si se va calcula impozit pe profit pentru marfa cuprinsa in 10 facturi emise de furnizorul sau S.C. XYZ S.R.L.
Aceasta masura se ia deoarece in declaratiile 394 intocmite de S.C. ABC S.R.L. nu figureaza cele 10 facturi, fapt din care expertul politiei a tras concluzia ca marfa a fost neinregistrata in contabilitate pentru ca s-a vandut la negru, deci societatea trebuie sa plateasca TVA si impozit pe profit la valoarea din facturi plus adaosul comercial mediu practicat de societate.
Din fericire, administratorul societatii are bunul obicei de a stampila si semna de primire toate facturile de marfa pe care le receptioneaza. S-au solicitat de la S.C. XYZ S.R.L. copii dupa facturile din perioada analizata si s-a constatat ca singurele facturi nesemnate si nestampilate de primire sunt cele 10 facturi care nu figurau in declaratia sa 394.
Ancheta se muta la S.C. XYZ S.R.L. unde se constata ca agentul de vanzari care se ocupa si de firma S.C. ABC S.R.L. scotea marfa din depozit, o vindea unor firme care doreau sa o cumpere fara factura tocmai pentru a nu fi nevoiti sa declare veniturile din vanzarea sa, si intocmea facturi de vanzare catre clientii traditionali ai firmei S.C. XYZ S.R.L.
Operatiunea era posibila deoarece, fiind vorba de produse perisabile, alimentarile de stoc de catre clienti se faceau des , astfel valorile din facturi nu erau mari si acestia plateau numerar in schimbul chitantei la momentul receptiei marfurilor.
De asemenea, fiind clienti traditionali, agentul de vanzari avea dreptul sa le faca diverse discount-uri.
Astfel, acesta lua marfa din depozit cu Aviz pe numele S.C. ABC S.R.L, o vindea catre firme care nu doreau sa cumpere marfa cu documente de provenienta, apoi preda factura intocmita (cu discount) pe numele clientului S.C. ABC S.R.L., chitanta si banii la contabilitate si, pentru ca la inventar nu existau datorii care sa apara pe Extrasul de cont trimis cu ocazia inventarierii, nimeni nu a sesizat acest lucru pana la acest control.
Departamentul de contabilitate al S.C. XYZ S.R.L. trebuie acum:
- sa anuleze cele 10 facturi catre S.C. ABC S.R.L. (si catre ceilalti clienti carora li s-a intamplat acelasi lucru):
- sa inregistreze totusi la venituri valoarea marfurilor vandute si TVA aferenta si a caror contravaloare a incasat-o si care acum, in urma anularii facturilor catre S.C. ABC S.R.L. a ramas ”in aer”. Va factura intreaga valoare agentului de vanzari.
Teoretic, vanzarea realizandu-se catre alte firme, ar trebui facturata lor. Practic,
agentul de vanzari poate sa refuze sa declare cui i-a vandut aceste marfuri sau sa declare doar politiei care nu va transmite aceste informatii departamentului de facturare.
- sa corecteze informatia referitoare la clientul real in Jurnalele pentru vanzari si Registrele de casa afectate;
- sa depuna rectificative pentru declaratiile 394 in care aceste vanzari fictive figureaza, eliminand din acestea vanzarile nereale;
- sa impute salariatului - dupa indeplinirea formalitatilor descrise la inceputul lucrarii si obtinerea unui titlu executoriu - diferenta dintre veniturile care ar fi trebuit inregistrate fara discount si veniturile facturate la pretul de vanzare cu discount-ul acordat clientilor fideli si TVA suplimentara(sa presupunem ca discount-ul era de 5% acordat pe factura)
... mai multe detalii in ghidul specialistilor.